Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje mbt. 150W HPS

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vraagje mbt. 150W HPS

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik ben van plan om het wat 'kleiner' aan te pakken. Ik ga een hokje bouwen waar in principe negen 11 liter potten in kunnen, maar mijn vraag was of ik deze alle 9 goed zou kunnen belichten met een 150W?

    Alvast bedankt,

    JubiZ

    #2
    Re: Vraagje mbt. 150W HPS

    11 liter is 23 x 23 x 23 cm . om er negen iin drie rijen van drie kwijt te kunnen heb je dus een grondoppervlakte van ongeveer 70 cm x 70 cm dit is dan ongeveer een oppervlakte van een kleine halve vierkante meter. 150 wat hps is hier niet voldoende voor zou ik eerder de 250 nemen of zelfs een 400 watter

    Comment


      #3
      Re: Vraagje mbt. 150W HPS

      Idd, het hokje word 80x80x100. Ik had ergens gelezen op dit forum, kan het nu natuurlijk niet meer vinden, dat het effectief te bestralen oppervlak van een 150W tussen de 0.5 en 1 m2 zit. Ik ben bang dat ik met 250W de temperatuur niet goed onder controle kan krijgen, of is het met een 300 m2/h afzuiger goed te doen? Ik wil met een passieve inlaat gaan werken. Eventueel kan ik ook wel een fancontroller gebruiken, maar zou ik dan de temperatuur goed kunnen houden? Hoef ik bij 250W niet veel meer rekening te houden met luchtvochtigheid ed?

      Comment


        #4
        Re: Vraagje mbt. 150W HPS

        Ja 9 11 liters plaats je het beste op 80 x 80 met 400 wat erboven. met een 300 m3 afzuiger zou je de temp goed ondeer controle moeten kunnen houden en tja er zijn meer dan gebnoeg kweekverslagen hier die dit onderstrepen met 150 wat kan je hoogstens twee plantjes belichten het is dus kiezen of delen. of meer wat voor die 9 11 liters of minder planten onder die 150 wat.

        150 watt-14500 lumen , effectief oppervlakte 0,3 m2
        250 watt-31000 lumen , effectief oppervlakte 0,5 m2
        400 watt-55000 lumen , effectief oppervlakte 0,7 m2
        600 watt-98000 lumen , effectief oppervlakte 1,2 m2
        1000 watt-115000 lumen effectief oppervlakte 1,7 m2
        Afstand tussen lamp en plant?
        150 wat: minimaal 10 cm
        250 watt: minimaal 20 cm
        400 watt: minimaal 40 cm
        600 watt: minimaal 50 cm
        1000 watt: minimaal 90 cm

        Comment


          #5
          Re: Vraagje mbt. 150W HPS

          Dan ga ik voor de 250W, het is puur voor eigen gebruik dus dat de opbrengst wat minder zou zijn doet me niet zo veel. 400W lijkt me toch een probleem met de warmte en met de hoogte. Dan heb ik nog een vraag die ik vast wel aan jou kan stellen. Ik ben op zoek naar iets van een soort tabel hoeveel water de plantjes ongeveer nodig hebben in welke fase. Wat ik natuurlijk ook zou kunnen doen is ze niet in potten zetten maar een 'grote' aarde bak met een drainage slang onderin, dit is misschien makkelijker?

          Comment


            #6
            Re: Vraagje mbt. 150W HPS

            tabel voor watergift bestaat eigenlijk niet is afhankelijk van te veel factoren om daar vaste waardes voor te geven. gewoon vochtig niet nat. Doorgaans geeft men te veel. gebruik je vinger en steek deze in de aarde voelt het vochtig aan hebben ze nog meer dan zat. Ik ken je nu wel gaan zeggen 200 Ml voor een zaailing maar ieder plantje vraagt weer naar eigen behoefte en omstandigheden, ga je dus een tabel hanteren dan weet ik van te voren al dat je de mist in zult gaan. Til je potten op en leer het gewicht kennen van een droge en een goed gewaterde pot en een te natte pot. Op aarde mag er in principe niks onder uit je pot lopen dan geef je zeker veel te veel. laat ze maar zoeken naar water das beter dan ze te nat en dus ook te lui houden. Als je echt niet op gevoel kan leren water geven dan raad ik je een tensiometer aan . Deze meet de zuigspanning van je aarde, het simuleert als het ware de wortel . door de spanning af te lezen kan je dan water geven zodat de zuigspanning ideaal is.

            250 wat op 9 planten in 11 liters op 80x80 zal zeker gestrekte planten geven en fluffie toppen!

            Comment


              #7
              Re: Vraagje mbt. 150W HPS

              Als ik nou een hok maak van 60x60x100 en daar 5 planten in plaats, 250W erboven en 300 m2/h afzuiger. Zou dit dan wel goed werken? Hoeveel gram zou ik hier ongeveer vanaf kunnen halen als ik een beetje 'normale' oogsten draai? Het moet wel voldoende zijn om mijzelf te voorzien voordat de andere oogst klaar is, anders schiet ik er nog weinig mee op.

              Comment


                #8
                Re: Vraagje mbt. 150W HPS

                Dat zou moeten volstaan voor eigen gebruik. Je zou dan toch een 100 a 150 gram moeten kunnen oogsten. Ik zou m'n hok net iets groter maken (80 x 80) om de lamp optimaal zo veel mogelijk scheuten te laten belichten (zo haal je meer rendement uit je lamp (max. 200 a 250 gram) en krijg je geen oververhittings-problemen in de zomer. Greetz,
                The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                Comment


                  #9
                  Re: Vraagje mbt. 150W HPS

                  Oke, bedankt voor alle hulp. Ik denk dat dit m'n opstelling word:

                  Hok 80x80x100
                  250W HPS
                  Afzuiger 300 m2/h
                  Filter 300 m3
                  Fancontroller

                  Afzuiger zal niet op 100% draaien dus heeft het filter wat overcapaciteit. Het filter komt boven op het hok ivm. ruimte.
                  Ik denk dat ik een bak maak met 100L aarde, onderin de bak een drainage slang en in het midden van de bak een tensiometer.

                  Comment


                    #10
                    Re: Vraagje mbt. 150W HPS

                    voor 60x60 zou ik 250w pakken
                    maar voor 80*80 toch wel een 400w

                    licht = gewicht
                    In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

                    Comment


                      #11
                      The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                      Comment


                        #12
                        Re: Vraagje mbt. 150W HPS

                        Oorspronkelijk geplaatst door mito View Post
                        voor 60x60 zou ik 250w pakken
                        maar voor 80*80 toch wel een 400w

                        licht = gewicht
                        Zoals ik al zei, is het puur voor eigen gebruik. Als ik de periode kan doorbrengen tot de nieuwe oogst met de wiet dat ik er vanaf heb gehaald ben ik al blij.

                        Comment


                          #13
                          Re: Vraagje mbt. 150W HPS

                          Ik groei nu 3x shiva skunk op een ruimte van 1 bij 1 en 1.20 hoog ook 250 watt, voor mij gaat redelijk goed af. volgens mij ligt het ook aan je voeding hoeveel je eraf haalt die van mij zijn 95 cm hoog en 2e week bloei, ik denk dat je er wel genoeg afhaalt voor eigen gebruik. en anders moet je wanneer je hebt geoogst nog een draai maken van wiet kan je toch nooit teveel hebben....

                          Comment


                            #14
                            Re: Vraagje mbt. 150W HPS

                            ik zou als hoogte niet 1 meter nemen maar 1,25 of 1,30m.
                            Je hebt straks je pot van 30cm, je plant 50cm, en dan heb je nog 20cm over voor je lamp. ( en dan de afstand tussen lamp en plant nog)
                            Als je nog een koolstof filter in je kast wilt hangen gaat dat al niet meer.

                            Je plantjes heel laag houden door vroeg in bloei of scroggen kan een oplossing zijn.
                            Toch zegt mijn gevoel dat wat meer "lucht inhoud" in je kast altijd beter is.

                            In iedergeval succes.

                            Ciao TJ
                            "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                            Comment

                            Bezig...
                            X