Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voordelen nadelen hps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voordelen nadelen hps

    Korting op 420shop
    Beste leden ik word tureluurs als ik hier dingen wil uitzoeken. Aangezien met led meerdere nadelen hangen temperatuur laag en lv hoog. Ik heb al gevonden dat hps juist veel stralingswarmte afgeeft zorgt dat ook voor een lagere lv? En is 150w hps voldoende voor een tentje van 70*70*140? Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn of kennis en kunde is.

    #2
    Het enige echte nadeel aan hps is indd het stroomverbruik, en dus max gram/W zal wat lager zijn dan met led. Ook kun je met led iets meer kanten uit qua lichtspectrum.
    Voor de rest alleen maar voordelen. Als je met LED moet gaan bijverwarmen met een electrische kachel had je mogelijk beter voor hps kunnen kiezen.
    Maar als je bijvoorbeeld kan verwarmen met cv, dan zou ik niet voor hps gaan denk ik zo.
    Volgens mij kweken sommige hier in de zomer met led, en in de winter met hps.

    Maar met led indd meer kweekjes met rot etc.. Hoe veel dat met de stralingswarmte te maken heeft weet ik niet.
    led doet ook wel wat stralingswarme, maar vergeleken met hps zal dat niet veel zijn.
    Denk dat je met 150W op 70x70 wat krap zit?
    Die max hoogte van 140 kan met hps ook nog wel eens lastig zijn denk ik.
    Genoeg hps kwekers hier die dat allemaal beter weten trouwens.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Momenteel heb ik met 3 25l potten met aardig natte grond (104/130 op tensimeters) een LV van 58%.
      Zaadjes in de potten, geen planten.
      De led draait nu op 100W, de temp buiten de kweekruimte is 19,8 graden de lv 65%, binnen de kweekruimte 21,2graden, 58% lv. 120x60x178.
      Als ik de LED op 200W zet stijgt de temp naar 24c, de lv met potten geen idee. Zonder was het 48%.
      Dat is met een zeer efficente led. 3,5mols/J of 2,5 Umols/J/m2 Zo efficient kun je ze momenteel volgens mij niet kopen. Minder efficiente leds geven natuurlijk meer warmte af.
      Dit is qua stralingswarmte dus een soort worst case scenario.
      Misschien geeft dit een soort indicatie van wat je kunt verwachten van een led lamp. Al hoewel dit dus nog zonder planten is. Kan maar zo dat ik een ontvochtiger nodig ga heb.
      Weet het zelf ook nog niet zo goed.
      Last edited by Nederhigh; 11 October 2020, 14:56.

    #3
    Ahh dit is goeie info, je zegt 150w is wat krapjes. Je bedoeld dat het een te laag wattage is voor 2plantjes. En van zaadje naar stekje is hps geloof ik minder geschikt.

    Comment


    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Kijk nog meer info. Ik wil in de de voorzomer zomer niet binnen groeien . Maar weer buiten, word dat niet wat te opzichtig als je met een 250w plus afzuiging 100w monkeyfan 35w gaat kweken,, bedoel voor de stroom leverancier? En qua geluid geeft zo'n trafo veel geluid?

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Zo lang je netjes betaald zal de energiemaatschappij er niet om malen. Zoveel verbruik is het ook niet, een computer verbruikt meer, of een terrarium.

      Een eVSA (moderne versie trafo, tevens de veiligste optie) maakt geen geluid. Pak een dimbare, die kan op 600, 400 of 250 Watt draaien. Moet je er wel een 600 Watt lamp in draaien. Kan je eventueel ook 400 Watt doen, of 600 mocht je in de toekomst naar een grotere ruimte willen gaan. De oude VSA’s zou ik links laten liggen, die kunnen wel geluid maken en worden tevens warm.

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      100W afzuiging? Die van mij houdt de boel op pijl bij 12W. Naja, dat is dan weer een voordeel aan led.

    #4
    Die afzuiging hen ik beetje erg ruim genomen zal wel veel minder zijn inderdaad. Ik heb eem softbox 250m3 met variac dimmer. Ik heb deze lampen gevonden ene voor de groei en enen voor de bloei. Vinden jullie dit wat of sla ik de plank volledig mis
    Screenshot_20201011-183003.png Screenshot_20201011-183252.png
    Of weten jullie een beter merk en of type?

    Comment


    #5
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


      #6
      Bedankt voor je input kip, maar ik hoef niet te dimmen en 250w is voldoende. Nogmaals wie kan iets zeggen over boven staande fotos van hps-bulbs en wat voor evsa of vsa geschikt is. Zijn beetje noob-vragen maar toch

      Comment


      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Die wat je gepost hebt is iig niet geschikt voor een digitale balast.

        Oh wacht, het zijn er 2, de eerste is dimbaar de 2de niet

      #7
      Kin me dat wat meer uitleggen, waarom ik een digitale ballast nodig heb. Of waarom de ene wel geschikt is voor digi en de ander niet?

      Comment


      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Zo’n oude wordt warm, maakt geluid en is minder effectief. Een digitale is dus veiliger, stiller en heeft een beter rendement.

      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        Zijn er ook niet dimbare evsa?

      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Volgens mij wel.

      #8
      Iemand van de hps kwekers die mij kan helpen. En een idee kan geven hoe warm het word in de tent en wat de lv doet, daalt hij als het warm word of juist niet?

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ligt helemaal aan de situatie, kleine lamp kleine tent kweekkamer of zolder of kelder kleine afzuiger hoeveel planten actieve inlaat!

        Kortom, je hebt pas een indicatie bij het testen van jouw ruimte.

      #9
      Ja dat snap ik, maar over het algemeen, mijn vraag was of de lv naar beneden gaat met de een hps lamp. Dat het warmer word is goed. Want met led je tent opwarmen dmv kachels of matjes of tubes is alleen maar meer stroomverbruik. Mijn enige vraag is nu nog of de lv daalt met een hps lamp?

      Comment


      • Rickysticky
        Rickysticky commented
        Editing a comment
        Ja maar met LED ook, beiden geven warmte en dus zakt de LV.
        Al zal deze met hps droger worden door meer warmte.

        Voorbeeld led doet 20%warmte en hps 40

      #10
      Bij mij zakt de lv 10procent en de temp. Stijgt zo 4,5graad omhoog als de ts1000 aanstaat, de lv is dan 50% zonder potten met planten of iets. Dat zou wel voldoende zijn maar de temperatuur4,5. Bij mij thuis staat de continu-temperatuur altijd op 16, ik zou die altijd op 18graden kunnen zetten. En overdag op maximaal 22. Dan zijn de beide waardes als ik de lamp overdag uit heb toch wel correct om op led te kweken. Maar de lv zal met planten die water hebben gehad wel wat hoger zijn. Nu weet ik het niet meer bah nah led, hps, led hps

      Screenshot_20201012-223621.png
      Last edited by Kunichika; 12 October 2020, 23:01.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Lv zakt niet bij hps, maar de toppen hebben minder last van toprot door de stralingswarmte.
        Bij led adviseer ik om de laatste weken, mbv een camping kacheltje, de lucht zo droog mogelijk je tent in te blazen/trekken, actieve inlaat is dan aanbevolen!!

      • Old dawg
        Old dawg commented
        Editing a comment
        Dan maar een cmh (lec) lamp, nadeel: uv-b goed voor je plant,(trichomen) helaas niet goed voor jou.
        Info, zie link:
        https://nl.bccrwp.org/solution/cmh-vs-hps/

        Succes

      #11
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        #12
        Nog.meer stof om over na te denken, ik las al eerder om beide te gebruiken led 100w en hps 150w, dan heb je met led voor de groei het complete licht spectrum en ook voor de bloei. En met de hps wat stralingswarmte voor toprot te voorkomen bij een scroggkweek.

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Ik ga juist mijn volgende ronde weer scroggen om de kans op toprot wat te beperken. Die megatoppen zijn mooi maar absoluut gevoelig voor schimmel ben ik na twee rondes wel achter.
      Bezig...
      X