Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verpotten autoflowers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verpotten autoflowers

    Korting op 420shop
    Ik weet dat er uiteenlopende meningen bestaan over het verpotten van AF's. De een raad het ten zeerste af (i.v.m. stress) weer anderen geven aan dat het makkelijk kan als je het maar voorzichtig aanpakt. Diegenen die het afraden, geven als een van de redenen aan dat de penwortel al binnen een week de bodem van het potje hebben bereikt en je dan dus eigenlijk moet verpotten maar dat de zaailing eigenlijk nog te zwak is en dat de kans bestaat dat je de wortel(s) beschadigd.

    Nu vraag ik mij af over welke maat opkweekpot die tegenstanders spreken (met betrekking tot die penwortel). In een aantal artikelen over de nadelen van het verpotten van AF's zie ik foto's van echt hele kleine potjes en bekertjes (hooguit 0,5 liter) maar wat dan als je voorgroei potjes van 1 a 1,5 liter gebruikt? Zou je dan in principe niet het ontkiemen en zaailing fase wel in een opkweekpot kunnen doen en ze dan aan het eind van de zaailing fase verpotten met in achtneming van de aanwijzingen voor veilig verpotten.?

    Alvast bedankt.
    Last edited by Donboe; 19 November 2020, 13:41.

    #2
    De vraag is eigenlijk waarom zou je autoflowers binnen willen kweken? Je begint in kleiner potjes zodat ze een kleiner opp innemen en je er minder licht hoeft boven te hangen. Photoperiode hebben daar absoluut geen last van, autoflowers gaan zich sneller aanpassen aan de pot waarin ze staan. Starten in kleine potjes met autoflowers die je vervolgens een hele cyclus op 18/6 moet zetten is een beetje onlogisch.

    Comment


    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      beowulf. Ik ben het nou eenmaal gewend om AF's binnen te kweken. Ben nog niet zo lang bezig en heb buiten weinig ruimte Ik stel de vraag omdat ik, naar ik heb begrepen net als vele anderen, best wel eens problemen tegen kom bij het water geven in de uiteindelijke container. Maar goed. M'n vraag blijft bestaan. Waarom raad de een het af waar de ander zegd dat het best mogelijk is. En dan heb ik het (volgens mij) niet over beginners maar over die hearts. Ook hier op JD heb ik verschillende meningen langs zien komen

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Water geven in grote potten is makkelijker. En het antwoord heb je he, ze passen zich aan aan de pot. Kleine pot = kleine plant. Gaan ze snel in bloei heb je pech, gaan ze later in bloei kan je gerust overplanten.

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      OK fair enough. Dus jij zou het niet aanraden begrijp ik.

    #3
    Ik heb toch nog eens over je laatste reactie nagedacht beowulf

    Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
    in grote potten is makkelijker
    Dat gaat misschien op voor gevorderde kwekers zoals jij die al jaren bezig zijn maar niet voor 'n beginneling zoals ik. Het is toch niet voor niets dat een van de meest gemaakte fouten van beginners het te veel aan water geven is. Op ieder forum, incl. JD, gaan hier tientallen vragen en posts over. En natuurlijk probeer je de verschillende opties (vinger in de grond, pot optillen) te volgen. En om eerlijk te zijn werkt het optillen van de pot (pas aangeleerd ), voor mij dan, inderdaad redelijk goed. Maar dan vooral in de latere groei en complete bloeifase als de hoeveelheid water per watergeefbeurt aanzienlijk is toegenomen. Maar wat dan in de zaailing- en vroege groeifase als je nog met een plantenspuit zit te klooien? Dan voel ik geen verschil in gewicht hoor!

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Als je de aarde goed inwatert en dan het zaadje erin laat vallen hoef je er de eerste 2-3 weken helemaal niets aan te doen.
      Tegen die tijd zijn ze al groot genoeg dat ze niet zomaar dood gaan.

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      QnQ en dat is nu juist mijn probleem (of misschien maak ik er onnodig een probleem van?) want en ik heb die vraag ook al hier gesteld:

      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-een-zaailing

      Hoe zit het dan met de voeding in m'n substraat. Ik gebruik bijvoorbeeld regelmatig Growmix (Plagron) Daar zit voor drie weken voedingsstoffen in. Wanneer ik de zaadjes meteen in de uiteindelijke container doe wat gebeurt er dan met die voeding stoffen? Vandaar m'n vraag over het verpotten. Terwijl beowulf het me hier afraad steld LR2 in de vraag: Wat is een zaailing (zie bovenstaande link) dat het helemaal geen probleem is. Gezien het jaar van inschrijven van beide medegrowers op JD (respectievelijk 2008 en 2011) ga ik er van uit dat ze allebei flink wat ervaring hebben maar wie zal/kan ik dan volgen?

      Sorry voor m'n onwetendheid maar ik vind dit gedeelte van het kweken best wel verwarrend.
      Last edited by QnQ; 20 November 2020, 13:00. Reden: tags verwijderd

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      LR2 geeft er in dat topic duidelijk antwoord op. Het maakt dit hele topic ook eigenlijk overbodig.

    #4
    Dan ga ik idd maar uit van het antwoord van LR2 Sorry dat ik volgens jou een overbodig topic ben begonnen. Was absoluut niet de bedoeling. Maar zelfs op de diverse seed banks zie je tegenstrijdige meningen. Dan begint het voor een beginner, althans voor mij, echt de duizelen.
    Last edited by QnQ; 20 November 2020, 12:59. Reden: tag verwijderd

    Comment


      #5
      Yep, maar dat hou je toch, omdat er niet 1 absolute manier is.
      Er zijn wel honderden manieren om wiet te kweken.
      Je moet toch het meeste uit ervaring halen. Wat bij de ene werkt, doet het bij de ander niet.
      En dat geldt echt voor alles....
      Ontkiemen....ik doe het zus, een ander doet het zo...
      Wanneer in de pot...kiempje, geen kiempje...of zelfs een hele staart...alles wordt gedaan en bij iedereen lukt het (min of meer)
      Overpotten...wanneer, hoe groot, hoe nat...iedereen doet het anders..

      Dus, daarvan moet je niet in de war raken, maar juist erg blij mee zijn.
      Dat betekent dat er heel veel manieren zijn, en ze werken allemaal...zo moeilijk is het dus helemaal niet als je maar de juiste manier vind die bij jouw situatie past.
      Daarom wordt er veel gezeurd over "lees de kweekverslagen", maar dat is precies het voorbeeld.
      Ieder kweekverslag is anders, en iedereen kan wel iets vinden waar hij mee uit de voeten kan.
      En als je dan een compleet kweekverslag hebt gevonden hoef je het in principe alleen een beetje na te doen
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        Heel mooi en duidelijk antwoord. Dank je daarvoor . Nog een laatste vraagje als 't mag.

        Zoals ik al in de openingspost vroeg. Zou het in mijn voordeel werken als ik in plaats van b. v. een jiffy potje (0,5l) een opgroeipotje van 1 of 1 1/2 liter zou gebruiken voor het ontkiemen en de zaailing fase.

        Alvast bedankt

        Alvast bedankt

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Je zou eigenlijk kleiner kunnen.
        Ik gebruik vaak plastic limonadebekertjes, die zijn 0.2 dacht ik.
        Als je groter gaat duurt het langer voor dat volgeworteld zit.
        Je kunt pas overpotten als de pot volgeworteld zit dus dan hou je weinig groeitijd over met autoflowers.

      #6
      sigpic it is just a flower

      Comment


        #7
        Nog is een poging: Waarom geen photoperiode planten binnen? Kies je zelf die groeifase. Kan je starten onder minder licht in kleiner potten zonder dat het nadelig is. Als water geven een probleem is ben je slechter af met autoflowers, als er iets gebeurt in de groeifase trek je dat niemeer recht.

        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Is mij ook niet duidelijk wrm men auto's verkiest boven regulier voor binnenkweek. Dat het goed lukt is gebleken in kweekverslag(en) maar wat de reden is.. De smaak alleen al vind ik minder en zoals je zegt alles zal goed moeten gaan.

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Des te meer omdat je binnen beter topt en dat met autoflowers ook in je nadeel is. Tis meer elektriciteit voor minder.

        • Spacende Hollander
          Spacende Hollander commented
          Editing a comment
          Problem solved

        #8
        QnQ heel duidelijk. Dank je wel.

        batmeid snap wat je bedoeld alleen gaat het niet om 1 maar om 4 planten.

        beowulf Fotoperiode staat op mijn todo lijstje. Alleen heb ik deze AF zaadjes nog liggen. Beetje zonde om ze weg te gooien toch?

        Comment


        • Spacende Hollander
          Spacende Hollander commented
          Editing a comment
          Maakt het dan verschil of het 1 of 4 planten zijn? Die snapt mijn bolleke nie

          Als je uitkomt met je wiet, dan is het inderdaad zonde van de zaden. Maar als je te weinig wiet kweekt ivm autoflowers, en je moet daarna wiet kopen, schiet je je doel denk ik voorbij. Maar die inschatting kan alleen jij maken, weet niet hoeveel je rookt?!.

        #9
        Spacende Hollander Het gaat niet over het feit of ik te weinig overhoud of niet maar idd dat ik die zaadjes nog heb liggen. Ben vorig jaar begonnen en probeer zo veel mogelijk te leren. Dan is mijn vraag toch niet zo gek?

        Comment


        • Spacende Hollander
          Spacende Hollander commented
          Editing a comment
          Dat snap ik, Donboe. Je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt. Ik heb ook de eerste kweek autoflower gekweekt, en toen kwam ik er later achter dat dat eigenlijk niet zo handig was, voor een binnen kweek. Dus waarom dat aanleren als je het vervolgens toch nooit meer gaat doen, dacht ik. En je vraag is zeker niet gek, ik wilde je alleen een tip geven om niet de fouten te maken die ik ook maakte. Maar wat ik zeg, je moet kweken zoals je zelf wil. En daar leer je inderdaad het meeste van, door het zelf te ervaren.

        #10
        Dat snap ik ook wel. Maar ik stel de vraag op basis van de situatie niet over hoe ik het het best kan doen. Dan hoop je toch dat ervaren kwekers je de mogelijkheden voorspiegelen I.p.v. zeggen hoe je het beter kunt doen?

        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Zie het als een combinatie van goeie raad en meningsuiting Donboe, dat is ook wat een forum draaiende houdt

        • Spacende Hollander
          Spacende Hollander commented
          Editing a comment
          Zo is het maar net, @Rietslang.

          En om dan nog in te gaan op de puur het kweken van een AF. Is mijn ervaring met m'n tuin/ serre planten, dat het het beste is om ze direct in een grote pot te zetten, zoals Batmeid aangeeft. En als je perse eerst in kleine potjes wil voorkweken, dat dan te doen in mini potjes, zoals Q aangeeft.

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Er is hier een ruilsectie. Voor elk probleem is een oplossing.

        #11
        Hartelijk dank dame en heren. Heel leerzaam allemaal

        Comment

        Bezig...
        X