Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te lage luchtvochtigheid en te hoge temperatuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Te lage luchtvochtigheid en te hoge temperatuur

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal!

    Vandaag ga ik beginnen aan mijn eerste kweek. Ik gebruik als tent de secret jardin DR 120x120.
    Inclusief een 600W hps lamp, koolstoffilter, inline fan, luchtbevochtiger etc..
    Er komen 4 autflowers in.
    Ik ben nu aan het testen met de temperatuur en de luchtvochtigheid. Echter gaat dit matig.
    De temperstuur stijgt als snel naar de 30 graden ivm de warmte die afkomt van de lamp.
    De luchtvochtigheid blijft hangen rond de 40% (gewenst 60-70%) onlangs dat de humidifier constant loopt.
    De inlinefan heb ik wat lager gezet, om te kijken of de luchtvochtigheid hierdoor bevorderd word. Echter word het hierdoor alleen maar warmer in de tent zonder verhoging van de luchtvochtigheid.

    Hebben jullie nog tips? Eventueel natte handdoeken ophangen is nog een optie.

    Mvg,



    #2
    Hallo allemaal!

    Vandaag ga ik beginnen aan mijn eerste kweek. Ik gebruik als tent de secret jardin DR 120x120.
    Inclusief een 600W hps lamp, koolstoffilter, inline fan, luchtbevochtiger etc..
    Er komen 4 autflowers in.
    Ik ben nu aan het testen met de temperatuur en de luchtvochtigheid. Echter gaat dit matig.
    De temperstuur stijgt als snel naar de 30 graden ivm de warmte die afkomt van de lamp.
    De luchtvochtigheid blijft hangen rond de 40% (gewenst 60-70%) onlangs dat de humidifier constant loopt.
    De inlinefan heb ik wat lager gezet, om te kijken of de luchtvochtigheid hierdoor bevorderd word. Echter word het hierdoor alleen maar warmer in de tent zonder verhoging van de luchtvochtigheid.

    Hebben jullie nog tips? Eventueel natte handdoeken ophangen is nog een optie.

    Mvg,

    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #3
      De raampjes in de zijwand open zetten, daar zijn ze voor he.... anders is je inlaat te klein.
      De thermometer/LV-meter moet in de schaduw.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #5
          zaailingen hebben een penwortel,stekjes niet,daarom hebben die in het begin een hoge lv nodig.als je de zaailingen vanaf het begin onder de hps zet moet je de lamp eerst op 150cm zetten,en elke dag de aarde bevochtigen met een plantenspuit,na een dag of 3 laat je hem steeds wat verder zakken.En luchtinlaten openzetten helpt zeker
          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Zaad moet je inderdaad direct de volle mep licht op zetten met hps dus inderdaad de 10% regel. Doe je de lamp er verder van af dan gaan ze strekken en krijg je lange slungels die mogelijk omvallen.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Yep tis eerder gewenning dan verwarring.
            Als ze kiemen onder zwak licht moeten ze wennen aan hps

          • Rietslang
            Rietslang commented
            Editing a comment
            Ah OK dus als ik ze voor bvb de eerste 10 dagen onder tl groei dan laat ik ze eerst 24u wennen op een halve meter afstand onder 250w. Dank voor de feedback

          #6
          Over je luchtvochtigheid hoef je je ook geen zorgen te maken .
          Die ontvochtiger kan eruit dat helpt toch niet icm een afzuiger .

          Comment


            #7
            Bedankt voor alle respons.

            Het is niet goed te zien op de foto ivm de muur die erachter staat maar de raampjes staan open.
            Ik ga een 16/8 lichtschema gebruiken. Moeten deze raampjes dan elke nacht dicht ivm licht die van buitenaf de tent binnen komt?

            Maar een luchtvochtigheid van 40% is toch te laag? Ik lees overal dat die het best rond de 60% mag zijn in de vegetatieve fase.

            Comment


            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Een lv van 40% is prima en hoger is nergens voor nodig. Het zijn geen waterplanten. Een hoge luchtvochtigheid tijdens de groei geeft lange planten met veel bladgroei. Als jij dat wilt, zet dan bijvoorbeeld een emmer water in je tent en sproei de planten elke dag nat.

            #8
            Ja, da's net iets te laag. Kan je beter je plantjes wat sproeien vlak voor de lamp uit gaat. LV gaat vanzelf nog omhoog als er planten in staan. Een gewoon bakje met water doet ook al veel.

            Comment


            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Dus toch te laag? De meningen zijn nogal verdeeld wat de lv vd zaailing en vegetatieve fase, wel een interessant topic dit

            • beowulf
              beowulf commented
              Editing a comment
              Vroeger werd er gezegd dat de lv zo niet boeide omdat de LV binnen toch altijd rond de 50-70% hing. Nu met al die nieuwe isolatienormen etc kom je in vele nieuwbouwwoningen uit op 30 a 40%. Da's eigenlijk zelfs te laag om comfortabel in te ademen, zeker als je voor de rest last hebt van oa hooikoorts oid. Je zou naar de herkomst van de soort kunnen gaan kijken. Tropische planten hebben nood aan een hoge lv. Als je bv thuis nog andere (kamer) planten hebt zoals monstera oid dan weet je dat je die bijna dagelijks moet sproeien anders gaan de bladeren krullen. RIngs a bell? Zelfde principe bij cannabis. Waarom gebeurt dat? Huidmondjes zitten langs de onderkant van het blad en die regelen de vochtopname via het blad (samenwerking met wortels) en gaan open en dicht naargelang. Bij een te lage LV blijven die dicht om vochtverlies te voorkomen, krult het blad om en een plant die bezig is met zichzelf af te koelen groeit slechter. Gesloten huidmondjes doen niet of nauwelijks aan fotosynthese. Stekjes hebben geen wortels dus regelen hun vochtopname enkel door de bladeren, via die open huidmondjes, vandaar dat ze 100% LV nodig hebben. Monstera's staan bv liever droog en hebben een klein wortelstel (grote plant, kleine pot), maar nemen dus veel vocht op via de bladeren. Da's bv ook de reden dat je klauw krijgt bij planten die onder een hete hps staan en op de tocht. Tis dus een samenwerking tussen de twee. Dus kan het? Ja, bij een uitgebreid wortelstel nemen ze dan meer vocht op via de wortels en een deel van die huidmondjes zal dicht blijven. Je zal meer water moeten geven. LV bij mij is hoog, ook dankzij het grote aantal planten op kleine ruimte, dus ik moet minder water geven, maar sowieso dat alle huidmondjes op mijn planten open staan, dus ik krijg een snellere groei. Hoeveel verschil zit er op? Geen idee. Ik weet dat het hier bij mijn 70% LV soms verdomd snel kan gaan. WIet staat ook liever wat droger, dus dat voordeel heb ik ook. Nadeel is dat het in de volle bloei wel is naar 90% lv kan gaan en dan krijg je sowieso toprot. Dus ja. Da's de theorie er achter. Da's iets meer uitleg dan ja, geen probleem, kan perfect Maar het is makkelijker om effe je LV te verhogen in de groei naar 70-80% om dan terug te vallen op een lage lv tijdens de bloei dan om een hoge lv naar beneden te krijgen.
              Maar sowieso, dus met zaailingen die nog een klein wortelstelsel hebben zou ik zien dat die LV toch naar 60% gaat. Daar geldt hetzeflde principe als bij stekken, al gaan die wortels hard. En af en toe sproeien in de groeifase is dus ook nooit slecht. Dan zetten die huidmondjes zich ook allemaal open.

            • Rietslang
              Rietslang commented
              Editing a comment
              Oooo erg interessante info dit, komt gelijk bij men notities! Ook goed om weten te sproeien wnr de lamp uitgaat want dit was ook verdeeld qua mening, top! Dankuwel beowulf!!
              Zie je als je geen melding of overzicht krijgt van comments mag je dat gaan uitzoeken, ik kwam dit nu toevallig tegen
          Bezig...
          X