Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ontkiem vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ontkiem vraagje

    Korting op 420shop
    Tot op heden {4x) heb ik altijd AF's gekweekt. Ontkiemen heb ik, met uitzondering van de eerste x, altijd in het substraat gedaan (kuiltje zaai- en stekgrond in 't midden) en meteen in de uiteindelijke pot/container zoals vaak aanbevolen. Nu zat ik vanmiddag beetje op het internet te neusen i.v.m. mijn volgende ronde en toen kwam ik een vergelijking filmpje tegen over wat de verschillen zijn van ontkiemen in Vermiculiet en zaai- en stekgrond. Aan het eind van de test bleek dat de worteltjes van de plantjes in Vermiculiet veel sterker en beter ontwikkeld waren dan die van de plantjes in de zaai- en stekgrond. Ik weet niet of deze vraag al een keer eerder is gesteld (kon niets terugvinden) , maar zou ik het kuitje zaai- en stekgrond kunnen vervangen door Vermiculiet. Ik zelf zie geen reden het niet te doen {maar ja ik heb maar 4 kweekies gedaan). Ik hoor graag wat jullie reactie is.

    Thx

    #2
    Vermiculiet neemt geen vocht op, dus gaan de wortels op zoek, daarom gaan die ogenschijnlijk sneller.
    En er zit geen voeding in vermiculiet, dus waarschijnlijk kregen die hydrovoeding

    Een handje vermiculiet heeft geen nut imo, want dat moet je continue bewateren, waardoor de onderliggende grond zeiknat word, waardoor je wortelrot of stamrot krijgt.

    Als je denkt daar wat te kunnen winnen, zit je verkeerd.

    Gewoon je grond goed inwateren en daarna met rust laten werkt prima, dus geen plens water in een pot droge grond flikkeren!!

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Vermiculiet/perliet zit geen voeding in!!!!!

      Dus heb je hydrovoeding nodig!!!!

      Je hoeft echt niet te gaan klooien met allerlei truukjes en middeltjes, de penwortel zit in ongeveer een week onderin de pot!!!!

      Als jij je watergift onder controle hebt (blumat), ontwikkeld het wortelsysteem zich prima.

      Oftewel je zoekt op het verkeerde punt, om iets te winnen!

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Nu verwar je me @Rreppellsteeltjam. De zaadjes, later zaailing hebben de eerste periode toch geen voeding nodig?

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Er zit GEEN voeding in zoals bij potgrond!!!

    #3
    Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Kuiltjes met wat dan ook in het midden halen weinig uit, na 6-7 dagen zit die wortel al door het grootste deel van de pot, dat gaat super snel. Die blijft niet hangen in dat kuiltje he.

    Foto van plant van 17-18 dagen oud ongeveer; in 4 liter. Potgrond van de supermarkt. Goed luchtig gemaakt. Da's het voornaamste, vochtige luchtige potgrond zodat je in die eerste 10 dagen enkel de bodem moet vernevelen tegen uitdrogen waardoor die aarde niet inklinkt en de wortels verstikt. En da's zonder extra voeding of toevoegingen.


    Attached Files

    Comment


    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Potgrond vd supermarkt, goed luchtig gemaakt. Love it en Damn wat een kluit!

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Wat is dan een optie QnQ? Verpotten weg gelaten.

      Edit: ik ga dat proberen met die koker. Vind het wel een uitdaging
      Last edited by Donboe; 7 December 2020, 20:02.

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Growmix is perfect om in te starten, heb die daar ook lang voor gebruikt. Penwortel gaat razendsnel tot op de bodem van de pot, vertakkingen van die penwortel gaan ook redelijk snel. En op de bodem gaat die penwortel toch ook richting de kant. Blijft min of meer hetzelfde verhaal met die cilinder, binnen dik 10 dagen zit er al een heel fijn wortelstelsel over een groot deel van de pot. Heb het al gelezen van dat kuiltje, vond het grappig. Daar is dan gewoon ni echt hard bij nagedacht
      Dat AF verpot verhaal is van twee kanten te bekijken.

      Potgrond gaat hier zelfs door een zeef gaan de volgende ronde. Gebruikt om men wormen te scheiden van wormencompost. Was nog een stukje luchtiger, dacht dat gaan we is proberen.

    #4
    mooi kluitje witte wortels goe bezig !!
    πŸ”₯ !! Remco's six strains edition thrèé <-> 19-06-2023 !! πŸ”₯
    ​
    πŸ‘πŸΌ !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! πŸ‘πŸΌ
    ​

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Die is van beo, waarschijnlijk al van lang geleden.

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      2017, denk toen de tent op zijn kant lag.

    #5
    Ik vind het werkelijk 'n top idee QnQ. Heb vanmiddag zowel de zaai- en stekgrond als de Growmix bewaterd en die zijn nu aan 't rusten en op temperatuur aan 't komen. Verder heb ik vier stukken afvoerpijp (110 mm) op hoogte van de potten gekocht. Ik hou je op de hoogte

    Comment

    Bezig...
    X