Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtintensiteit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lichtintensiteit

    Korting op 420shop


    Ik had zelf in gedachten
    1)10 dagen voorgroei op een warmtematje en tl lamp,
    2)verpotten en zoals de 2de tip, en de hoogte geleidelijk aanpassen en starten onder 250w hps 45 cm ipv 25 en om de paar dagen 10cm zakken en wat dan bij een overschakel v 250 naar 400w?

    Langs de andere kant zou het net goed zijn de plant zo vlug mogelijk, aan zoveel mogelijk wattage te laten gedijen dus mss die 250 lamp daar lager op? Hier ben ik nog niet helemaal uit, dank voor de hulp/meningen alvast!
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    #2
    Ik heb de ervaring dat je bij hps in de zaailing fase wel meer afstand dan 10% moet houden. Wat jij van plan bent, lijkt me een prima plan!

    Waar de meningen over verdeeld zijn op dit forum is de hoeveelheid wattage in de groeifase. Mijn mening is dat de hoeveelheid licht niet uitmaakt en het gaat om de spreiding. Ik kweek altijd voor op 55 watt. Pas als de planten groter worden en de spreiding niet meer voldoende is hang ik er een lamp bij. Pas in de bloei knal ik alle lampen aan.
    Mijn kweekverslagen:
    https://tinyurl.com/yxmrfs8w
    https://tinyurl.com/y69gjs6g

    Comment


    • Spacende Hollander
      Spacende Hollander commented
      Editing a comment
      BotanicusRietslang ik heb geen ervaring met TL dus dat weet ik niet. Het gaat er inderdaad om dat je plant gewoon blijft groeien, en als ie dat doet, en mooie dikke stammen maakt is het goed. Ik heb lampen van todogrowled en zij geven precies de hoogtes aan. Maar 250 watt hps hebben ze sowieso niet nodig in de groei, dus daar valt winst te behalen, met bijvoorbeeld een led. Daarbij heb je met Led gewoon veel meer rendement, 250 watt (goede) led kan je vergelijken met 400 wat hps. Dat scheelt een berg stroom en kosten (150 watt a bijna 3 maanden bloei per kweek). Je berekening is trouwens wel krap hoor, ik heb de planten vaak meer dan 2 keer zo lang in de groei staan. De planten bloeien vaak wel meer dan 9 weken (afhankelijk voor soort), tot wel 12 bij mij. En dan mis ik nog de voorbloei, 2 weken.

      Ik heb dus ook 5 losse lampen, zodat ik van spelen met hoogtes per lamp/ plant. Verder kan ik het wattage veel beter laag houden door gewoon met 1 lamp te starten.

    • Botanicus
      Botanicus commented
      Editing a comment
      Spacende Hollander Klopt inderdaad wel dat wiet kopen veel duurder uit komt. Voor mij is dit echter puur een hobby...mijn laatste joint heb ik 10 jaar terug ofzo gerookt. Ik gebruik het ook niet op een andere manier. Klinkt waarschijnlijk triest, maar ik ga mijn eventuele oogst moeten weggooien.

    • Spacende Hollander
      Spacende Hollander commented
      Editing a comment
      Whaaattt??? Weggooien?? Dat is strafbaar

    #3
    Nooit rekening gehouden met die 10% regel. Toen ik nog onder hps kweekte had ik 150 cm hoogte. De planten kwamen soms tot op 25 cm van de 600 watter, zonder problemen. Lamp op een meter van de planten hangen na verpotten was dus ook ni mogeiljk en heeft ook nooit voor problemen gezorgd. Had wel een LV van 70 a 90 %. Da's het voornaamste probleem, als je met een lage LV zit en je knalt er een lamp vlak boven dan brandt je der wsl los door na een tijdje. Reflector speelt ook een grote rol. Die el cheapo hamerslagkappen zijn niks waard.

    Comment


    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Ik weet het ni zeker, maar ik heb sinds vorig jaar ook vanalle kamerplanten en die klauwen heel sterk als ze op den tocht staan of geen hoge LV krijgen. Bladeren van men koffieplantje werden bv helemaal bruin. In die facebookgroepen is dat ook altijd het probleem als je kamerplanten met bruine randen of plekken hebt, LV en PH in mindere mate. Mijn calathea stond in de buurt van de verwarming en had enorm last van klauw als ik die vergat te benevelen.
      Nu kweek ik onder led en ze kunnen er nog ni eens 20 cm onder komen en dat zijn dan cree cobs op 55 watt. Grote verschil met vroeger is de LV die nu een stuk lager is. Met zo'n hoge LV ging alles een stuk makkelijker. Maar wel toprot natuurlijk elke keer. Maar de fan kon er ook volle bak op blazen bv, die blies en dan wel tussen en ni zo'n klein clipding. Nu ik er wel aan denk, het was met men gavita en wsl draaide die op 500 ipv 600 watt. 40 cm was bij de lumii op 600 watt geen probleem.

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Toprot ben ik ook bang voor, het zal ook gevaarlijk worden die waarde gunstig te houden in de afbloei, genoeg rotte buitenkweeks gehad.
      Zaad is ook zoiets, ik had gelezen (denk in Bill Drake zijn boek), dat wplanten al onder zoveel hps stress staan, dat er echt niet zo heel veel moet bijkomen zoals veel prutsen en de lamp te dicht gaan zetten enz.. En zeg zelf er gaat niets boven sensimilia wietje
      De lv is een stuk lager omdat je met cobs werkt? Deze bn ik van plan ook te gebruiken op termijn als voorgroei, QnQ is ook tevreden, maar vrlpg wacht ik met investeren
      Zal ook met Lumitek werken alles nieuw gekocht

      Goed dat ik weet dat de plantjes meer hps intensiteit kunnen hebben met een hogere lv, ik weet enkel v kamerplanten dat als je ziet dat ze (soms heel klein) zwarte bladtopjes hebben de co niet 100% afgevoerd word of zo
      En een hogere lv betekend dus ook meer lucht verspreiding voorzien? ik heb wel iets maar ja zo een clip ding maar is ook nieuw een monkey fan ja lap weeral hgstwss dus Id portemonnee mogen duiken, wil nu ook eindelijk es gaan groeien

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Verhuisd. Kweekte vroeger in een verwarmd tuinhuis. Maar dat was dus geisoleerd om de warmte binnen te houden en dan kreeg je die hoge LV. Maar nooit problemen gehad om zo dicht op de hps te komen in die periode. Afzuiger ging tijdens de donkere periode ook uit, ook weer om de warmte binnen te houden.
Bezig...
X