Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gewoon een gedachte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gewoon een gedachte

    Korting op 420shop
    Ik ben lid van JD sinds 2019 en laat me vooropstellen, ik heb heel veel geleerd hier en er zijn ook hele goede kwekers/leermeesters hier aanwezig. Ik heb sinds ik lid ben geworden heel wat kweekverslagen, vragen en suggesties gelezen (heb vierkante ogen) en ik moet toegeven, over heel veel van die dingen denk ik na (m'n vrouw verwijt me vaak dat ik niet luister als ze wat verteld) en probeer ik 'n mening over te vormen en wat mij heel erg opvalt is dat best wel veel mensen denken dat wanneer ze alles op orde hebben PH, EC, voeding, hoeveelheid water, licht schema, etc en niet te vergeten de apparatuur (tent(en), lamp(en), afzuiger, ventilatoren noem maar op), alles wel goed komt en dat ze weet ik niet hoeveel zullen oogsten.

    Maar dan verschijnen er vlekjes op de blaadjes, trekken de puntjes krom of worden de steeltjes paars en slaat de paniek toe. Dit te veel of te weinig of dat andere juist. We hebben het allemaal gelezen en gezien.

    Mijn mening is dat heel veel mensen te PERFECT (als dat al bestaat) willen kweken! Natuurlijk de huidige technologie (betere lampen, voeding, substraat) geven je betere mogelijkheden maar HEE wiet groeide ook al voor het werd ontdekt. Toen hadden de bladeren ook wel eens vlekjes, trokken de puntjes ook wel eens krom en, denk ik, zag je ook wel een paarse steeltjes aan planten maar toen was er niemand om dat op te lossen.

    Mijn idee: Behandel een plant met zo veel liefde alsof 't je kind is maar je moet haar/ze ook vertrouwen. (dat vlekje trekt wel weer weg, de bladeren trekken wel weer recht en heee dat paarse steeltje steld niets voor) Niet meteen het ergste denken.

    Just a tought

    #2
    Ik kan niet anders dan het met je eens zijn.

    Maar het werkt ook andersom. Als er een vraag wordt gesteld over een geel bladpuntje rolt iedereen over elkaar heen om te vertellen dat het teveel licht is, of te weinig, de lamp hangt te hoog, te laag, je moet calmag geven, teveel water, teweinig, voedingstekort, nee teveel....etc

    Comment


    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Dat is precies wat ik bedoel Pieremegoggel. Volg gewoon je eigen gevoel. Als bijvoorbeeld al 4 (volgens mij) ervaren kwekers allemaal 'n andere mening heeft, welke moet je dan volgen? In alle antwoorden zit nuttige info maar je bent zelf diegene die de oplossing moet aandragen.

    #3
    Maar wel al 100 topics geopend met de meest basic vragen. Dus je wil het zelf ook perfect hebben, of ni? Wiet kweken is een race tegen de klok en kost vrij veel geld, dan moet het ook achteraf de moeite zijn. Perfecte planten leveren het meeste op en de beste kwaltiteit.

    Comment


    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Had je tijd om te tellen.

      Edit: Oh ja beowulf jij bent toch diegene die alles maar onzin vindt (PH meten, temp in de gaten houden, etc) of verwar ik je met iemand anders?

    • beowulf
      beowulf commented
      Editing a comment
      Ben gestopt bij 100. Ik meet niks nee, maar ik hoef ook niks te meten. Wiet kweken is poepsimpel als je een beetje weet wat je doet. Het is niet omdat ik dat niet hoef te doen dat het onbelangrijk is bij problemen. Ik streef dan ook die perfectie na, met zo wening mogelijk moeite, dat wel.
      Beginners panikeren al is snel, maar vlekjes gaan nu eenmaal niet vanzelf weg maar worden erger. En dan gaat het snel bergaf en heb je zo 100'en euro's gestoken in een schrale oogst. Denk dat we dat allemaal willen vermijden.

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Dus nu begrijp je het beowulf

      Pfff heeft ff geduurt. Kan jij ook niets aan doen

    #4
    Stress neemt af naarmate je wat meer gekweekt hebt..

    En de plantjes weten het beste hoe het moet. Dus het blijft altijd wat gissen. Maar mooie planten is wel een ideaal dat je nastreefd. Doen ze anders dan zij het zo. Ook lekker stoned.

    Fluff kan ook heel lekker en goed zijn. Na de grinder zie je weinig verschil. Maar het liefst toch stuiterende harde toppen.

    Comment


    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Ik hoor wat je zegt kelderkastje. Er is ook niets mis met de beste technologie in huis te hebben. Maar je bent zelf diegene die het moet doen. Ik heb verslagen langs zien komen waar de onstandigheden (prachtige tent, de duurste led, de beste afzuiging, etc) perfect zouden moeten zijn maar het toch ergens fout ging. Zoals Pieremegoggel ook al zei, mensen rollen over elkaar heen om 't juiste antwoord te geven. Gekruld bladpuntje: Teveel water, te weinig water, lamp te hoog, lamp te laag. En daar komt het aan op uitproberen en opletten. Echt dramatische dingen zie je volgens mij snel genoeg. Maar 'n vlekje op 'n blad? Kom op nou

    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Of vreemde haartjes bij de stam, of niet @donboe!!

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Heb je vreemde haardjes bij je stam Kunichika. Dat is voorbloei.

    #5
    Ik schrik ook niet direct van een verkleurinkje ofzo, maar.....

    Planten in de natuur groeien normaal op plaatsen waar ze vinden wat ze nodig hebben, een pot van een paar liter is niet te vergelijken.
    Al die verkleuringen en verkrullingen zijn tekenen dat we iets niet goed doen, en dus op moeten lossen of iets moeten veranderen, zeker als je de best mogelijke kwaliteit wil, en dan liefst ook nog met een zo groot mogelijke opbrengst.

    Vroeger hadden we thaiwiet, waarvan de helft takken en zaad was. tegenwoordig is dik 20% THC heel normaal, dat vraagt ook wat van een plant en dus van de bodem waar hij in staat. Als je niet op een paar % of gram kijkt maakt het inderdaad niet uit, als je het beste uit de plant wil halen moet je de gebreken dus bijsturen.....

    Zelfde met beestjes, buiten ben ik er niet zo bang voor, er komt wel een natuurlijke vijand die het een beetje bijhoud, binnen wordt het al snel een plaag die je tentje aardig kan verzieken....

    Comment


      #6
      Oorspronkelijk geplaatst door GreenBio View Post
      Al die verkleuringen en verkrullingen zijn tekenen dat we iets niet goed doen, en dus op moeten lossen of iets moeten veranderen, zeker als je de best mogelijke kwaliteit wil, en dan liefst ook nog met een zo groot mogelijke opbrengst.
      En nu sla je de spijker op de kop GreenBio
      Want dat vlekje op het blad van die ene White Widow zie je niet bij die andere 4 White Widows en dat gekrulde puntje bij die ene Runtz hebben die andere 4 ook niet.

      Dat is volgens mij geen teken dat jij iets fout doet maar dat die plant andere aandacht nodig heeft.

      ​​​​​​​Ik vind ook de antwoorden dat je goed naar je planten moet kijken vaak het beste. Probeer dingen uit en schrijf op wat 't resultaat is. Wat voor 'n ander werkt werkt misschien niet voor jou.

      Comment


      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment

      #7
      Snap ni waar je naartoe wil ze.

      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...es-bij-de-stam

      Dus je kan niet goed tegen zo'n topics waar mensen zich druk maken om niks?

      Comment


      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        Weet je wat het denk ik is beowulf. Een knop die je moet omzetten. Soms moet gewoon 't kwartje vallen want Inderdaad ik was precies zo. Als voorheen ik bijvoorbeeld wakker werd, in m'n tent(en) keek en ik iets vreemd zag schrok ik me gelijk rot. Meteen opzoeken wat het zou kunnen zijn en hoe ik het zou kunnen oplossen in plaats van het eerst even aan te kijken.

        Ik ben dan ook van mening dat als je er relaxter instaat je dat ook zult merken in de uiteindelijk opbrengst. Door stress maak je juist meer fouten

      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        En dat komt na 2-3 rondes en liefst eentje waar goed wat verkeerd gaat.

      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        We zitten dus op de zelfde golflengte

      #8
      Mijn geval wil ik het niet perfect hebben, wel zo dicht mogelijk bij de basiswaarden omdat binnen nou eenmaal anders is dan buiten en hopen op een geslaagde opbrengstelijke kweek want ja,
      er komen toch wat kosten en moeite bij kijken
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment


      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        Heb je' ook gelijk in maar 'n ppar vlekjes of paarse steeltjes betekent nog niet dat je hele kweek naar de gallamiezen is toch? Maar wel word er vaak zo gereageerd

      #9
      ik probeer ook de plant te lezen, maar blijft lastig als beginner. als je gene fouten maakt kan je niet leren toch? maar ik snap je gedachte wel, ik raak niet meer in paniek bij een vlekje maar vraag t wel in het kweekverslag zodat ik ervan kan leren.

      Comment


      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        Dat is precies wat ik bedoel Penny123. Je zegt het in de juiste woorden. Ik raakte, tot voor kort, ook in paniek als ik gekke dingetjes zag. Ik denk dat jou wijze, door het in je verslag te laten vallen een hele goede is

      • Penny123
        Penny123 commented
        Editing a comment
        het enige waarvan ik in paniek raak is als ik buiten de tent wat ruik, dat wil ik altijd voorkomen, maar dat heeft denk ik iedereen

      #10
      Leuk topic, ben het eigenlijk helemaal met je eens.
      Een geel blaadje, vlekje, krullend blad etc.
      Het hoeft allemaal geen groot probleem te zijn, in paniek schieten is dan ook het slechtste dat je kan doen.
      Maar, je wil er natuurlijk wel van leren, om het de volgende keer te kunnen voorkomen.
      Ik kweek al wat jaartjes buiten. Buiten heb je altijd wel iets aan de plant dat niet helemaal perfect is. Vraat, rot whatever.
      Je daar zorgen over maken is echt verspilde energie. Iedereen die buiten kweekt heeft dat na 1 of 2 seizoenen wel door.
      Nou heb ik nu net mijn eerste binnenkweekje gedaan. Binnen streef je toch meer naar perfectie.

      Bij mij ging het zeker niet foutloos. Van herma tot voedingsproblemen. Zelfs na een jaar of 2 actief te lezen hier op het forum, krijg ik het jog voor elkaar om mijn eerste kweekje fouten te maken.
      Denk dat het belangrijk is om te beseffen dat foutjes maken er gewoon bij hoort. Zeker als je iets voor het eerst doet. Zelfs met een aardige bult aan theorie is de praktijk toch altijd weer anders dan je verwacht.

      Eigenlijk heb ik mij nooit echt zogen gemaakt over wat er uiteindelijk uit mijn tentje komt.
      Tuurlijk stel ik in mijn verlsag vragen over de problemen, en baal je soms ergens een beetje van etc.
      Uiteindelijk moet je de plant gewoon laten groeien, meer niet.
      En zowaar.. toch nog wat wiet kunnen oogsten.
      Gewoon door de plantjes te laten groeien.
      Zeker geen mega oogst, maar ben er blij mee.
      Uiteindelijk moet dat ook de insteek zijn van een hobby.
      Het gaat immers om de reis, niet om de bestemming.
      ​​​​​​

      ​​​​
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Pieremegoggel
        Pieremegoggel commented
        Editing a comment
        Zo is het!
        Binnen kweken heeft een beetje streven naar perfectie in zich. Alle omstandigheden ideaal maken. Dat is ook wel de lol, maar doorslaan ligt op de loer. Ik weet nu al wat ik een volgende keer anders doe en dat houdt het voor nu heel erg leuk. Voor een matige gebruiker als ik is het niet meer dan een nieuwe hobby. Weer es wat anders dan pepers en tomaten

      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        Je verwoord het inderdaad heel goed Nederhigh. Ik zou 'n leugenaar zijn als ik zou zeggen dat de opbrengst en/of de omvang van de toppen me niet zouden uitmaken. Maar wat je zegt! Het is een hobby die idd leuk moet blijven. Tot voor kort maakte ik me veel te druk om alles perfect te willen en moeten doen waardoor ik juist fouten ging maken (dubbel water geven, verkeerde voeding, verkeerde schakelaar omgeswitched, etc)

      #11
      Meh...je moet wel verschil maken tussen buiten en binnen kweken.
      Buiten hoef je je inderdaad niet zo snel druk te maken.

      Als je binnen een probleem hebt, dan heb je dat zelf veroorzaakt, dus is het wel een goed idee om te vragen of iemand de oorzaak weet zodat je het de volgende keer wel goed kunt doen.

      Wat een kuttitel voor een topic trouwens.
      Net zo erg als "help", het zegt helemaal niks over het onderwerp.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Donboe
        Donboe commented
        Editing a comment
        En dat is 'n deel van wat ik bedoel QnQ. Natuurlijk is er.niets mis met vragen, daar is tenslotte een forum voor maar zoals Pieremegoggel ook al aangeeft als je een vraag stelt wordt je overspoeld met verschillende antwoorden. De een zegt dit, de ander dat en zus en zo komen ook langs. Wat het wel moeilijk maakt soms.

        PS. Sorry van de kuttitel. Gelukkig dat het (ook door jou) toch gevonden is

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Zo bedoelde ik het ook eh.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Als je te diverse antwoorden krijgt heb je misschien niet genoeg specifieke info over het probleem gegeven ?
        Hoe meer info, hoe beter de antwoorden.

      #12
      Niks mis met wijze raad.

      Ik snap wat je zegt Donboe over het algemeen ben ik ook van mening dat mensen zich niet te druk moeten maken, haastig spoed is zelden goed. Wat ik alleen niet snap is waarom je hiervoor een topic wil openen, wat jij hierboven schreef heb ik al eerder gelezen, toen was het LR2 die het over buitenwiet kweken had. Het verschil met jou bericht is eigenlijk dat ik die post van LR2 tegenkwam toen ik aan het stressen was over vraatsporen op mijn blad, die info was toen nuttig, jou bericht lees ik nu omdat die bij de laatste activiteit staat en ik altijd wel nieuwsgierig ben naar wat mensen denken.


      Ik zou dit overbodige antwoord op dit overbodige bericht graag willen afsluiten met de woorden van Solomon: Er is niks nieuws onder de zon.
      De Bloemen Van Bri

      Comment


        #13
        Weet je wat. Ik begrijp de reacties en verschillen van mening en iedereen moet het idd op z'n eigen manier doen. BUT PLEASE DON'T PANIC. Gewoon Je dingen blijven doen en als je een vraag hebt, stel em dan vooral en maak 'n goede keuze uit de verschillende antwoorden die je krijgt

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Achjoh. Er is niks nieuws onder de zon. Dat is ook zo.. Toch heb ik the lord of the rings trilogy minimaal 4 keer afgekeken. + extended editions
          Beetje herhaling is menselijk en houdt ook wat leven in de brouwerij eh. Soms is dat al functie genoeg.

        • Donboe
          Donboe commented
          Editing a comment
          Hahahaha dan meen je niet? Ik heb die zelfde trilogy ook al op z'n minst 4 keer gekeken (je brengt me op 'n idee)
      Bezig...
      X