Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Clipfan of zwenkventilator nodig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Clipfan of zwenkventilator nodig?

    Korting op 420shop
    Last edited by Palmke; 6 March 2011, 21:46.

    #2
    Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

    Homebox L, is dat dan 1 vierkante meter?
    125 watt is wat weinig, hoe hoog hangt je lamp?

    Ventilatoren helpen schimmel in de toppen te voorkomen, tevens worden de planten er steviger van en kunnen ze de hitte van je lamp wat wegblazen, koeling dus.
    Dat zijn mijn redenen in ieder geval.

    gr
    B.

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

        Die lamp hangt veel te hoog, daar gaat je plant van strekken.
        Dat hoeft ze niet als de lamp er dichter op staat.

        Is dat een spaarlamp? TL hou ik idealiter max 5 cm boven de toppen. Verlagen naar maximaal 20 cm afstand, kan nog wel dichterbij zelfs.

        Grtz
        B

        Comment


          #5
          Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

          Is inderdaad een spaarlamp..Dan zal ik die morgen maar gelijk een beetje lager hangen bedankt voor de tip..

          Comment


            #6
            Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

            Ventilatoren helpen schimmel in de toppen te voorkomen, tevens worden de planten er steviger van en kunnen ze de hitte van je lamp wat wegblazen, koeling dus.
            Dat zijn mijn redenen in ieder geval.
            Geheel mee eens. Daarnaast denk ik dat je door een clipfan de lucht rondom je blad veel beter ververst. Als de lucht rondom je blad stilstaat dan verbruikt de plant de aanwezige co2, rondom je blad, binnen 3 minuten. Enkel door diffusie zou het veel te langzaam gaan om weer nieuwe co2 aan te voeren. Enige luchtcirculatie rondom je blad is daarom erg wenselijk.
            LET WEL! het is niet de bedoeling dat je planten op de trek staan of in een flinke luchtstroom, dan verdampen ze te veel en sluiten hun huidmondjes,
            om dit te veel aan verdampen tegen te gaan.
            Zou de plant meer verdampen dan ze via de wortel kan opnemen dan verliest ze haar turgor (celdruk) en zou slap gaan hangen en verwelken. De plant sluit dan dus de huidmonden om dit te voorkomen , dit heeft echter wel tot gevolg dat ze nauwelijks nog co2 via de huidmonden kan opnemen en de fotosynthese stagneert. Verder kan ze omdat ze niet meer verdampt niet meer koelen en zal je interne blad-temperatuur te hoog oplopen en je plant raakt over verhit en in shok.

            Door de clipfan onder je bulp te laten blazen maar net iets boven je toppen, zodat deze net iets wiegen in de luchtstroom. blaas je veel warme lucht boven je planten weg, dit veroorzaakt genoeg wervelingen om de ondergelegen lucht mee in beweging te brengen. Verder zuig je ook nog bovenin af en stroomt er nieuwe lucht na door je wel of niet actieve of passieve inlaat. Ook dit geeft natuurlijk een luchtstroom en wervelingen. Zorg ervoor dat je geen koude luchtstroom rechtstreeks op je potten komt. Deze koelen hierdoor te snel en te veel af wat je plantje zeker niet zal waarderen.
            Je blaast dus tussen toppen en bulp. Niet rechtstreeks op je bulp gaan blazen maar net eronder. Blaas je recht op je bulp dan koel je deze te veel en gaat onder de bedrijfstemperatuur branden wat de levensduur sterk verkort en ook je lichtspectrum veranderd!

            In bewegende lucht diffundeert de co2 veel sneller en de verbruikte co2 rondom het blad word sneller aangevuld door verse lucht en dus ook verse co2. Dit resulteert in meer fotosynthese, en dus meer groei.
            een clipfan waarborgt dus samen met je afzuiger, voldoende luchtcirculatie tussen je planten wat de co2 opname bevorderd en de kans op schimmels verlaagd zoals hier al werd gemeld. Verder zorgt de bewegende wervelende lucht voor een wat egalere temperatuur verdeling tussen onder in de tent en boven in je tent. Bij een slecht geventileerde tent kan dit enkele graden bedragen op een paar centimeter daar de warme lucht zich bovenin opstapelt en de koude onderin blijft liggen. Dus ook dat is een rede om voor wat meer luchtcirculatie in je tent te zorgen.


            Edit: Ow lees net dat het een spaarlamp is. Int verhaal ging ik eigenlijk uit van een hps, maar het princiepe blijft het zelfde, enkel die SL geeft natuurlijk veel minder warmte af dan een hps. Toch blijft luchtcirculatie dus van belang, een computerventilator doet ook al heel veel .

            Comment


              #7
              Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

              Super uitleg, bedankt monty

              Comment


                #8
                Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

                Graag gedaan.

                (ademhaling) Een afbraakproces waarbij suikers worden verbrand tot CO2 , waterdamp en energie. De ademhaling gebeurt dag en nacht, boven en onder de grond. Te natte gronden bevatten te weinig lucht, bemoeilijken de ademhaling en maken de planten vatbaar voor schimmelziekten.
                Ow ik vergat helemaal te vertellen dat planten in het donker ook gewoon ademen (respireren) en zeker niet slapen, ze snurken dus niet maar gaan gewoon keihard door, echte workaholics zijn het. Ook planten produceren CO2 en dat doen ze dag en nacht, dus niet alleen 's nachts zoals wel eens gedacht wordt. Maar overdag nemen ze netto meer CO2 op dan ze produceren. 's Nachts echter nemen planten geen CO2 op en produceren ze ook CO2.

                Respiratie (ademen, verbranden) gebeurt dus 24 uur per dag. Hierbij gebruiken ze O2 en scheiden Co2 af, echter, je plantje produceert meer O2 tijdens de fotosynthese dan dat het verbruikt tijdens respiratie en groei. De fabel dat planten op je slaapkamer slecht zou zijn omdat die je zuurstof verbruiken is hiermee dus ontkracht. Sterker nog de O is niet zoals vele denken afkomstig uit de lucht maar uit het water!
                Tijdens de nacht neemt de Co2 concentratie dus toe, deze Co2 wordt geproduceerd tijdens de respiratie. Overdag (als de
                lichtintensiteit meer dan 2% bedraagt) neemt de koolstofdioxide concentratie dus juist af. De CO2 wordt dan dus gebruikt in de fotosynthese. Dus ook tijdens de nacht is ventileren en circuleren van je lucht van belang om de diffusie lekker op gang te houden.

                Fotosythese (assimilatie) en ademen (dissimilatie) gebeuren dus beide tijdens de lichtperiode, in het donker is er enkel dissimilatie.
                Bij de fotosynthese wordt licht energie gebruikt om glucose te maken bij respiratie komt chemische energie vrij.
                dissimilatie: Het proces waarbij een plant glucose volledig verbrandt (energie vrij maken) tot koolstofdioxide en water. Dit proces is dus het tegenovergestelde van de fotosynthese reactie.

                (ademhaling) Een afbraakproces waarbij suikers worden verbrand tot CO2 , waterdamp en energie. De ademhaling gebeurt dag en nacht, boven en onder de grond. Te natte gronden bevatten te weinig lucht, bemoeilijken de ademhaling en maken de planten vatbaar voor schimmelziekten.
                Daargelaten het boven genoemde verhaal is er nog een rede om ook tijdens de nacht te ventileren en af te zuigen, namenlijk dat wanneer je lampen uit gaan de temperatuur in je tent snal omlaag zal gaan. Koude lucht kan minder water bevatten dan warme lucht. gevolg van de afkoeling is dat zolang je tent af koelt je lv naar 100 % schiet. Dus zeker de eerste uren na licht uit gewoon blijven door ventileren en afzuigen, als de nachttemperatuur is berijkt kan de afzuiging om minimale stand draaien. (3 x je tent inhoud per minuut.)

                N.B. Om bovenstaand verhaal niet nog ingewikkelder te maken dan dat het al is heb ik het hier dus enkel over een C4 plant en geen C3 of Cam Planten.
                Last edited by monty; 7 March 2011, 01:51.

                Comment


                  #9
                  Re: Clipfan of zwenkventilator nodig?

                  Amai een hele boterham toch blij dat ik dit forum gevonden heb.. De spaarlamp is ondertussen een stuk lager gehangen, hopelijk gaat het nu beter De ventilator daar maak ik zo snel mogelijk werk van Als het goedkomt zal ik eens een foto posten van mijn plantje )

                  Comment


                    #10
                    Heel nuttige info Monty ! Is een clipfan alleen voldoende? Of is het aangeraden ook een zwenkventilator op de grond te plaatsen? Dit zag ik nl in een growshop toen ik voor wat info gig
                    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...van-Sumo-Seeds

                    Comment


                      #11
                      Hallo allemaal,
                      Weet iemand waar ik een goede clip zwenk ventilator kan vinden.
                      Had er een gekocht en heeft een paar weken gewerkt.
                      Zwenken deed hij dan niet meer.

                      Comment


                        #12
                        Hier een linkje na googlen:
                        https://www.nomercyshop.nl/Klimaat_e.../Ventilatoren_

                        En de kapotte terugsturen, denk dat je nog wel garantie hebt na een paar weken.

                        Comment


                          #13
                          Nice, een topic uit 2011 bumpen.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Dan moet je in elk geval niet dezelfde gaan kopen als die je hebt en die stuk is gegaan.
                            Gevalletje garantie?
                            Wat je ook zou kunnen doen is gewoon even Googlen op reviews van kleine (monkey)fans.
                            Of trap Youtube eens aan.
                            Secret Jardin, RAM, Garden HighPro etc... Ze hebben het allemaal.

                            En oja, idd een topic bumpen van bijna 10 (!) jaar oud.
                            Niet meer doen.

                            Comment


                            • beowulf
                              beowulf commented
                              Editing a comment
                              Dan doet er al is iemand de moeite van de zoekfunctie te gebruiken, is het weer ni goed.
                          Bezig...
                          X