Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuur versus Vocht versus rot laatste maand.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Temperatuur versus Vocht versus rot laatste maand.

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Na een mooie oogst uit mn microkweek te halen met de kast in huis heb ik de kast nu buiten in het tuinhuis staan.
    Ik zie dat de temperaturen redelijk laag gaan (ik weet het niet met licht uit hoe laag), met licht aan komt dat zo naar de 20 a 21 graden en midden in de nacht als ik slaap (licht aan) dan is die hoogstwaarschijnlijk nog lager.
    Ik heb hele mooie toppen vind ik zelf maar ik heb onlangs een stammetje met stamrot ontdekt.
    De planten hebben nog een maand te gaan.
    Ik gebruik van die smart pot autopots en dat loopt soms fout met water dat overloopt tot het vat leeg is als gevolg ook waardoor de vocht wel oploopt ook.
    Aan dat waterlek besteed ik nu extra aandacht en het lijkt nu wel goed te blijven.

    2 vragen:
    - Ik heb de ventilatie regeling op lagere temp gezet zodat die voldoende luchtbeweging maakt in de kast (ik vond dit belangrijker dan meer temp). Is dit een goede keus?
    - Zou het helpen om er een verwarmingstoestelletje bij te zettenom dat stamrot te voorkomen?

    extra note: dat ene stammetje met wat rot had gele bladen tot boven (dus daar let ik nu extra op)

    In bijlage een fototje van enkele weken geleden voor de liefhebbers.
    Attached Files

    #2
    Wortelrot al uitgesloten!?

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rreppellsteeltjam View Post
      Wortelrot al uitgesloten!?
      Neen.
      Hoe sluit ik dit best uit?
      Cocos weg krabben en zien naar wortels?

      Comment


      • Old dawg
        Old dawg commented
        Editing a comment
        Met autopots kan je de wortels niet controleren.

      #4
      Hoe hoog is de lv in je kweekruimte.
      Ik heb ook 1 ronde gedaan met die xl smartpots autopots incl airdomes, had 4 planten en ze gingen goed tot +/_ de laatste 4 a 5 weken bloei, heb bij alle 4 de hoofdtoppen gechopped vanwege toprot, dit door de te hoge lv van soms meer dan 90%.

      Daardoor ook 2 planten iets te vroeg moeten oogsten voordat ze helemaal aangetast zouden worden.
      De dames kunnen best wat lagere temperaturen hebben, de temperatuur bij de wortels moeten wel rond de 20⁰C zijn.(blijven)
      Heb daarom kabelverwarming op de grond onder de potten, en heb een vat verwarming die op 22⁰C is ingesteld.

      Voor de volgende ronde heb ik ook een 2e hands luchtontvochtiger aangeschaft die ik nu gebruik voor m'n buitenplant die ik 's avonds in de schuur zet en scheelt aanzienlijk met de hoeveelheid vocht in de schuur.
      Heb ook 1x een overstroming gehad, oorzaak was dat ik 's avonds tijdens de inspectie waarschijnlijk met m'n voet het slangetje bij de tray omhoog heb geduwd samen met de aquavalve waardoor het water bleef doorlopen.

      Daarom ga ik ook extra kraantjes bestellen zodat als er wat is je de desbetreffende tray kan afsluiten.
      Ik heb ook een elektrische olieradiator gebruikt met 3 standen, alleen gebruikt bij hele lage temperaturen


      Succes

      Comment


        #5
        Met een beetje zoeken kom je al snel in het forum "de helpdesk", daar vind je alle antwoorden.

        Stamrot en wortelrot komt door te nat staan.
        Dat heb je zelf in de hand. Een hogere temperatuur helpt absoluut niet, dat helpt alleen de schimmel.
        Last edited by QnQ; 17 October 2021, 07:45.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • rubberduck
          rubberduck commented
          Editing a comment
          Je hebt gelijk.
          Die temp zou ik moeten weten enzo.
          Kheb dan ook speciaal soortjes gekozen die volgens mijn lezen koude wel wat kunnen verdragen.
          Maar door die stamrot komt twijfel over mn systeem.
          Ik gaf ook voeding van boven met een bekertje. Mss was ik daar even roekeloos. Kan ook, want kon er wat te moeilijk aan.

          Maar kga me eens focussen op ontvochtigen. Beter water geven. En hopen dat het ok blijft zonder dak moet omhakken.
          Ben blij dat die temp wel niet het ergste is.
          En de wortels hebben wel wat warmer want heb warmtematje en waterverwaring.
      Bezig...
      X