Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf HPS of LED

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Aanschaf HPS of LED

    Korting op 420shop
    Dag iedereen,

    Na een lange tijd heb ik beslist om weer eens opnieuw te beginnen. Ik ben al een tijdje bezig met de aanschaf van allerhande materiaal en het creëren van een geschikte plaats.

    Mijn eerst intentie was om eens te proefdraaien met mijn oude hps, en nadien te investeren in LED. De lamp in kwestie is nog maar 2 keer gebruikt, maar het is nog met een klassiek VSA die meer dan 10 jaar oud is. Dat ding lijkt mij echter te gevaarlijk op gebied van brandveiligheid, weegt veel en is ook wat moeilijker om discreet weg te stoppen in mijn huidige situatie.

    Ik dacht dus om een EVSA te kopen, maar daar moet ik dan weer een nieuwe lamp voor kopen. Dat komt neer op zo'n 150 euro's (400 Watt).
    Na wat rondkijken bij de LED's, vond ik een Mars Hydro TSW 2000 (300 Watt verbruik) wel interessant, past in mijn 80x80 ruimte en kost maar 200 euro meer. Aangezien hps lampen toch een groter gevaar vormen op gebied van brandveiligheid, lijkt mij dat een kleine prijs om te betalen.

    Nu is mijn vraag of dergelijke LED van 300 Watt qua opbrengst opweegt tegen een 400 Watt hps lamp, of misschien zelf beter is? Ik veronderstel dat een relaiskast hier ook aangewezen is?
    Greetzz

    #2
    Ik heb een FC3000 van mars hydro en heel tevreden over.
    3 rondes al gedraaid en altijd boven de 1gr/watt

    Comment


      #3
      Vind zelf hps wel de bom, opbrngstverschil geen idee.
      Een EVSA (ideaal op een apart en geaard circuit) is al erg veilig. Als je daar nog es een tijdschakelaar met relais tussensteekt ben je good to go👍Nrml is dat ltste voor led onnodig.
      Merk Lumatek is voor beide lampen top.
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment


        #4
        G bars 1.7/2.2 gram per watt.

        Comment


          #5
          Led heeft het voordeel dat het efficiënter is, en je meer kunt oogsten voor minder stroom.
          Gaat ook langer mee, duurder in aanschaf, op de lange termijn goedkoper. Zeker met de huidige energie prijzen.

          Die tsw3000 is gewoon een variant van de ts1000.
          Als je daar op zoekt kom je waarschijnlijk wel wat kweekjes tegen hier.
          Prima lampje, niet het allerbeste, maar ook niet het duurste. 1,6 gr/w moet haalbaar zijn!

          Hps zou ik vooral aanraden in koudere ruimtes met hogere vochtigheid.
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


            #6
            Relaiskast is bij LED niet nodig. Content van mijn MarsHydro SP-3000. Gbars zijn ook top. Sanlight, Lucylu en Attis ook.

            Oh ja, LED. Meer opbrengst per watt energie. Minder warmte en kan vaak dichter op het gewas. De Gbars tot op 5 cm.

            Comment


            • Flip Hasjkip
              Flip Hasjkip commented
              Editing a comment
              Ik heb wel een relaiskast, voor de zekerheid. Zou niet nodig zijn maar vertel dat maar tegen die 2 tijdsschakelaars die vastgeplakt zaten. Maar, aangezien Painkiller met HPS gekweekt heeft zal de relaiskast al aanwezig zijn en is het een kwestie van ophangen en insteken lijkt mij.

            • Painkiller
              Painkiller commented
              Editing a comment
              Thx, dat maakt de keuze dan makkelijker. Als ik later toch LED wou gebruiken, lijkt het interessanter om meteen LED te kopen ipv bijna hetzelfde uit te geven aan hps, evsa en relaiskast.

              Dan lost dit ook meteen het probleem van de locatie op. Een tent 80x80 met houten kast er rond stond in de weg in gang, was een belachelijk zicht in de woonkamer en in de slaapkamer wist ik niet waar ik de evsa en relaiskast veilig en discreet zou hangen.

              In de slaapkamer met een Mars Hydro TSW 2000 zal het worden! Van willen starten met een oude lamp naar alles nieuw.

            #7
            Nee Flip Hasjkip, die had ik nog nog niet. Ik moet toegeven dat ik vroeger niet veilig werkte. VSA lag op de grond en was aangesloten op een mechanische tijdschakelaar.
            Attached Files
            Greetzz

            Comment


            • Flip Hasjkip
              Flip Hasjkip commented
              Editing a comment
              Oei, met die oude VSA's kan dat wel eens voor problemen zorgen. Die EVSA's zijn al een stuk veiliger. Als je besluit zonder relais te werken als je dadelijk je LED lamp hebt dan zou ik aanraden om te kijken naar een schakelklok die genoeg inschakelpiek kan opvangen, die wat ik had konden 1A en 2A aan.

            • Painkiller
              Painkiller commented
              Editing a comment
              Ik heb hem nog steeds liggen. Foto bijgevoegd in mijn vorig bericht.

            #8
            Ik zou zeker de FC of FCE 3000 nemen niet die ts zeker niet aangezien ze hetzelfde kosten en de FC (E) toch echt wel beter zijn

            Comment


            • HardHouse
              HardHouse commented
              Editing a comment
              Veel betere leds, betere lichtspreiding...
              Die lumatek is troep
              De FC 3000 kost 341 de FCE 3000 heb je voor 305 iets mindere leds maar nog steeds beter als de ts

              Ik ben zelf ook op zoek naar een led voor mn ook 80x80 de FC had ik ook als optie leuke lampen voor het budget maar ik neem uiteindelijk iets van alibaba

            • Painkiller
              Painkiller commented
              Editing a comment
              Ok, de FCE 3000 is idd dezelfde prijscategorie en heeft een hogere efficiëntie in vergelijking met de TSW, met zowat dezelfde afmeting en dekking. Dan kan ik beter die nemen.

              Met al die types LED zie ik haast door het bos de bomen niet meer, hehe. Bedankt voor de info.

            • HardHouse
              HardHouse commented
              Editing a comment
              Als 300 je budget is zeker doen
              Ik ben op deze uitgekomen https://www.alibaba.com/product-deta...7cb82582I3pBqP
              Maar dan wel met 6 led strips en driver van 320watt. Dit zijn dezelfde leds als in de FC serie en ik betaal ervoor wat de FCE kost....
              Het voordeel is dat de strips per stuk op een wat lager wattage draaien en dan meer licht per watt opleveren en ze kunnen door het lagere wattage ook nog wat lager hangen.
              Je ziet inderdaad door de bomen het bos niet meer maar er zijn maar weinig echt goeie

            #9
            Oorspronkelijk geplaatst door HardHouse View Post
            Ik zou zeker de FC of FCE 3000 nemen niet die ts zeker niet aangezien ze hetzelfde kosten en de FC (E) toch echt wel beter zijn
            Lumatek troep??? :s

            Comment


              #10
              Bij Gtools hebben ze een tijdschakelaar op wifi.

              Comment

              Bezig...
              X