Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luchtvochtigheid of verse lucht.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    luchtvochtigheid of verse lucht.

    Korting op 420shop
    Ben bezig met mijn eerste kweek en zou graag wat tips willen over de luchtvochtigheid en aanvoer van verse lucht.

    Heb een 70x70x160 tent en had een afzuiger die ik via het dak de lucht liet afvoeren.

    heb nu de slang door de muur gemaakt en pomp de lucht mijn keuken in zodat ik de warmte die mijn lucht ontvochter aanmaakt niet direct naar buiten pomp.

    nu mijn vraag over luchtvochtigheid in mijn oude situatie pomp je de lucht direct naar buiten dan ben je toch ook gelijk je luchtvochtigheid kwijt ?

    ik meet het en krijg hem zelfs na 24 uur aan gestaan te hebben, niet onder de 50 en als ik haar weer uit zet schiet hij na een uur of zo gelijk weer naar 60+

    gebruik een lucht ontvochter die 22l per 24 uur kan verwijderen ( bij +/- 250 watt).

    in mijn nieuwe situatie hergebruikt ik de lucht en zie dat mijn CO2 wel sneller op loopt ( ook logisch) maar wat is nu verstandiger een lage luchtvochtigheid of meer verse lucht?

    dus situatie 1 of 2 ?


    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Het is de laatste dagen buiten extreem vochtig, dus houd er rekening mee dat dat ook meespeelt.

    In principe hoeft je luchtvochtigheid in je tent nooit lager dan 55% te zijn, is mijn ervaring.

    Betreft je vraag wat verstandiger is, ik zou zeggen de LV maar moet daarbij zeggen dat ik niet veel weet over het effect van meer CO2 voor je planten, behalve dat ik eens gelezen heb dat ze met meer CO2 meer fotosynthese kunnen doen, dus dat is juist een goed iets. Maar daar zal vast ook een keerzijde aan zitten die iemand anders beter kan toelichten.

    Wanneer er dikke toppen gevormd zijn wil je de LV onder de 60% houden om toprot zoveel mogelijk te voorkomen.
    Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

    Comment


      #3
      Heb die luchtvochtigheid getest toen het hier mooi zonnig weer was met een luchtvochtigheid van rond de 40. ( regende hier nu echt super hard buiten, dat zit dus zit nu op 100%

      ik bedoelde niet meer CO2 ? maar meer verse lucht die bevat minder CO2 rond de 400 tov 800-1000 die mijn lucht nu bevat.

      Nu helaas even geen automatische aanvoer van verse lucht. gebruik die ventilator in mijn tent.

      meer CO2 is beter voor planten groei maar dan zou je moeten denken aan veel hogere waardes die zelfs schadelijke zijn voor ons.

      had wat informatie gevonden waarbij de luchtvochtigheid tussen de 30-40 zou moeten liggen bij bloei.

      parakweker kweek jij ook in een tent?



      Comment


      • parakweker
        parakweker commented
        Editing a comment
        Ah ja my bad met die CO2, het is nog vroeg. Heb zelf ook geen CO2 meter.

        Ja kweek in een tent van 150x150x200. Heb 'm in een kamer staan met een raam op een kier en de luchtafvoerslang op het raam gericht. Met raam dicht stijgt de LV flink snel. Ik zou het liefst de warme afvoerlucht hercirculeren door m'n appartement, maar kan niet zomaar een gat in een muur boren voor de slang want tis huur, en als ik de deur van de kweekkamer open laat staan dan zit ik weer met de te hoge LV die mijn 10L ontvochtigertje niet aan kan.

      #4
      Heb een CO2 meter in mijn keuken/woonkamer.

      meestal als het weer het toelaat dan heb ik een raam op een kiertje staan.

      ​​​​​normaal zou het me niet zo veel uit maken maar nu met 0.70 cent de kw tov mijn vorige prijs van 0.29 cent. ga je toch kijken hoe je het wat voordeliger kunt maken.

      nog een paar weken en zit nu al op totaal op:

      lamp 229 kw.

      ontvochter 65 kw. (Later in gebruik genomen)

      ventilator 94 kw
      verwarming 2 kw

      totaal 390 kw = 273 euro

      niet helemaal 100% had in begin nog een goedkoper tarief moet daar nog even in duiken maar dat doe ik pas als de gehele kweek klaar is.

      via AliExpress heeft een collega deze gekocht

      https://a.aliexpress.com/_EwJmgvz



      Attached Files

      Comment


        #5
        Plantjes nemen co2 en maken daar zuurstof van dus hoe hoger je co2 is hoe beter lijkt mij

        Comment


          #6
          Van een hoge lv kan je toprot krijgen,door je planten zelf te toppen worden de hoofdtoppen veel kleiner je krijgt er dan wel 2 keer zoveel,bij mij werkte het bijna geen last meer gehad van toprot.ook stokken zetten of een net zorgt ervoor dat ze recht blijven staan en mekaar niet gaan raken
          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

          Comment


            #7
            joremkrank

            wat is een hoge lv en bij welke temperatuur zou top rot dan kunnen ontstaan?

            bij een temperatuur van 16 en de luchtvochtigheid is 50% of als de temperatuur 32 is en de luchtvochtigheid ook 50% is.

            Dan zit er toch bij 32 minder vocht in dus dan zou de luchtvochtigheid toch wat hoger mogen wezen?

            Comment


              #8
              Als het straks kouder is buiten gaat de LV binnen omlaag ! Als het buiten vriest nog lager.

              Heb je al gemeten met de lamp aan ?

              Zorg vooral voor bewegende planten/bladeren in je hok , want de LV valt nooit helemaal goed te sturen .
              Eigenlijk let ik er helemaal niet meer op als de boel draait, werk ook niet met ontvochtiger.

              Meer verse lucht is naar mijn idee de beste optie, want daardoor gaat er wind langs je bladeren en toppen welke de hele gaswisseling van de plant mogelijk maakt.

              Comment


                #9
                meet de lv constant via een xiaomi sensor

                Screenshot_2022-09-25-18-07-58-43_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg Screenshot_2022-09-25-18-09-57-51_89ed83f5c7ca8fa2c91fc75c50289338.jpg Screenshot_2022-09-25-18-09-52-47_89ed83f5c7ca8fa2c91fc75c50289338.jpg

                Comment


                  #10
                  De luchtstroming /wind langs je bladeren en toppen speelt een net zo belangrijke rol. Daar compenseer je een eventueel te hoge LV mee , omdat de planten dan ook meer kunnen verdampen, en het bevordert de opname van CO2 . Met alleen een lage LV heb je dat niet, als de lucht 'stil staat'

                  Comment


                    #11
                    ik heb geen extra actieve lucht instroom.
                    ​​​​​​
                    Zuig alleen de lucht door het koolstoffilter en heb een van die zij flappen op een kier staan zodat de lucht rechts onder aangezogen wordt en het koolstoffilter hangt links boven.

                    Comment


                    • atmosphere1
                      atmosphere1 commented
                      Editing a comment
                      Ventilatortje erbij voor wat meer luchtstroom misschien . Actieve luchtinlaat is niet per see noodzakelijk.

                    #12
                    Mocht je LV echt te hoog, dat zal nooit langdurig zo zijn , is een straalkachel altijd nog een oplossing.

                    Comment

                    Bezig...
                    X