Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe de kweekruimte verwarmen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hoe de kweekruimte verwarmen?

    Korting op 420shop
    Hoi, ik heb een vraag over verwarmen van kweektent. Mijn tentje staat in een koude ruimte en ik moet gaan verwarmen, zowel overdag als 's nachts.

    In de nacht moet het minstens 7 graden extra opleveren, en overdag iets van 4 graden. Tent is 80x80x180cm.

    Wil graag in de tent zelf verwarmen ipv (net) erbuiten. Lijkt me efficiënter en verlaagt hopelijk ook de lv wat beter.

    Maar wil geen vloeroppervlak ervoor gaan opofferen, dus dacht aan wat verwarming langs een wand of aan het dak.

    Een warmtematje dacht ik aan maar denk toch dat die niet genoeg vermogen hebben?

    Nu vraag ik me af of het met een warmtekabel kan. Zag er paar van 50W en hebben dan een lengte van 5-7m. Gewoon opgerold laten en dan beetje laag aan de achterwand hangen. Zou dat werken? Heb geen enkele ervaring met die dingen en hoor liever wat ervaringen dan geld uitgeven en dat het dan niet werkt. Misschien werken ze alleen in aarde en kunnen ze geen lucht verwarmen? Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere ideeën om in de tent te verwarmen zonder vloeroppervlak in te nemen?​

    #2
    Ik heb er verder ook geen ervaring mee, maar een warmtekabel opgerold laten lijkt me niet zo'n goed idee. Misschien zijn er uitzonderingen maar dacht dat je die dingen ten alle tijden volledig uit moest rollen, omdat er een minimale afstand "x" tussen de kabels onderligt geldt over het algemeen.

    LV ontvochtiger kopen.
    die digen blazen warmte lucht uit. Past die niet in je tentje, kan je misschien kijken of je de uitstroom ervan naar een inlaatgat ken leiden.

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Ah ok, misschien wel veiliger ook om het niet te doen dan. Ontvochtiger heb ik over gedacht, moet dan buiten de tent en vind dat tentje, te klein is voor zoveel extra Watt en dus kosten als het ook anders zou kunnen.

    #3
    Welke lamp gebruik je? Indien je nu met LED kweekt misschien de overstap naar HPS nemen voor de winter? Ik heb zelf geen ervaring met hps maar daar komt ook best veel warmte af zoals ik het hier lees. Dan heb je overdag al die warmte erbij en je mag tot 10 graden lager gaan tijdens de 'nachturen' dus misschien is je probleem zo wel opgelost? Heb natuurlijk geen idee hoe kou het wordt in je ruimte zonder de lamp aan.

    Verder sluit ik mij aan bij highrider wat betreft die warmtekabels.. Heb er zelf ook geen ervaring mee maar het lijkt me geen slim idee

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Tijnie82, ja ik begrijp wat je bedoelt. Dan heb je licht en warmte voor de prijs van maar 1 van de twee. Maar wat ik nu duidelijk zie is dat m'n led lampje de temperatuur toch 6 graden verhoogt, weliswaar in kleine tent 80x80x180.

      En wil graag temp en licht afzonderlijk kunnen regelen, met name de 12 uur donker, dan kan de lamp ook niet helpen met verwarmen.

      Er zijn ongetwijfeld setups die wel kunnen profiteren van lamp als warmtebron, bijv als je overdag de donkere periode hebt en je sws overdag al stookt in de ruimte waar je tent staat. Dan verwarmt je lamp in de nacht. Ik heb het nu nog net andersom maar ga het misschien veranderen als het buiten nog echt koud wordt. Dan verwacht ik dat de kachel meer energie neemt dan de lamp, en zet ik de zonnepanelen beter voor de kachel in.

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      als joun led zoveel verwarmt ja kan je hem beter op 23.30uur aan zetten en half uur uit het licht das is net voor dat het afkoelt word de tent alweer warm omdat de lamp alweer aangaat heb eerder ook op 24uur gekweekt kan wel maar vind toch dat de plant ff donker wil zodat ze even een adem pauze hebben en weer door femm zaden begonnen opeens te bloeien onder 24uur ben geen fan van 24uur meer ook.al is het een half uur of kwartier licht uit scheelt wel

      maar dat van die hps wat ik zei werkt alleen als je 2tenten hebt dus als de een het licht uit gaat gaat bij de andere het licht aan das het idee van verwarmen met de lamp maar als joun led zoveel verwarmt is prima dan mijn led maakt echt 0procent warmte de mean wel driver word amper lauw kwa warmte probleem opgelost toch

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Hi Tijnie82, heb ook een meanwell driver en dat ding wordt hier juist bloedheet🤷‍♂️

      Denk dat ik de donkere en lichte periode nu inderdaad ga omgooien. De kachel heeft vannacht ruim 250W per uur genomen, en dat is meer dan de lamp overdag gebruikt. Ter vergelijking, 2 dagen geleden nam de kachel 150W per uur met dezelfde instellingen van de thermostaat, het is buiten kouder geworden denk ik dan.

      Omdat mijn lamp blijkelijk zelf goed verwarmt, en efficient zelfs, zou ik 's winter ook eens een ronde kunnen kweken met af-jes op 24/0.

    #4
    Ik denk dat je met 250 watt kacheltje genoeg hebt.

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Tijnie82, ik gebruik ondertussen een thermostaat. Werkt goed en is leuk om mee te spelen😃 kachel laat ik inderdaad buiten de tent staan

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      thermostaat kan ook heb zelf liever tijdschakelaar dan bepaal je zelf waarneer die aan gaat zo heb je het verbruik zelf wat meer in de hand maar goed is goed toch

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Tijnie82, klopt helemaal. Moet het nu goed in de gaten houden. Wil daar later ook nog op terugkomen in dit topic.

    #5
    Warmte stijgt dus hoe lager geplaatst hoe beter, bovenaan je tent zal het weinig effect hebben. Plug en play kacheltjes bestaan er ook, keramische heater die je rechtstreeks in stopcontact plaatst.
    Ganja always does the trick.

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Zag er net één inderdaad. Van de kruidvat 400W van €27 afgeprijsd naar €17. Maak me alleen geen illusies hoe veilig die dan zijn voor zo weinig geld. Wil sws geen stopcontacten in de tent zelf hebben, alle snoeren gaan door dakgat en heb verdeeldoos van goede kwaliteit op dak vd tent.
      Last edited by Snuitje; 4 December 2022, 15:02.

    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Denk zeker een optie maar wel buiten de tent dan.

    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Soms hebben ze een timer van 12u waardoor je elke keer moet heraanleggen ook. Veilig wss wel ce gekeurd he. Denk dat er weinig opties overblijven als je geen plaats op de grond hebt voor bv een oliekacheltje

    #6
    Hoe groot en welke temp. bedraagt je koudere ruimte?
    Kijk eerst naar de temp. vj wortels, dat deze ideaal blijft. Het best lukt dit met een kwalitatieve warmtemat met thermostaat en zet die op max vj streefwaarde. Warmte stijgt langs je planten breekt daar de koude, hang daarom een meter ter hoogte vd toppen, niet ver van de inlaat.
    Met deze temp. zal dat wel nog iets warmer mogen of bij een te groot temp verschil uitkomen, met een redelijk zuinige HeatTube die je voor je inlaat bevestigd kun je een paar graden stijgen, dan meten aan de overkant vj inlaat met sensor op planthoogte en zorg voor een goeie luchtdoorstroming.

    (instelbaar laser)Kacheltje in de ruimte vd tent een betere oplossing ja.
    Je hebt er ook met SAVE stand van Qlima dan slaat hij af na 3° boven de ingestelde tijd, zoals die groene thermostaatjes wat ideaal maakt.

    Actieve dimbare inlaat daarbij met wat speelruimte, kan je afzuiging ook automatisch iets lager en warmte besparen maar wel genoeg ventilatie blijven voorzien zoals in de handleiding.
    Wordt de kamer verwarmt kan de tent gelijkmatiger voorzien worden, zonder de warmte sneller deruit gezogen dan wnr je de tent binnenin bijverwarmd, tuurlijk als je kamer niet te groot is en die eerst eff lekker laten opwarmen
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


      #7
      Hoi Rietslang, de ruimte is een inloopkast van 120x115x220 (bxdxh). Er zit licht in, maar geen stopcontacten, dus de deur naar overloop kan niet dicht aangezien er dus nog een snoer uit de deuropening komt. (Stopcontacten aanleggen in de kast moet nog eens voor temperatuur en geluidsisolatie, en misschien ook geur)

      Kreeg deze zostraks binnen en heb het net al ietwat geïnstalleerd: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...13#post1765714

      De temperatuur-probe heb ik door de luchtinlaat linksvoor onderin van de tent geleid, en als volgt opgehangen:

      20221204_185415.jpg

      De kachel uit m'n werkkamer heb ik voorlopig in de kast naast de luchtinlaat gezet, en via de app van nieuwe thermostaatje heb ik gewenste temperatuur op 23 graden gezet:

      Screenshot_20221204_193314_InkbirdSmart.jpg

      Het komt aardig overeen met de temperatuur die wordt gemeten door de sensor die er al hing (onder in het midden):

      20221204_193340_resized.jpg

      Heb een Bluetooth energiemeter tussen kachel en stopcontact, zodat ik kan zien hoeveel energie er is gebruikt, en of kachel op dat moment aan/uit staat:

      Screenshot_20221204_192737_Voltcraft SEM6000.jpg
      Screenshot_20221204_192748_Voltcraft SEM6000.jpg

      Nu nog even opzoeken of 23 de goede temperatuur is voor ons gewas, of dat t wat graadje(s) hoger of lager moet.

      Bedankt voor alle informatie, denk dat ik sommige dingen nu ongeveer zo heb gedaan als je aanbeveelt

      Comment


      • Snuitje
        Snuitje commented
        Editing a comment
        Kunichika, ik vond het ook gewoon leuk, had thermostaatje net een paar uur. Beetje spelen met de instellingen. Gewoon aan keukentafel. Thermostaat heeft een wifi app en heb er energiemeter met Bluetooth tussen. Kacheltje is 750W en staat buiten de tent.

      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        Ahh zo maar rje hebt dat kacheltje in een kast staan, is dat niet beetje link, je planten zien er overigens wel nice uit!!!😉

      • Snuitje
        Snuitje commented
        Editing a comment
        Hi Kunichika, dank je Denk dat t veilig genoeg is. Kast is ruim, kacheltje staat volledig vrij en er is goede ventilatie met kastdeur op een kier. Uiteraard weet ik niet wat er gebeurt als de app of het device door een programmeer- of fabricagefout opeens 100x per seconde de kachel aan/uit wil zetten. Heb, beetje paranoia misschien, een bonpet (zelfde ding als mabo) in de kast en tentje hangen, just in case. Die inkbird is mega populair bij bierbrouwers en in de aquarium hobby en heb de fora doorgespit. Ook honderden reviews op Amazon. Heb niks engs kunnen vinden erover.

      #8
      Hoi, zoals gezegd in een eerder comment, hierbij mijn ervaringen tot nog toe met de Inkbird ITC-308 WiFi thermostaat icm met 750W ventilatorkacheltje. Misschien kan het eveneens beginnende kwekers wat op weg helpen.

      Eerst wat over de werking van de thermostaat, dan eerste ervaringen, vervolgens wat over de experimenten die ik heb gedaan, daarna nog wat los en vast. Alles is uiteraard specifiek voor mijn situatie en setup.

      -----
      Werking
      ------
      Het is een simpele aan/uit thermostaat die kan verwarmen en koelen. Ik beperk me tot verwarmen nu.

      De thermostaat neemt zijn beslissingen op basis van drie waarden, ik gebruik de afkortingen uit handleiding:

      - PV = huidige temperatuur, meetwaarde
      - HD = heating difference value, ingesteld door gebruiker
      - TS = temperature set, de doeltemperatuur, ingesteld door gebruiker

      De beslissing heating moet aan of uit wordt daarna doorlopend als volgt bepaald:

      - PV is groter gelijk dan TS --> kachel gaat/blijft uit
      - PV kleiner dan (TS - HD) --> kachel gaat/blijft aan

      ------
      Doel
      ------
      Beetje voor de hand liggend, maar het doel is een comfortabele temperatuur en een comfortabel temperatuurverloop voor de planten bij een zo laag mogelijk stroomverbruik. Ook wil ik niet dat de kachel te vaak uit en aan springt.

      -----
      Eerste ervaringen
      -----
      Eerste dat me opviel is dat de 152W LED lamp die ik gebruik een hele goede kachel van zichzelf blijkt, beter dan ik dacht. Waarden voor TS en HD die met lamp aan tot geen of miniem stroomverbruik leiden kunnen, nadat de lamp uit is, ervoor zorgen dat de kachel bijna continue aanstaat. Met 750W kruipen de kosten van 1 enkele donkere periode van 12 uur dan richting € 0,75x12x0,8 = € 7,20. Na 10 weken 12/12 is dat al meer dan € 500 en dan komen daar de kosten van de periode op 18/6 nog bij. Zeker oppassen dus, en zeer aan te bevelen om een energiemeter met data logger functionaliteit te gebruiken. Verderop zal het nog duidelijk worden met plaatjes.

      -----
      Experimenten
      -----
      De kweeklamp gaat (nu nog) om 20:00 uit en om 08:00 weer aan.

      Ik pik er 1 dag uit en zal aan de hand van screenshots vanuit de apps van de thermostaat en energiemeter beschrijven hoe die is verlopen.

      De dag is 6 december, en begint op 0:00 met TS=19, HD=1. De lamp is uit. De verwachting is dat de temperatuur zal fluctueren tussen 18 en 19 graden, en ik ga ook kijken naar stroomverbruik, hoe vaak gaat kachel aan/uit, etc. De temperatuur in de kast waarin de tent staat is rond de 14 graden.

      Temperatuurverloop van 0:00 - 01:30 is in de tent als volgt:

      Screenshot_20221207_111512_InkbirdSmart.jpg

      Gaat lijntje omhoog dan wordt er verwarmd, gaat ie omlaag dan staat de kachel uit. De app trekt lijnen tussen de waarden om het kwartier, te beginnen met het hele uur. Het is dus niet zo dat de kachel aan/uit gaat precies op die tijdstippen, al lijkt dat zo. Hierboven zie je bijvoorbeeld dat de gemeten temperatuur om 0:15 18,1 graden is. Ergens na 0:15 maar voor 0:30 gaat kachel dus aan.

      Hetzelfde geldt voor kachel uit. Hieronder zie je de lijn vanaf 00:30 al dalen, maar het zal iets later zijn geweest dat kachel uitging, want TS van 19 is dan nog net niet bereikt.:

      Screenshot_20221207_111524_InkbirdSmart.jpg

      En zo zigzagt de temperatuur door gedurende de nacht, zonder dat de kachel al te vaak aan/uit springt. Hier nog 1 screenshot van dezelfde nacht ter illustratie:

      Screenshot_20221207_111550_InkbirdSmart.jpg

      Met HD=2 springt de kachel logischerwijs minder vaak aan en uit, maar staat dan langer uit en langer aan per keer, en de temperatuur fluctueert dan 2 graden ipv 1 graad.

      Het stroomverbruik behorende bij de bovenstaande plaatjes was als volgt:

      Screenshot_20221206_232947_Voltcraft SEM6000.jpg Screenshot_20221206_232957_Voltcraft SEM6000.jpg

      Dus een ruime 150W per uur gemiddeld. Ook is duidelijk te zien dat de lamp vanaf 08:00 genoeg warmte afgeeft om de TS=19 te bereiken zonder kachel. Stel een kWh prijs van € 0,80 dan heeft de nacht iets meer gekost dan € 0,15x8x0,8 = € 0,96. Voor 1 volledige periode van 12 uur is dat € 1,44.

      Met de lamp aan gaat de temperatuur in de tent vervolgens verder oplopen, tot die stabiliseert rondom 22,5 graden. De temperatuur in de kast buiten de tent is dan tussen de 15-16 graden want ik verwarm helemaal niks verder boven.

      Dan ga ik planten inspecteren, en verzorgen. De lamp doe ik altijd uit voordat ik tent opendoe want heb ramen naar buiten op m'n overloop.

      De temperatuur in de tent gaat snel naar beneden met deur open en lamp uit, en de kachel slaat weer aan.

      Screenshot_20221207_114127_InkbirdSmart.jpg Screenshot_20221206_233009_Voltcraft SEM6000.jpg

      Ruim een dubbeltje aan stroom.

      Van mij mag de kachel overdag ook wel wat pakken als dat beter voor de planten is, dus zet ik op gegeven moment TS=23:

      Screenshot_20221207_121906_InkbirdSmart.jpg

      De kachel springt dan meteen aan is te zien, ook al is de gemeten temperatuur nog boven TS - HD. Dat staat ook beschreven in de handleiding: verander je TS, dan wordt er eenmalig de beslissing genomen op PV kleiner dan TS i.p.v. kleiner dan TS - HD.

      Kachel gaat dus even aan tot het 23 graden is, maar daarna daalt de temperatuur weer naar rond de 22,5 en kachel blijft rest vd middag uit. Het veranderen van TS van 19 naar 23 heeft in dit geval dus weinig zin omdat HD=1 blijft. Op bierbrouwers forums worden ook vaak waardes voor HD van onder de 0,5 aangeraden.

      Ik laat expres TS=23 nadat de lamp uit is gegaan om 20:00. Temperatuur gaat snel onder de 22 met de lamp uit, en kachel wordt aangezet door de thermostaat:

      Screenshot_20221207_013000_Voltcraft SEM6000.jpg

      Snel TS lager gezet daarna.

      De waarden vanaf 21:00 zijn met TS=20/HD=2. Dat gaf al meer stroomverbruik dan TS=19/HD=1.

      Dat was het voor nu. Zal in 1 of meer volgende posts nog wat conclusies/gedachten plaatsen. Meest interessante vind ik hoe ik nu denk dat het met deze simpele apparatuur nog een stuk beter (geautomatiseerd, efficienter misschien ook) kan.

      Nog een paar niet saaie plaatjes ook 😄

      20221207_124417.jpg 20221207_124404.jpg
      Attached Files
      Last edited by Snuitje; 7 December 2022, 19:23.

      Comment


        #9
        Ons ben zuunig 😬🙈

        De kachel pakt nu 's nachts meer energie dan de lamp overdag, en het gaat de komende tijd alleen maar kouder worden. Heb lichtschema omgegooid ipv lamp aan van 8u tot 20u gaat hij vanaf nu aan van 20u tot 8u. Kan de kachel mooi profiteren van de zonnepanelen.

        Ben benieuwd of de kachel dan nog veel gaat bijverwarmen de komende nacht(en), of dat de lamp het ook dan nog in zijn eentje kan. Want ga TS wel verhogen vanaf 20u, van 19 naar 21 of 22 graden. HD houd ik op 1. 's Ochtends ga ik TS dan iedere dag weer op 19 graden zetten. Als het tegenvalt moet ik lichtschema 2e keer omgooien, en dat kan denk ik ook niet eindeloos gedaan worden.

        Screenshot_20221208_102849_Voltcraft SEM6000.jpg
        Screenshot_20221208_102909_Voltcraft SEM6000.jpg
        Screenshot_20221208_104355_InkbirdSmart.jpg



        Attached Files

        Comment


        • Snuitje
          Snuitje commented
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam ik had er wel aan gedacht maar hoopte dat t niet al te veel uit zou maken. Had het beter even kunnen uitzoeken eerst, al doende leert men dan maar denken

        • Snuitje
          Snuitje commented
          Editing a comment
          Heb het weer omgedraaid, lamp is weer aan. Hebben ze 'slechts' een paar uur extra donker gehad dit etmaal. Hoop dat dat minder erg is.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Kwartier per keer merken ze niet.

        #10
        Afgelopen nacht TS=20/HD=2. Temperatuur op overloop was 14,5.

        Komende nacht TS=19/HD=1 proberen. Kijken of en wat het scheelt in verbruik.

        En wil iets om de bodem-/worteltemperatuur in de gaten mee te gaan houden. Denk er beetje aan te gaan kijken wat er met zelfbouw te doen is. Er is ook een kansje dat het mogelijk is zelf een veel slimmere app te maken om de inkbird mee uit te lezen en te gaan besturen. Diezelfde app dan ook de bodemsensoren laten uitlezen. Misschien met een raspberry pi als kloppend hart, want wil sowieso al heel lang zo'n ding. Als iemand me wat verwijzingen kan geven waar ik kan beginnen met inlezen, heel graag en bedankt!​


        Screenshot_20221209_121854_Voltcraft SEM6000.jpg
        Screenshot_20221209_122132_Voltcraft SEM6000.jpg Screenshot_20221209_122001_InkbirdSmart.jpg
        Screenshot_20221209_122012_InkbirdSmart.jpg
        Screenshot_20221209_122044_InkbirdSmart.jpg
        20221209_113407.jpg

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Voor het eerst had veel automatisch op dwc.

        • Snuitje
          Snuitje commented
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam dank je, ga ik daar eens naar op zoek

        #11
        Heb de tent in de kelder staan waar het 15 graden is.
        heb bij de gammawat hout op maat laten zagen voor een geïsoleerde bak te maken met warmtekabel en een thermostaat en het werkt dusver prima.

        8BDA887C-0539-482E-8D40-102064B82919.jpg E13C3DC5-4BBD-4CDA-9248-C25D9181826C.jpg 42C3B43F-73C1-4B08-BB29-76DA26573D6D.jpg
        Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

        Comment


        • Snuitje
          Snuitje commented
          Editing a comment
          Ziet er goed uit, zeker het overwegen waard in mijn geval!

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Stopcontact in de bak!?

        • Ketelhuis
          Ketelhuis commented
          Editing a comment
          @Rreppellsteeltjam kan geen kwaad, doos is geïsoleerd en heb er een aardlek achter zitten.
      Bezig...
      X