Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem aanmaken stekken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Probleem aanmaken stekken

    Korting op 420shop
    Hey iedereen,

    Ik maak al geruime tijd zelf stekken en meestal met ongeveer 75% die wortelen. Steeds in steenwol, in propagator met water onderaan, met warmtemat, ongeveer 50w gloeilamp erboven.

    Nu heb ik er genomen van een jonge moeder maar ze slaan niet aan ...

    Wat is er nu anders? Wel .... steenwolpluggen komen van bij Temu (1e keer).

    De stekken had ik onderaan wat afgeschraapt en in clonex gedoopt. In de steenwolpluggen gestoken die 2 dagen op voorhand in afgezuurd water lagen van rond de 5 Ph.

    In propagator gezet. Heel vochtig en rond de 26 graden.

    Gevolg ... rottende steeltjes in de steenwol....

    Nu heb ik het rotte gedeelte er afgesneden, opnieuw geschraapt, clonex gedoopt en dan in zeer licht bevochtigde zaai en stekgrond gezet (zie foto) onder de propagator (99% vochtig en 26°c). De vochtigheid is zo hoog omdat ik ze dagelijks nat sproei van bovenaf.

    Waarom hangen ze in godsnaam zo naar beneden? Iemand een idee? Beter opnieuw beginnen? (Moederplant is "kaal" nu dus zal met zaad worden dan ...)

    Thx voor het lezen !
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Ik weet er nog niet heel veel van stekken
    maar wat ik wel weet is
    Dat niet elke wietplant even goed te stekken is
    of even snel is
    nu had ik 5 NYC Diesel reg
    6 stekken van 4 dames wortelde sterk met 4 dagen
    6stekken van 1 dame duurde zeker 8a9dagen
    Moeders even gezond
    Bij elkaar in de propagator
    Dit is nog maar 1 voorbeeld

    Ik gebruik stekpoeder
    Schraap niks
    Snijd schuin af met een schoon afbreekmesje
    En ze gaan de steenwol in
    Alles is tot nu toe geworteld
    1 duurde wat langer dat is die ene diesel
    ​​​​​

    Comment


    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Thx voor je antwoord. Is zowat vergelijkbaar met wat ik deed of doe ... Zou wel kunnen wat je zegt want voorheen gingen stekken van Gorilla Glue heel goed en nu probeer ik een andere soort.
      Probleem zit hem bij dat rottende stengeltje en de blaadjes ...
      Straks eens kijken hoe het zit ...

    #3
    Mijn ervaring is dat als je de steenwolpluggen inwatert met een heel klein beetje voeding en wortelstimulator en de PH op 5,8 zet ze wat beter aan zullen slaan als met alleen water op de juiste PH.
    26 graden sowieso en natuurlijk stekgel of poeder gebruiken.
    Kan ze dan na 10-14 dagen direct in de potten zetten, ook als je dan ziet hoeveel wortel er is aangemaakt, een hele bos.
    Heb ze van de stekkenboer vaker anders gekregen, hoog uit 4-5 wortels uit het blokje.

    Comment


    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Thx. ... staan bij u de steenwolpluggen ook nog in water of gewoon goed volgezogen met afgezuurd water?

    • Raoul Duke
      Raoul Duke commented
      Editing a comment
      24 uur volzuigen en voor dat ik de stek erin zet knijp ik er nog een beetje water uit, anders staan ze te nat

    #4
    Wat doe ik nu best? Propagator toe of zonder deksel? Of alles in de vuilbak en opnieuw beginnen?

    Heb geen deftige moeder meer (de nieuwe had ik kaal geknipt voor deze stekjes) dus kan enkel nog uit zaad beginnen

    "Werkt" Q hier niet meer? Ben al tijdje niet meer hier geweest omdat alles goed liep...

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Vuilbak.

      Je blokjes volgende keer op kleikorrels zetten en het water mag de blokjes niet raken, zeiknatte blokjes krijg je wortelrot van.

      En ja ze moeten nog steeds wel eerst ingewaterd worden, beetje rhizotonic erbij.

      En lekker warm en vochtig en 24 uur licht met een heel heel licht windje.

    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Thx! Op de kleikorrels laten staan en dagelijks eens verstuiven op de stekken? Of is dagelijks te veel? Doe het nu soms meerdere keren per dag ...

    #5
    Gisteren toch maar alles in de vuilbak.

    Heb enkel nog 4 planten die 2 weken op 12/12 staan vandaag. Heb daarvan 10 scheuten afgeknipt en in steenwol blokjes gezet. Die had ik in afgezuurd water gelegd (5,5 ph).
    Dan blokjes wat uitgeknepen, stekjes in gel gedoopt en hup in het blokje.
    Even besproeid, geen water onderaan bij de blokjes en in de propagator ....

    Straks eens gaan kijken hoe het gaat na hun 1ste nachtje ...

    Comment


    • Hoegaathet
      Hoegaathet commented
      Editing a comment
      Ik zeg eerlijk ik ben een nieuweling maar stekken maken van een moederplant die al in de bloei staan?(12/12).
      Dat kunnen nooit goede stekken worden. Met stekken maak je een copy van de moederplant maar met de stekken zet je haar eigenlijk weer in de vegetatieve fase. Ik ben benieuwd wat de experts hier van zeggen?
      Last edited by Hoegaathet; 13 March 2024, 05:44.

    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Ben zelf ook nieuwsgierig 😂
      Hoop dat ze wortelen, opnieuw naar groeifase gaan en daarna mooi afbloeien 😆 maar ik hou ze in het oog want kunnen ook allemaal herma's worden.
      We zullen zien ... als ik er aan denk zet ik wel een update ...

    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Als je een stek snijdt van een bloeiende plant
      Dan wortelt niet elke stek
      En als ze wel wortelen
      Dan word het een bossigere plant
      Als je gaat lezen over revegiteren
      Op royal queen seeds
      Dan lees je er meer over

    #6
    Ik zie geen steenwol maar aarde en 26 graden lijkt me aan de warme kant voor die kleintjes.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Staat nochthans verder in de tekst ... eerst met steenwol, dan rot, dan opnieuw afgesneden en in zaai -en stekgrond ....
      Ze zijn al in de vuilbak ondertussen.

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zaai- en stekgrond wil lastig stekken.

      Probeer nog eens in steenwol, blokjes natmaken langs onder tot het water er bijna boven doorkomt. Dan in een kweekbak met kap er op rond de 20 graden onder 8 watt cool white led tl. Na 3 dagen de klepjes een beetje open zetten. Na een week heb je de klepjes helemaal open en kan je de kap er af halen, kunnen ze het niet aan zet je die terug. Na twee weken zou je de eerste wortels kunnen zien.

    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Thx Hork. Is ook de eerste keer dat ik probeer met die grond ... had toch wat nodig om de serregroenten in te zaaien (gewone groenten hé 🤣 ... zou er wel deze plantjes in willen zetten maar de buren zullen nogal opkijken en hier in België praten ze nogal snel over zo iets)

      Heb er nu (die zouden moeten reveggen én wortels aanmaken 😅🤓) in kleine vochtige pluggen gezet zonder water erbij. Elke dag 1x sproeien ... lamp = 2x 20w Cosmorrow grow. Daar kan ik er wel makkelijk 1 van uittrekken ...

    #7
    Hork

    Hier een fotootje van nu ... die potjes liet ik nog effe staan maar zullen ook weg mogen ....

    Dus onder kap, nu 24 graden, 90% vochtigheid en geen water op de bodem wegens panische angst voor rottende stengeltjes 😂😂
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik vind 24 graden aan de warme kant, probeer het eens met 20 graden als het nog niet lukt.

    • Tsjara
      Tsjara commented
      Editing a comment
      Zal de kap onderaan wat open zetten voor frisse lucht, dan daalt de temperatuur een beetje ... thx
Bezig...
X