Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd nieuwe continu kweekset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies gevraagd nieuwe continu kweekset

    Korting op 420shop
    Na jaren niet binnen gekweekt te hebben wil ik dit weer eens gaan oppakken. Met led licht en een leuke tent in een extra kamertje.
    Mijn bedoeling is om een continu kweek op te zetten met 2 of 3 tenten ondanks beperkte ruimte. Hierbij wil ik ook absoluut onder de grens blijven van 5 planten totaal, dit is de enige manier dat ik goedkeuring krijg van de vrouw. Hoe groot die planten verder worden maakt haar niet zoveel uit
    Doordat planten misschien wat langer zullen voorgroeien en ik niet slechts 2 kweekjes per jaar wil doen ben ik aan het kijken wat de beste manier is om een continu kweek op te zetten zonder gelijk een huis vol met tenten en apparatuur te krijgen.
    2 tenten is eigenlijk de max. Dit kan ik wellicht op termijn nog wel rekken met een extra propogator tent maar de ruimte is nogal beperkt.

    Ik heb een aantal vragen die mensen met ervaring vast willen en kunnen beantwoorden. Door zoveel opties zijn er veel mogelijkheden en alles heeft zijn voor en nadelen.
    Hopelijk zijn er mensen met ervaring die mij wat goeie tips kunnen geven.


    Maximaal beschikbare ruimte:
    135 cm breed x 100 cm diep, 260cm hoog.

    Hierbinnen past bijvoorbeeld:
    1x een tent van 90 x 90 cm of 1x1meter
    1x een tent van 120 x 60cm
    (deze tenten zijn meestal 180 hoog, hierdoor zou ik de tent op een tafel kunnen zetten zodat er een propogator onder kan om te drogen, eventueel kan dit in een andere ruimte)


    Voordelen:
    - 1 tent betekend minder naar hoeven omkijken
    - Geen rare planningen hoeven volgen om weken tijd te besparen.


    Nadelen:
    - Als iets stuk gaat is een kweek weg
    - Bij ziekte gaan waarschijnlijk alle planten in de prullenbak
    - Duurdere aanschaf wegens dure lamp
    - Een 120 x 60 lijkt in de praktijd beter 3 dan 4 planten in te passen.


    of:
    2x een tent van 60 x 60 x 160
    1x een tent van 70 x 70 + een tent van 60 x 60
    (ook hier past eventueel nog een propogator onder als het geheel op een tafel staat)


    Voordelen:
    - Je kan veel experimenteren omdat je per tent kan kweken wat je wilt.
    - Verspreid geld uitgeven, eerst 1 set kopen en later nog een set kopen.
    - Als iets stuk gaat kun je vaak nog wel iets voor elkaar krijgen om geen hele oogst te verliezen.
    - Een sterke afzuiging kan 2 tenten afzuigen.


    Nadelen:
    - 2 tenten klinkt als dubbel zoveel werk.
    - Je planten kunnen niet te groot worden.
    - Als je in de ene tent voorgroeit en droogt en in de andere bloeit dan moet je de kweekjes wel heel goed plannen.



    De vraag is dan eigenlijk: Welke situatie is hier een goede keus?

    Optie 1:
    1 grote tent met 4 middelgrote planten.
    Drogen in een andere tent om tijd te besparen is mogelijk (eventueel in andere ruimte)

    (Dit lijkt het langs te duren maar levert 4 planten op met een 300 watt lamp)


    Optie 2:
    Tent 1: voorgroei en drogen
    Tent 2 bloei


    (Dit lijkt het snelste te zijn maar levert slechts 2 planten op, met een 150 watt lamp maximaal)


    Optie 3:
    Tent 1: groei, bloei en drogen
    Tent 2 groei, bloei, drogen


    (Zelfde als optie 1 alleen hoef ik dan niet alles in 1x te kopen. HIerbij kun je omstebeurt kweken of zodat je altijd een oogst 'bijna' klaar hebt.)


    In veel gevallen kan ik stekjes krijgen. Mocht dat niet lukken zal ik zelf vanaf zaad beginnen. Ik vind het leuk om zelf te experimenteren met verschillende soortjes, ook autoflowers.



    Ik hoor heel graag jullie advies. Vergeet ik hierbij nog zaken?
    Wat zou hiervan een slimme keuze zijn en waarom?

    Is het slim om autoflowers te overwegen omdat die wat sneller klaar zijn?
    So many questions


    Ik hoor het graag!
    Last edited by jeffer; 1 week geleden.

    #2
    Kijk effe bij de verschillende kwekers, alles heeft voor en nadelen.

    Waarschijnlijk kom je ergens op een middenweg uit die voor jouw situatie het best werkt.

    Takketoelli en kelderkastje zijn wel mooie allround voorbeelden voor jou.

    ​ ​​​​​​Er zijn mensen die binnen 8 weken een kweek afronden.

    Comment


      #3
      Met auto's heb je geen voorgroeikastje nodig, alles gewoon in één tent, één lamp op volle kracht en steeds een nieuwe erbij als er eentje uitgaat

      Met fems ben ik een voorstander van voorgroei. Aangezien 5 dames de max is kun je dus 3 dames in de tent hebben terwijl er al twee voorgroeien. En of andersom. 2-2 is makkelijker, laten we daar vanuit gaan
      Dan moet je dus de hele tent (zo groot mogelijk) opvullen met 2 dames. Die moeten daarvoor een langere tijd voorgroeien, vandaar dat een kastje wel handig is. Scheelt echt veel tijd dan.
      Ik heb ooit een 90x90 oppervlak gevuld met één dame, maar die moest wel bijna drie maanden voorgroeien.

      In de 'Tententuin van Takketoelli" kun je zien hoe ik het doe.


      Maar de ruimte is wel een ding. Die hoogte is fijn, daar moet je gebruik van maken. Kastje onder, tent erboven op. Of andersom, is misschien makkelijker kwa verzorging. Tijdens de hele voorgroei raak ik de dames alleen aan met toppen, voor de rest helemaal niet. Dat is met bloei wel anders; trainen, controleren, dieven, snoeien, watergeven, schoonhouden, filter vervangen.... dat doe je denk ik liever niet op een laddertje ofzo

      Dus


      Het makkelijkst lijkt mij een tent met afjes om ff een vooraadje op te bouwen en de ruimte en je apparatuur te leren kennen, en dan experimenteren met een voorgroei

      "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
      "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
      "Ajeto" - Buurman en Buurman

      Comment


        #4
        FEMS:
        2 kleine tentjes 1 voor opkweek met een 40watt cosmorrow ledstrip, geen filter nodig, 1 klein tentje voor te drogen, dus enkel afzuiging en filter.
        40x40 tentjes moeten volstaan want meer als 3 ga je niet opkweken.

        1 kweektent van 60x120. Ruim plek voor 2 of 3 planten. (10 kleintjes kan ook) met een 300 watt lamp, continu op 12 uur.

        AFJES:
        1 Grotere tent, 100x100 of zo en op een 20 uren schema blijven gaan. Klein droogtentje.

        8 weken kan, maar dan hebben we het over rappe AFjes (Sweet Seeds bijvoorbeeld) die niet te groot mogen worden in een kleinere pot.

        Comment


          #5
          Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, ondertussen ook wat van jullie kweekjes gelezen!

          Ik denk dat het een tentje wordt met AF, waar ik incidenteel wat anders in kan kweken als de tijd rijp is.
          Ik heb nog zat zaadjes die niet autoflower zijn dus daar wil ik toch nog wel gebruik van maken.

          Het hele idee van 1 tent en AFjes doorschuiven is misschien nog wel het meest simpelst.
          Meerdere tenten, meerdere afzuiging of ventilatie etc zorgt voor meer herrie. Dan is een droogtentje in een andere ruimte misschien nog wel het prettigst.

          8 Weken is een heel mooi streven maar in de praktijk zal het wellicht wat meer worden. Dat is verder ook niet erg. Met 1 tent vol met AFjes zonder voorgroei in andere tent hoef je niet zoveel te timen en dat bevalt me eigenlijk wel.
          Hebben jullie zelf AF vergeleken met een kleinere en grotere pot? Ik ben benieuwd of ze sneller in de bloei gaan in een kleinere pot.
          Ik dacht, wellicht valt er zo nog wat meer te sturen hoe goed alles in de tent past.

          Zelf neig ik nu naar een 120 x 60 tent vanwege makkelijkere bereikbaarheid van de planten en hij goed in de hoek past. Er zijn eigenlijk niet zoveel merken die dit leveren.
          Ik wil eigenlijk wachten tot de Mars Hydro tenten weer beschikbaar zijn omdat die wat dikker zijn en (ik verwacht dan) minder temperatuur invloed hebben van buitenaf. Maar reviews zijn nogal wisselvallend.
          Ik ben eigenlijk nog opzoek naar wat tips mbt tot ditsoort formaat tenten. Ik vind Secret Jardin wel mooi maar die heeft tegenwoordig allerlei extra flensen en materiaal nodig waardoor het snel duur wordt.
          Misschien zijn er goede alternatieven, ik heb alleen ervaring met Homebox en dat is al zo'n 10 jaar geleden.
          Tips zijn welkom

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Zelf hokje maken, gipsplaat met spiegelfolie van aktion, voorzetplaat of schuifdeur.

            Hoeft niet duur en supermooi, simpel en efficient zijn de sleutel woorden.

            En lv/temp houd je echt niet buiten met een duurdere/mooiere/dikkere tent hoor.

            Paar ouwe kasten werkt ook prima, gaat om de beestjes en stof die buiten de kweekruimte blijven en lv/temp die aangepast moeten worden.

            Filters, afzuigers, airco, verwarming, ph/ec meters, voeding is waar je niet omheen kunt, de rest kan je veel improviseren.

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Dit is zijn ander topic roy en hij wil juist geen secret jardin.

          #6
          Ik vind Secret Jardin wel mooi maar die heeft tegenwoordig allerlei extra flensen en materiaal nodig waardoor het snel duur wordt.
          Zit er al allemaal bij zie link:

          https://www.secretjardin.com/wp-cont...-DATASHEET.pdf
          No Mercy Supply - No Mercy Shop

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            waar moet de spam heen?

          • roy
            roy commented
            Editing a comment
            Huh?? wat bedoel je?

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Gevoel voor humor effe oppoetsen.
        Bezig...
        X