Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bladvergeling

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Bladvergeling

Korting op 420shop
    Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn van de bladverkleuring bij de ene plant (en waarom dit niet optreedt bij die andere plant die volledig dezelfde voeding, licht, etc krijgt). Beide zijn Sour Diesel feminized, en staan reeds 23 dagen in hun huidige pot. Eerste 10 dagen als zaailing, plus 23 dagen in pot. Eergisteren heb ik beide getopt. De 150W LED lamp staat sinds een week op 100% intensiteit. Voorheen 75%. Kraantjeswater van +- pH 8,5 telkens naar +- pH 6,5 - 7,0 gebracht. Ook voor het water in de luchtbevochtiger. Lichtschema 18/6.
    WhatsAppImage 2026-02-27.jpg WhatsApp Image 2026-02-27 at 22.35.04.jpg WhatsApp Image 2026-02-27.jpg WhatsAppImage 2026-02-27 at 22.35.04.jpg WhatsAppImage 2026-02-27 at 22.35.05.jpg WhatsApp Image 2026-02-27 at 22.35.02.jpg
  • Answer selected by strobbie at 2 weken geleden.

Jup te droog en te heet.
    Potten altijd doorspoelen / medium inwateren.
    Droge aarde doet de ec laten stijgen.

Tijdje halve dosis voeding of alleen afgezuurd water en het moet goed komen.
    Maar dat is alleen als je het mij vraagt .

Comment

• strobbie
      strobbie commented
      Editing a comment
      Valla, denk dat dit het zowat samenvat. Heb geen voeding meer bijgegeven, en ga ze geen groeistimulatie meer bijgeven aangezien ik verwacht van ze binnen een dag of 5 a 6 te laten bloeien. Dus veel afgezuurd water did the trick. Ik neem mee: altijd de grond doorspoelen alvorens te planten.

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Je kan groei meegeven tot week 4 ongeveer want ze hebben stikstof nodig.

Wat voor voeding geef je en hoe vaak? Ik denk ondanks zelfde soort is het niet dezelfde plant, toppen brengt stress en vooral een piek in vraag naar voedings elementen om die scheuten uit te duwen die net allemaal de auxine het groei hormoon van de hoofdtop in hun hebben gekregen, als ze daar niet aan kan gaat ze pakken wat ze kan van het blad.

Comment

• strobbie
      strobbie commented
      Editing a comment
      Ik merk dus bij 1 plant bladvergeling, beginnend vanaf de rand, nerven blijven groen. De bovenste bladeren reiken naar omhoog, en de bladranden hebben de neiging om te krullen. Dit alles in tegenstelling tot de tweede plant.

• Fenderbender
      Fenderbender commented
      Editing a comment
      Ja ma uit hetzelfde zaad kunnen ook enkele verschillende fenotypen komen die mss net wat anders met stress of voeding omgaan, en tenzij je stekjes pakt is het nooit exact dezelfde plant. Hoe snel is het gebeurd? want t'is al vergevorderd moet bij de eerste tekenen meteen alarm slagen hé, Die batmix is goed voor zes weken hoever zit je? Ken die Easy dingen niet maar ziet er droge langdurige voeding uit en die heb je er van in het begin bij gemengd? ben aan het denken als de plagron voeding weg valt de omzetting niet snel genoeg om aan de vraag te voldoen of aan een hoge toevoer gewend geraakt en nu is een deel aan het wegvallen. Lamp op 100% dus je laat ze hard werken, moet je met trage bio voeding mss geleidelijker opvoeren dat je pas in bloeiweek 4-5-6 op volle kracht zit groeien moet niet op volle bak, nu ja hangt ook van de hoogte af.. Heb je een flesje calmag? als het aan de randen begonnen is zal het wel magnesium tekort zijn die ze nu naar de scheuten aan het voeren is.

• Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Bathmix is al zwaar voorbemest
      Als jij hier ook nog een slow release aan toevoegd
      Dan kan het nu al best mogelijk zijn dat ie al te veel voeding en al een soort van loskomt op treed
      Kijk naar mijn biorinde greenhouse
      Tot week 3 gingen ze super
      Daarna stil stand verkleuring klauwen bladeren
      En uiteindelijk na bij sturing epsomzout gingen ze dood
      Epsomzout en bio is water en vuur hoorde ik achteraf
      Ondanks dat het biologisch is
      Dus ik ben bang voor te veel voeding
      Of dat dat alsnog los gaat komen
      Waarschijnlijk ook bij de ander
      Ik had volgens de beschrijving een halve dosis bio bloom toegevoegd
      Dat bleek veelste veel voeding

Als het aan voeding zou liggen, dan denk ik eerder aan een teveel van iets. Geen tekort. De batmix met Easy Boost zou ruim goed zijn voor 12 weken voeding. En ik geef nu al extra voeding (Easy Grow) bij het gietwater (mag ik hier een link plaatsen? https://www.royalqueenseeds.be/growi...r-tablets.html) Het is in ieder geval van voor het toppen aan de hand. Een week dus. Ik ga vanaf nu ff gewoon kraantjeswater (met Plagron pHmin) geven. Spreek mij tegen als dit geen goed idee is. De 150W LED-lamp staat sinds 8 dagen op 100% (en hangt op +-50cm hoogte). Ik denk dat hier de verklaring misschien wel zit, maar dan nog stel ik mij de vraag, waarom de ene plant er compleet anders op reageert.

Comment

• Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Ik spreek je niet tegen..overschot of pH.
      Staat ze niet toevallig ook wat droog?

• Fenderbender
      Fenderbender commented
      Editing a comment
      Ah t'is voor het toppen begonnen.., Kan je ze in daglicht zien? de ander is wel wat glimmend maar ziet er op zich niet slecht uit is ie super donker groen? hmm als je nu al voeding extra watert kan het inderdaad teveel zijn, de batmix is al erg sterk daar heb je dan nog die ander voeding bij gemengd dus das al dubbel op voor de eerste weken en dan zou je zeker enkel water moeten geven want ja het zit allemaal in de pot daarom doe je het er ook in, heb ik ook wel eens voorgehad met die bionova korrels als je trage korrels gebruikt en voor gevoede grond is het moeilijk in te schatten hoeveel, kun je beter de promix gebruiken daar zit geen voeding in.

Highrider Zou dat het kunnen zijn? Heb mijn grond niet eerst gespoeld, dus idd, die is zelfs nog niet door en door nat geweest. Zo lang de planten er niet dorstig uitzien, dacht ik dat ze voldoende water kregen. Mocht ik ze nu eens goed bewateren, laat ons 1,5l/plant nemen, met gewoon water (pH+-6,5)? Wat denken jullie? Goed idee of ...?
    Fenderbender , die Easy Boost die ik met de aarde heb gemengd zou perfect afgestemd zijn om te combineren met de Easy Grow (beide RQS) EASY BOOST
    Organische stikstof (N) 6%
    Fosforzuuranhydride (P2O5) 7%
    Kaliumoxide (K2O) 12%
    Zwaveltrioxide (SO3) 10%
    Magnesiumoxide (MgO) 2%
    Biologisch materiaal 30%
    en EASY GROW : citaat fabrikant: "De Easy Grow Booster Tablet is een voedingssupplement die het beste presteert in combinatie met andere voedingsstoffen. De formule kan effectief worden geïntegreerd met Easy Boost Pellets omdat de Growth Booster Tablet prachtig aansluit op de inhoud van de Easy Boost Pellets, zodat alle benodigde voedingsstoffen voor een gebalanceerde groei aanwezig zijn?"
    EASY GROW TABLET INGREDIËNTEN
    Gehydrolyseerde eiwitten 30%
    Leonardite humuszuur 20%
    Lithothamnium zeewier 20%
    Kaliumsulfaat 12%
    Magnesiumsulfaat 3%
    Calcium bi-carbonaat 15%
    ??

Comment

• Fenderbender
      Fenderbender commented
      Editing a comment
      Sja ma jonge plant in een pot t'is ni dat die zoveel nodig hebben, met die batmix alleen al heb je genoeg voor de eerste 6 weken, op 23 dagen is die nog niet uitgeput ze raden idd aan om hem eerst te spoelen zodat je zaailingen niet verbrandt als je erin zaait of heel jonge in plant. Daar heb je dan nog een schep bovenop gedaan met korrels ertussen dan kan een overschot ook wel.

En ja wanneer heb je dan laatst water gegeven? Zijn de potten licht? geef dan maar water ja, want ja je voeding heeft dan ook weer water nodig om te activeren.

• TheBigDudeski
      TheBigDudeski commented
      Editing a comment
      Staan ze niet gewoon in (veel) te hete substraat?

TheBigDudeski . Volgens mij niet. En 1 plant wel en 1 niet?

Comment

Voor de volledigheid moet ik er nog aan toevoegen dat de plantjes als zaailing, en hun eerste week in de definitieve pot, geen optimale luchtvochtigheid hadden. Alvast niet permanent. Luchtvochtigheid varieerde tussen 35 en 65. Nu kan ik de luchtvochtigheid wel op peil houden (+-65%) door luchtbevochtiger.
      Kga nu eens de pH van mijn grond gaan meten. Die zou optimaal moeten zijn.

Comment

Bobledsgrow zie jij gelijkenissen hier met uw biorinde? En jij gaf Bio Bloom? Aan plantje v 3 weken? Ik gaf ze dus Easy Grow. Easy Bloom is voor later (+-11 weken bloei)

Comment

Jup te droog en te heet.
          Potten altijd doorspoelen / medium inwateren.
          Droge aarde doet de ec laten stijgen.

Tijdje halve dosis voeding of alleen afgezuurd water en het moet goed komen.
          Maar dat is alleen als je het mij vraagt .

Comment

• strobbie
            strobbie commented
            Editing a comment
            Valla, denk dat dit het zowat samenvat. Heb geen voeding meer bijgegeven, en ga ze geen groeistimulatie meer bijgeven aangezien ik verwacht van ze binnen een dag of 5 a 6 te laten bloeien. Dus veel afgezuurd water did the trick. Ik neem mee: altijd de grond doorspoelen alvorens te planten.

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Je kan groei meegeven tot week 4 ongeveer want ze hebben stikstof nodig.

Highrider ik volg uw mening. Ze krijgen voorlopig enkel afgezuurd water. Toch vreemd dat ze er niet beiden last van hebben. Heb het doorgestuurd naar de producent ook (RQS), met foto's.
          Ik las wel ergens dat Sour Diesel grote onderlinge verschillen kan geven tussen planten die verder identiek zijn behandeld.

Comment

• Highrider
            Highrider commented
            Editing a comment
            Piet wilt ook ander eten dan zijn broertje henk.

Vandaag ga ik kijken om ze LST te geven

Comment

Idd , batmix en de ene genetica is gevoeliger ervoor. Je hebt traagvrijkomende meststoffen die plots teveel kalium vrijgeven bat guano is zeer hoog erin, ik kan geen mooie foto vinden maar eigenlijk is het alle drie samen eerder npk te hoog, en uitdrogen verhoogt ph en zorgt voor snellere aftakeling. Nooit iets bijgeven met bat mix maar zelfs dan nog is het te veel blijkbaar.
            Ganja always does the trick.

Comment

Ondertussen de mening van de producent ontvangen (RQS).
              Ik citeer: "Controleer en stabiliseer de pH van het irrigatiewater rond de 6,2-6,5.
              Voeg een kleine dosis CalMag-supplement of magnesiumsupplement toe (zoals Epsomzout in een milde dosering indien van toepassing)"
              Bobledsgrow ze spreken dus ook over de mogelijkheid epsomzout toe te dienen. Ik ga nog ff afwachten, krijgen geen extra voeding meer, en regelmatig goed bewateren (pH nog iets lager brengen, hoewel ik toch wel mijn twijfels heb mbt de correctheid van digitale pHmeter)
              Magnesiumtekort dus.
              Hieronder geef ik nog voor de volledigheid het integrale antwoord (oordeel) van RQS:
              ?

Op basis van je beschrijving (vergelende bladeren met licht gekrulde punten bij de ene plant, terwijl de andere donkergroen en gezond blijft) wijst dit er niet op dat je twee verschillende soorten hebt. Zelfs bij gefeminiseerde zaden van dezelfde soort kunnen individuele planten natuurlijke fenotypische variatie vertonen, wat betekent dat ze eigenschappen iets anders uiten.

De symptomen die je beschrijft, komen echter veel beter overeen met een voedingstekort, hoogstwaarschijnlijk magnesium.

Magnesiumtekort uit zich meestal als:

Vergeling tussen de bladnerven (interveinale chlorose)

Bladeren die lichtjes naar boven of aan de randen krullen

Het treedt op ondanks identieke grond en bemestingsschema's

De ene plant vertoont symptomen, terwijl de andere dat niet doet (vanwege individuele verschillen in de opname van voedingsstoffen)

Enkele factoren in uw opstelling kunnen hieraan bijdragen:

Plagron Batmix is ??voorbemest en kan soms in een vroeg stadium een ??voedingsblokkade veroorzaken.

Een pH-waarde van 6,5-7,0 in de grond kan iets te hoog zijn, wat de beschikbaarheid van magnesium kan verminderen. Idealiter neemt cannabis in aarde magnesium het best op bij een pH-waarde van 6,2-6,5.

Het vroegtijdig toevoegen van Easy Grow, in combinatie met een voedzaam substraat, kan soms leiden tot kleine onevenwichtigheden die secundaire voedingsstoffen zoals magnesium beïnvloeden.

Wat u kunt proberen:

Controleer en stabiliseer de pH van het irrigatiewater rond de 6,2-6,5.

Voeg een kleine dosis CalMag-supplement of magnesiumsupplement toe (zoals Epsomzout in een milde dosering indien van toepassing).

Vermijd overbemesting tijdens het herstel van de plant.

Houd de nieuwe groei in de gaten; herstel wordt beoordeeld aan de hand van gezonde nieuwe bladeren, niet aan de verbetering van reeds vergeelde bladeren.

Het feit dat één plant goed gedijt, bevestigt juist dat het geen geval van een verkeerde soort betreft. Als de zaden van verschillende genetische samenstelling waren, zou je normaal gesproken structurele verschillen zien (bladvorm, groeipatroon, internodale afstand), en niet alleen verkleuring door voedingsstoffen in de vroege vegetatieve groeifase.

In dit stadium zijn er geen aanwijzingen dat je iets anders dan Sour Diesel kweekt. Wat je ziet is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de opname van voedingsstoffen in plaats van een genetische inconsistentie.
              ?

Comment

• Wesley pipes
                Wesley pipes commented
                Editing a comment
                Als ze ertegen kunnen , ik denk dat het ergste al gepasseerd is, maar ph verhoogt bij uitdrogen toch he, dus goed water geven wat meer dan anders zou ik doen . Het kan onmogelijk een tekort zijn , stikstof tekort in batmix met opgroeiende plantjes? Uit de pot halen is zware stress toch ook voor de wortel ? Gewoon laten zijn en de volgende blaadjes gaan al beter zijn, is mijn gevoel. Het feit dat het twee dezelfde soort is , kan nog verschillen per zaadje, rqs zegt van niet ? Maar het is batmix en je had al bijgevoerd he ? Bn 98 % zeker

• Minigrowcase
                Minigrowcase commented
                Editing a comment
                Denk ook te vochtig gestaan??

• Wesley pipes
                Wesley pipes commented
                Editing a comment
                Op foto zie ik vooral droog, en ik heb nog nooit teveel water kunnen geven met grow bags ik giet r bakken water in soms. Ook als je niet zeker bent van je ph meter, doe het es zonder. Mss zuur je teveel af zonder dat je het weet. Ik meet al jaren niet meer af . Ik weet nu niet meer of je sneller blokkade krijgt van te hoog of te laag , maar wss is het beide? Mss is er daardoor blokkade...

Minigrowcase helemaal niet

Comment

Bedenk het zo, 2 ouders maken 3 kinderen, 3 verschillende kinderen, nooit krak hetzelfde , dat zie je dus in beide dames. Enkel f1 genetica is constant , al heb ik weinig ervaring ermee, het is gelijk wss in de meest mogelijke manier.

Dus waarom de ene last heeft de ander niet is enkel maar door bovenstaand. Gebeurd heel veel. En wat we binnenkrijgen als kind bepaalt heel veel voor later. De ene heeft andere reacties op hetzelfde het verschil is of kan groot zijn. Dus batmix te zwaar

Heb je al nieuwe bladgroei en zet het probleem voort ? Als het verbeterd dan zit je goed .
                Ganja always does the trick.

Comment

Ik denk dat het de goede weg is opgegaan. Zie hen stralen. Ze blaken min of meer van gezondheid
                  Bedankt om mee te denken wieties hier aanwezig.
                  Nweekje en over naar 12/12, normaliter.2026-03-05 at 23.17.43.jpg

Comment

• Wesley pipes
                    Wesley pipes commented
                    Editing a comment
                    Mooie groeispurt , welke acties had je nu ondernomen?

• TheBigDudeski
                    TheBigDudeski commented
                    Editing a comment
                    Goed bijgetrokken!
                Bezig...
                X