Mededeling

Collapse
No announcement yet.

donkerte-stress en licht-stress

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

donkerte-stress en licht-stress

Korting op 420shop
    Hello,

Ik heb al vaak gelezen en gehoord dat lichtperiodes tijdens de nachtfase van bloeiende planten stress veroorzaakt en
    de kans op hermafrodisme toeneemt.
    Is het ook bekend of donkere periodes (korstondig vb: een half uur) tijdens de dagfase tot stress leiden ?
    Geeft dit hetzelfde effect of is dit minder erg ? (ik denk aan bv een zwaar onweer tijdens de dag maakt het ook donkerder, of een zonsverduistering)

grtn

Re: donkerte-stress en licht-stress

Hoe zou jij je voelen, als ik tijdens je nachtrust ff een 600w HPS voor je gezicht hou, vergelijk dat is met een siesta...

Grtz.

Comment

Hahahahaha @Poffertjesporem

Comment

Mijn planten hebben dagelijks last van donkerte-stress. Als ik namelijk de kast opendoe, dan doe ik de lamp uit en een spaarlampje aan - om de buren niet nieuwsgierig te maken. Ik verzorg mijn planten dus in relatief half-duister. Meestal doe ik daar een kwartiertje over, en later op de dag nog eens een kwartiertje/halfuurtje om eens rustig het gras te zien groeien.

Voor zover ik zie hebben mijn planten daar niet onder geleden - ik heb net mijn eerste prachtige oogst te drogen gehangen.

Met lichtstress moet je inderdaad oppassen, niet alleen voor sex-problemen, maar ook omdat een plant zonder goede nachten nooit in bloei gaat, of vanuit bloei terug gaat in groei en misvormde toppen maakt. Voor de details van de biologische klok van planten moet je eens googlen op "fytochroom": Het hormoon dat de dag/nacht huishouding regelt en uiteindelijk ook de bloeihormonen aanstuurt.

Comment

over zonsverduisteringen maak ik me in het geheel geen zorgen ... wat kan je eraan doen ? naar buiten rennen met een 600watter ?
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

@moreweed: Het stralingsvermogen van de zon in het heelal bedraagt boven Nederland 1400 Watt per vierkante meter (W/m2). Door deeltjes en stof in de hogere atmosfeer wordt het stralingsvermogen een stuk verminderd tot 1000 W/m2. Dit stralingsvermogen hebben we alleen in de zomer op een zonnige dag. In ons land is de lucht vaak bewolkt, zodat wij een gemiddeld stralingsvermogen hebben van 600 W/m2. De stand van de zon en het jaargetijde maken ook uit.

Bron:http://www.ternary.org/zonne-energie/basis.html

Lol, niks aan toe te voegen....

Comment

Voor de details van de biologische klok van planten moet je eens googlen op "fytochroom": Het hormoon dat de dag/nacht huishouding regelt en uiteindelijk ook de bloeihormonen aanstuurt.
              Dit is idd waar het allemaal om draait bij het bloeien.

Phytochroom

Allereerst wat is en doet Phytochroom¿

Phytochroom is een plantpigment, dat betrokken is bij het waarnemen van licht en werkt als een lichtsensor. Hierdoor wordt het dag- en nachtritme geregeld. Cannabis gebruikt phytochroom om de bloei te reguleren.
              Er zijn twee soorten phytochroom B (isomeren)
              Phytochroom B1 (Pr) en
              Phytochroom B2 (Pfr).
              Phytochroom B1 absorbeert het rode licht van 660 nm, terwijl phytochroom B2 het verrood licht van 730 nm absorbeert. Daglicht bestaat voor een groot gedeelte uit rood licht en er is dan vooral het phytochroom B2 aanwezig. Gedurende de nacht verandert het phytochroom B2 in phytochroom B1.

Phytochroom B2 gaat de strekking van zaailingen tegen, omdat de kieming in de grond plaats vindt en dus in het donker gebeurd. Komt de zaailing boven de grond dan moet de strekkingsgroei stoppen. Ook bladgroei, chlorofyl aanmaak en het rechtop laten groeien van het epicotyl of hypocotyl van zaailingen worden beïnvloed door het phytochroom.

Verrood licht converteert de inactieve vorm van phytrochroom van pfr naar pr. Kritische hoeveelheden pr triggeren de aanmaak van het hormoon florigeen. Bereikt florigeen een kritische massa, dan gaat cannabis in de bloei.

De aanwezigheid van rood licht houdt het pytochroom in de inactievetoestand (PFR). Als het licht dooft, ontstaat de actieve toestand PR. Als PR een aantal dagen in een kritische hoeveelheid aanwezig is gaat de plant van groei naar bloei. Tijdens de eerste twee uur van de donkerfase gaat PFR over in PR. Daarna moet er nog tien uur voldoende PR aanwezig zijn om in bloei te komen en te blijven. Lage temperaturen, onder de 20 graden, en hoge temperaturen boven de 26 graden, vertragen dit proces.

De omzetting kan enigszins worden gestuurd met behulp van infrarood licht. Het grondig beschijnen van de planten, vooral het blad, met infrarood, zorgt voor een snelle PFR-PR omzetting. Je omzeild zo ook de twee uur die er normaliter voor staan. Met behulp van deze techniek kunnen planten een 24 uurs regiem aan, met 14 tot 15 uur licht per dag en slechts 9 tot 10 uur donker. Bij twee uren meer licht , ontvangt de plant 2/12 of 1/6, of anders uitgedrukt 17% meer licht. Dat is extra energie voor de plant. Reken wel op hogere voedings-, en elektra kosten. Het resultaat is een meeropbrengst van zo'n 20 %

Rond 1920 was al bekend dat bij veel soorten planten de daglengte belangrijk is voor bloei. Er werden drie soorten planten onderscheiden. Zogenaamde kortedag- planten bloeien in de lente of in de herfst. Zogenaamde lange-dag-planten bloeien in de zomer. Behalve deze twee groepen onderscheidden de botanisten ook neutrale planten
              In eerste instantie dachten onderzoekers dat de lichtperiode bepaalt of een plant bloeit, vandaar de naamgeving korte- en lange-dagplanten. Later bleek dat de lengte van de donkere, nachtelijke periode minstens zo belangrijk is. In experimenten werd de nacht onderbroken door korte lichtflitsen te geven aan verschillende typen planten. Als je in het midden van een lange nacht een korte-dag-plant blootstelt aan rood licht, dan wordt de bloei geremd. Op dezelfde manier kan een korte lichtpuls in de nacht van lange-dag-planten de bloei versnellen. Nader onderzoek liet zien dat het licht fotoreceptoren activeert, zoals bijvoorbeeld de roodlichtreceptor fytochroom en cryptochroom dat op blauw licht reageert. De fotoreceptoren hebben een actieve en een inactieve vorm en kunnen zodoende functioneren als een soort lichtschakelaar.

Pas de afgelopen tien jaar is de moleculaire basis van het aanleggen van bloemknoppen een beetje bekend. Door mutanten te isoleren en natuurlijke variatie in bloeitijd te bestuderen en de betreffende genen te kloneren, worden steeds meer genen ontdekt die rechtstreeks te maken hebben met de bloei. Er zijn nu al zo’n tachtig Arabidopsis-genen bekend die de bloeitijd beïnvloeden.
              De meeste van de nu gevonden genen zijn betrokken bij een van de twee systemen. Het ene systeem draait om het Constans-gen. Het Constans-gen is de sleutel voor de het bepalen van de daglengte. Hiermee kunnen planten het aantal uur licht per etmaal meten. Het niveau van het eiwit Constans wordt gestuurd door de biologische klok. Als de hoeveelheid eiwit een drempelwaarde heeft bereikt, en er óók daarna nog licht op de plant valt, meestal in de middag, dan worden bloemvormende processen gestart in de plant. Als de dagen te kort zijn wordt er ook Constans-eiwit gevormd, maar pas als de zon al weer onder is. Alleen de combinatie Constans-eiwit én zonlicht zorgt er dus voor dat er uiteindelijk bloemen gevormd worden. Het Constans-gen speelt ook een belangrijke rol in planten die juist bloeien als de dagen korter worden, In dat geval heeft het is het expressiepatroon van het eiwit gedurende de dag anders.

Meer licht tijdens de bloei kan dat¿ Ja

We zetten de licht periode op 21 uur en 36 minuten. De donker periode op 12 uur.
              Het gevolg is dat je nu dus gedurende een week (7 dagen) maar 5 gesimuleerde zonsopgangen en zonsondergangen hebt.

We passen de licht uren gedurende twee weken aan en wel in de tijd van maximale bloemvorming. (week 4,5 van de zichtbare bloei). Zouden we dit gedurende de gehele bloei toepassen dan verlengen we de bloeiperiode met 40 %. Stel een cannabisplant die normaal in 49 nachten afbloeit zou dit met dit licht schema pas afbloeien in tien weken, omdat ze dan pas die 49 nachten heeft gehad. (bloeihormoon word tijdens de donkerperiode actief)

Door echter het 21:36/12 schema enkel in de piek van de bloem vorming te hanteren, gedurende twee weken bereiken we een betere opbrengst en word de bloeitijd niet dramatisch verlengt. Een compromis dus tussen opbrengst en bloeitijd. (2 tot 4 dagen langer bloeien)

Het schema zou er als volg uit kunnen zien:
              Dag 1 - Zondag, 6:00 tot Maandag, 3:36
              Dag 2 - Maandag, 15:36 tot Dinsdag, 13:12
              Dag 3 - Woensdag, 1:12 tot Woensdag, 22:48
              Dag 4 - Donderdag, 10:48 tot Vrijdag, 8:24
              Dag 5 - Vrijdag, 20:24 tot Zondag, 18:00

je zou dit kunnen combineren met de gaslantaren techniek.

Wil je iets kwijt over wiet, of ben je benieuwd hoe andere mensen over wiet denken? Dit board is niet bedoeld voor kweekgerelateerde vragen.

We zien hier dat je handig gebruik kan maken van lichtstress tijdens de donkerfase tijdens de GROEI. Tijdens de bloei is licht tijdens de donkerfase dus funnest. Ook dat kleine rode lampje van je kachel e.d. kan je bloei behoorlijk remmen!!!!
              Last edited by monty; 10 September 2011, 11:29.

Comment

een heelemooie uitleg monty

ma ik doe van 8:00uur tot 20uur (dit is dus goed) ?
                KEEP UP THE GOOD WORK
                sigpic

Vaderke Zijn eerste Micro KweekVerslag (
                Zambeza Seeds - Dutch Amnesia Haze) (2012)

Comment

ik sta toch maar alweer mooi paf van monty's uitleg.

Gesnapt en gesnopen!

grtn

Comment

Mooi stukje monty.

Comment

Daar zit mijn online bio inginieur weedkunde

Comment

Bezig...
                      X