Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • argenjointje
    Advanced Stoner
    Member
    • May 2008
    • 51

    #1

    Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

    Korting op 420shop
    Sorry, had effe moeite met redacteren en tegelijkertijd wakker te blijven!!! Ik was moe van de nachtploeg en had wat blaadjes gerookt omdat de bloemetjes nog lang niet klaar zijn en die combinatie sloeg heel hard aan!!! Lol. Weet niet meer wat ik eigenlijk precies had willen zeggen in deze post, behalve dat ik stomverbaasd was om te zien dat er tricomen op de bevruchtte calyxen aanwezig zijn... Die onder de 30x loep rond blijken te zijn en ondoorzichtig melk-wit van kleur...

    Ik zal fotos proberen te maken en posten!!! Da's veel beter dan een beschrijving!!!!

    Maar even in het heel kort samengevat: de bevruchte calyxen van enkele voorbloempjes (een tiental / twintigtal? Van degenen die ik met pollen bestuifd heb) zijn mooi dik gezwollen en bedekt met wit melkachtige tricomen terwijl het plantje rustig doorgaat met groeien in zijn "vegetatieve" fase, en nergens anders zijn er tricomen te zien (niet op blad of op stam). Echt waar! Fotos zal ik zo snel mogelijk maken en uploaden...

    Noot: ik weet wel dat dit niet de manier is om te growen voor de productie van zaad, maar het is een leuk experimentje, zeker als het een tiental gezonde zaadjes op zou kunnen leveren.
    Last edited by argenjointje; 13 September 2011, 00:28.
  • QnQ
    Godlike Grower
    Lucky Member
    • Sep 2010
    • 26093

    #2
    Re: Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

    Mooi, laat maar eens zien dan..
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment

    • argenjointje
      Advanced Stoner
      Member
      • May 2008
      • 51

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door QnQ
      Mooi, laat maar eens zien dan..
      Daar gaat ie dan:
      Attached Files

      Comment

      • monty
        Banned
        • May 2009
        • 11215

        #4
        Re: Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

        Bestoven wiet kan je gewoon roken, wel de zaden eruit frutten. de rest is gewoon rookbaar. Een bestoven plant zal haar energie in de zaden steken en veel minder in aanmaak van nieuwe onbevruchte pistels en calixen.

        Comment

        • argenjointje
          Advanced Stoner
          Member
          • May 2008
          • 51

          #5
          Sorry voor de slechte kwaliteit van de fotos (iPod 4 camera zuigt in dat opzicht) maar ondanks dat toch goed te zien op de foto: 3 dik gezwollen Calixen net onder d'r hoogste topje.

          Met de 30x loep bekeken is te zien dat deze volledig bedekt zijn met melkachtige ondoorzichtige tricomen!

          Lekker hoor!
          Last edited by argenjointje; 14 September 2011, 23:10.

          Comment

          • argenjointje
            Advanced Stoner
            Member
            • May 2008
            • 51

            #6
            @Monty, yup ik weet het, bestoven wiet is naar zeggen en schrijven net zo potent, maar de bevruchtiging verlaagt de productie (volume van opbrengst).

            THC kliertjes zijn bedoeld om rondzwevende pollen op te vangen, de maagdelijke plant produceert dus steeds meer plakkerige tricomen naar gelang de duur van de "onthouding" zich uitrekt: om de kans om pollen te vangen te vergroten maakt ze steeds meer tricomen aan! Hoe langer het voorspel... Hoe groter de pret! Lol!
            Dus als de bestuiving eenmaal heeft plaatsgevonden, zijn de tricomen wat van minder van belang voor de plant geworden en gaat er inderdaad meer energie naar de zaadjes.

            Wat mij echter verbaast, is dat de calixen volledig overdekt zijn met tricomen, ondanks de onveranderde lichtcyclus. Wellicht wordt dat juist veroorzaakt door de bevruchting: de plant "weet" nu dat er pollen vlakbij is (ondanks dat het nog niet het seizoen is) en produceert daarom wat extra tricomen en THC om deze pollenvangst te vergroten. Da's althans mijn theorie...

            De bevruchting was overigens geheel met opzet: mijn 12/12 hok is nog niet klaar, en bovendien wilde ik geen plant bevruchten die al volledig in bloei staat, want ook al is het mogelijk om slechts een paar toppen of colas te bevruchten op een zodanige manier dat de andere toppen "maagd" blijven, is dat iets wat gemakkelijk "fout" kan gaan en de hele plant ongewild bevruchten.

            Een van mijn AK47 mannetjes had bloemetjes die net waren opengebarsten op het moment dat dit vrouwtje een aardig stel vrouwelijk voorbloemen liet zien. Dus daar dacht ik even van te profiteren aangezien ik zaden WIL hebben, en dat het onder deze omstandigheden wat gemakkelijker zou zijn! Ik wilde eigenlijk de pollen eerst opvangen en drogen om het in de diepvries te bewaren voor later gebruik, maar dit was effe veeeeel handiger!!!!
            3 Weken na de bevruchting zouden de zaadjes al rijp moeten zijn, en dan ga ik het plantje pas klonen om de 12/12 kamer mee te vullen!

            Zaadjes kunnen oogsten nog voordat je het plantje in bloei zet was iets waar ik geen rekening mee had gehouden!!!
            Last edited by argenjointje; 14 September 2011, 23:19.

            Comment

            • QnQ
              Godlike Grower
              Lucky Member
              • Sep 2010
              • 26093

              #7
              Re: Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

              Een plant 'weet' niks.
              Ik betwijfel of het wat wordt. Maar dit is geen voorbloei wat ik zie, dat plantje staat gewoon in bloei.
              Drie weken lijkt me ook wat optimistisch, hier is het meestal 4-5 weken.
              Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

              Ik was moe van de nachtploeg en had wat blaadjes gerookt omdat de bloemetjes nog lang niet klaar zijn en die combinatie sloeg heel hard aan!!!
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment

              • monty
                Banned
                • May 2009
                • 11215

                #8
                Re: Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

                3 Weken na de bevruchting zouden de zaadjes al rijp moeten zijn, en dan ga ik het plantje pas klonen om de 12/12 kamer mee te vullen!
                Om van een bestoven plant stekken te snijden lijkt me geen goed idee. Door zaadzetting komt er namelijk een hormoon vrij dat de plant doet afsterven!

                Comment

                • argenjointje
                  Advanced Stoner
                  Member
                  • May 2008
                  • 51

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door monty
                  Om van een bestoven plant stekken te snijden lijkt me geen goed idee. Door zaadzetting komt er namelijk een hormoon vrij dat de plant doet afsterven!
                  Shit! Was niet de bedoeling dat die plant zou afsterven!!!
                  Ik hoop dan maar dat de zaadjes goed ontwikkelen, anders is de plant voor niets naar de knoppen!!!

                  Inderdaad staat de plant in bloei, ondanks de vegetatieve lichtcyclus... Ondertussen produceert de plant ook THC kliertjes op de kleinere blaadjes!!!

                  Ik zal het uiteindelijke resultaat posten.

                  Comment

                  • argenjointje
                    Advanced Stoner
                    Member
                    • May 2008
                    • 51

                    #10
                    Zouden stekken van de bestoven plant, als er op de stekken geen zaadjes aanwezig zijn, levensvatbaar zijn en weer teruggaan naar volledig vegetatief? Het zou zonde zijn deze plant te verliezen!

                    Comment

                    • QnQ
                      Godlike Grower
                      Lucky Member
                      • Sep 2010
                      • 26093

                      #11
                      Re: Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

                      Tuurlijk. Gewoon een paar maanden op 20/4 houden, goeie aarde, EC 1.0 en dan lukt het best.

                      Nb.
                      Excuus, ik was in de war met stekken van 'n bloeiende plant, maar die van jou is ook nog bestoven.
                      Dat heb ik nooit geprobeerd, dus weet ik (blijkbaar) niks vanaf, hihi
                      Last edited by QnQ; 10 October 2011, 10:33. Reden: dommigheid
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment

                      • argenjointje
                        Advanced Stoner
                        Member
                        • May 2008
                        • 51

                        #12
                        Gelukkig! Das een hele opluching! Heb maar 11 zaadjes in totaal van AK47 en zou zonde om daarvan al één meisje te verliezen. Vooral omdat ik in Argentinië woon en dat het niet gemakkelijk is om aan nieuwe zaadjes te komen! Ik heb ze namelijk persoonlijk in Amsterdam gekocht bij Serious Seeds, en een reisje holland is namelijk errug prijzig

                        Gewoon simpel reveggen dus :0P Wat een opluchting!

                        Thnx!
                        Last edited by argenjointje; 8 October 2011, 11:30.

                        Comment

                        • monty
                          Banned
                          • May 2009
                          • 11215

                          #13
                          Re: Zaden oogsten in 18/16 lichtcyclus

                          een bestoven plant reveggen gaat niet werken. Door de zaadvorming maakt de plant bepaalde plantstuurstoffen aan die de plant doen afsterven als de zaden rijp zijn. Een reveg lukt enkel met sensemillia wiet.

                          Comment

                          • argenjointje
                            Advanced Stoner
                            Member
                            • May 2008
                            • 51

                            #14
                            Snif! Emmertje vol met tranen! Nou ja, het is maar één enkel plantje! Zou ik het dan beter op 12/12 cyclus zetten zodat de zaadjes op zijn minst goed volgroeien? Of mag dat doorgaan op 18/6?

                            Als de zaadjes namelijk goed lukken, dan is het toch wel de moeite om het plantje "op te offeren".

                            Alvast bedankt voor de reactie!

                            Comment

                            • argenjointje
                              Advanced Stoner
                              Member
                              • May 2008
                              • 51

                              #15
                              Eerste zaadje geoogst!!!

                              Wanneer mogen de zaadjes geoogst worden trouwens???

                              De calyx van dit zaadje was gelig aan het worden, de andere zijn nog groen, dus ik dacht wellicht is dit zaadje al volwassen en pluk ik deze even om te kijken of het wat is!!!

                              Ziet er redelijk goed uit, hoewel het zaadje erg klein is! Maar de zaadjes die ik had gekocht van Serious Seeds waren ook erg klein, dus...

                              Het zaadje is mooi bruin, hard en heeft de mooie typische tijgerstreepjes (of beter gezegd zwarte langwerpige vlekjes, eerder poema dan tijger als je het mij vraagt!).

                              Ik zal het zaadje een paar dagen laten "drogen" en dan meteen laten kiemen nu het nog vers is, dan weten we meteen zeker of het experiment successvol is geweest!

                              Hier zijn de fotos!!!

                              Wat is het babietje toch klein!
                              ImageUploadedByTapatalk1318108755.934923.jpg

                              Maar ziet er gezond uit, of niet?
                              ImageUploadedByTapatalk1318108774.116515.jpg

                              Reacties zijn welkom!

                              Comment

                              Bezig...