Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bemesting met gedroogde koe mest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    bemesting met gedroogde koe mest

    Korting op 420shop
    kan eimand me raat geven over en bemesting van mijn plantjes in de bloeje tijd met koe mest? ik heb al verschilende product gebruik (bio of niet) met ne goede resultaat. maar ik zo graag nekweek doen met alleen natuur bemesting zo dat goede resultaat geeven????

    tanks for comment...

    #2
    Re: bemesting met gedroogde koe mest

    Koemest is voornamelijk N dat heb je in de bloei juist minder nodig. Te veel N remt de bloei. In de bloei vraagt ze veel meer P en K.

    Bloedmeel


    Bloedmeel is een snelwerkende organische meststof. Ze wordt gemaakt van bloed van dieren uit de slachthuizen.
    Het bloed van de geslachte dieren wordt verwerkt tot een droog poeder of korrels. Het bevat veel stikstof, wel 14%, het bevat verder weinig andere voedingsstoffen en is dus een snelwerkende enkelzijdige meststof. De stikstof van de bloedeiwitten komen heel snel vrij, vaak binnen 7 dagen na het toedienen van bloedmeel ga je al verschil merken. Stikstof bevorderd de groei van blad en stengels, de zogenaamde vegetatieve groei. Je geeft het dus gericht aan planten die een gebrek hebben in de groei


    Beendermeel

    Beendermeel is heel anders. Ze bevat ook wat stikstof maar dat is niet zo heel veel. Daarentegen bevat ze veel Fosfor. Fosfor is een belangrijk element bij de energiehuishouding, het transport van voedingsstoffen, de wortelontwikkeling.
    Beendermeel is dus een basisbemesting, ze is langwerkend (en langzaamwerkend) en geeft over een lange periode de voedingsstoffen af die zorgen dat andere voedingsstoffen hun werk weer kunnen doen.
    Beendermeel wordt ook gemaakt uit restafval uit slachthuizen, alleen dan nog een stapje verder. Wellicht niet voor iedereen bekend maar uit botten van slachtdieren wordt lijm gemaakt, maar ook bijvoorbeeld gelatine (jawel - dat wat ook in de pudding zit)
    Maar daarom zijn er dus nog wel wat verschillen in beendermeel - afhankelijk van de herkomst (restafval van lijmfabriek of restafval van gelatinefabriek bijvoorbeeld) kan de hoeveel fosfor (en vaak zit er ook een kleine hoeveelheid stikstof in) wel wat verschillend zijn. Maar altijd dus langzaamwerkend en langwerkend, met een relatief hoog fosforgehalte (van minimaal 14-16%). Ook beendermeel heeft, net als bloedmeel, geen bodemverbeterende eigenschappen maar is bedoeld als belangrijke aanvulling. Omdat het langwerkend is hoef je het maar 1 toe te dienen.

    Houtas

    Houtas bevat veel kalium (gemiddeld 6% - 10%, met uitschieters tot 40%, afhankelijk van de houtsoort), calcium (30% - 35%) en magnesium (5%). Het is dus een geconcentreerd goedje, waarbij bovendien geldt dat de mineralen in deze vorm goed oplosbaar zijn en (dus) snel door de planten worden opgenomen. Stalmest bevat ook deze stoffen, maar in een mindere concentratie.






    nutrients.jpg

    Comment

    Bezig...
    X