Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wiet kweken in de schuur.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wiet kweken in de schuur.

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik wou binnenkort mijn eerste wiet gaan kweken, dus kwam ik al snel op dit forum terecht. Ik heb al aardig wat handleidingen en dergelijke gelezen, maar ik vind het toch fijner om eerst even hier mijn vragen te posten voor ik aan de slag ga.

    Ik heb eerst nagedacht over een locatie voor de planten, en vrij snel leek mij mijn eigen schuur de beste plek. Ik heb een vol huis en daar past niet ook nog een wietplant bij . Mijn schuur is ruim 5 m2, maar ik was niet echt van plan al die ruimte voor planten te gaan gebruiken. Mijn vragen:

    * Is het nodig mijn schuur te verwarmen? En zo ja, geldt dat dan voor winter EN zomer, of alleen voor winter?
    * Wat voor soort lampen heb ik nodig, er van uitgegaan dat ik niet ga voor een top-opbrengst (al helemaal niet mijn eerste kweek haha) ga, maar meer voor niet-te-duur.
    * Welke soort wietplant zal het beste groeien in dit klimaat?
    * Ik las dat je een ventilatie nodig hebt, maar geldt dat ook voor in mijn schuur, of is een raam open voldoende?
    * Wat moet ik verder nog doen voor een betere oogst (in de zin van extra isolatie, etc.)

    Alvast heel erg bedankt!

    #2
    Re: Wiet kweken in de schuur.

    welkom,lezen lezen lezen,en dan pas vragen stellen,kijk ook eens bij micro kweek

    Comment


      #3
      Re: Wiet kweken in de schuur.

      "Ik heb al aardig wat handleidingen en dergelijke gelezen"
      Ik kom echt niet binnenstormen als ik nog (bijna) niets gelezen heb hoor haha .

      Ik heb liever uitleg van een ervaren persoon dan een algemene uitleg uit een handleiding op internet voor ik honderden euro's ga investeren .

      Comment


        #4
        Re: Wiet kweken in de schuur.

        Welkom,


        * Is het nodig mijn schuur te verwarmen? En zo ja, geldt dat dan voor winter EN zomer, of alleen voor winter? Ja, winter.
        * Wat voor soort lampen heb ik nodig, er van uitgegaan dat ik niet ga voor een top-opbrengst (al helemaal niet mijn eerste kweek haha) ga, maar meer voor niet-te-duur. HPS
        * Welke soort wietplant zal het beste groeien in dit klimaat? "schuur-afhankelijk"
        * Ik las dat je een ventilatie nodig hebt, maar geldt dat ook voor in mijn schuur, of is een raam open voldoende? Open raam zou voldoende kunnen zijn, houd ook rekening met de geur
        * Wat moet ik verder nog doen voor een betere oogst (in de zin van extra isolatie, etc.) lezen lezen lezen,en dan pas vragen stellen,kijk ook eens bij micro kweek

        Comment


          #5
          Re: Wiet kweken in de schuur.

          Is een metal halide niet krachtiger dan een hps?

          ---------- Post added at 21:09 ---------- Previous post was at 21:04 ----------

          Comment


            #6
            Re: Wiet kweken in de schuur.

            MH geeft idd meer lumen de wat dan een HPS. MH heeft ook een veel breder lichtspectrum (bereik van 2700 tot 5500 Kelvin en een CRI van 60 tot 80)
            HPS zend vooral geel licht uit van 2300 Kelvin en heeft een lage CRI (kleurweergave index) van 22.

            Comment


              #7
              Re: Wiet kweken in de schuur.

              Een paar opmerkingen:

              - Verwarmen van je schuur is nodig. In ieder geval 's nachts; maar overdag wil je ook niet dat er ijskoude lucht je kast binnenstroomt tegen je planten aan, dus je moet eigenlijk ook overdag je instroom verwarmen. Ikzelf doe dat met een warmtewisselaar. Kijk even onder de kop "de kweekruimte" en het topic "warmtewisselaar gebouwd".

              - Ik zou toch maar een serieuze afzuiging maken. Je moet voortdurend CO2 aanvoeren voor je planten en je moet verdampingswater kwijt - bij mij 5 liter per dag. Die wil je niet in je schuur laten condenseren, die wil je echt naar buiten hebben.

              - MH-lampen worden gebruikt als groeilampen, HPS als bloeilampen. Wil je het goedkoop houden en maar 1 lamp aanschaffen, neem dan een HPS.

              - Ikzelf kies altijd planten die zowel binnen, buiten als in een kas kunnen groeien. Het lijkt me dat zo'n plant resistent moet zijn tegen warmte, koude, vocht en droogte. Tot zover is dat prima geslaagd: Al mijn planten zijn er goed uitgekomen.
              Als beginner zou ik kiezen voor kortbloeiers: 7 to 8 weken. Hoe langer ze staan, hoe meer er mis kan gaan.

              Comment


                #8
                Re: Wiet kweken in de schuur.

                En ondanks alle aan de praktijk getoetste ideale dag/nacht temperaturen, Bodemtemperatuur uber alles..

                Comment


                  #9
                  Re: Wiet kweken in de schuur.

                  MH worden weliswaar zeer zeker voor bloei gebruikt. En met dikwijls betere kwaliteit dan hps.
                  In een metal halide lamp zit zelfs UVB straling. Onder hps zal je misschien meer oogsten net doordat het die gele gloed meer werpt, maar of het daarom beter zal zijn...

                  Misschien moet er ergens in de wereld een verslag staan waarin men de twee vergelijkt naast mekaar?

                  Comment


                    #10
                    Re: Wiet kweken in de schuur.

                    Wat je zegt is nieuw voor me, Micronaut. Ik ben inderdaad benieuwd naar een verslag.

                    "Beter" is natuurlijk wel een heel subjectief begrip. Da's handig van gewicht: Het is veel makkelijker te vergelijken.

                    Comment

                    Bezig...
                    X