Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkleuringen, grote verschillen tussen plantjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Verkleuringen, grote verschillen tussen plantjes

Korting op 420shop
    Hoi gezellige mensen,

Ik ben... - oh neen, nog één - een beginnende hobbyist met toch wat vragen en opmerkingen.

Heb een aantal plantjes Bubblegum staan, dat zou moeten een makkelijke plant zijn. Ontkiemen ging goed, maar sommige waren veel sneller ontkiemd dan andere. Zo is er van het begin al een onevenwicht ontstaan tussen de plantjes. Desalnietemin, ik zit toch duidelijk met meer problemen denk ik. Ze staan nu al 1 week en 2 dagen in grond, late ontkiemde 1 week.

Sommige planten doen het zeer goed, geen opmerkingen. Misschien zijn de bladeren van die goede ietwat te licht van kleur, maar ik heb natuurlijk, als beginner, weinig referentiepunten.

Een aantal planten hebben gele verkleuringen (of toch alleszins een lichtere tint van groen) op de bladeren. Dat manifesteert zich soms enkel als vlekjes, soms over een groot deel van de bladeren. Het zijn meestal de achterblijvertjes die dit probleem hebben, maar ook op een plant die het goed leek te doen heb ik nu ook verkleuring.

Een aantal planten hebben nog ernstigere problemen. Ze lijken te 'verschrompelen' en bladeren zijn niet altijd symmetrisch. Ze staan er nogal zielig en 'misvormd' bij.

Ik ben me ervan bewust dat ik een aantal 'problemen' heb, die ik aan het aanpakken ben, en verder zal aanpakken in de nabije toekomst. Misschien ligt het daaraan.

- PH: Ondanks het feit dat het PH van het water dat ik gebruik 6 is, heeft de grond (Batmix) altijd een hogere PH, die dichter bij 7 ligt. What to do?
    - Temperatuur: Lampen aan (400 Watt, 1 meter hoogte) krijg ik mooi rond de 28 graden in de tent (Homebox), wat best ok is, niet? Lampen uit had ik een probleempje, temperatuur durfde zakken tot 16 graden. Maar dat counter ik nu door gewoon wat verwarming aan te zetten in de kamer, vandaag tijdens 'de nacht' (die dus in de dag ligt) niet onder 22 graden gegaan (Result!).
    - LV: Die is nooit onder de 35% gegaan, maar ik besef dat dat weliswaar al veel te laag is. Momenteel doe ik het al beter, met natte doeken enzoverder, zo krijg ik wel eens 55% ofzo, maar dat is ook niet constant. Eerder constant rond de 45%. Ik sproei ook soms, niet direct over de planten, maar uiteraard komen er wel mini-druppeltjes op mijn planten. Slecht idee? Sproeien, ja, neen, wanneer best? Misschien toch investeren in een luchtbevochtiger?
    - Water geven: Tjah, dat is altijd zoiets hé.... Ik doe het 'met de natte vinger'. Ik denk niet dat ik echt overbewater. Ik probeer verschillende keren water te geven. Het stramien is meestal rond 4 uur na lichten aan, 8 à 9 uur na lichten aan, en 1 uur voor lichten uit. Ik geef telkens een goeie 100ml rond de stam, en dan nog wat water rondom om de aarde te bevochtigen (voor verdamping --> LV te verhogen...) Sounds about right?

Ik geef nog geen voeding. Ik dacht vanaf vandaag voeding te geven (Terra Grow van Plagron), of is dat niet nodig vanwege voeding Batmix?

Met al deze info, is er een duidelijke verklaring voor mijn symptomen? En zoja: wat doe ik eraan?

Ik wil wel wat foto's uploaden, maar dat zijn foto's van mijn telcam... Is dat goed genoeg? Waar load ik die foto's dan best up?

Thanks alvast!

Vriendelijke Groeten,

Mastah of the Rbt's

Re: Verkleuringen, grote verschillen tussen plantjes

een foto zegt meer dan duizend woorden

uploaden kan je hier in je post via het icoontje "image" in de editor waar je je bericht maakt.
    of via de knop "meer opties" net onder de editor.

Comment

Je 400W lamp moet zakken naar 40cm boven de plantjes.
      En wat bedoel je precies met weinig referentie ?
      Er staat hier zoveel kweekverslagen, ook met goeie foto's, als je die allemaal wil lezen ben je 3 maanden verder.
      Da's toch wel een soort vergelijkingsmateriaal toch ?

Zaden zijn bijna altijd verschillend qua groei en snelheid.

Da's zo'n beetje wat ik even kwijt wil, zonder foto's gezien te hebben.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

IMG_0589.jpgIMG_0590.jpgIMG_0593.jpgIMG_0595.jpgIMG_0599.jpgIMG_0600.jpg

Alrighty. Excuseer voor de slechte kwaliteit foto's . Genomen met telefoon.

1ste foto is ééntje die goed bezig is denk ik zo.
        Tweede toont vervormingen en 'vergeling'
        Derde is dan weer een goei, maar beetje achter op 1ste foto
        Vierde is een plant die er fantastisch uitzag, en nog altijd wel, behalve dat ie ook 'vergeling' begint te tonen.
        Vierde en vijfde zijn wat vervormde en verschrompelde.

Ze krijgen in principe allemaal hetzelfde... Er is ook geen patroon van goeie die ergens anders in de tent staan dan slechtere. Is dat iets ? Inderdaad, kweekverslagen check ik wel, maar de hoeveelheid water zelf staat daar niet altijd in. Maar ik blijf uiteraard lezen ! Don't worry, heb al héél wat tijd gespendeerd aan lezen op dit forum . Maar kijk, ik wil het zo goed mogelijk doen, dus heb ik duidelijk jullie hulp nodig!

Waarvoor dank alleszins! Much appreciated!

PS: wat betreft die voeding, Terra Grow... doen of niet doen? Zou vandaag de eerste geven.

Gr,

Rbt

Comment

Nou nou, was wat verder kweekverslagen aan het lezen, en toevallig lees ik bij het eerste iets over water te veel geven... En als ik zo uitreken dat ik dagelijks wel tussen 300ml tot een halve liter per pot water distribueer, dan zou dat SERIEUS te veel zijn, niet? Zou dat dan de reden zijn van mijn vervormde verschrompelde specimen? Is dan toch nog altijd raar dat bepaalde dat wél hebben, en andere helemaal niet.

Vergeling heeft daar ook iets mee te maken of niet?

Advice ivm watergeven? Gewoon een dag, of meer dan een dag overslaan? Ook wat betreft de toplaag van de grond verder bevochtigen, om voor meer LV te zorgen, gewoon een verschrikkelijk slecht idee?

Wat betreft het verlagen van de lampen naar 40cm, is dat al aangeraden bij plantjes van 1 week op aarde? Direct 40cm of misschien eerder een paar dagen 60 cm ofzo?

Alweer veel vragen hier .

Comment

Yep, dat lijkt me idd serieus te veel. Water geven doe je naar behoefte, en niet met een maatbeker.
            Heb je wel eens aan de potten gevoeld hoe zwaar ze zijn ?

Voel elke dag even hoe zwaar ze zijn, en als ze echt licht beginnen te worden ga je pas een klein beetje water geven langs de buitenkant van de pot. Niét langs de stam.
            Het zou best kunnen dat je dus 3 dagen of meer niks hoeft te geven want ze zien er erg nat uit en zulke kleintjes drinken niet veel, zeker niet met de lamp zo hoog.

Je hebt ze ook meteen in batmix gezet, dat verklaart de haperende groei.
            Eigenlijk zou je best een kuiltje gemaakt hebben in die batmix, en daar 2-3 handen zaai- en stek grond in, en daar het zaadje op.
            Dan heeft het de eerste dagen geen last van de 'zware' batmix. Ze hebben het er wat moeilijk mee, maar je kunt daar nu even weinig aan doen.
            Ze komen er ook wel weer bovenop als ze gaan groeien.

Voeding kun je rustig nog 2+ weken in de kast laten staan.
            Lamp kun je elke dag 10cm verlagen tot +/- 50cm, dat zou geen problemen op moeten leveren.

Comment

Toch zou ik de lamp wat verhogen nu. 40cm is voor mijn mening te laag. Allez bij zaailingen he. Volgroeide planten in bloei kunnen dat aan ja. Maar zelfs dan moet die lucht afgezogen worden of het wordt de plantjes teveel.

Comment

Waarvoor dank! Ik had het dus gisteren, na nog veel meer lezen, zelf een beetje door. Ik laat ze lekker verdrogen nu. Dus volgens jullie expertise zou dat dan effectief de reden zijn van verkleuringen én nogal zielig uitziende plantjes, yes?

Dat van direct in Batmix zetten had ik al een tijdje door, maar 'the harm was done'. Ik laat ze dus in principe misschien beter een aantal dagen extra op 18 uur licht, om deze achterstand te overbruggen?

Niet langs de stam wateren is nieuw voor me. Ik dacht net dat dat net de bedoeling was. Maar ook hier dus weer een les geleerd!

De te lage LV, is dat een groot probleem, of zou ik me in principe kunnen behelpen met natte doeken en wanden van tent geregeld nat spuiten zodat ik toch altijd rond die 40-50% zit? Of is dit toch écht te laag en zal dat op de één of andere manier problemen opleveren in de toekomst?

Nogmaals dank! Ik post nog even binnen een aantal dagen met een update.

Gr,

Rbt

Comment

LV rond 80% of hoger in dit stadium, wortelen hebben ze nog weinig dus ademen ze via de bladeren.

Veel water geven heeft met kleine wortelen geen zin, maakt ze lui. Beetje vochtig houden rondom het plantje (grond moet beetje droog-vochtig aanvoelen)

Comment

je geeft ze echt veels te veel water.weeg het slechtste plante,en weeg de beste,je zal merken dat de slechste zwaarder is.

Comment

Duidelijk begrepen! Ze staan op dieet nu. Ik heb zelfs het gevoel dat de bladeren al wat donkerder worden van kleur, maar dat kan ook gewoon wishful thinking zijn to be honest . Nog tips ivm LV hoger houden (zonder luchtbevochtiger momenteel)?

Alle tips and tricks welkom!

Gr,

Rbt

Comment

Update: Vanochtend gecheckt, en ik vind echt meer en meer dat ze er beter beginnen uit te zien, behalve dan misschien diegene die het écht slecht deden (verschrompelde kneusjes)/ Ben dus gewoon gestopt met water geven momenteel.

1 probleem wel... Mijn LV is problematisch aan het worden. Vanochtend, toen ik mijn tent binnenstapte stond de LV maar op 21%. Dat is wel hééél weinig, niet? Het is natuurlijk winter, en dat maakt dat de LV in de lucht sowieso laag is. Ik probeer dit te verhelpen met natte doeken, en wand van de tent natspuiten (hetgeen wel extra werk betekent), maar dan nog gaat de LV maar naar 40-50, en als de lampen aan zijn zakt dat weer relatief snel. Nu is het dus nog moeilijker om aan een aanvaardbare LV te komen nu ik geen water meer geef...

Oplossingen daaromtrent? Ik weet het: luchtbevochtiger. Maar kan ik iets anders doen? Er hangen nu al 4 natte doeken op, maar ik kan dit natuurlijk geen 10 keer herbevochtigen per dag... En soms slaap ik ook wel eens een aantal uur . Ik vraag me ook af hoe het zóó laag kan gaan. 21% lijkt me toch ongelooflijk laag, is dat niet lager dan wat er buiten in de lucht hangt? En zoja: Kan het misschien zijn (voor de 1 of andere reden die ik niet versta) omdat ik alleen maar passieve aanvoer heb van lucht, tot nader order geen actieve invoer geïnstalleerd...

Ik probeer één dezer nog eens deftige foto's te maken. Ik zou eigenlijk eens weer een fototoestel moeten aankopen. Heb een fantastisch lenzenarsenaal, maar jammer genoeg is mijn body gesneuveld op een nogal heftig bootritje op zee in de Caraïben .

Gr,

M.

Comment

Ik vind de importantie van een hoge Lv bij zaden altijd erg overdreven, maar da's persoonlijk misschien.

Je zou een emmer water kunnen vullen, en dan een doek ophangen die met de onderkant in de emmer hangt.
                          Naarmate die opdroogt, zuigt-ie zelf het water uit de emmer en blijft-ie langer nat.
                          Last edited by QnQ; 23 January 2012, 15:36.

Comment

Ikzelf zette de onderkant van mijn tent blank met een laagje water. wel zorgen als je dit doet dat je een binnen tent hebt die water dicht is. Ik heb vandaag nog als tip gekregen een doorschijnende zak over de plantjes heen te zetten. ik heb dit nu gedaan en morgen ga ik eens kijken of er al wat condens op het zakje zit.
                            succes

Grtz biertje

Comment

Hey hey welkom!

Nou ik heb een vriend van me die kweekt al 6 jaar op bijna 0% RV, dus dat steekt niet zo nauw.
                              Moet je mijn verslag eens bekijken, heb dezelfde plant/grond etc.

1) je geeft ze teveel water, best nu 2 dagen zonder, is goed voor de wortelgroei.
                              2) Voeding zeker niet. Batmix is een zéér rijke grond die tot 6 weken voeding verschaft.
                              Voor de rest, gewoon rustig z'n gang laten gaan. Let goed op dat je de plantjes niet teveel laat strekken, kweekverslag bijhouden ofzo zodat mensen je tijdig kunnen waarschuwen.

Die RV:

Als je der geld tegenaan wilt smijten zou ik zeggen, ga naar de supermarkt en koop zo'n ding voor babies, heb ik ook gedaan.
                              Als je der iets voor over wilt hebben: Emmer water, handdoek er half in en eventueel een vijverpompje (klein model) dat water oppompt tot bovenin de handdoek.
                              als je der geen geld wilt tegen smijten: koop dan niets

PS: biertje, stilstaand water = schimmelfestijn!

Oh ja check this out:

Greetz

Comment

Bezig...
                              X