Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwarrende Info afzuiging - koolstoffilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verwarrende Info afzuiging - koolstoffilter

    Korting op 420shop
    Hey,

    Heb onlangs een kweektent aangeschaft 90x90x160 voor 3 max 4 planten (eigen gebruik) onder 200watt plug & grow lamp. Hoef dus geen warmte af te blazen maar gaat mij erom dat mijn huis geur vrij is en geen gezeik krijg met buren of ander.
    Nu ik de laatste week meer gelezen heb dan in me hele leven vooral over de afzuiging en koolstoffilter wat onderhand aardig verwarrend begint te worden.

    Lees hier op het forum dat het filter groter dient te zijn dan je afzuiging en de growshops vertellen dat de filter 10 tot 20% kleiner dient te zijn dan je afzuiging. Wat is nu dan uiteindelijk de juiste combi?

    Had zelf mijn zinnen gezet op het volgende: http://www.g-tools.nl/ned/webshop.php?product_id=194
    Aan de anderenkant denk ik ook dat deze combi te zwaar is voor de ruimte die ik heb.

    Kan ik ook goed uit de voeten met een 250m3 buisafzuiging en 250m3 koolstoffilter?
    Er zijn denk wel meer mensen hier die dit formaat tent hebben, wat gebruiken jullie en werkt het goed?

    Ik hoef geen softbox i.v.m. gewicht en onhandig ophangen qua formaat in de tent.

    Bedankt.

    #2
    Re: Verwarrende Info afzuiging - koolstoffilter

    het lijkt mij logischer dat je filter iets groote rmoet zijn dan je afzuiger anders trekt het te veel aan je motor als die te hard moet werken.
    Zal dus sneller stuk gaan dan.
    Zelf heb ik een ruck 250M3 en een filtertje gehaalt bij de shop van het zelfde formaat volgens mij.

    Maar ik zou eerder voor een grotere filter gaan dan een grootere afzuiger.

    groetjes,
    Small
    One "small" step for a man....one giant tree for mankind

    Comment


      #3
      Re: Verwarrende Info afzuiging - koolstoffilter

      Kan ik ook goed uit de voeten met een 250m3 buisafzuiging en 250m3 koolstoffilter?
      Ja met 200 wat SL zou dat meer als afdoende moeten zijn.

      Het filter verhaal is idd wel eens verwarrend.

      De Filter cappaciteit moet idd afgestemd zijn op je afzuiging. Doorgaans staat er bij de specificaties van de filter het minimale debiet en maximale debiet waarop de filter nog naar behoren werkt.

      Vuistregel is, zover ik weet, dat je tot 15 tot 20 % onder de maximale m3/h afzuig cappaciteit van je afzuiger kan gaan zitten met je filter en dat deze dan nog afdoende zijn werk doet. 1 op 1 word echter wel aangeraden en besparen op je filter is geen goed idee.
      Het gaat om de dikte van het koolstofkorrelpakket en de luchtsnelheid waarmee de lucht door dit pakket heen gaat. Dus eigenlijk de tijd die de reukmoleculen krijgen om met de lucht door het koolpakket heen te gaan en te reageren met de koolstof.

      Een te kleine koolfilter qua afzuiger zal een te korte reactietijd tot gevolg hebben en de filter zal veel sneller verzadigd raken omdat de hoeveelheid kool niet is afgestemd op het debiet van de afzuiger.

      2
      bron

      Voor de co2 verversing die je plantjes vragen geldt de vuistregel dat de gehele lucht 1 x per 3 minuten moet zijn ververst. Dit is dus:

      inhoud (lengte x breedte x hoogte van de ruimte) x 20
      0,9 x 0,9 x1,6 = 1,296 m3 x 20 = 25,92 m3/h Afzuiging zou nodig zijn om voldoende co2 in je ruimte te brengen. Dit staat dus los van de afvoer capaciteit die je nodig hebt om de warmte afdoende af te voeren!

      Voor de warmteafvoer bij HPS geld de vuistregel:

      Aantal watt van de lamp - 10 tot 20 %.

      600 watt HPS +/- 500 m3/h
      400 watt HPS +/- 360 m3/h
      250 watt HPS +/- 250 m3/h
      Last edited by monty; 29 May 2012, 11:10.

      Comment


        #4
        Last edited by Backspace; 29 May 2012, 11:47.

        Comment


          #5
          Re: Verwarrende Info afzuiging - koolstoffilter

          Stel je voor dat je een filter neemt die kleiner dan je afzuiging is................

          Dan trekt je afzuiger meer lucht aan dan er gefilterd kan worden, met als resultaat oom Agent op de koffie
          Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
          Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

          Comment


            #6
            Re: Verwarrende Info afzuiging - koolstoffilter

            Er zit ook nog verschil in de manier waarop de filter fabrikanten de capaciteit berekenen.
            Je hebt door de lengte van slangen,knikken en bochten etc. een verlies, waardoor je nooit de aangegeven m3's aan het filter haalt die je afzuiger haalt.
            Je zou dus als je 250m3 afzuiger maar 150m3 effectief afzuigt, een 150m3 filter kunnen plaatsen.
            De gs stelling dat filter 10 tot 20% kleiner dient te zijn dan je afzuiging, is zo als ik het zie juist.

            Comment


              #7

              Comment

              Bezig...
              X