Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph meter doet raar?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ph meter doet raar?

Korting op 420shop
    hey collega's

ik heb een probleempje met men ph meter. hij is van het merk growcheck en meet pc en ec met sondes die permanent in het vat hangen...

toen ik de laatste paar keren voeding gaf bleef de pH geblokkeerd staan op 6,5 voor een hele tijd ook al zuurde ik verder bij, de waarden veranderden niet...pas na hele tijd (uur ofzo) kwam hij er kwam hij erdoor maar dan zat ik oppeens op 4,6 ofzo...gelukkig heb ik dit water niet gegeven

dit heeft hij de laatste tijd nu al een paar keer gehad...weet er iemand wat dit kan zijn?

en hoef je steeds te ijken met ijkvloeistof...ik heb de sondes nl eens in een fles mineraalwater gehangen ph 7,2 stond op de fles... de meter gaf 7,4 aan ik heb hem dan bijgeregeld naar 7,2? dit moet toch ook goed zijn niet?

tips welkom

Re: Ph meter doet raar?

ijken op de manier de je omschrijft is eum... apart. Voor die fles mineraalwater maakt het geen donder uit natuurlijk, wat tienden boven of onder de standaard. Maar voor je meter is het een heel ander verhaal. IJken doe je normaal in een speciale ijkvloeistof met dacht ik pH 7.01 . En die honderdste doet er toe want pH is een logaritmische schaal. Dat betekend dat 3 pH puntjes een factor 10 vertegenwoordigt, dus 10x zo zuur of basisch.

Ik denk dat je meetelektrodes "vies" zijn, dat er een laagje van het een of ander op is gekristalliseerd, of dat ze gewoon smerig zijn. Dan reageren ze minder snel dan je normaal kan verwachten. Maar wacht voor de zekerheid eerst nog even wat andere reacties af, de hydroclub kan je vast heel duidelijk maken hoe het zit en wat je er zoal tegen kan doen, ik ben daar niet helemaal de juiste persoon voor ben ik bang.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Yep, denk ook dat ze vies zijn.
      Heb je al geprobeerd om 'm 48 uur in KCL(bewaarvloeistof) te hangen en dan opnieuw te ijken met ijkvloeistof ?
      Heeft die meter een éénpunts ijksysteem ?
      Soms moet je op 2 punten ijken.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

ok, thx voor de tips wist helemaal niet dat die ijkvloeistof tot op een 100e nauwkeurig is... het zou idd kunnen dat de elektroden vies zijn... die bewaarvloeistof vind je vast niet in de gewone doe het zelfwinkel? met een borsteltje op die elecktroden liggen poetsen lijkt me niet zo'n goed idee?

die meter heeft idd onder het display 2 schroefjes PH4 en eentje PH7 weet begot niet hoe ik hieraan zou moeten beginnen om dit te ijken... en de ec waardes moet je dat ook soms ijken of blijf je daar vanaf?

voorlopig lijkt hij wel weer te werken en geeft hij dezelfde waarde aan als wat op die fles water staat...nl 7,2 (als die fabrikant juist is tenminste)voor die plantjes hoeft het toch op geen 100ste nauwkeurig te zijn hé 1 of 2 tienden meer of minder zou weinig mogen uitmaken toch?

Comment

Welke heb je precies ?
          Van de Hannah meters zijn vast wel online manuals te vinden.

Bewaarvloeistof kun je zelf ook maken.
          Los 22.35 gram Kaliumchloride (KCL) op in 100 ml gedemineraliseerd water en voila.

KCL is een zoutvervanger, dat is overal verkrijgbaar, desnoods bij de apotheek.

Comment

Voor de duidelijkheid: een pH elektrode is gevuld met Kaliumchloride, even simpel: zout. Een pH elektrode 'lekt' tijdens het meten deze zouten. Onder normale omstandigheden (20-25°C en kraanwater) kan zo'n elektrode een aardige tijd meegaan.

Wanneer de elektrode tussen de pH 6 en pH 7 blijft hangen is dat eigenlijk zijn 0 punt. pH 7 is namelijk neutraal en dus 0. Als de elektrode kapot is, beschadigd, geen zouten meer heeft zal deze altijd pH 7 (of rond de pH 7) aangeven, want dat is nog steeds 0.

De elektrode heeft een bolletje en dit is gemaakt van speciaal pH glas, hier ontstaat een soort van gel laag (even makkelijke uitleg). De laag moet er zijn anders kan je niet meten. Een elektrode die lang uit een vloeistof heeft gelegen en is opgedroogd, kan je weer activeren. Je kan dit doen door een bewaarvloeistof te gebruiken of pH 4 kalibratievloeistof. Geen kraanwater of wat anders, dit vormt nl een aanslag op het glazen bolletje. Als je gaat schoonmaken met een borstel, papier, doekjes of welke andere vorm, beschadig je de gel laag en kan je ook krassen maken op het glas. Een vieze elektrode maak je chemisch schoon met een reinigingsvloeistof, na de reiniging altijd opnieuw in bewaarvloeistof zetten, dan herstelt de elektrode.

IJken = voor wanneer er betalingsverkeer bij gepaard gaat. Bijvoorbeeld de pomp van het benzinestation of de weegschaal bij de supermarkt. Deze worden geijkt.
            Kalibreren = het vaststellen van de afwijking. Je plaatst een elektrode in een kalibratievloeistof en leest van je display de waarde af, het verschil tussen de kalibratievloeistof en de waarde op het display is een kalibratie. Je gebruikt hiervoor natuurlijk niet pH 7, want dat is 0 en dat zal de meter ook aangeven als je elektrode kapot is.
            Justeren = het aanpassen van een afwijking naar een standaard.

IJken/kalibreren/justeren van een pH meter:
            - begin met pH 7, dit is 0 punt,
            - vervolg met een andere waarde bijv. pH 4

Wil je het goed doen, dan spoel je de elektrode tussendoor voor met de te gebruiken kalibratievloeistof. Geen kraanwater, bewaarvloeistof, reinigingsvloeistof of wat anders tussendoor.........daarmee vertroebel je de volgende kalibratievloeistof. Je neemt namelijk altijd wel wat vloeistof mee in de vorm van een druppel etc.
            Op 1 punt ijken/kalibreren/justeren heeft geen nut, want dat is vaak pH 7. Dus dat betekend dat wanneer je elektrode kapot is, je kalibreert/ijkt/justeert op het 0 punt en nooit weet of de elektrode wel werkt.

Tip van mijn kant: mocht je na ca. een jaar (eerder of later) wel kunnen ijken/kalibreren/justeren in pH 7, maar niet in pH 4? Na een reiniging proces en het wil nog niet, dan is je elektrode uitgeput. Alle eerder genoemde zouten zijn dan uit de elektrode en moet je een nieuwe kopen.

Succes ermee!

Comment

normaliter eik ik zelf eerst met ph 4.1 en dan met 7.1.wat jij beschrijft lijkt idd een vuile sonde te zijn.
              grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Coby View Post
                Voor de duidelijkheid: een pH elektrode is gevuld met Kaliumchloride, even simpel: zout. Een pH elektrode 'lekt' tijdens het meten deze zouten. Onder normale omstandigheden (20-25°C en kraanwater) kan zo'n elektrode een aardige tijd meegaan.

Wanneer de elektrode tussen de pH 6 en pH 7 blijft hangen is dat eigenlijk zijn 0 punt. pH 7 is namelijk neutraal en dus 0. Als de elektrode kapot is, beschadigd, geen zouten meer heeft zal deze altijd pH 7 (of rond de pH 7) aangeven, want dat is nog steeds 0.

De elektrode heeft een bolletje en dit is gemaakt van speciaal pH glas, hier ontstaat een soort van gel laag (even makkelijke uitleg). De laag moet er zijn anders kan je niet meten. Een elektrode die lang uit een vloeistof heeft gelegen en is opgedroogd, kan je weer activeren. Je kan dit doen door een bewaarvloeistof te gebruiken of pH 4 kalibratievloeistof. Geen kraanwater of wat anders, dit vormt nl een aanslag op het glazen bolletje. Als je gaat schoonmaken met een borstel, papier, doekjes of welke andere vorm, beschadig je de gel laag en kan je ook krassen maken op het glas. Een vieze elektrode maak je chemisch schoon met een reinigingsvloeistof, na de reiniging altijd opnieuw in bewaarvloeistof zetten, dan herstelt de elektrode.

IJken = voor wanneer er betalingsverkeer bij gepaard gaat. Bijvoorbeeld de pomp van het benzinestation of de weegschaal bij de supermarkt. Deze worden geijkt.
                Kalibreren = het vaststellen van de afwijking. Je plaatst een elektrode in een kalibratievloeistof en leest van je display de waarde af, het verschil tussen de kalibratievloeistof en de waarde op het display is een kalibratie. Je gebruikt hiervoor natuurlijk niet pH 7, want dat is 0 en dat zal de meter ook aangeven als je elektrode kapot is.
                Justeren = het aanpassen van een afwijking naar een standaard.

IJken/kalibreren/justeren van een pH meter:
                - begin met pH 7, dit is 0 punt,
                - vervolg met een andere waarde bijv. pH 4

Wil je het goed doen, dan spoel je de elektrode tussendoor voor met de te gebruiken kalibratievloeistof. Geen kraanwater, bewaarvloeistof, reinigingsvloeistof of wat anders tussendoor.........daarmee vertroebel je de volgende kalibratievloeistof. Je neemt namelijk altijd wel wat vloeistof mee in de vorm van een druppel etc.
                Op 1 punt ijken/kalibreren/justeren heeft geen nut, want dat is vaak pH 7. Dus dat betekend dat wanneer je elektrode kapot is, je kalibreert/ijkt/justeert op het 0 punt en nooit weet of de elektrode wel werkt.

Tip van mijn kant: mocht je na ca. een jaar (eerder of later) wel kunnen ijken/kalibreren/justeren in pH 7, maar niet in pH 4? Na een reiniging proces en het wil nog niet, dan is je elektrode uitgeput. Alle eerder genoemde zouten zijn dan uit de elektrode en moet je een nieuwe kopen.

Succes ermee!
                Zoveel info in je eerste post Thnx!

Comment

Beter niet bewaren in buffervloeistof.
                  Je pH meter bestaat niet uit 1 maar uit 2 elektrodes : De meet- en referentie-elektrode.
                  In je referentie-elektrode zit (bijna) altijd 3-4 mol/l KCl oplossing.
                  Als je die in de buffers laat staan (wat geen 3 mol/l KCl is) gaat de concentratie in de referentieelektrode door diffusie naar beneden.
                  Daardoor veranderen de meetwaardes.

Comment

Bij de blue lab ph-pen moet je met kraanwater je bolletje nat houden, en juist niet met wat anders....zolang die nat blijft kan er ook geen kalk aanslag op je bolletje komen dat gebeurd alleen als die droog komt te staan.

Dus mijn tip; zorg dat je ph meter gewoon in een glas met een laagje water staat dan kan je die ook niet opdrogen.

Comment

Dat klopt, in de manual raadt Bluelab aan de probe te bewaren in vers water (niet gedistilleerd) of een pH4 oplossing.
                      Dat wil niet zeggen dat het de beste oplossing is. In laboratoria bijvoorbeeld wordt ook KCl gebruikt.
                      Misschien Bluelab eens vragen waarom zij water aanraden ipv KCl ?

Comment

hey dames en here hier heb ik een paar fotos van me ph meter er op gezet nou weet ik niet of die verwisseld moet worden en waar ik dus een nieuw kop kan halen het is een milwaukee ph51 en ik las dat t belangrijk is dat t 7.01 of 4.01 is alleen mijn meter laat dus geen 0.00 zien aleen 0.0 haha mooi nrtje trouwens :p zet em aan en staat gelijk op 6.9 :p ik lees dat sommige dus bewaarvloeistof in t dopje doen maar hoe doe je dat want als je em neer legt loopt t allemaal er uit denk ik @QnQ thnx voor the link btw nou en nu ned-arg yeaahh

Comment

Bezig...
                        X