Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moederplanten of stekken in bloei zetten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Moederplanten of stekken in bloei zetten?

    Korting op 420shop
    Medetuinmannen!

    Na de zoveelste keer stekken met spint in huis gehaald te hebben heb ik maar besloten mijzelf een groeitentje aan te schaffen en daar 3 a 4 moederplanten in op te laten groeien, waarna ik daar mijn eigen stekken van kan snijden. Ik hoop dat iemand met verstand van moederplanten/selecteren even de tijd wil nemen mij van een degelijk antwoord te voorzien, want op de volgende kwestie vind ik maar geen zinnig antwoord. Ik ga straks van iedere plant een stek nemen. Is het nu het beste om de stekken in bloei te zetten (1)? Of is het beter om de moederplanten in bloei te zetten en de stekken op te laten groeien als moederplant (2)?

    Ik twijfel sterk omdat aan beide opties schijnbaar nadelen en voordelen kleven. Het voordeel van optie 1 is dat alle toekomstige stekken direct van een zaailing af zullen komen waardoor de stekken stabieler zullen zijn. Het voordeel van optie 2 voor toekomstige stekken schijnen een betere beworteling en een betere internode-opbouw te zijn.

    Heeft iemand hier ervaring mee/wat zouden jullie doen?

    Bosdokter

    #2
    Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

    Een moederplant moet je altijd in de groei houden (18/6 dus). Een plant in bloei stekt nu eenmaal moeilijker. Trouwens, 4 moederplanten is wel erg veel. Van een moederplant haal je wekelijks 10 stekken of meer.

    Comment


      #3
      Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

      Hallo Bosdokter leuke naam ook leuk dat je nu meteen raad moet vragen als dokter lol.

      Waarom wil je stekken en zet je niet gewoon zaad planten.Een zaad plant zul je meer wiet van afhalen als een stek.Ik heb zelf de grote ellende ook gehad met spint van stekken boer.
      Met zaad heb je daar het minste last van of helemaal geen last van.Ook moet je opletten als je regulieren zaden hebt of het een man of een vrouw is waar je je stek van snijd.
      Stekken blijven mooi op dezelfde hoogte mits ze van dezelfde moederplant zijn gesneden.Maar waarom zo moeilijk doen?Overal mooie zaden regulier female en auto flowers.
      Nou als je iets wil weten dan pm me maar.

      Gr GOUD

      Comment


        #4
        Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

        Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
        Een moederplant moet je altijd in de groei houden (18/6 dus). Een plant in bloei stekt nu eenmaal moeilijker. Trouwens, 4 moederplanten is wel erg veel. Van een moederplant haal je wekelijks 10 stekken of meer.
        Bedankt voor de snelle reply. Een plant in de bloeifase stekt inderdaad lastig. In optie 2 blijven de stekken dan ook op 18/6 en gaan de moederplanten de bloeitent in op 12/12. Wat betreft de 4 planten; het is inderdaad voor kleinschalig gebruik. De planten zijn toch met wat snoeiwerk prima te onderhouden in een 90x90 tentje?

        Comment


          #5
          Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

          @ Goud

          Thx! Ik wil graag stekken omdat ik met zaailingen altijd erg veel verschil in het eindresultaat heb. Ik ga nu de topmama's bewaren en daar mijn eigen stekjes van trekken. En stiekem vind ik het hele selectieproces gewoon superleuk. Ze staan nu 2 weken en het selecteren is al in volle gang!

          Mijn vraag was eigenlijk kort samengevat; is het beter om van een zaailing stekken te halen, of beter van opgegroeide stek?

          Comment


            #6
            Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

            hoe dichter bij het zaad hoe beter denk ik altijd (en met mij mijn vriendin, het schatje). Ik zette altijd stekken in de bloei en hield de moeder de moeder. Totdat zij ook rijp was voor afbloeien -deed ik na een ronde of 6 stekken ervan afgehaald te hebben, om zo een optimaal kweekresultaat te halen van de plant-.

            Welliswaar is de moeder volwassener dan de stek en levert daarmee meer opbrengst als je haar afbloeit, het kost ook altijd wat tijd en aandacht om een moederplant zo te krijgen dat die optimaal stekken produceert. Daarnaast hou ik erg van symmetrie, iets wat je meer en meer verliest in "oudere"stekken (stek van stek van stek, of 2e rangsstekken van een oudere moeder). Goed symmetrisch opgesnoeide planten -mits ruim beworteld- kunnen je een ontzettende berg aan stekken opleveren (wat je dan weer mooi kan uitselecteren om met alleen de allerbeste door te gaan).
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

              Bedankt More, ik ga de stekken tzt in de bloeitent gooien. Het mooi opsnoeien van de moederplanten zie ik ook als uitdaging. lekker buigen, toppen en binden!

              Thx!

              Comment


                #8
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

                  goedendag, na veel gezeik met andermans stekken heb ik besloten om zelf stekken te gaan kweken voor mijzelf en vrienden. omdat ik niet veel verstand heb van moederplanten vroeg ik mij het volgende af. op dit moment heb ik 10 stekken in de groei voor moederplanten. ze staan in potten van 30 L in een tent van 200mm 120mm 200mm. ik geef ze om de dag voeding en water, ik weet niet of dat voldoende is? ze krijgen 18 uur per dag licht maar op 1 of andere manier krijg ik de luchtvochtigheid niet omhoog. het blijft hangen op 45% terwijl een er een luchtbevochtiger erin zit. elke stek krijgt ongeveer 1L water met voeding om e dag is dit voldoende?

                  Comment


                    #10
                    Re: Moederplanten of stekken in bloei zetten?

                    beter je stekken in bloei zetten

                    moeder plant heeft penwortel !!
                    Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

                    Comment

                    Bezig...
                    X