600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • diScOpOlis
    Senior Stoner
    Member
    • Aug 2012
    • 46

    #1

    600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

    Korting op 420shop
    Nog een laatste vraagje voorlopig (sorry voor mijn gezaag )

    Maar ik weet alles graag op voorhand zeker naar veiligheid toe.
    Ik heb op het forum al wel wat gelezen maar ik kan er niet helemaal uit.

    Ik heb aan growshop alien al gevraagd of ik een relais nodig heb tussen mijn 600 watt hps of gewoon in stopcontact steken.
    hij verzekerde mij dat het geen problemen geeft en absoluut veilig is om deze gewoon direct in het stopcontact aan te sluiten.

    Nu heb ik hier wel gelezen dat er altijd een relais moet tussen zitten.
    Is dit nu nodig of niet? Of iets anders?

    Ik wil wel zeker zijn dat mijn kot niet afbrand terwijl ik slaap / niet thuis ben.
    Wat moet ik nog doen om hier zeker van te kunnen zijn? Ik heb mijn 2.5mm² draad.
  • Medical-Spliff
    Ultra Grower
    MemberLucky Member
    • Oct 2011
    • 2061

    #2
    Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

    mijn vsa ligt aangesloten op een stopcontactdoos met zekering in, gebeurt er iets dan hoef ik enkel het zekeringetje te vervangen en klaar is kees normaal...
    Wil je blowen, moet je het zelf growen

    Comment

    • diScOpOlis
      Senior Stoner
      Member
      • Aug 2012
      • 46

      #3
      Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

      Ah dus gewoon een stopcontactdoos met zekering kopen en je hebt nooit geen brand?

      Comment

      • Medical-Spliff
        Ultra Grower
        MemberLucky Member
        • Oct 2011
        • 2061

        #4
        Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

        dat is toch de bedoeling van die doos...kan altijd fabrikant aanklagen als het niet zo is... de tv's enzo liggen ook aangesloten op zo een doos
        Wil je blowen, moet je het zelf growen

        Comment

        • Ganjax
          Guru of all Growers
          420 MemberMemberLucky Member
          • Apr 2009
          • 10443

          #5
          Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door diScOpOlis


          Ik heb aan growshop alien al gevraagd of ik een relais nodig heb tussen mijn 600 watt hps of gewoon in stopcontact steken.
          hij verzekerde mij dat het geen problemen geeft en absoluut veilig is om deze gewoon direct in het stopcontact aan te sluiten.
          Ben je daar zeker van? Ik vind dit nogal raar zo'n advies voor iemand die een growshop heeft.
          Je hebt een relais nodig om de piekspanning bij het opstarten van je vsa op te vangen, indien je
          zelf geen kaas gegeten hebt van zo'n dingen kan je een kant- en klare schakelkast kopen van Davin bv.
          Denk aan je veiligheid en die van je naasten en je buren, bespaar hier niet op, better safe than sorry!
          Voor een 600 watt lamp is zo'n relais een absolute must.
          ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

          Comment

          • mister frank
            Retired
            • Nov 2009
            • 785

            #6
            Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

            ken er zelf niets van maar na wat opzoekwerk (lange tijd geleden)
            weet ik dat zoiets meteen in stopcontact steken gewoon foute boel is, je moet het niet gaan zoeken
            wil je op iets besparen zet dan maar plantjes uit het zaad in je kippen eten en zeker niet op veilligheid!

            Comment

            • QnQ
              Godlike Grower
              Lucky Member
              • Sep 2010
              • 26093

              #7
              Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

              Het zal best kunnen, maar het is niet erg praktisch aangezien je elke dag op dezelfde tijd de lamp aan/uit moet doen.
              Voor 5 tientjes ben je baas van zo'n mooie en veiliger schakelkast.

              Davin_dv_12.jpg
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment

              • cplifj
                Banned
                • Jun 2011
                • 608

                #8
                Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                hum, growshop alien heeft alweer gewonnen.

                de lamp sluit je niet aan op stopcontact, de lamp sluit je aan op VSA.
                de vsa die steek je dan gewoon in je stopcontact. mss enkel een tijdschakelaartje tussenzetten ivm aan/uit .

                een stofzuiger trekt meer dan 600w en steek je ook gewoon zonder schakelkastje in het contact.

                grtn

                Comment

                • fl13r3flu1t3r
                  Banned
                  • Aug 2010
                  • 3100

                  #9
                  Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                  ???????????

                  N EVSA kende direct instoppen wegens slowstart, de piekspanning van gewone VSA is te hoog.

                  Toch beter altijd relais tussen doen.

                  Comment

                  • Ganjax
                    Guru of all Growers
                    420 MemberMemberLucky Member
                    • Apr 2009
                    • 10443

                    #10
                    Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                    LOL cplifj, de 600 watt verbruik van de lamp gaan vergelijken met bv de 2000 watt verbruik van een stofzuiger, het gaat em helemaal niet om de 600 watt die de lamp verbruikt.
                    Het gaat em om hoeveel ampére een vsa trekt bij opstarten, die piek loopt in de honderden ampéres, en een simpel tijdschakelaartje kan dat ook niet trekken, loopt altijd slecht af.
                    ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

                    Comment

                    • fl13r3flu1t3r
                      Banned
                      • Aug 2010
                      • 3100

                      #11
                      Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                      Juuu, maar door die slowstart is er geen piekspanning meer, toch beter relais gebruiken.

                      Comment

                      • Ganjax
                        Guru of all Growers
                        420 MemberMemberLucky Member
                        • Apr 2009
                        • 10443

                        #12
                        Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                        Door die 'slowstart' is er een mindere piek bij een evsa dan bij een vsa maar er is nog altijd een hoge piek
                        ‘A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on’

                        Comment

                        • Blani
                          Ultra Grower
                          • Jun 2011
                          • 2004

                          #13
                          Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                          Even voor alle duidelijkheid: Een extra relais beschermt je schakelklok en niets anders. Gaat het mis, dan krijgen je plantjes te lang licht. Er onstaat dus geen brand- of electrocutiegevaar.

                          Er zijn goede en slechte schakelklokken. Helaas kosten ze allemaal hetzelfde (een tientje) en hebben ze allemaal de specificatie "16A", dus je weet pas dat je een slechte hebt als je plantjes stoppen met bloeien.

                          Toch maar een relais dus.

                          Comment

                          • beowulf
                            Exquisite Grower
                            MemberLucky Member
                            • Nov 2008
                            • 6495

                            #14
                            Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                            Daar zit toch altijd een relais tussen? Ik heb er in ieder geval geen extra tussen geplaatst, zie daar het nut niet van in. Als er iets gebeurt dan valt bij mij gewoon 1 van de 2 keldercircuits uit.

                            @cplif: als ze bij Alien over een lamp spreken dan neem ik aan dat ze de set bedoelen en niet enkel de lamp.

                            Comment

                            • diScOpOlis
                              Senior Stoner
                              Member
                              • Aug 2012
                              • 46

                              #15
                              Re: 600 wat hps in stopcontact en klaar! Of niet?

                              Hey jongens, veel verschillende meningen hier.

                              Ik heb toch aan mijn veiligheid gedacht en het volgende gekocht;
                              Een Belkin Surgemaster extreme, met schakelaar en relais ingebouwd. 8 stopcontacten, indicator of alles werkt en beveiligd is.
                              Daarnaast tot 3700 joules, 3600 watt en 360 volt en 75000+ ampere (zoiets in de buurt toch) beschermd.

                              dus hiermee krijg ik normaal nooit geen problemen. Was het allerbeste dat ter beschikking was.
                              Heb ik nu nog een aparte schakelaar of relais nodig?

                              Hier een link, maar mijn versie is nog beter, vind niet meteen de juiste info op het internet;

                              Comment

                              Bezig...