Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • greatsmoke
    Senior Stoner
    Member
    • Dec 2012
    • 35

    #1

    Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik heb vandaag een tent en alle benodigheden besteld maar weet niet zeker hoe ik de lamp, vsa en davin dv12 tijdgestuurd relais moet aansluiten. Ik ken weinig van electra maar heb al redelijk wat opgezocht en een redelijk idee ervan. Ik heb de tent en spullen nog niet maar wou toch al de vraag stellen om zo snel mogelijk van start te kunnen gaan. Ik ga een 400W HPS lamp gebruiken en een afzuiger en kleine ventilator.
    Ik zou het volgende doen:

    1. van wandstopcontact een geaarde stekkerdoos van 4 stopcontacten aansluiten
    2. 1 voor de buisventilator, 1 voor de kleine ventilator en dv12 op het derde stopcontact
    3. stroomkabel van dv12 naar vsa van de lamp
    4. vsa aansluiten op lamp

    De VSA is een ELT 400W.
    Ik vermoed dat ik ook niet direct zeker zal zijn hoe die vsa op die lamp aan te sluiten. Tenzij dat goed aangegeven is in een hopelijk aanwezige handleiding. Hiervoor zal ik wel even foto's posten zodra ik kan. Wil er wel zo veilig mogelijk aan beginnen
  • arnolduzzz
    Senior Stoner
    Member
    • Nov 2012
    • 44

    #2
    Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12



    Misschien dat dit je voorlopig verder helpt.

    Comment

    • WeedoHolic
      Senior Grower
      MemberLucky Member
      • May 2011
      • 780

      #3
      Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

      Nah dat schema is niet van toepassing voor die DV-12. Maar anderzijds ook weer wel, zelf heb ik ook de DV12.
      En 't mot zo........
      Simpel; Kap op je VSA aansluiten, stekker van de VSA in die DV12 proppen & die DV12 op een geaard stopcontact aansluiten.
      Alles aarden spreek voor zich. Je hebt geen zin in cops & andere fashisten.

      In mijn geval heb ik eerst een 3x2.5mm ymvk/xmvk-kabel getrokken vanaf mijn minst belastte groep.
      Concreet: ik heb stroom direct vanaf de desbetreffende lasdoos gepakt door hierop die vette kabel aan te sluiten op de al aanwezige lasdoppen.
      Aan die kabel zit weer een stevige goedkgekeurde stekkerdoos, en pas daarop sluit je je dv12 aan!
      Onder 't motto overdaad richt geen schaad, veiligheid voorop he ouwe!
      Last edited by WeedoHolic; 24 December 2012, 22:06.
      Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
      Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

      Comment

      • greatsmoke
        Senior Stoner
        Member
        • Dec 2012
        • 35

        #4
        Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

        Bedankt voor de antwoorden.
        Ik ben ondertussen net geleverd en heb mijn tentje al opgezet

        Ik heb een vermoeden hoe ik alles moet aansluiten maar wil het toch nog even vragen.
        Ik heb volgende stukken:

        - davin 12
        - hps lamp
        - hamerslagkap
        - elt vsa
        - aansluitsnoer met een stekker aan één kant
        - aansluitsnoer zonder stekker.

        De aansluitsnoeren hebben 3 draden in zich, bruin, blauw en geel/groen.
        De vsa heeft 5 ingangen.

        Wat ik van plan ben is om het aansluitsnoer zonder stekker te verbinden van vsa naar lampkap. Ik zou die aansluiten op rechtse 2 waarboven een lamp afgebeeld staat.
        De kabel met snoer verbind ik ook aan de vsa, bruin waar l boven staat, blauw waar n boven staat en geel/groen in het midden bij aarding (denk ik toch).
        De stekker van dat snoer steek ik dan in de davin dv12 en het snoer van de davin dv12 in een geaard stopcontact.
        Ik vermoed dat bruin en blauw omwisselbaar zijn..
        En ik zie geen aarding op de lampkap..

        Ik weet dat het aangeraden is om het op een schone groep te plaatsen. Ik weet niet hoe dit te controleren. En vermoedelijk met de davin dv12 is de opstelling veilig genoeg qua elektriciteit.
        Ik woon op een appartement en heb een tweede kamertje, daar zijn twee ongebruikte stopcontacten, ik heb de tent daar geïnstalleerd.
        Ik zie ook dat er inkepingen zijn in de stroomkabels, vermoedelijk om beter in dat kroontje te kunnen draaien..

        Ik heb wat foto's opgeladen om het duidelijker te maken.
        Zou iemand eens kunnen zeggen of het correct is wat ik zou doen
        En mag die vsa gewoon op de grond staan? (laminaat)

        DSC_0064.jpgDSC_0066.jpgDSC_0067.jpgDSC_0068.jpgDSC_0070.jpgDSC_0071.jpgDSC_0072.jpg

        Comment

        • Blani
          Ultra Grower
          • Jun 2011
          • 2004

          #5
          Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

          Pas op dat je de lamp goed aansluit. Op de VSA is aangegeven welke draad naar het midden van de lamp moet en welke naar de buitenrand. Die twee mag je niet omdraaien.

          Wat "schone groep" betreft: Bwahhh. Zet je lamp niet samen met je wasmachine/droger/waterkoker en het zal wel goed gaan.

          Comment

          • Ventje
            Senior Grower
            MemberLucky Member
            • Mar 2010
            • 960

            #6
            Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

            VSA wordt heet dus dat kan je niet zo neer zetten , even op een ijzerplaatje monteren

            Ajo
            Ventje
            Living in Second live for real

            Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

            Comment

            • Growey
              Stoner
              Member
              • Dec 2012
              • 20

              #7
              Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

              Ik vind het een beetje stom dat jij je kabel van je davin naar je lamp zo aansluit, koop een stekker, dan sluit je die aan, en is het al dubbel zo veilig, nu hoef je er maar tegenaan te lopen, en je hebt brand/stroomstoringen.

              Comment

              • Ikweekniet
                Wicked Stoner
                MemberLucky Member
                • Feb 2013
                • 210

                #8
                Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                heeft hij die losse kabels aangeplugd? No man haal aub stekker dit is vragen om problemen!

                Mij is opgevallen dat je bij stekkerklare kabels geen 2.5mm kan krijgen alleen maar 1.5.

                Comment

                • psychedelic1988
                  Retired
                  • Oct 2012
                  • 2796

                  #9
                  Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                  Hey kerel je aarding zit ertussen in het midden die schtoef je gewoon op je kap zegmaar. Mensen wel goed lezen he haha hij heeft het goed aangesloten losse kabel van de vsa naar de lamp en 1 met stekker naar de davin dus kan alleen maar zeggen goed bezig. Maar idd wat blani zegt sluit de blauwe en bruine goed aan.
                  Wat betreft brandgevaar vorige tips volgen en je kan ook een brandblussertje boven je vsa hangen dat je vuurtje eventueel gelijk gedoofd word mocht het zover komen.

                  Ikzelf heb 4x 250w hps op 1 groep+de rest van de tent en ik draai zonder problemen.
                  ikweetniet ik gebruik ook gwn die kant en klare van 1,5mm schijnbaar meer als genoeg

                  nog ff een foto hoe je de vsa aansluit niet heel duidelijk maar ff goed kijken



                  greetz psy
                  Last edited by psychedelic1988; 19 February 2013, 22:02.

                  Comment

                  • Ikweekniet
                    Wicked Stoner
                    MemberLucky Member
                    • Feb 2013
                    • 210

                    #10
                    Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                    Niet echt duidelijk inderdaad

                    Comment

                    • General
                      Senior Grower
                      MemberLucky Member
                      • Apr 2012
                      • 919

                      #11
                      Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                      Alles aarden mooi en wel maar mijn kap heeft bijv maar 2 ingangen. Geen aardingsingang voorzien.... Wat nu?

                      mobile message

                      Comment

                      • QnQ
                        Godlike Grower
                        Lucky Member
                        • Sep 2010
                        • 26093

                        #12
                        Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                        Aarde onder een schroefje klemmen.
                        Liefst met een kabelschoentje
                        kabelschoen-ring.jpg
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment

                        • Draaier
                          Advanced Stoner
                          Member
                          • Aug 2011
                          • 65

                          #13
                          Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                          Die attachments werken niet meer.
                          Het maakt toch niet uit hoe om je stekker van de dv-12 aangesloten wordt op je ballast. De l/n kjn e toch gewoon omdraaien (want je kan dus ook de stekker andersom in het stopcontact steken....).
                          En de 2 draden naar je lamp, boeit dat dan wel? Want die zijn afgeschermd dus ik zou (zonder uit te zoeken) niet weten hoe om ze zitten. En die maken toch ook niet uit of wel? (Of zijn hps lampen gelijkspanning?)

                          Comment

                          • kamakamafruite
                            Advanced Stoner
                            • Jul 2009
                            • 66

                            #14
                            Re: Veilig aansluiten van electra. Losse VSA en Davin DV12

                            Ik heb enkel aarding waar de droogkast ook op staat, kan dit zoveel kwaad? (zelfde set als greatsmoke)

                            Comment

                            Bezig...