Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lamp voor kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lamp voor kweek

    Korting op 420shop
    Beste allemaal,

    Ik ben compleet nieuw met het binnenshuis kweken, maar ik zit met
    2 vragen.

    1: ik heb een tijdschakelaar, en hierop hing een led-kweeklamp. Na vele maanden
    kwam ik erachter, dat zodra de schakelaar uit schoot, de ledjes een beetje bleven
    branden, maar ook niet uitgingen. Ik zag er geen kwaad in, en heb het genegeerd. Plotseling ging de lamp niet meer aan. Ik heb de lamp opgestuurd, en een nieuwe gekregen. Ik ging ervan uit dat het een ondegelijk
    product was. De nieuwe lamp heeft ookt een half jaar gehangen, en nu hetzelfde probleem.

    Echter, als de lamp nu aan springt, dan blijft een serie van 4 rijen leds, gewoon uit. Ik heb de lamp
    open gemaakt, en het blijkt dat alle rijen leds, zijn opgedeeld in 3 groepen, en iedere groep wordt verbonden
    met een zwart kastje, met daarin veel soorten chips en weerstandjes. Deze groep is dus uitgevallen, maar ik ruik geen brand lucht.


    2: nu heb ik de lamp vervangen door een HPS 400 watt,en hangt aan mijn plafond. Echter heb ik op de tijdschakelaar, waar eerst de ledlamp op zat, nu een sproeisysteem opgehangen. Op het moment dat het lampje op de tijdschakelaR aanspringt ( actief programma in uitvoering ) springen de sproeiers niet aan. Pas als ik de tijdschakelaar. UIT de muur haal, en terug plaatst, dan doet hij het weer een keer. Soms gebeurdt het dan oook dat er helemaal niets gebeurdt. Dit probleem heb ik met ieder apparaat op deze schakelaar. Maar ook met vele andere schakelaars.

    Mijn vraag is:
    1 Komt het verhaal met de schakelaars bij iemand bekent voor? Schakelaars die wel aanspringen
    maar geen stroom lijken door tgeven?

    2 is het normaal dat een led-lamp op die manier kapot gaat?

    3 mijn nieuwe hps 400, hangt aan mijn plafond, en zit in een zware schakelapparaat uit een kweekkas
    Deze hangt vanaf de oppervlakt van de aarde, op 2,40 mtr hoogte. In de kassen hangen ze ook zo hoog, maar is dit niet tehoog?ik leesover kortere afstanden namelijk.

    Hartstikke bedankt

    Dave

    #2
    Re: Lamp voor kweek

    Tsjonge, jij hebt pech met apparatuur! Ik leef met je mee.

    1. Ja, dat komt geregeld voor bij tijdschakelaars, als ze overbelast worden. Er staat dan wel op dat ze 16 ampere kunnen schakelen, maar bij een 400W HPS lamp kunnen de contacten al vastbranden, of zodanig corroderen dat ze juist helemaal geen contact meer maken. Daarom zet vrijwel iedereen er een relais tussen, zodat de tijdschakelaar het relais schakelt en het relais de lamp.

    2. Ik denk dat er 2 verschillende problemen zijn: Het blijven branden en het helemaal kapotgaan. Die staan waarschijnlijk los van elkaar.
    Dat ze een beetje blijven branden heb ik eerder gehoord. De electronische voeding kan op een heel laag pitje pulsjes blijven afgeven, terwijl het ding maar met 1 poot aan het stopcontact hangt. Daar gaat de lamp niet van kapot, maar het is niet goed voor de bloei van je planten: Die hebben hardstikke donker nodig.
    Dat ze in groepjes kapot gaan verbaast me niet, en ook niet dat ze per groepje hun eigen voeding hebben. Dat ze kapot gaan betekent waarschijnlijk dat het een slechte kwaliteit lamp was. Een miskoop.

    3. Goede keus om op HPS over te gaan. Hij hangt wel VEEEEEL te hoog. 400W HPS mag ECHT op 40 (veertig) centimeter boven de toppen hangen.
    Schroef twee haken in het plafond, en hang met kettingen de lamp aan die haken. Naarmate de planten groeien kun je dan makkelijk de lamp ophogen, schakeltje voor schakeltje.

    Comment


      #3
      Re: Lamp voor kweek

      De slechte lamp had ik gekocht bij www.igrowled.nl
      hij wilde de eerste lamp niet vervangn, en moest echteen advocaat
      aan te pas komen. De lampen kwam ik pas nog tegen op aliexpress.com

      Chinese troep dus. Kan het ook nog zo zijn, dat dit gewoon dummy ledjes waren?
      Dus gewoon helemaal geen groei led lamp? Er waren ook 2 ledjes blijvend uit
      bij de eerste lamp die volgens hem voor ultra vio en infra r waren. Detweede
      nieuwe lamp die ik kreeg, had maar 1 ledje die uit bleef als de lamp
      aan ging, en zat ook nog een andere plek in de lamp. Ws voor infra rood zei
      de verkoper. Gewoon defecte leds dus. Roy slegt of roy goede. Hij had twee
      namen misschien een bekendie hier?

      Die hps lamp 40cm vanaf het blad dus? En de planten die net
      boven de grond komen liggen dan 1 mtr lager. ( dus 1,40 in totaal)Geeft de lamp
      dan nog steeds genoeg licht voor die? Zijn bananenplantjes. Planten groeide
      toch vanaf 4000 lumen? 400 watt is 35000 lumen? Zou op 1 mtr dan toch
      nog iets moeten doen?

      Comment


        #4
        Re: Lamp voor kweek

        Blijkbaar inderdaad chinese troep...
        Ik heb nooit UV-leds gezien, dus ik weet niet of die iets zichtbaars uitstralen. IR-leds zie je natuurlijk ook niet (kijk maar naar je afstandsbediening) maar een goede LED-groeilamp heeft niet dat soort infrarood, maar verrood. Dat zit op de grens van het zichtbare. Het is heel vreemd om er naar te kijken, maar toch echt duidelijk zichtbaar.
        Kortom: Ik denk inderdaad dat die leds al kapot waren.
        Ook worden er LED-panelen aangeboden van (zeg) 400 watt, die maar 100 watt uit het stopcontact trekken. Dan kunnen ze lullen als brugman, maar dat is gewoon een 100watt LED en boerenbedrog.

        Over die 40 centimeter: Boven zaailingen kan je de lamp eerst wel wat hoger hangen. (of er een spaarlampje vlak boven hangen, dat scheelt in de kosten.) Als je planten net verpot zijn of uit een groeikast komen, kun je ze ook even rustig laten wennen met een wat hogere lamp. Begin dan bij hooguit 80 centimeter, en plaats de lamp iedere dag 5 centimeter omlaag.
        Zit je met verschillende hoogtes van planten, dan moet je de kleine planten ophogen, met bakstenen/balken/krukjes of wat je maar uitkomt.

        Ben je een perfectionist, dan zorg je dat alle toppen precies 40 centimeter van de plant af komen:

        bollescrog.jpg

        ...maar dat is meer voor de freaks. Die foto is dan ook niet van mij.

        Comment


          #5
          Re: Lamp voor kweek

          Een volledige loop zou cool zijn!
          Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

          Comment


            #6
            Re: Lamp voor kweek

            Een loop krijgt misschien zwaartekrachtsproblemen. Wat dacht je van een centrifuge rond de lamp?

            Comment


              #7
              Re: Lamp voor kweek

              Haha, moet allemaal kunnen.
              Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

              Comment


                #8
                Re: Lamp voor kweek

                Ok, het is dan ook niet voor wiet, dus de vergelijking kan ik denk ik niet
                helemaal maken, maar ik hoop wel een klein beetje. Ik heb de lamp verhangen tot 40cm boven de grootste plant, en is dan
                110cm verwijded van het aardoppervlak, waar nog wat mini boompjes moeten opkomen. Ik hoop dat ze daar net genoeg aan hebben om wat op te groeien naar het licht.

                De tijdschakelaar weigerd soms nog steeds, en er zit alleen een simpele sproeier op

                Comment


                  #9
                  Re: Lamp voor kweek

                  als je een goeie LED lamp wilt voor een goeie prijs
                  kan je ze vinden op http://www.kweekotheek.nl/spectrabox_pro.html
                  ik heb zo een 150 watt verbruikt 90 watt in groei en 150watt in bloei ( 8 kleuren geeft de LED lamp )
                  er zijn een paar LED'tjes die zogezegd niet werken maar die werken wel
                  die geven uv licht en dat kan je niet zien met het blote oog
                  mijn lamp sta zelfs te koop die nu in mijn kast hangt en verzwaar naar een 200 watt LED lamp
                  intresse zend me een pm lamp is 6 maand oud 1 week gedraaid

                  en koop u een nieuwe tijdschakelaar dan zal u probleem opgelost zijn

                  mvg
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
                  KEEP ON GROWING AND SMOKING

                  Comment


                    #10
                    Re: Lamp voor kweek

                    Dank. Ik dacht dat die leds gewoon verrot waren, en dat uv en infra verhaal, een broodje
                    aaap was, zodat hij niet hoefde te vervangen. Dit gevoel werd versterkt, omdat de
                    nieuwe lamp, die ik van hem kreeg ter vervanging, maar een niet-zichtbaar. Brandende
                    led had, en ook nog op een andere plek in de lamp zat. Alsof de fabriek die leds soms
                    vergeet en op een willekeurige plek in de lamp monteerd.

                    Ik zal de schakelaar vervangen. Als hij aan gaat ( lampje brand dan ) dan gaan
                    de sproeiers niet aan. Geef ik een tik op de schakelaar, dan gaat hij aan.

                    Gewoon een defecte schakelaar? Ook omdat ik wat last had van lekspanning, wat
                    resulteerde in de zwak brandende ledjes, terwijl de schakelaar uit stond.
                    Iemand nog een idee hoeveel lumen een 400 watt geeft? En hoeveel heeft een
                    Plant minimaal nodig aan lumen om actief te blijven? Wel jammer dat de hps lampen toch
                    nog dichtbij moeten hangen. Dit vanwege mn sproeiers, maar geven wel
                    meer warmte, en het gebrek hieraan, werd bij mn heliconias wel een probleem
                    in de nacht, daarom brand ik hem gedurende de nacht. Als het kouder wordt, blijft
                    de plant actief door het licht en warmte.
                    Hoop ik.......

                    Comment


                      #11
                      Re: Lamp voor kweek

                      Ik heb geen idee wat het minimum aantal lumen voor een plant is. Is dat waar de plant net niet afsterft? Lijkt me weinig zinnig om daarop te kweken...

                      Als je zin hebt in een uurtje theorie, dan kan ik deze site aanbevelen:
                      http://www.angelfire.com/cantina/fou.../prodtable.htm
                      Daar vind je een tabel van wat voor productie je kan verwachten bij diverse verhoudingen van licht en oppervlak. Heel verhelderend, als je een uurtje wilt hersenkraken en voeten/meters omrekenen.

                      Zeg, die sproeiers... Ken je meer kwekers die hun planten sproeien? Volgens mij geeft ieder ander gewoon water, op de grond. Kun je je sproeisysteem niet op de aarde leggen en de sproeikoppen eraf halen? Dan heb je een perfect bewateringssysteem.

                      Comment


                        #12
                        Re: Lamp voor kweek

                        De kwekers die dit kweken, doen dit in costa rica.
                        Een hoge luchtvochtigheid heerst er daar. De lage luchtvochtigheid
                        gaf bij mij wat problemen. Vandaar die sproeikoppen. Die moeten ook de luchtvochtigheid
                        wat verhogen van de omgeving, vanwege de cv in huis, wat in de winter vaak telaag is

                        Dit is de heliconia


                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Oh. Foto plaatsen werkt ook hier niet vanaf een ipad
                        flash!!!!!!!!!

                        Comment

                        Bezig...
                        X