Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hypothese...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hypothese...

    Korting op 420shop
    Hoi.

    Ik ben al een beetje een ervaren hobbykweker denk ik en ik was me het volgende aan het bedenken:

    Stel dat je een extreem grote pot zou nemen, minstens 40 liter ofzo en deze vult met een voorbemest medium zoals plagron royal mix of nog beter plagron batmix.

    Zou je dan een kweek kunnen doen zonder enige voeding bij te geven?

    Idee komt van de buitenkweek waar planten in volle grond ook zelf hun voeding gaan zoeken.

    Zou zo eens een heel basic kweek willen doen.

    mobile message

    #2
    Re: Hypothese...

    ik zie niet in waarom niet, je plant zal wel een beetje 'last' ondervinden van de overbemeste grond in het begin. wat die last zou kunnen zijn? wat verbranding wss maar als je geluk hebt slaagt het plantje er toch in groot te worden, en eens het groot is zal je zonder bijvoeden een leuke grote plant hebben .. geen idee wat anderen er van zullen vinden maar ik ga uit van mijn eigen gestuntel.
    had in eerste instantie gewone grond als medium, dit bleek overkill (naast de ziektes die het bevat) voor binnenkweek maar de plant die ik nu heb is behoorlijk mooi (al heb ik geen referenties uit eigen ondervinding binnen) uiteraard is de plant wanneer ik het vergelijk met wat ik de voorbije jaren buiten kweekte een ukje .. maar dan wel een mooi ukje ..
    mss kan je voor je overstapt naar de grote pot starten met een kleine gevuld met lightmix al is dit wss niet de bedoeling want dan heb je er toch nog werk aan ..
    een ander idee zou kunnen zijn dat je de onderste helft vult met batmix, een kwart vult met gewone potgrond en het bovenste kwart vult met stekkengrond zodat de plant de drie stadia kan doorlopen naarmate het groeit .. echter hoe je moet gaan wateren is me een raadsel .. onderlangs zal enkel de wortelgroei naar onderen trekken en mss is je jonge plantje met zeer uitgebreid wortelstelsel dan niet opgewassen tegen de batmix ..

    ik zou het gewoon gaan proberen. verslaan zodat anderen het ook verstaan

    Comment


      #3
      Re: Hypothese...

      Hey. Thx voor je reply.

      Was te weinig in detail gegaan maar ik ontkiem altijd van die kleine 7cm op 7 cm en 11 cm diepe potjes. Met toplaag cactusgrond en daaronder een lightmix.

      Idd om verbranding te voorkomen.

      Ik neem geen risico bij het ontkiemen en doe dat dus onder een lamp in een propagator. Krijgen ze de beste start..

      mobile message

      Comment


        #4
        Re: Hypothese...

        zou wel eens kunnen werken .. als je ze lang genoeg in de eerste potten kan laten staan en de doorgeschoten wortels nog een beetje beschermd door een lichte grond eronder/rond dan lijkt me het wel mogelijk ..

        ik denk dat het gewoon moeilijker is om in de hand te houden en daarom nooit wordt gedaan. eens je plant in een overbemeste situatie terecht komt en er teveel last van heeft kan je moeilijk terug .. velen zullen smalend 'meten is weten' hanteren om dit euvel te voorkomen en wellicht hebben ze ook gelijk .. het in de hand houden kost tijd en vraagd moeite maar het resultaat is vaak ook wel navenand ..

        zelf ben ik meer iemand van het natte vinger werk dus jou idee is me niet onbekend, en zoals ik al zei mijn oudste planten binnenkweek zitten ook in een pot waarin de zware grond onderin zit aangevuld met het overlevertje dat rust in lichte grond maar wss worteld tot diep in de zware grond .. als ik oogst komt dit zeker in mijn verslag (met bijlage) mijn potten zijn zo rond de dertig liter denk ik

        voor mijn volgende project (contest verslag) was ik ook van plan zoiets te gaan doen .. echte aarde onder en lichte voorgroeimix boven .. alleen zal dat dan weer een buitenproject zijn dus ik ga er van uit dat dat mss beter zal werken .. het betreft echter autoflowers dus we zien wel wat dat wordt

        trail and error, tis een hobby

        Comment


          #5
          Re: Hypothese...

          Ik ben dus ook zo een kweker beetje op gevoel.

          Ook al mooie resultaatjes gehaald zonder al die fancy hulpmiddelen als EC meter bijv...

          Alleen merkte ik dat hoe kleiner de pot, hoe meer problemen....

          Vandaar dat ik dit eens wou omdraaien....

          Ga ervoor gaan deze zomer en 4 planten in 40 liter potten buiten kweken.

          Indien mooi resultaat dan trek ik dit door naar mijn volgende winterkweek binnen....

          mobile message

          Comment


            #6
            Re: Hypothese...

            Buiten gaan kleinere potten sneller in bloei dan grote potten of volle grond , dus de grote van je pot brengt voordelen en nadelen mee

            Ventje
            Living in Second live for real

            Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

            Comment


              #7
              Re: Hypothese...

              Dit is nieuwe info voor me. Interessant wel...

              Dus kleinere potten tot ze bloeien en ze dan verpotten? Beste van de 2 combineren...

              Of geeft dit teveel stress aan een jong bloeiende plant?

              mobile message

              Comment


                #8
                Re: Hypothese...

                Dat zal bij autoflowers zijn denk ik.
                Bij normale planten telt alleen licht/donker.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: Hypothese...

                  Bij de meeste soorten geld dit , natuurlijk tellen eerst de lichturen maar bij afgaande uren zal een kleinere pot eerder bloeien dan een beduident grotere of volle grond

                  Ventje
                  Living in Second live for real

                  Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

                  Comment


                    #10
                    Re: Hypothese...

                    Volgens mij,
                    een plant groeit in een grote pot sneller en word groter en in een klein pot groeien ze langzaam en blijven ze klein ze doen er in tijdsbestek precies even lang over om volwassen te worden.
                    als je met stekken werkt en ze dus allemaal dezelfde DNA hebben.
                    Met zaadplanten is er geen touw aan vast te knopen.

                    Maar nee zo werkt het dus niet (grote pot geen voeding nodig)
                    je plant word groter en heeft dus ook meer voeding nodig.

                    Een wietplant hoort niet in een pot daarom voeden we bij.



                    Verstuurd van mijn GT-S5830 met Tapatalk
                    Gij zult niet stelen, De overheid duld geen concurentie!!

                    Comment


                      #11
                      Re: Hypothese...

                      Akkoord hoor maar de vraag is of vanaf een bepaalde potgrootte je niet kan stellen dat het gelijk is aan volle grond...50 liter bijv is al heel wat grond voor een plant die ik eind juni pas zaai...

                      mobile message

                      Comment


                        #12
                        Re: Hypothese...

                        Da's ook afhankelijk van de grond he..en van het weer, de nazomer, regen, vochtigheid vd grond, wind, ongedierte, en natuurlijk van de soort die je plant.
                        Als je zaait in goeie grond, kan de penwortel net zo diep gaan als de plant hoog is.
                        Een fijne pot zou bijvoorbeeld al een kliko zijn

                        Vanaf welke potgrootte gelijk aan volle grond, tja..
                        Dan zou je de wortels niet moeten beperken in diepte en breedtegroei..
                        Dan denk ik eerder aan 1000 liter dan aan 50.

                        De plant past zich aan de pot aan.
                        Zeker als je vrij laat plant zou ik proberen ze zo min mogelijk te beperken, dus ook niet voorgroeien in kleine potjes.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Hypothese...

                          Als ik ze pas eind jullie plant en maximaal een meter laat worden dan lijkt me 50 liter batmix wel gelijk aan volle grond...

                          Dat ontkiemem twijfel ik nog steeds over idd. Kan zijn dat ik dat rechtstreeks in de grote pot ga doen ja. Alleen geen ervaring mee.

                          mobile message

                          Comment


                            #14
                            Re: Hypothese...

                            Eind juli is denk ik erg laat voor normale planten.
                            In een eerdere post zei je eind juni, juni is volgens mij de meest geschikte maand.

                            Kuiltje in de batmix, vullen met zaai-en-stekgrond of lightmix, zaadje erin, water erop en wachten tot je kan knippen.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Hypothese...

                              Damn drugs.. Juni natuurlijk

                              mobile message

                              Comment

                              Bezig...
                              X