Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opbrengst verhogen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Opbrengst verhogen

Korting op 420shop
    Hallo!
    Bij me vorige kweek heb ik ongeveer 50 gram geoogst van onder me 250 watt hps. Dat is dus 0,2 gram per watt. Dat viel opzich niet tegen maar ik hoop toch meer richting de 75/100 te gaan want ben al over de helft in anderhalve maand . Nou heb ik een aantal opties en vroeg ik me af welke investering de opbrengst het meest zal verhogen. Ik kweek nu in een dr 60 van 60x60 met een 250 watt lamp. Om het warm te houden heb ik een bouwkachel draaien die 500 watt per uur verbruikt. Koel houden is dus op dit moment niet echt een probleem.

Optie 1, Een ds90 of ds120 kopen. Me plantjes staan nu nogal krap in de kleine dr60. Een grote tent had achteraf toch leuker geweest. Door de ruimte kan ik de planten toppen en wat de breedte in sturen = meer opbrengst?

Optie 2, Een 400 watt set kopen in combinatie met thermostaat voor de kachel. Meer licht = meer opbrengst? En het bespaart misschien wat stroom.

Optie 3, Een Ph en Ec meter kopen en overstappen op een niet biologische voedingslijn. Het biologisch kweken was zeer goed te doen maar misschien dat er door andere voeding een hoop te winnen valt?

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Re: Opbrengst verhogen

alle begin is moeilijk:

je bent met een lage opbrengst begonnen, dat is normaal, niet goed, zeker geen prima donna start maar je had een oogst !!
    gebruik gewoon je tentje opnieuw, zoek uit hoe groot je 'bruikbare oppervlakte' is en probeer een aantal planten op die oppervlakte beter op te kweken als wat je nu deed.

welk medium had je en wat kan je daaraan nog verbeteren
    hoeveel water en voeding gaf je, heb je gemeten om te weten hoe hoog of laag de ph was
    was je luchtvochtigheid ideaal of heb je ook daar nog ruimte voor verbetering ..
    heb je voor gegroeid en zoja hoelang
    heb je getopt, gefimmed of misschien een scrog gedaan ..

geen idee waar je heen wil maar als er nog ruimte voor verbetering is dan kan je nog wat zonder zware investering proberen
    deed je alles perfect dan zal een grotere tent en meer wattage je enige uitweg zijn om je blowgewoonten te onderhouden ..

alvast succes, een gelukkig aankomend nieuwjaar en veel plezier op het forum

Comment

Nee ik deed zeker niet alles perfect. Het is meer dat ik het geld er toch apart heb gelegd voor nog een laatste aankoop. Hierna wou ik het zeker een jaar laten voor wat het is. Ik heb gebruik gemaakt van allmix en alga bloom van plagron(bio). Ik heb me ph daarom ook nooit gemeten. Ik gaf ongeveer om de 3 dagen water als de pot echt droog was. In de eerste 3 weken ongeveer 200/300 ml per plant en daarna langzaam opgebouwd tot 750/1000 ml in de laatste week. Na 6 weken ben ik begonnen met het geven van alga bloom. Dit deed ik om en om. Dus water met voeding > drie dagen verder > enkel water > 3 dagen > water met voeding. Ik heb de planten niet gescrogd, getopt of gefimmed.

Thanks voor reactie in iedergeval en een gelukkig 2014 toegewenst.
      Last edited by gollink; 26 December 2013, 12:32.

Comment

DR60 laat max een 250W lamp toe. Die richtlijn is er niet voor niets.

Grotere opbrengst? schrap de "of" en maak er "en" van: ds120+400W+minerale voeding, dan heb je zeker meer opbrengst.

Of goedkoper is gewoon een flesje sugar royal of green sensation van plagron kopen en dat in de bloei meegeven. Voor 12 euro zou ik eerst is kijken wat dat doet

alvast veel geluk

Comment

Haha dan ben ik me halve set aan het vervangen . Die sugar royal kende ik niet. Vond green sensation altijd nogal prijs met 40 euro voor 250 ml. Maar ik zit toch te neigen naar de tent. Zou wel mooi zijn om wat meer ruimte te hebben zodat ik de lucht beter kan verdelen. Water geven is ook een ontzettend gekloot nu.

Comment

Ik zou overstappen van aarde op cocos (vergeet niet dat je op cocos NAT moet kweken) en een minerale voedingslijn. Ikzelf ben heel tevreden over Canna Coco.
            Dan moet 200 gram haalbaar zijn in je tentje, onder je 250 watt lamp.

Ikzelf zou trouwens rustig 400 watt ophangen in dat tentje. Richtlijnen zijn voor watjes.

Comment

Je moet met een 250W setje in 60x60 makkelijk 150 gram kunnen halen.
              Zolang je dat niet doet heeft het niet zoveel zin om grotere tenten/lampen of boosters te kopen.
              Zeker al die fancy (en vooral dure) boosters gaan je echt geen 50 gram extra geven.
              Oké, ruimte heb je nooit genoeg, da's dan wel waar. Liefst zou ik een kamertje van 4x4 hebben voor m'n 4 plantjes.

Grote potten = grote planten.
              Geef ze voldoende groei. De groeiperiode wordt vaak onderschat. Een maand is echt niet te veel.
              Lightmix. (werkt voor mij nog altijd het beste, maar ik heb nooit cocos geprobeerd)
              Inwateren vóór je het in de pot gooit en goed mixen en klonten fijn maken. Daarna mag het luchtig in de potten/kuipen (tot het randje)
              Niet teveel poespas. Als de temp. boven de 18 is, heb je geen kachel nodig.
              Geen ventilator op de lamp of op de planten richten.
              Scroggen werkt opbrengstverhogend. Haal een stuk gaas en wat hout. Bouw een scrogframe.
              Als je problemen hebt met water geven of bepalen of dat nodig is, koop een beginsetje Blumats.

Lees wat kweekverslagen die afgemaakt zijn en kijk wat foto's.
              Daar leer je vaak meer van dan al die verschillende dingen die aangeraden worden.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Interessant topic.

Ik ben al een hele tijd bezig, en denk dat ik ondertussen toch wel enigszins weet hoe een plant goed te behandelen. Desalnietemin kom ik OOK allesbehalve aan 1gr/watt. 0.5gr/watt is eerder de regel bij mij. En ik kweek wel in een mooie ruime tent, met een 600 Watter met EVSA (400 Watt tijdens groei, dan naar 600 tijdens begin bloei en dan all the way naar 660). Qua soort hang ik al een tijdje vast aan fem. iced grapefruit van Femaleseeds. Soil en voeding is voornamelijk Plagron (Batmix, power roots, enzymes, bloom), met uitzondering van mijn booster (Bloombastic). 9 planten in 18L potten.

Dus, ook wat mij betreft de vraag: Wat is dan hetgeen het verschil maakt richting die 1gr/watt? Ik kan me volgende 'problemen' voorstellen. Moest iemand daar eens de prioriteiten uithalen zou ik dat wel fantastisch vinden:

- Ik check geen EC. Ik vermoed dat ik in het verleden wel wat overbemestte, maar zou nu toch ongeveer okay moeten zijn. Ik kijk ook altijd goed naar tekenen van overbemesting en bouw direct af als dat het geval is. Maar ik denk dus niet dat ik hier zo ongelooflijk fout mee gaat dat ik daar tientallen, laat staan honderden grammen mee zou verliezen. Of zie ik dat verkeerd?
                - Bloombastic. Vroeger gebruikte ik Green Sensation. Op aanraden van iemand ben ik overgeschakeld, maar heb het gevoel dat dat een slecht idee was.
                - De soort. Ik gebruik die soort omdat ik hier tevreden over ben wat betreft weinig hermafrodiet-neiging. Heb daar in het verleden iets teveel miserie mee gehad. Maar misschien is dat gewoon een slechte opbrenger?
                - CO2. Ik heb aan- en afvoer van lucht, maar ik heb geen idee hoe CO2-rijk mijn aanvoer is. De laatste 3 weken van de bloei krijg ik ook altijd vergeelde bladeren van onderuit. Sommige dames hebben het erger dan andere.
                - Luchtdoorstroming. Een moeilijk topic vind ik. Veel mensen zeggen dat je geen rechtstreekse lucht op je planten mag blazen, maar anderen zeggen van wel. Ik doe het niet, ik heb een fan die tegen de wand blaast (met de inlaat van buitenlucht 'voor' de fan), en zo dan door de tent blaast.
                - Sugar Royal? Zal ik nu voor de eerste keer gebruiken bij nieuwe kweek
                - Niet lang genoeg laten voorgroeien? Ik doe ongeveer 20 dagen groei (na 3 dagen voorgroei in spongepots), waar ik meestal na 14 à 16 dagen kan toppen (na 3de node, zijtakken van eerste node eraf, dus 2 toppen 2de node, 2 toppen 3de node, effectief 4-toppers makende van de dames). Smijt ik misschien te snel na het toppen in bloei?
                - ??? Andere zaken waar ik écht eens over na zou moeten denken?

Temp en Luchtvochtigheid heb ik wel onder controle, kan daar niet aan liggen. Natuurlijk is het in de winter (als het écht koud is) wat lastig om LV hoog genoeg te krijgen en in zomerse maanden dan weer het omgekeerde, maar geen drama's wat dat betreft in mijn tent. Temp kan misschien wel eens effe onder 18 zakken of boven 28 uitkomen, maar dat is ook wel echt uitzonderlijk.

Ik ben benieuwd. Hoop ook dat eventuele tips voor mij ook interessant kunnen zijn voor de originele poster, kwestie dat ik niet zomaar dit topic wil overnemen ofzo, maar het ook nogal onnozel vond om een nieuw topic te maken over net hetzelfde.

Gr & Thx,

Rbt

Comment

Even meedenken met Rbt:

-Ik dacht eigenlijk dat die gram-per-watt op aarde helemaal niet haalbaar is: Daar heb je hydro voor nodig, of cocos. Toen ikzelf overging van aarde op cocos steeg ik onmiddelijk van 0.5 g/w naar 0.8 g/w.

- Als je ook maar een beetje afzuiging hebt, dan zou er CO2 genoeg moeten zijn. Als ik het goed onthouden heb geeft een (voor ons) normale afzuiging 10x zoveel CO2 als nodig is.

- Ik heb wel eens herma's gehad, maar eigenlijk alleen in "landraces". Met wat verder uitgeselecteerde soortjes als White Widow, Peacemaker, Northern Lights en mijn huidige Critical CBD heb ik nooit problemen gehad. Dus ja: Een ander soortje proberen zou kunnen helpen. Het herma-risico is helemaal niet zo groot.

- Ikzelf blaas met een fan tussen de toppen en de lamp, zodat er wel circulatie is, maar geen directe storm op de toppen. Of dat "goed" is weet ik niet, maar bij mij werkt het.

Over afwijkingen in EC en pH kan ik niks zinnigs zeggen, want die heb ik altijd wel in orde gehad. Over verschillende soorten voeding ook niet, want ik heb alleen op Canna gekweekt.

Comment

voor blani werkt cocos super, anderen hebben echter geen zin in al dat natte gedoe .. ik kweek op volle (pot) grond en liefst zo droog mogelijk en voor mij werkt dit prima. mijn resultaten vergelijk ik niet met die van blani want op dat gebied moet ik mijn mond houden .. maar ik heb echt geen zin in dat natte gezeik .. mijn hok zoals het nu is is daar niet voor geschikt .. ik heb geen zin in extra uitgaven op dat gebied om de schimmel uit mijn hok te houden etc ..

hydro of cocos kweek is een totaal andere vorm dan de vorm die je nu hanteert .. maakt mij niet uit of je het wil proberen of niet, ik meld het gewoon maar even ..

dat op grond geen gram per watt gehaald kan worden vind ik schromelijk de waarheid oneer aan doen .. er zijn mensen die hier op deze draad hebben geantwoord die dat al haalden, ff lezen zou ik zeggen ..

dat schamele 0.2 per gram verbeteren voor je je setup gaat verbeteren blijft mijn advies .. dat moet gewoon beter kunnen.
                    je kan heel wat gaan investeren in een betere setup maar als je op dezelfde manier te werk gaat gaan als je nu deed voor 0.2gr/watt dan ga je echt niet veel meer oogsten met een betere setup (het is al gezegd, ik weet)

de beste tip is gewoon langer voorgroeien en een paar keer toppen of gaan scroggen. dan moet je gewoon beter doen.

Comment

1 gram/Watt handleiding.

Maar natuurlijk is het mogelijk RbtM
                      Als je het optimale wil, moet je alle omstandigheden optimaliseren.
                      Daar heb je nog wel wat ruimte.
                      Je topt te vroeg, groeit te kort en je dag/nachtklimaat varieert wel wat.
                      Gebruik een complete voedingslijn van één merk. Een goede fabrikant heeft zo'n lijn producten op elkaar afgestemd.
                      Zoals ik zei gebruik ik een lightmix. Daar zit niet zoveel voeding in, zodat ik zelf optimaal kan bijvoeden.
                      Geen geknoei dat ze in het begin tegen overvoeden staan en de vraag wanneer je nou precies moet gaan beginnen met voeding, zoals ik vaak bij batmix zie.

Ik zou graag eens met een hydro opzetje kweken om te zien wat echt mogelijk is.
                      Het is alleen niet zo praktisch hier, misschien volgend jaar, als ik een nieuwe villa heb gekocht van die 20 miljoen die ik bij de oudejaarsloterij ga winnen.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EL Guerilliero View Post
                        dat op grond geen gram per watt gehaald kan worden vind ik schromelijk de waarheid oneer aan doen .. er zijn mensen die hier op deze draad hebben geantwoord die dat al haalden, ff lezen zou ik zeggen ..
                        De enige die ik zie die daarvoor in aanmerking komt is QnQ, die na mij gereageerd heeft. Misschien kun je me even op die post wijzen die ik gemist heb?

Overigens heeft Wietefras wat heel interessante tabellen geproduceerd over welk wattage het best produceert op welk oppervlak. Die tabellen staan hier:
                        Wat is de ideale opstelling voor het kweken van wiet, lees hier over de ervaring van andere gebruikers of stel je vraag!

scroll even door naar post nummer #109, daar staan de tabellen.
                        Last edited by Blani; 26 December 2013, 16:37.

Comment

Dank voor de reply's!

Blani: Veel respect voor wat je doet, heb net héél de thread van je laatste kweek doorlezen. Interessante shizzle daar. UV, nou nou nou . Cocos, laat staan Hydro, is voor mij ook wel wat afschrikwekkend. Ik ben namelijk niet zo'n held met bricoleren, dus ik houd het graag/liefst/beter relatief simpel.

QnQ: Bedankt, gij toffe hoopgever ! En zoals ik ook al zei: Ik wéét heel goed dat ik zeker niet alles perfect doe, maar het verschil tussen 0.5 en 1.0 is natuurlijk behoorlijk frappant. Ik denk ook dat ik gewoon moeilijk helemaal optimaal zou kúnnen werken, ook weer omdat ik twee linkerhanden heb. Desalnietemin moet er toch echt wel nog verbetering te vinden zijn. Als ik je goed begrijp zie jij mijn mogelijkheden tot meeropbrengst voornamelijk in voeding en groei.

- Voedingslijn van één merk gebruiken: check, zal weer overschakelen naar Green Sensation, was dat toch al van plan
                          - Lightmix en meer optimaal bijvoeden: check, ik vermoed dat ik dan toch ook maar eens een EC-meter koop en daar wat aandacht aan besteed (zal dat één dezer doen, is waarschijnlijk wel nog de moeite voor huidige kweek van 3 weekjes oud). Misschien trouwens iets wat ik vergeten te zeggen was: Ik gebruik inderdaad Batmix, maar maak daarin een kuil en pleur daar een litertje zaai- en stekgrond in, kwestie van de ladies niet direct Batmix te laten trekken. Bij groei geef ik Power Roots en Enzymes, verder geen voeding.
                          - Topt te vroeg: Aha! Dat vind ik nog altijd een moeilijk topic. Bedoel je te vroeg als in te vroeg in tijd, of te vroeg in nodes?
                          - Groeit te kort: Uhu! 12/12-koorts... Is er volgens jou een tijdspanne tussen toppen en 12/12-en die moet gewaarborgd worden?
                          - Dag/nachtklimaat: Wat bedoel je? De Temp en LV verschillen? Dat heeft iedereen toch? Wat betreft Temp zeker. LV is bij mij behoorlijk constant eigenlijk, scheelt maar 10 à 15% maximum tussen dag/nacht.

Vooral wat betreft dat toppen en groeien ben ik wel zeer geïnteresseerd wat jouw mening precies is wat dat betreft.

Strak plan met die loterij. Ik kom er dan mijn villa, gewonnen met Euromillions, naast plaatsen, zo hebben we tenminste geen last met de buren wat betreft eventuele zoete geurtjes.

Comment

@blani: QNQ had reeds iets gepost voor je die uitspraak deed .. en ja hij was dan ook diegene die ik in gedachten had. hij geeft het een minuut later ook zelf aan.

ik wil kan mag (etc) mezelf er niet aan spiegelen want ik haal het in de verste verten niet, zit zelf niet op ideeal te werken dus zelf kan ik niet gaan vingerzwaaien. maar het kan dus echt wel als je er wat voor wil gaan doen. het gaat niet vanzelf. dat was alles wat ik zelf wilde zeggen tegen vooral de topicstarter.

jouw methode ga ik ook zeker niet betwisten, ik bedenk enkel dat ie niet een volledige switch van zen opstelling voor ogen heeft.

Comment

Oh, dus de beschulding was niet dat ik het topic niet gelezen heb, maar dat ik niet het hele forum heb gelezen. Die beschuldiging is terecht. Ik had inderdaad niet eerder de resultaten van QnQ gezien.

Ik wijzig mijn uitspraak: Een gram per watt op aarde is mogelijk (hoewel 0.93 technisch niet 1 gram is), maar op cocos of hydro is het een stuk makkelijker.
                              Last edited by Blani; 27 December 2013, 02:15.

Comment

Bezig...
                              X