Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

aardedraad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    aardedraad

    Korting op 420shop
    Hallo mensen, Is heb een echte beginnersvraag. Weet iemand hoe de aardedraad aangesloten moet worden op de lamp en op de ballast? Ik heb een e.l.t 600W ballast en er zit wel een klein schroefje op wat verder geen betekenis lijkt te hebben maar ik ben er niet zeker van dat ik het daar op moet aansluiten. Alvast bedankt voor het meedenken.

    Groetjes

    #2
    Re: aardedraad

    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...aansluiten-hoe


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

    Comment


      #3
      Re: aardedraad

      Post eens een foto van je ballast, dan zal ik je weten te zeggen waar de aarde op aangesloten moet worden.

      De aarde naar de lamp schroef je op de lampkap.
      Meestal is daar wel een aansluiting (schroefje ofzo) voor voorzien.
      sigpic
      100% BIO Indoor autoflower enthusiast

      Comment


        #4
        Re: aardedraad

        Je hebt 3 kleuren van draden. Zwart of Bruin + Blauwe + Geel/groene.
        Die zwarte of bruine is fase, blauw is neutraal en geel/groene aarding.
        Op je lampenkap sluit je 3 draden aan, zwart of bruin bij L of F, blauw bij N en geel/groene ergens waar op die zelfde fitting een vijsje zit.
        Die 3 draden lopen naar je ballast, sluit je zwart of bruin op aan vermeld op ballast bij "lamp".
        Doe je het zelfde bij de blauwe.
        Je maakt dus dat alle kleuren kloppen, dus blauw bij blauw, bruin bij bruin, geel/groen bij geel/groen.
        Die geel/groene moet je aansluiten met den diene van je stekker(zo een die je in een stopcontact kan steken) tussen die vijs van je ballast.
        De aardedraden strip je een eindje, draai ze in elkaar door te torsen en dan draai je ze tussen de vijs en draai de vijs goed aan.

        Blauwe draad van de stekker op ballast aansluiten bij 230V op blauw (op N)
        Bruine draad stekker op ballast aansluiten bij 230V bruin (op L).

        Na dit alles draai een geschikte bulb in kap

        De stekker van ballast steek je in een relaiskast zoals bvb. davin dv12.
        De stekker van de davin steek je in het stopcontact.

        Klaar is Cees.

        Als je niet met voorgemaakte relaiskast werkt, kan je ook timer gebruiken maar gebruik zeker een relais maar dan verandert mijn bovenstaande aansluituitleg.

        Enkele foto's voor de verduidelijking

        CAM00304.jpg
        Hier boven zie je aansluiting lampenkap, boven bruin en blauw zijn draden van de lampfitting. Onderste blauw en bruin en geel/groen lopen dus naar ballast
        CAM00305.jpgCAM00307.jpgCAM00308.jpgCAM00309.jpgCAM00310.jpgCAM00312.jpg
        Hier boven zie dus ballast met aansluitpunten.
        Foto 3 is die vijs waar beide aardedraden op moeten.
        Foto 4 links sluit je stekkerdraden aan en rechts draden van de lampenkap.

        Comment


          #5
          Re: aardedraad

          Bedankt voor het meedenken. Ik heb nog een foto gemaakt van de situatie. Ik denk dat ik wel begrijp wat shiva ketama bedoeld met
          "De aardedraden strip je een eindje, draai ze in elkaar door te torsen en dan draai je ze tussen de vijs en draai de vijs goed aan." maar weet het nog niet zeker. Voor de zekerheid zal ik nog maar even de foto plaatsen.2014-04-22 14.56.56.jpg

          Comment


            #6
            Re: aardedraad

            Die aardedraden(geel-groene) tegen mekaar houden met een gestript stukje(bloot stukje metaal) van een goede centimeter.
            Dan de 2 metalen eindjes aan mekaar draaien en dan onder die vijs in de ballast.
            Nu zijn je aardedraden niet verbonden met elkaar en heb je geen aarding.

            Comment


              #7
              Re: aardedraad

              wauw... me nekhaar gaat recht overeind staan...
              zal thuiskweken daarom verboden zijn ? levensgevaarlijk dit ..
              lees je eerst es fatsoenlijk in wat de elektra betreft.. zeker wat elektra betreft..
              Of is er geen 'kennis' die het wel ff aan kan sluiten voor je ?
              ik zie maar een klein stukje, maar heb je die ballast nou tegen het hout aangeschroefd ?

              kijk uit met die zooi man ! succes !
              Shivaman-s-Amnesia-scrogg

              Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
              (running)

              Comment


                #8
                Re: aardedraad

                CAM00415.jpgCAM00416.jpgCAM00417.jpg
                Dit is wel ter illustratie want heb dit vlug vlug gedaan. Je kan de eindjes metaal nog wat langer nemen dan draaien ze beter in mekaar en gebruik daar voor een tang. Als ze in mekaar zitten draai je ze om de vijs en span je deze aan. Erna trek je aan de kabel om te checken of deze vast zit. Zo ja klaar, zo neen opnieuw.
                Er bestaan ook nog eindhulzen voor kabels. Kan je de kabels samen instoppen en toeknijpen met een gepaste tang.

                Grtz.

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                En zoals shivaman zei, geen hout maar gebruik vloertegels ofzo om je vsa op te zetten.

                Comment


                  #9
                  Re: aardedraad

                  doodklap gehad ?
                  Shivaman-s-Amnesia-scrogg

                  Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
                  (running)

                  Comment


                    #10
                    Re: aardedraad

                    Hopelijk niet

                    Comment


                      #11
                      Re: aardedraad

                      Ben zo blij dat ik ook niet zo n vsa heb!! Pfff die dingen zien er als je ze goed aansluit al eng uit.. Met al die draadjes... Ben benieuwd

                      Verstuurd van mijn GT-I9070 met Tapatalk

                      Comment


                        #12
                        Re: aardedraad

                        Ok heel erg bedankt. Het is toch wel belangrijk dat alles goed aangesloten zit voordat ik ook maar iets aan zet. Oh ja Shivaman hij ligt gewoon op een plank. op de foto lijkt het net of het hangt maar dat is niet zo. Ik ben er even helemaal niet mee bezig geweest vandaar deze late reactie. Maar ik kan zeggen dat alles prima werkt.

                        Comment


                          #13
                          Re: aardedraad

                          Leuk om horen, succes ermee.

                          Grtz.

                          Comment


                            #14
                            Re: aardedraad

                            tnx

                            Comment


                              #15
                              Re: aardedraad

                              OWwwww. Gewoon op 'n plank... Jah.. Hout brand gelukkig niet .........
                              Kom op nou !
                              Shivaman-s-Amnesia-scrogg

                              Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
                              (running)

                              Comment

                              Bezig...
                              X