Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overpoten stekjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Overpoten stekjes

    Korting op 420shop
    *Overpoten moet overpotten zijn uiteraard.

    Beste forumleden,

    ik ben in het bezit van een Silverbox 80x80x170 met 400W lamp en ruck-125-L buisafzuiger.
    Ik had de box gekocht met een 600W setje, maar kwam er al vrijwel meteen achter dat dit veel te
    gortig was voor de tent. De temperatuur steeg zeer snel naar 32 graden met de afzuiging vol aan en
    een ventilator op de grond. Gevolg? De 5 net nieuwe powerplant stekjes zien er niet al te best uit..

    Maar ik heb even een vraagje. De stekjes had ik gekregen in een plug. De wortels kwamen op dat moment
    al door de plugs heen dus ik heb ze gelijk overgepot. Maar.. ik heb ze overgepot in kleine potjes, en vraag me nu
    dus af, wanneer kan ik ze het beste in 11L potten doen ? Als de wortels helemaal de potjes opvullen? Of had ik
    gewoon meteen de plugs in de 11L potten moeten doen. Heb ik hiermee een fout gemaakt of?

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon het niet vinden, mijn excuus als deze vraag wel al gesteld is.
    Maar in ieder geval bedankt voor t lezen!

    Gr, Dennis
    Last edited by Poseidon; 12 September 2014, 07:23. Reden: Foutje titel

    #2
    Re: Overpoten stekjes

    Meestal als je de eerste wortels uit de onderkant van de potten zien komen dan weet je dat het bijna tijd is om te verpotten.
    Als je de eerste worteltjes ziet dan wacht je liever nog een weekje zodat de wortels wat meer doorgroeien en dan kun je de kluit zo aan het stammetje van de plant vast pakkken (bij kleine potjes met weinig grond dus).
    Als je dat niet vertrouwd, leg dan je hand op de aarde met het stammetje tussen je middel- en ringvinger. Houd de pot op de kop en laat de kluit uit het potje glijden.

    Comment


      #3
      Re: Overpoten stekjes

      Ik heb net even gekeken en tot mijn verassing zag ik al echt flinke wortels aan de onderkant en zijkant verschijnen. Tot hoever kan ik dit het beste laten komen voor ik overpot naar 11L ? Helemaal vol met wortels niet natuurlijk, maar heeft iemand een foto met ongeveer het moment waarop het moet? Zodat ik een goede referentie heb.

      Comment


        #4
        Re: Overpoten stekjes

        Ik zou ze nu gewoon overpotten zoals Cookaap zei, hand op het potje en omkeren.
        Van te voren de 11l pot vullen met een gat in het midden voor je stekje.
        Hoe eerder je ze overpot, hoe sneller ze hun wortels kunnen ontwikkelen.

        Comment


          #5
          Re: Overpoten stekjes

          Hartelijk bedankt voor de reacties ! Ik heb ze nu overgepot naar 11L. Ik had nog wel een ander vraagje namelijk;

          Hoeveel liter water geef je de droge aarde om het stekje heen zonder je stekje te verzuipen?
          En moet je gewoon kraanwater of kraanwater met voeding geven? Ik gebruikte nu bio-grow van biobizz.

          Comment


            #6
            Re: Overpoten stekjes

            Je geeft geen droge aarde.
            Je watert eerst de aarde in, bijvoorbeeld in een cementkuip.
            Daar ga je het mixen met wat water om de goeie vochtigheid te krijgen en de kluiten eruit te knijpen.
            Daarna stort je het losjes in de potten en daarna zet je de stekken erin. (plastic hoesje verwijderen)
            Dat kan meteen in het begin, voorgroeien in kleine potjes wordt meestal niet gedaan met stekken.
            Wat wel gedaan wordt, en sterk aangeraden is, meteen als je met je stekjes thuis komt dompel je ze onder TOT het stekblokje in een emmer met anti-beestjes-middel.
            Dat kan vanalles zijn, als het maar werkt tegen spint enzo en na een week bespuit je de planten nog eens helemaal onder en boven met anti-beestjes, anders ga je met 99% zekerheid later spint in je planten krijgen.

            KweekTIP: Het overpotten van een plantje.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Overpoten stekjes

              Okee die stap heb ik dus overgeslagen. Ik ben benieuwd of ik nou spint krijg of niet. Tot nu toe heb ik nog nergens last van.

              Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

              Mocht er wel tekenen van spint verschijnen is er toch genoeg te koop om ze uit te roeien ?

              Comment


                #8
                Re: Overpoten stekjes

                hoe of wat met spint
                ligt dus vooral aan het controleren van je klimaat ( het kweken zelf dus )
                en daar heeft iedere beginner denk ik veel problemen mee (inclusief mezelf!)
                veel kweken , veel leren?
                grts

                Comment


                  #9
                  Re: Overpoten stekjes

                  Spint uitroeien doe je liever niet als je toppen al aan het groeien zijn, dan is de kans groot dat je dat spul gaat roken wat je er op spuit omdat het tegen oogsttijd niet volledig is helemaal niet afgebroken is.
                  Voor dat je de bloei in gaat preventief spuiten is niet onverstandig, zeker als je al witte stipjes op enkele blaadjes ziet.
                  Heb je tijdens de bloei last van spint, dan kun je het beste roofmijt uit gaan zetten.

                  Als je luchtvochtigheid lager komt dan ontwikkeld de spint zich sneller/beter, aan het eind van de bloei wil je de luchtvochtigheid niet zo hoog hebben ivm kans op toprot, had je dan al een beetje spint, is de kans groot dat alles eronder komt te zitten.
                  Dus hoe of wat met spint ligt vooral aan je voorzorgsmaatregelen.

                  Comment

                  Bezig...
                  X