Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gram per watt versus gram per kilowattuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    gram per watt versus gram per kilowattuur

    Korting op 420shop
    Het is vrij gebruikelijk om de effectiviteit van je lampje uit te drukken in gram per Watt. Na hier even over nagedacht te hebben concludeer ik dat dit eigenlijk een rare manier is.
    Waar namelijk geen rekening mee gehouden wordt is dat de ene kweek op 12/12 gebeurt, een tweede op 18/6 en een derde op 20/4. Verder wordt er ook geen rekening gehouden met hoeveel uur er totaal belicht is.
    Een eerlijkere manier is om alles terug te rekenen naar gram per kilowattuur (1 kWh = 1 kW x 1 uur = een vaste hoeveelheid energie, vergelijkbaar met bv. een kachel van 1000W die een uur aanstaat)

    Je kunt dit bepalen m.b.v. een energiemeter die je voor je lamp hangt (gaat dit werken bij HPS???) of je rekent uit hoeveel uren er belicht is en vermenigvuldigt dit met het vermogen van de lamp.

    Als ik bv. mijn laatste ledkweekje met autoflowers bekijk (aub niet lachen om de lage opbrengst ) dan kom ik op ca. 0,35kW x 50 dagen x 18 uur = 315kWh. De opbrengst was 60 gram (ik zei toch, niet lachen!). Dit komt neer op 60/315kWh = ca. 0,2 gram per kWh. (voorgroei voor het gemak eventjes verwaarloosd...)

    Waar wil ik naartoe met dit verhaal??... eh... misschien leuk als wat mensen in hun verslag een gram/kWh waarde kunnen vermelden, zodat we beter de verschillende soorten lampen met elkaar kunnen vergelijken.

    Mis ik nog andere parameters trouwens??

    #2
    Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

    Het oppervlak is soms ook nog wel van belang. Sommige mensen hebben maar een bepaalde ruimte ter beschikking en richten zich dan meer op g/m2 dan op g/W.


    Ik heb ook wel eens iemand zien voorstellen om de productie in g/W/dag uit te drukken. Komt een beetje op jouw voorstel neer.


    De genetica scheelt natuurlijk ook. Sommige soorten leveren veel meer op dan andere. Al wordt dat dan wel heel lastig mee te nemen in je vergelijking.


    Ik had de vorige kweek 278g droog met een 250W HPS lamp en dat duurde 72 dagen 12/12. Ook zonder voorgroei dan maar. Dat komt dan op 278g uit 216kWh ofwel 1,29g/kWh.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #3
      Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

      Kijk, mooie cijfers...

      Mee eens dat het nogal kan schelen welke soort je kweekt. Ik heb sterk het vermoeden dat autoflowers gemiddeld minder gram/kWh oplevert dan reguliere soorten. De bloei duurt wel langer bij die laatste, maar het scheelt nogal of je 12/12 draait of 20/4 voor het totaalverbruik.

      Comment


        #4
        Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

        Woohoo, dan heb ik 1.59gr/KWh gekweekt.

        Probleem als je veel variabelen gebruikt is dat het cijfer nietszeggend wordt.
        Je kunt niet meteen iets afleiden uit de uitkomst.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

          yep, maar nietszeggend vind ik wel het andere uiterste, in het verslag wordt altijd vermeld welke lamp, vermogen, kweekmethode of andere parameters zijn gebruikt. Als die redelijk overeenkomen, of eentje wijkt af van jouw kweekje, dan is het een mooie manier om te kunnen vergelijken. Toch?? Enige is dat als het soortje hetzelfde is, de totale belichtingsduur waarschijnlijk vrijwel hetzelfde is. In dat geval is gram per kW voldoende om goed te kunnen vergelijken.

          Nou goed, was een brain fart mijnerzijds, gram per kW is vooralsnog een goede manier, belichtingsduur is bij een beetje verslag meestal wel terug te herleiden als dat je interesse heeft.

          Mooie hoeveelheid trouwens Qnq

          Comment


            #6
            Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

            Aan de andere kant, dat g/W is ook nietszeggend. Als iemand een sativa zet die 12 tot 14 weken moet bloeien dan kan die best een hogere g/W ratio hebben, maar daar staat dan wel een veel hoger verbruik tegenover.

            Ik denk overigens dat genetica wel nog het grootste "probleem" is met al dit soort vergelijkingen. De ene soort geeft toch al snel twee keer zoveel wiet als een andere. Kan best zijn dat die met de lagere opbrengst veel lekkerder is.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

              En dan komen we uiteindelijk bij de filosofische vraag: wat is kwaliteit? Daar is voor zover ik weet inderdaad nog steeds geen eenheid voor

              Comment


                #8
                Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

                kwaliteit vind ik als je er aardig wat lekkere wiet vanaf haalt.

                Comment


                  #9
                  Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

                  Tijd voor een Queurmerk.
                  Ik stel voor dat iedereen mij voortaan een sample van z'n wiet stuurt om te beoordelen.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: gram per watt versus gram per kilowattuur

                    Ja, dat zou ik graag willen

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment

                    Bezig...
                    X