Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #31
    Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...088#post116088

    Comment


      #32
      Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
      Je kan zo 2 uur afsnoepen van de nacht. Belicht je vlak voor lamp uit intensief met 730 NM vind deze omzetting binnen enkele minuten plaats.
      Volgens mij is dit de verklaring waarom HPS het in de praktijk zo veel beter doet dan het in theorie zou moeten doen.

      Als je geen HPS hebt kun je een gloeilamp nemen voor hetzelfde effect.
      Of 730 NM leds dat effect geven weet ik niet, het gaat erom dat ze een grote hoeveelheid verrood geven nadat ze uit zijn.

      Comment


        #33
        Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

        Volgens mij is dit de verklaring waarom HPS het in de praktijk zo veel beter doet dan het in theorie zou moeten doen.
        Dat komt door het ememrson effect. dat staat eigenlijk los van het 730 NM verhaal. http://plantphys.info/plant_physiology/light.shtml

        http://scholar.google.nl/scholar_url...=0CCEQgAMoADAA

        http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalo...ttan/ch03.html
        Last edited by FlintStoned; 17 January 2015, 17:27.

        Comment


          #34
          Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

          Dat staat inderdaad los van het Emerson Effect, ik had het altijd zo begrepen:

          "Interessant aan een led zijn vooral de mogelijkheden om er betere kwaliteit licht mee te geven en gebruik te maken van het zgn. Emerson effect:


          Een HPS heeft maar een paar smalle pieken in het door de plant benodigde spectrum -veel smaller dan leds- en van de rest geeft ie niets.
          De voornaamste reden dat ie toch nog goed presteert is dat ie veel verrood heeft."

          "An intense exposure to far red light at the start of the night reduces the dark requirement by 2 hours"

          Comment


            #35
            Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

            Volgens mij bestaat hpslicht nog altijd uit een breder kleurenspectrum dan led, je probeert tenslotte zonlicht na te bootsen....
            Hoewel warmte een niet te onderschatten aspect is bij het gebruik van hps lampen, vraag ik me toch af of de warmtestraling van een hpslamp niet onmisbaar is (ik dacht dat warmtestraling infrarood straling is toch?), kwestie van een tropischachtig klimaat te voorzien, met een briesje.

            Ik lees hier heel veel over lichturen ed.
            Maar niks over de samenstelling van het licht opzich, je maakt me toch niet wijs dat een rode led lamp de zelfde lichtsamenstelling uitstraalt als een hps.

            Spijtig genoeg ben ik hier nog geen onderzoek van tegengekomen, als iemand hier iets van weet staan hoor ik het graag.

            Beetje off topic, maar ik wil er geen topic aan wijden...
            Handen in de lucht en groeten aan je tante...

            Comment


              #36
              Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

              Hihi, je moet eens googelen op spectrum Hps zendt geen infrarood licht uit. De warmte is verloren energie die vrij komt door stroom door het gas te jagen in de lamp die nodig is voor ontbranding. Dat doet uw VSA.
              Daarom groei ik ook voor onder spaarlampen of MH. Het gedeelte "blauw licht" dat planten gebruiken in vegetatieve fase is bij HPS in verhouding heel klein. Die piekt op gelig, oranje nodig tijdens de bloei.

              Comment


                #37
                Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                Infrarood licht zit inderdaad ook in het spectrum van HPS.

                Als je een spectrum verdeling bekijkt dan is dat het stuk boven de 700Nm.

                In de bloei hebben de planten vooral rood licht nodig. Daarom werkt HPS zo goed voor de bloei.

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #39
                  Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                  Infrarood start bij 780 nm, waar het spectrum van hps volgens wikipedia en de meeste andere grafieken stopt. Bij sommigen loopt het door. Ik volg wikipedia, dat is door en door gecontroleerd en het meest betrouwbaar. En de grafiekjes van de specs van philips wsl ook.

                  Comment


                    #40
                    Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                    IR is gewoon warmtestraling hoor niet zichtbaar voor het mensen oog (daarom staopt de grafiek daar) Maar wel voelbaar als stralingswarmte. Hou je hand maar eens 1 minuut 10 cm onder een HPS dan weet je hoeveel IR straling ervanafkomt. De grafiek stopt bij 780 omdat het menselijk oog het niet meer kan waarnemen, dit wil niet zeggen dat er geen IR straling van een HPS afkomt. Alle lichamen zenden infrarode straling uit. De golflengte daarvan is afhankelijk van de temperatuur volgens de Wet van Wien.http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschuivingswet_van_Wien

                    Comment


                      #41
                      Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                      HPS lampen stralen warmte uit. Dat is infrarood. Dat kun je zelfs gewoon voelen.

                      Buiten dat, Wikipedia is niet betrouwbaar als je maar 1 link leest en het daar bij laat. Er zijn verschillende definities van waar infrarood begint. Voor verlichting is dat door de CIE bepaald op 700Nm tot 1000Nm (of zelfs tot 3000Nm). De definitie van PAR licht kapt ook af op de 700Nm.

                      Astronomen houden het ook op 700Nm. Terwijl de standaard voor optische instrumenten de ISO 20473 norm hanteert en uit gaat van 780Nm en weer andere definities beginnen op 750Nm. Voor ieder wat wils dus, maar we hebben het over de verlichting industrie en dan is het 700Nm.

                      Als we alleen op Wiki mogen afgaan:
                      Golflengten langer dan 700 nm maar korter dan microgolven (1mm tot 30 cm) worden aangeduid als infrarood
                      Infrared (IR) is invisible radiant energy, electromagnetic radiation with longer wavelengths than those of visible light, extending from the nominal red edge of the visible spectrum at 700 nanometers


                      De definities overlappen ook want van "ver rood" zie je ook definities van boven de 660Nm door tot aan de 850Nm. Dat overlapt dus alle definities van infra rood die je maar kunt bedenken.

                      Daardoor is het dus wel wat kansloos geworden om dat soort termen nog te gebruiken. Als je aan wilt geven welk gebied het om gaat dan zul je de golflengtes erbij moeten noemen. Anders blijft het gokken waar iemand het over heeft.

                      Emersson heeft het ooit specifiek over bepaalde golflengtes gehad. Helaas worden daar ook steeds andere waardes genoemd. Even wat quotes opgezocht:
                      red 630, far red 660-750
                      red 660, far red 730
                      red 660, far red 680+
                      red 680, far red 700


                      Kortom er is nogal wat onduidelijkheid over. Al lijkt de 660Nm piek voor rood me wel vast te staan en ver rood dan vanaf 700Nm en hoger (piek rond de 730Nm). Zo leggen ze het ook uit op de Phytochroom wiki pagina. Daar geven ze trouwens ook al aan dat "far red" ook wel "near infrared wordt" genoemd.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #42
                        Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                        Das al iets anders En ik dacht dat wetenschap nooit ambigue mocht zijn.

                        Comment


                          #43
                          Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                          Zie het als verschillende talen of centimeters tegen inches. Blijkbaar heeft elk vakgebied ook zijn eigen benamingen voor deeltjes van het spectrum. Irritant is het inderdaad wel.

                          Wat me dan nog meer verbaasd is dat ze andere golflengtes noemen voor dat Emersson effect. Dat lijkt me echt gewoon fout.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #44
                            Re: De toekomst van binnenkweken. Geen 18-12 maar 12-1? Minder stroom zelfde opbrengst

                            Precies wat ik wild e lezen...
                            Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                            Comment

                            Bezig...
                            X