Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Witte vlieg op de planten Hulp gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Witte vlieg op de planten Hulp gevraagd

    Korting op 420shop
    Hoi jongens,

    Weer eens wat anders. Ik heb witte vlieg in mijn tent. En ik zag er soms 1 vliegen toen dacht ik van nouja ik moet nog 3 weken laat het maar zo zitten.
    Nu had ik eens wat beter geinspecteerd en sommige bladeren zitten er wel 10 - tallen aan de onderkant!

    Nu zien mijn planten er zoiezo al heel slecht uit want alles is geel maar mijn toppen worden nog wel elke dag groter.

    Wat moet ik nu doen?

    Ik zit dus in begin week 8 bloei moet nog 2 weken bloeien (Amnesia)

    Kan ik zomaar gaan spuiten tegen witte vlieg? Of vergroot ik dan de kans op top rot?

    of is het misschien slimmer om gewoon maar te oogsten en te nemen wat ik nu heb.

    Als ik de tent open doe en ik schud wat met de planten zie ik er meerdere vliegen en als ik bij sommige bladeren bij de toppen kijk zitten er soms wel 10 naast elkaar onder het blad


    Tevens nog een laatste vraag.......Hoe komen deze vliegen in mijn tent? Zitten die op de stek? Want ik had stekken of komen die ook gewoon door de buitenlucht je tent in?

    Alvast bedankt mannen
    Last edited by Wierie Wierie; 20 May 2016, 21:54.
    NLX outdoor kweek 2011
    Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
    De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

    #2
    Re: Witte vlieg op de planten Hulp gevraagd

    Nou vooruit. 2 weken voor oogst gif spuiten op je toppen is een no no. Beter behandel je stekken voordat ze de tent ingaan. Daar zijn verschillende middeltjes voor. Of nog beter is het zelf kunnen maken. Dan heb je ongedierte in de hand , of beter gezegd, buiten de deur. Vliegjes kunnen ook fijn met je grond meekomen. Nog 2 weken te gaan. Heb je al gespoeld? Zo ja knippie knippie maken, zo nee, kleefstrips ophangen, op vliegen jacht en proberen het nog 2 weken uit te zingen op water, lucht en licht en veel pletplezier. Suc6. Gr JB
    Keep em green

    Comment


      #3
      Re: Witte vlieg op de planten Hulp gevraagd

      Ik behandel de stekken altijd 2 keer voor spint (heeft trouwens ook niet geholpen want ik heb die klojo`s ook al gespot) maar tegen witte vlieg behandel ik normaal nooit dit is ook de eerste keer dat ik dat heb bij de binnenkweek.

      Je kan de stekken inderdaad voor allerlei soorten met gif in spuiten trips , witte vlieg , spint maarja daar word de plant ook niet vrolijker van.

      Oke nou dan kijk ik gewoon hoelang et vol te houden is denk ik. Even snel ergens een paar kleefstrips halen morgen
      NLX outdoor kweek 2011
      Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
      De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

      Comment


        #4
        Re: Witte vlieg op de planten Hulp gevraagd

        Probeer eens zo'n elektrisch tennisracket, even de plant schudden, vliegjes vliegen op, ZWIEPPPP........ZAPPP

        Dunno of dat werkt eh...ik dacht er aan toen ik de vliegenzapper zag hangen hier.

        -----------------

        Thanks 2 Google:

        De witte vlieg (Aleyodidae) ofwel motluizen genoemd behoren tot de wantsachtigen insecten familie. Het is een aanverwant van de blad-, dop- en schildluis.


        De witte vlieg komt in diverse varianten voor, de meest voorkomende zijn de:
        De kaswittevlieg (Trialeurodes vaporariorum) vormt een hoofdplaag wat betreft vele groente-, fruit- en siergewassen.
        Andere bekende soorten zijn de tabakswittevlieg (Bemisia argentifolii) Trialeurodes aubutiloneus en de koolwittevlieg (Aleydrodes proletella).

        Schadelijk voor de plant?

        Locatie op de plant?

        De vliegjes zijn vooral te vinden op de jongere bladeren vaak bovenin de plant. Hierop zetten zij hun eieren af.
        Zodra de larve uitkomen zijn deze in staat zich te verplaatsen, echter nog niet over grote afstanden.
        Deze blijven vaak in de buurt van hun oude eicel.
        De oudere larven vallen naar beneden en richten op die manier schade aan bij de onderzijde van de plant.

        Hoe ziet het eruit?

        De witte vlieg ziet eruit zoals de naam al zegt, als een witte vlieg.
        Echter hebben deze insecten een 7-ledige antenne en twee paar gelijk gevormde en doorzichtige vleugels. De totale lengte bedraag tussen de 1 en 3 mm.

        Opmerkelijk

        Plagen kunnen zo erg zijn dat wanneer men een blad aanraakt er een wolk van witte vliegjes omhoog stijgt, wees dus optijd met preventief bestrijden.

        Bestrijding
        De bestrijding van deze plaag is lastig maar niet onmogelijk. Ze zijn door de jaren niet resistent geworden tegen veel vormen van pesticiden.
        Gebruik voor de bestrijding van de plaag een chemisch bestrijdingsmiddel.
        De chemische bestrijding zal alleen effectief zijn wanneer het over een bepaalde periode herhaaldelijk wordt toegepast en over de gehele plaag wordt verspreid.

        Oorzaak

        Het begint vaak op planten die buiten staan gedurende de langere en warme zomerdagen. Dit is het ideale klimaat voor de witte vlieg.

        Hoe verspreid het zich?

        De witte vlieg verspreidt zich door te vliegen van plant naar plant.

        Welke planten zijn gevoelig?

        Oorspronkelijk kwam deze plaag vooral voor in de kassenteelt.
        Gewassen uit de moestuin zijn extra gevoelig voor deze plaag.
        Verder zijn alle kamerplanten met zacht blad een geschikte gastheer voor de witte vlieg.

        Schadelijk voor mensen?

        De witte vlieg kan drager zijn van diverse virussen. Maar is zelden echt schadelijk voor de mens.

        Bron: 123kamerplanten

        * Vooral planten met 'zacht blad' zijn kwetsbaar voor zuigende insecten.
        Door in de groei een bladvoeding of middel met Silicium te geven wordt het blad sterker.
        Ik geef daar Vital voor, maar bijv., kaliwaterglas is een stuk goedkoper.
        (topic over Silicium producten)
        Last edited by QnQ; 21 May 2016, 23:46.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Witte vlieg op de planten Hulp gevraagd

          Ik probeer het een beetje te managen om het nog een week langer vol te houden maar ik bekijk het nu maar van dag tot dag
          NLX outdoor kweek 2011
          Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
          De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

          Comment

          Bezig...
          X