Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

600 watt vsa gekocht, welke kabels?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    600 watt vsa gekocht, welke kabels?

    Korting op 420shop
    Hallo

    Ikheb net mijn vsa aangekregen en was vergetrn dat hier geen kabels worden bij geleverd..

    Het gaat om deze: http://www.growshop-online.eu/index....=21672&lang=nl

    Welke kabels ga ik hier voor nodig hebben?

    #2
    http://www.growshop-online.eu/index....000225&lang=nl

    Comment


      #3
      Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

      Die kosten toch meer?
      Heb al een 250 watt vsa gehad, dus zal wel lukken hoop ik haha

      merci

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      http://www.growshop-online.eu/index....d=2053&lang=nl

      hier staat niets bij, zou die goed zijn?

      Comment


        #4
        Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

        1.5mm2 kan ook.
        In theorie kan 1mm2 de belasting ook prima aan dacht ik.

        Die snoeren verkopen ze gewoon bij doe-het-zelf-zaken.
        Of knip 'm van de wasmachien.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

          Ja, ik lees dus overal wat anders... Nu lees ik ook dat ik een relais nodig heb?

          Ben aan denken om gewoon een EVSA aan te schaffen nu..

          Comment


            #6
            Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

            Haha. Evsa heeft enkel voordelen. Mijn gavita kan bv op 300 watt, tot 660. Dus je spaart op die manier elektriciteit uit want in de eerste drie-vier weken hebben ze toch niet meer nodig. Dus die meerkost heb je er zo uit. Davin of die lumii timer, werkt ook perfect.
            Grootste voordeel is dat een evsa bij defect niet continue probeert door te starten. Dat is zowat het grootste gevaar van een gewone vsa. Krijg je keer op keer die piekspanning van het opstarten.

            Comment


              #7
              Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

              1.5mm2 kan prima, echter let wel ff op wat je doet, veel van die kabels zijn geslagen draden bestaande uit heel veel kleine draadjes om het snoer flexibel te houden, zet op je aansluitpunten kabelschoentjes,(ff rondje gamma kun je zo setje ervoor kopen) bij het aanschroeven onder een kroonsteen drukt het schroefje anders je draadje plat waardoor op dat punt de weerstand enorm toeneemt, een van de redenenen waarom brandgevaar zo vaak aanwezig is.
              Dan heb je nog met de lengte te maken, als jij bijv 10 meter van je voorschakel apperadus naar lamp heb krijg je te maken met weerstand van de kabels, ik werk ondertussen met een 1.5mm2 naar de voorschakel heen, en een ymvk kabel 2.5mm2 naar de lamp toe. deze heeft geen geslagen draden, wat ook nog eens voorkomt dat errosie het koper opvreet, en deze is veel beter bestand tegen hoge opstartstromen, zelfs als je VSA faalt en constant probeerd op te starten zal je kabel het in ieder geval aankunnen. heb wel eens een flexibele 2.5mm2 draad gehad die na 3de kweek zo door erosie was aangedaan dat ie bijna de fik in vloog, en geloof me dat kan hard gaan.
              En zorg dat je installatie geaard is! ken redelijk wat kwekers die een aardlekschakelaar maar irritant vinden, omdat ie als ie gaat je installatie plat legt maar veiligheid boven alles. zelf je liefde voor je plantjes

              have fun en succes

              Comment


                #8
                Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

                Een massieve kern kabel geeft wel vaker een kabelbreuk. Kabels met massieve koper kernen fixeert men daarom altijd. Van vsa naar lamp, de lamp verzet je in hoogte, is dat dus niet de geschiktste keuze. Over dat platdrukken van gedraaide kabels dat klopt natuurlijk maar daarom gebruik je dan ook kabelschoentjes.

                Comment


                  #9
                  Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

                  Schoentjes? Wat bedoel je?

                  Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                  Wel grappig, aardlekschakelaar. Ander woord voor zekering neem ik aan?
                  Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                  Comment


                    #10
                    Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?


                    een pin kabelschoen.

                    Een en aardlekschakelaar, ook wel verliesstroomschakelaar, differentiaalschakelaar of aardwachter genoemd, is een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos maakt zodra een lekstroom vanaf een bepaalde grootte optreedt. Het is dus wat anders dan een zekering.

                    Het doel is bescherming te bieden tegen elektrocutie en het voorkomen van brand bij optredende lekstromen naar aarde. Een enkelfasige aardlekschakelaar meet de stroom die een installatie via de fase (de zogenaamde "hete" ofwel de spanningvoerende draad) opneemt, en de hoeveelheid stroom die via de nul (ook wel de "koude" of spanningsloze draad) terug komt. Een eventuele verschilstroom zou theoretisch door de veiligheidsaarde terug moeten lopen, maar bij niet-geaarde toestellen, of aan een niet-geaarde wandcontactdoos aangesloten geaarde toestellen, zou een isolatiedefect een levensgevaarlijke stroomdoorgang door het lichaam van een mens of dier ten gevolge kunnen hebben. De aardlekbeveiliging reageert hierop door de stroomtoevoer bij een dergelijk "lek" af te sluiten.
                    Last edited by FlintStoned; 20 July 2016, 16:17.

                    Comment


                      #11
                      Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

                      Ik adviseer idd een complete set te kopen zeker als je niet weet waar je mee bezig bent. Ik heb een lumii digitale balast en ben er zeer te spreken over.
                      Denk aan jezelf maar ook zeker aan de buren een automatische brandblusser is ook geen overbodige luxe.

                      succes

                      Comment


                        #12
                        Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

                        Om terug te komen op flintstoned, idd heeft vaste kabel de mogelijkheid tot kabelbreuk, maar dan moet je wel extreem je best doen met een YmvK kabel, heb het meegewogen in wat ik adviseer, weet helaas dat mensen met geen nohow over elektra altijd met flexibel eindigen zonder kabelschoenen, veiligheid van jezelf kindjes en vooruit ook nog je buren vind ik persoonlijk belangrijker, het genot van een flexibel kabeltje afgewogen tegen veiligheid. maar als je wel je flexibilitiet wilt behouden dan wordt het dus kabelschoen ;p.

                        De aardlekschakelaar zoals Mr Flint aangeeft heeft een heel andere werking dan een gewone 16Ampere groep, kan hier een heel lang technisch verhaal houden over stroom, maar mijn ervaring was dat in het laaste jaar elektrotechniek de helft van de klas nog niet wist dat U=I*R was, dus ik ga mezelf de ellende van uitleggen besparen. Neem nu maar gewoon aan dat je een aardlekschakelaar moet hebben voor de veiligheid.
                        hou gewoon maar aan dat:
                        -een gewone groep de maximale stroom beperkt die er door de draden kan gaan.
                        -een aardlekschakelaar stroom die weglekt anders dan normale weg ziet als reden om de installatie uit te schakelen.

                        Dan nog een ander dingetje met HPS, de opstartstroom voor deze is in vergelijking met andere apperaten erg hoog, gewone schakelaren en vooral de gamma tijdklokken zijn niet opgewassen tegen langdurig geweld van deze opstart periode, ik heb nu maar een hps lampje en die wordt door toch door een kracht relais geschakeld. belangrijkste reden hiervoor is dat ik mijn simpele gamma tijdklok niet belast met de opstart stromen.

                        En brandblusser is leuk maar dan moet je wel zeker weten dat als het mis is de stroom er al vanaf is, of neem een CO2 brandblusser, maar niet met water eh?

                        Nou have fun
                        Greetz

                        Comment


                          #13
                          Re: 600 watt vsa gekocht, welke kabels?

                          Met YmvK kabel is de kans groter dat het onder de schroefjes vandaan "kruipt" als het beweegt.
                          Om diezelfde reden mag je draad dat je klemt ook niet vertinnen.

                          Ik heb ook jarenlang geen adereindhulsjes bij meeraderig snoer gebruikt, simpel, omdat zoiets extra geld kost. Dure tang erbij ook.
                          Ik stripte een draad op 1cm. Die draaide ik in elkaar, en dan vouw ik de uiterste 3mm strak om, zodat je een soort haakje krijgt.
                          Steek je dat onder een schroefje dan loopt dat er niet zo makkelijk meer uit.
                          Tegenwoordig alles met adereindhulsjes vanwege de veiligheid. (en omdat het er profi uitziet)

                          adereindhuls.JPG
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment

                          Bezig...
                          X