Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SP 3000: Autoflowers in 9 weken? 5X Watermelon Auto van RQS (+ gratis Northern Light auto)

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: SP 3000: Autoflowers in 9 weken? 5X Watermelon Auto van RQS (+ gratis Northern Light auto)

    Korting op 420shop
    Goed, gisteren was ik dus een beetje aan het lezen over autoflowers en lichtschema's en extreem korte doorlooptijden op hydro met toch een redelijke opbrengst. Toen las ik iets over een app (voorheen Korona, nu Photone) die een bijna perfecte PAR meter is en een discussie over de juiste lichthoeveelheid voor (AF) wietplanten (DLI). Aangezien ik 12/12 met fem zaad al had geprobeerd en dat dat niet echt een verkorting van de cyclus opleverde dacht ik... ik moet weer eens wat uitproberen.
    Dus toen ik ik op zoek naar een kweekverslag van autoflowers op hydro. Die zijn hier in ieder geval vrij schaars. Waarop ik me afvroeg waarom.
    Mijn logica is dat men AF-jes als planten voor beginners ziet en Hydro voor gevorderden ofzo. Nou ja, dat was toen ik begon ook mijn eerste indruk dus vreemd is het ook niet. Toen bleek hydro ineens veel makkelijker dan gedacht en AF-jes toch wel interessant (in ieder geval bij Kelderkastje).
    Omdat mijn huidige ronde net op 12/12 staat leek het me dus wel grappig om te zien of ik die kan inhalen met AF-jes. Doel is dus uiterlijk 9 augustus te oogsten

    Omstandigheden zijn vrij zwaar.... Afzuiger is maar 290 M3, hok is zwaar geisoleerd en laat warmte dus niet makkelijk gaan en de PH/EC meter moet gedeeld worden met mijn budgetrondje. (Hoewel dit afgezien van de zaden nog veel meer budgetgericht is)


    Verlichting: Mars Hydro SP 3000 (bedankt Mars Hydro Emmie)
    Afzuiger/Filter: 290 M3
    Zaaidatum: 06-06-2021 5X
    • 5X Watermelon Automatic: 8-9 weken na ontkiemen volgens RQS
    • 1X Northern Light Automatic (Freebie): 10-12 weken na ontkiemen volgens RQS
    De northern light staat er puur en alleen om de pot te vullen. Tenzij dit een hele mooie plant word verwacht ik niet dat ik deze volledig afbloei i.v.m. de langere bloeitijd.
    Lichtschema: 12/12 tot de dames boven zijn, 16/8 voor de eerste 2 weken daarna en dan 21/3 tot de oogst.

    Een belangrijke kanttekening.. De dames staan in een hok die ik normaal niet zou gebruiken in de zomer... Ik kan de temperatuur niet regelen en dus geheel afhankelijk van de buitentemperatuur. Ik verwacht temperaturen ver boven de 30 graden. Mijn theorie is dat zolang ik de watertemperatuur enigzins onder controle kan houden het allemaal wel losloopt (gebaseerd op mijn ervaring tot nog toe met de budgetronde). Luchtvochtigheid is in dit hok ook een probleem (veel te droog in de zomer, veel te nat in de winter) maar daar verwacht ik nu niet zoveel problemen van ivm hydro.

    PAR waarden zal ik zodra de dames boven zijn vermelden met de DLI.

    725C572F-69C3-4A14-AAED-B1222B3A82AB.jpeg
    Last edited by Voor het eerst; 9 June 2021, 15:05.
    Lopend Verslag

    #2
    Succes! Te droge LV daar kunnen ze goed mee om hoor. Liever dat als te vochtig. En je doet hydro

    Ik had wel.ander zaad geadviseerd. Iets met speed in de naam of zo maar dat is vooral omdat ik watermeloensnoepjes goor vindt. En dus nooit watermeloen smaakjes zou zetten.

    Maar ik ben benieuwd.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      De keuze voor zaad was niet reuze bij die smartshop. Zou anders sowieso geen RQS hebben besteld maar als dit bevalt wil ik ook eens FastBuds proberen. Heb daar een aantal zeer mooie soortjes gezien

    • Mars Hydro Emmie
      Mars Hydro Emmie commented
      Editing a comment
      FastBuds lijkt populair bij kwekers

    #3
    Interessant! Ik volg.
    Mocht dit een succes worden een leuk project voor de volgende keer, zo snel mogelijk groeien, met snellere AFjes

    Comment


      #4
      Best snel deze keer... 3 van de zes zijn zichtbaar... Ok het stelt nog niet heel veel voor maar het begin is er...
      PS... dat ze wat nat staan was mij ook opgevallen.. Heb inmiddels de sproeiers iets zachter gezet.
      5D1F7CC7-9CDA-42C9-97D3-05C733C74E54.jpeg 0CA55CCD-7587-493E-A1A6-066B20212B8F.jpeg 4C2442D7-BC93-4932-9388-9D3E4575989B.jpegKleine toevoeging: De SP 3000 die Maras Hydro naar mij toegestuurd heeft om te testen komt als het goed is ieder moment binnen. Ik heb zojuist besloten dat ik die hierboven hang (i.p.v. het Alipaneel) totdat mijn ronde van start kan waarin ik de TSL 2000 tegen de SP 3000 kan testen. Als alles klopt is dat direct na deze ronde, als het tegenzit moet ik deze ronde afbloeien met een andere lamp (kan het huidige Alipaneel zijn maar kan ook een TSL 2000 zijn, laatste heeft mijn voorkeur i.v.m. gelijk wattage. Waar mag ik met autoflowers eigenlijk op rekenen qua opbrengst? 1 gram per watt? 1,5 gram per watt? kelderkastje Jij hebt hier vast een antwoord op. Nou ja, 1 gram per Watt zal Mars hydro wel niet leuk vinden (ze adverteren deze lamp op 2,5) dus we gaan speciaal voor hun ons best doen.
      Last edited by Voor het eerst; 8 June 2021, 13:24.
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        2.5

      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        1,7 is mijn beste opbrengst tot nu toe met AFjes onder LED.

        Emmie heeft mij ook gepolst of ik dat lampje wil.testen. Wacht nog op antwoord. Ziet er wel OK uit.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Emmie is goed bezig Wil ook nog wel een keer voor ze testen met een 4x4 tentje hoor :p

      #5
      Goedemorgen allen,
      5 van de 6 zijn inmiddels boven.. geen idee waarom ik er wederom een bij heb die iets langer nodig heeft. Gisteren de MH SP3000 erboven gehangen (60cm) op 100% vermogen. Straks nog even zien of ik deze wat verlaag en dan vermogen terug schroef of dat ik het zo laat. Heb boekje nog niet gelezen
      D8FD5220-0985-4E78-B03D-876D7A8AFEB9.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


      • Mars Hydro Emmie
        Mars Hydro Emmie commented
        Editing a comment
        Je kunt proberen het te verlagen tot ongeveer 45 cm van de overkapping en het te dimmen tot 50%

      #6
      Ok de dimmer van de Mars hydro is niet wat je ervan hoopt. Op 75% zou de lamp naar mijn idee 225 watt moeten pakken maar het is 285W. Verder heb ik de lamp nu op zo'n 40cm hangen.
      1 Watermelon is nog steeds niet boven, de rest heeft de eerste gekartelde bladeren (maak vanavond wel foto's). Daarom ook de lamp van 50% naar 75% gezet, hopelijk overtuigd dat de laatste watermelon. Anders gaan we gewoon met 5 door.
      Nieuwsgierig of deze af-jes net zo explosief gaan groeien als mijn budgetrondje. In principe verwacht ik dat 100W minder wel verschil maakt. Verder heb ik dus totaal geen ervaring met AF-jes dus weet ook niet wat ik wel mag verwachten. Spannend
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Effe emmie vragen om betere dimmer, want dit is een praktijktest toch!?

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Wat ik een beetje lees in de reviews hebben ze er allemaal last van. Zal hem straks eens op 100% draaien om te zien wat die dan weergeeft. Op 50% is het 135W wat natuurlijk ook niet helemaal correct is. Overigens is het de eerste keer dat ik de dimmer van een lamp ook echt gebruik. Zaterdag gaat het naar 60cm @ 100%

      #7
      Nummer 5 van de watermeloen gaat het niet redden denk ik. Nog steeds alleen een wit puntje maar geen teken van leven. De rest vormt inmiddels de tweede set gekartelde bladeren. Mijn ervaring met gewone gems is dat ze vanaf daar vrij hard gaan dus ben benieuwd. 183E9D80-F001-4EDB-ACF6-FECC7B385664.jpeg 06727521-B73A-4FE5-9ED2-0727F2A63766.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment


        #8
        Tja zo heel veel gebeurd er nog niet. Heb wel besloten dat ik er een ph meter bij aanschaf want met die guardian heen en weer lopen is een hoop gedoe.
        Vanmiddag maar eens op marktplaats kijken of iemand in de buurt nog een fatsoenlijk exemplaar heeft liggen.

        Heb gisteren nog wel 3 nieuwe watermelon zaden gehaald maar bedacht toen dat 5 een mooi aantal is. Plus dat een week verschil in het geval van autoflowers misschien wat veel is.
        EE36747D-4077-476E-992B-E63C01574361.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          Had je beter een nog iets rapper soortje genomen.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Die hadden ze daar niet helaas

        #9
        Nou, we zijn van start geloof ik. Lamp draait nog steeds op 50%, einde van de week naar 100%.
        Mijn gevoel zegt dat we zeer grote bladeren gaan zien deze ronde
        8837A22C-16AB-4D42-890C-FCAEBD0B8D28.jpeg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


          #10
          Vet. 1 dame heeft de voetjes al in het water😬
          Lopend Verslag

          Comment


            #11
            Keuzes.... soms best lastig om te maken... Ik gaf van de week aan eigenlijk nog een zaadje bij te willen zetten omdat ik zo'n lege pot ook maar niets vind. Toen bedacht ik dat dat niet handig is ivm autoflower. Maar ja, daarna wees iemand mij erop dat de Northern Light sowieso minimaal een week langer nodig heeft.... Hmmm. Nou ja toch maar een nieuwe watermelon erin dan.
            Verder... de dames lijken zich prima te redden, Greensell is wederom traag met de verzending (Had een nieuwe PH en EC meter besteld en heb tot op heden geen track en trace). Het is dat ze redelijk in de buurt zitten en een vrij uitgebreid assortiment hebben maar ze zijn wel erg traag met de verzending. Overigens wederom geen mail met levertijdindicatie
            PH zit dus ergens tussen de 5 en de 6, EC zit volgens de Chinese meter rond 0.9. Zolang ik de meters niet binnen heb wil ik hier niet te veel op sturen want de PH is bepaald aan de hand van een teststrip.
            2 dames hebben de wortels nu echt uit de netpotjes hangen en dat zie je al op de foto's aan de grootte van de bladeren. Volgende ronde eens steenwol proberen ipv jiffy.
            233C6780-4462-4002-A0D7-4928ABCB107E.jpeg B3DF82E7-5B9C-4CB8-9E7A-8B6275A95F8B.jpeg ABB2AEE5-2280-4679-97F8-49F6C470A64F.jpeg
            Attached Files
            Lopend Verslag

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Misschien toch maar effe de meters meezeulen?

            #12
            Nou de meters zijn inmiddels binnen, de waarden waren best redelijk voor een schatting PH 5.4 (ja mag iets hoger) en EC 0.9. Temperatuur....... 32 graden (oeps).
            Heb dus een deel van het water ververst en wat peroxide toegevoegd. Met een gemiddelde temperatuur in de ruimte van 32 graden verander je aan de watertemperatuur niet veel natuurlijk.
            Verder heb ik de verlichting nu zo ingesteld dat ze een DLI van 30 hebben op basis van 18 uur licht. Dat zou voor autoflowers een goede waarde moeten zijn. Nu begrijp ik dat indien ik naar 16/8 zou gaan en daarbij de DLI van 30 handhaaf ik waarschijnlijk het zelfde resultaat zou hebben. Die mogelijkheid is er dus dat gaan we gewoon proberen om de dagtemperatuur wat omlaag te krijgen.

            Schema is dus nu 11.00-19.00u licht uit. Draait op 173,5 watt wat een PPFD van 508 oplevert (gemeten). Theoretisch is die heel iets hoger want de lichtmeter ligt op de bakken en dat is toch ruim 5 cm lager dan de bovenzijde van de plant
            420ABFC0-2DF7-42C4-B5A9-45DB4B67C2D4.jpeg
            Attached Files
            Last edited by Voor het eerst; 17 June 2021, 10:40.
            Lopend Verslag

            Comment


              #13
              Opvallend detail bij deze lamp vind ik de ongelijkmatige spreiding indien er geen zijreflectie is. Mijn setup is 100x60cm maar ondanks dat is er een flink verschil in PPFD te meten aan de randen van de bakken t.o.v. het midden. Uiteraard wordt dit verschil kleiner indien de lamp er verder vanaf zit maar het bevestigd wel mijn gevoel dat de TSL 2000 een betere spreiding heeft op kortere afstanden t.o.v. gewas. Ben dan ook erg benieuwd naar de vergelijkende test. Zou er zelfs bijna een aantal stekjes voor opzetten om de vergelijking nauwkeuriger te maken.. mmm twijfels... In theorie kan ik natuurlijk zo'n Bruce banger laten groeien op aarde in de tuin (weer is er goed zat voor) en daar dan stekken van nemen maar of ik dat allemaal red in 8-9 weken?? Wie weet dat?
              Lopend Verslag

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Stekken hebben in 10 dagen wortels en je kan de moeder helemaal kaal knippen toch!?

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Die tien dagen is mij nog niet gelukt maar ik kan het allicht proberen. Zou een zaailing een EC van 1.6 overleven op 12/12? Dan kan ik hem namelijk gewoon bijzetten en hoef ik straks alleen maar de stekken te knippen waarna de moeder er weer uit kan.

              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Ik zou er niet eens aan denken, 1.6.

              #14
              Zo... ze hebben er duidelijk zin in. Ben erg benieuwd of DLI nu een goede indicator is voor de hoeveelheid licht. Ideaal natuurlijk om dat op AF-jes te testen. Ik ga proberen om deze vanaf 30 naar 45 te laten oplopen gedurende de groeifase en dan iets terug tijdens de voorbloei om uiteindelijk rond de 50 te eindigen einde bloei (zie schema). Of dit werkt? Geen idee maar wat ik erover lees is dat je met de lichturen kunt spelen zolang er minimaal 8 uur aaneengesloten duisternis is. Nu is het schema niet geënt op autoflowers dus wellicht dat de AF-experts hier nog een sturende mening in kunnen geven. 34E9243C-DFEF-4440-88C0-7BE01B2323B5.png BD0606B4-9E99-4EFF-B0CB-C7C95D36D16A.jpeg

              Dan de dames zelf.. Ze lijken het naar hun zin te hebben. Blad niet vreemd van vorm en ook de kleur is prima. 4 van de 5 dames hebben de wortels nu in het water. De eergisteren bijgezette Watermelon laat inmiddels ook een wortelpuntje zien dus die zal morgen/overmorgen ook wel boven zijn.

              EC is met 1.4 eigenlijk wel wat aan de hoge kant voor zulke jonge planten maar dat komt morgen wel weer goed als ik het water deels ga verversen. PH is wat laag op 5.5.
              0C5EE5D8-C54A-4BCC-BF75-8A25E646F9CC.jpeg
              Attached Files
              Lopend Verslag

              Comment


              • kelderkastje
                kelderkastje commented
                Editing a comment

              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Euh.... remslaap!?

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                Ik ook. Ik wil ze sowieso niet op 24/0 want krijg dan echt de temperatuur niet onder controle. 18/6 zou een goede 2e zijn als ik niet een interessant weetje had gelezen over DLI. Dus zoedoende staan die van mij momenteel op 16/8. Voldoende licht voor de groei, voldoende tijd om te slapen

              #15
              418A1E76-3091-441C-9E45-E160DE6D5586.jpeg 240C2F20-5C5F-4BFD-80F8-9F790711CE32.jpeg Dames lijken het wel prettig te vinden allemaal. PH was wel wat aan de lage kant met 5.1 dus even vers water erbij (nu op 5.6). EC is 0.87 en dat vind ik voor deze fase nog wel even voldoende, ook in het achterhoofd dat ik er ook nog een zaailing heb staan die letterlijk net boven is. Ben nog steeds benieuwd. Zijn mooie gedrongen plantjes, heb nog geen behoefte om er iets aan te doen. Af en toe er aan denken om peroxide toe te voegen.
              Lopend Verslag

              Comment

              Bezig...
              X