Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

6x critical (RQS) in RDWC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    HPS: 6x critical (RQS) in RDWC

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Eerste kweekverslag.
    Helaas ben ik al aan begin week 4 nadat alle kopjes boven waren.
    Er is iets misgelopen in begin waardoor groeiachterstand.

    Opstelling grote tent (huidig):

    RDWC in 6 bakken (30*40*30).
    Per bak biljartballuchtstenen @ 10 liter lucht per minuut per bak.
    Voeding/PH/EC worden geregeld door pompjes en modules van opengrow.it
    Chiller Blue Marine 800
    Lamp voor veg zijn metal halide van trilite
    Lamp voor bloei zijn gativa pro 1000 D
    Bloeitent is 120*120.
    6x critical van royal queen seeds
    Voeding: CANNA AQUA A/B en rhizotonic (bloeibooster zoek ik nog)
    Ik zit in veg fase 1 denk ik:
    2021-12-10 17_38_21-downloads_leaflet_2b_aqua (1).pdf - Adobe Acrobat Reader DC (64-bit).png


    PH- Terra aquatica


    Bedoeling om steriel te draaien.

    Kleine tent
    (PH was enkele dagen 6.3, mss daardoor calciumtekort toen)
    Mijn basiswater toen was RO-water + leidingwater tot aan EC 0,2 en dan CANNA calmag tot aan EC 0,45
    PH was 6.2 tot 6.3.
    Op einde voorgroei wel 5.8.
    EC na 3 weken 1.1
    Hier had ik ook vreemd slijm op mijn luchtstenen en circulatiepomp, dit slijm heb ik helaas meegenomen naar mijn grote tent vrees ik. In de kleine circulatiepomp werd dit slijm hard en het verstopte de ingang ervan. Te laat opgemerkt. Ik voegde om 2 dagen 30 ml 12% waterstofperoxide toe aan een bak van 100 liter. toen ik er wat een onderhoudsdosis chloor in deed, dreven ze boven als rochels van een bronchitis. watertemp was daar 18 graden.

    Grote tent
    Nu zitten ze 3 dagen in de bloeitent en 4 dagen op 12/12.
    Bij het basiswater heb ik bij het RO-water na toevoegen van leidingwater tot aan EC 0,2, deze keer CANNA Calmag toegevoegd tot aan EC 0,6 omdat er bruine vlekken op de kleine plantjes zaten.
    PH nu is 5.8, EC 1.34 en temp 17,6.

    Op de luchtslang zie ik HELAAS het eerste slijm komen dat is meegenomen uit voorgroeibak.
    2021-12-11 20_00_58-20211211_194706.jpg ‎- Foto's.png

    De plantjes zien er niet super gezond uit, nu drie weken na kiemen:

    2021-12-11 20_00_48-20211211_194635.jpg ‎- Foto's.png
    2021-12-11 20_01_07-20211211_194719.jpg ‎- Foto's.png
    2021-12-11 18_51_25-Foto - Google Foto's.png

    Nu the one million dollar question:hoe krijg ik het slijm weg en hou ik toch gezonde plantjes???

    Ik voegde in de bloeitent om de twee dagen 10 ml natriumhypochloriet (5%) dus 4 op 7 dagen.

    Ik lees overal wel iets anders ... het eerste geloofwaardige vandaag in een verslag van @voor de eerste keer: als onderhoudsdosis zou ik 30 ml per dag moeten toevoegen op een reservoir van 122 liter . Echter lees ik ook dat bij een watertemperatuur onder de 20 graden, dat maar voor 5% werkt tegen de pathogenen. Verder las sinds kort ook dat gewone waterstofperxoide niet goed genoeg is tegen pathogenen, omdat ze er resistent tegen worden (beter zilver gebalanceerde waterstofperoxide) Ik las ook dat om de maand een shock van voor mij 250 ml van 12% de boel kan kapot maken. (maar kan ik dat nu al doen bij die kleine wortels?)

    Is chloor hier geen betere oplossing? aan 4 ppm zeggen ze zou dat volgens deze calculator https://www.publichealthontario.ca/e...ion-calculatorOxidation Reduction Potential (ORP)https://www.grozine.com/2015/05/05/h...-orp-controls/ (ik heb een ozon generator gekocht en heb geexperimenteerd met een venturi-injector maar had te weinig kennis ivm soort pomp) Maar misschien deze kopen en er ipv er zoals in het artikel een waterstofperoxide pompje aanhangen? https://milwaukeeinstruments.com/mil...-mounting-kit/2021-12-11 20_00_02-20211211_194503.jpg ‎- Foto's.png

    Ikzelf heb deze (de enige juiste manier in theorie) geprobeerd en ben er niet in geslaagd... ik mat dezelfde ORP waarde in een glas zelfs als ik er natriumhypochloriet in goot (en calcium hypochloriet ook) soit...

    Deze kerel heeft het wel gekunnen: https://www.thcfarmer.com/threads/st...h-ozone.80764/ (next level ) > heavy shit :'(


    Shock?

    Ik overweeg een peroxideshock zoals omschreven door Voor het eerst of telkens meer toevoegen tot die dingen sterven en loskomen...


    Dus, hoe krijg ik die rommel weg zonder ORP? Ik heb alles paar keer op voorhand gesteriliseerd ook met deftige dosis chloor en goed gespoeld... ik snap ook niet dat die algen er groeien, er zijn geen lightleaks...

    Het is denk ik makkelijker om een clean systeem steriel te houden met een dagelijkse dosis oxidizer (NaCl, H2O2 of O3) , dan nu nog te beginnen...

    Andere probshttps://manicbotanix.com/disinfectio...se-prevention/


    Attached Files
    Last edited by Manfred; 11 December 2021, 21:47.

    #2
    update: het metalhalide-licht in de "grote tent" stond nog op 400 watt, net op 600 gezet, al heel wat meer licht... wanneer schakel ik over op HPS bloeilamp van Gavita? ze staan nu 4 dagen op 12/12
    in de voorgroeitent was het tcl van 2700 kelvin

    mijn indruk is wel dat ze onder HPS snel groter worden... ik was op grond overgeschakel op metalhalide omdat ze teveel stretchten onder HPS , maar dat kwam denk ik achteraf omdat ze toen met meer stonden, dichter op elkaar en er toen was "the fight for light"...


    groetjes !
    Last edited by Manfred; 11 December 2021, 21:19.

    Comment


    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      nvm..
      Last edited by QnQ; 31 December 2021, 09:57.

    • Manfred
      Manfred commented
      Editing a comment
      bedankt QnQ , dat wist ik niet van dat dimmen, de stretch vroeger kwam inderdaad door te dicht te staan, ik had er eens verder van elkaar en die bleven maar klein...

    #3
    Succes!

    Als ik dat allemaal zo lees, dan ben ik toch blij dat ik er met mijn pet naar gooi met potgrond en bijna bio.

    Slijm bij jou, spinaziesoep bij Voor het eerst, overwogen om een hydro setje aan te schaffen voor mijn bonanzakastje. Maar nu echt al geen zin meer.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Maar 1.75 is geen probleem hoor.

    • Manfred
      Manfred commented
      Editing a comment
      mijn punt was een beetje over welk wattage jullie het hebben, hps wattage of ledwattage, als je zegt van een ledlamp xgr/watt, dan bedoel je het led-wattage of het "gelijkgestelde hps-wattage"? ik veronderstel het ledwattage, hetgeen aantal wat dat de led effectief verbruikt.

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Uiteraard een HPS watt is hetzelfde als een LED watt. Enkel kan een goeie LED meer licht maken met die ene watt.

      Als je voorheen een 600watt HPS gebruikte, dan kom je.met een goede 300 watt LED qua licht op hetzelfde uit ongeveer. Als je met HPS 1 gram.de watt kon kweken dan ben je erg goed.bezig. Dan zal het onder LED ook wel lukken. Enkel je lamp leren kennen, er zijn geen standaard hoogtes zoals bij HPS.

    #4
    Heb je al geprobeert zonder al die toevoegingen ? En wat rustiger water kan ook wel helpen.

    Ik gebruik regenwater met wat calmag verder volg ik plagron hydro lijn. mijn dame is nu eerste week 12/12 en doet het prima .

    Comment


    • Mich000
      Mich000 commented
      Editing a comment
      Volgens mij vinden wortels het niet fijn als ze midden tussen de bubbels zitten, liever hangen ze rustig in het zacht stromende water.
      Ik zou geen peroxide toevoegen, ik geloof daar niet zo in, naar mijn idee is een steriele omgeving een illusie, er moeten juist wat bacteriën in je systeem hebben voor een gezonden omgeving.
      Maar goed ik ben geen ervaren kweker dus wellicht heb ik het wel helemaal mis.
      Wel jarenlang aquariums gehad, en dus wel ervaring met het op peil houden van de waterkwaliteit.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Mijn ervaring is ook dat luchtpompen niet positief werken. Van de peroxide is mijn enige nare ervaring dat je bij een shockdosering de haarwortels er af brandt. Dan staan ze wel even 1,5-2 dagen stil. Ik doe dat dan ook alleen indien ik iets verdachts zie. Slijm heb ik niet echt, wel alg. Schijnbaar is mijn dosering peroxide dus niet hoog genoeg om de alg te voorkomen. Anderzijds zijn de wortels spierwit, ik heb ze nog niet zo gezien bij mijzelf.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Alg komt door licht.
      En stikstoffen meende ik.

    #5
    Ondertussen heb ik enkele keren 40 ml 5% chloor in gespoten, maar teweinig, zo blijkt, doorzichtig slijm:
    Attached Files

    Comment


    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      en kan da slijm kwaad ??

    • Mich000
      Mich000 commented
      Editing a comment
      Ik weet niet hoe je het kan oplossen maar het is in ieder geval niet goed.
      Wellicht schoon spoelen met chloor water, systeem ontsmetten, en dan de oorzaak zoeken. ( ik denk dat dw oorzaak niet te weinig chloor is maar iets anders wat de planten stress geeft )

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      3 ml per liter max, en ook elke keer water verversen, als ze schoon zijn kan je weer naar peroxide.

    #6
    Stopgezet wegens gestokte groei helaas. Bakken zijn weg, terug een kweekje op grond.

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      jammer

    #7
    Ken niks van hydro kweken, maar ik rook Critical vóór het slapen en is voor mij het perfecte slaapmiddel

    Comment

    Bezig...
    X