Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtteelt (Aeroponics)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Luchtteelt (Aeroponics)

    Korting op 420shop
    Luchtteelt (Aeroponics)

    is een methode van groeien waarbij de wortels van de plant in de lucht hangen in een fijne mist van voedingsstoffen die ofwel continu ofwel periodiek worden toegediend aan de oppervlakte van de wortels. Hoewel we geneigd zijn te denken dat luchtteelt (aeroponics) een recente ontwikkeling is op het gebied van de hydrocultuur, is het toch al vanaf de veertiger jaren in gebruik, al is het dan voornamelijk als een onderzoekstoepassing en niet als een economisch haalbare methode voor de productie van gewassen. In het laatste decennium zijn er echter een aantal luchtteelt (aeroponics) systemen ontwikkeld voor zowel commercieel gebruik als voor kleine 'hobby' systemen. De belangstelling voor luchtteelt technieken ligt in het feit dat met het gebruik van traditionele hydrocultuur systemen (media, NFT en bevloeien en draineren), het vaak moeilijk is om de condities in het wortelgebied goed onder controle te houden, vooral voor de kwekers die met een tropisch klimaat te maken hebben. Het is om die reden dat grootschalige commerci?le toepassingen van luchtteelt plaats vonden in landen zoals Singapore waar gematigde gewassen zoals sla en andere groene slasoorten met succes kunnen worden gekweekt met de luchtteelt techniek waar andere hydrocultuur methodes faalden.

    Voor de kleinere kweker met hydrocultuur biedt luchtteelt andere belangrijke voordelen: zuurstof gebrek, stagnatie en water ophoping en teveel water zijn gebruikelijke problemen in de hobby hydrocultuur systemen en veel planten gaan aan deze oorzaken ten onder zonder dat de kweker zelfs maar weet wat er gebeurt. Het kan moeilijk zijn om het wortelsysteem van de plant te voorzien van voldoende zuurstof, vooral in warmere omstandigheden waar de behoefte aan zuurstof van de plant veel hoger is en er minder opgelost zuurstof wordt vastgehouden door de voedingsoplossing. De luchtteelt methode zorgt er niet alleen voor dat de planten voldoende water, voedingsstoffen en voldoende zuurstof hebben, maar de temperatuur in de wortelkamer kan heel gemakkelijk onder controle worden gehouden zodat de temperatuursomstandigheden geen groeibeperking opleveren. Om deze redenen kan het gebruik van een goed ontworpen en onderhouden luchtteelt systeem hoge toenames in groeitempo en overleving van de plant te zien geven in vergelijking met de standaard NFT of op media gebaseerde hydrocultuur systemen.



    Hoe werkt Aeroponics

    Met een luchtteelt systeem kunnen de jonge planten ofwel als zaailing worden opgekweekt waarbij gebruik wordt gemaakt van speciaal ontworpen netwerk potten of stekjes kunnen direct in het luchtteelt systeem worden geplaatst voor snelle wortelvorming. Door de netwerk potten kan het wortelsysteem zich ontwikkelen in de luchtteelt kamer of het kanaal terwijl regelmatig verneveling met voedingsstoffen plaatsvindt. Het succes van plantenstekjes die geworteld worden in een luchtteelt systeem is heel groot - deze methode wordt eigenlijk al veelvuldig toegepast als onderzoeksinstrument naar wortelontwikkeling bij een aantal moeilijk te kweken plantensoorten. Aan de onderkant van het stekje worden grote hoeveelheden zuurstof en vocht toegediend in een vochtige omgeving waardoor uitdroging wordt voorkomen en de wortelvorming wordt versneld.

    Zodra de jonge plant is geplaatst in het luchtteelt systeem, ontwikkelt het wortelsysteem zich snel binnen de kamer of het kanaal. Wat belangrijk is in dit stadium is dat de optimale grootte van de druppeltjes binnen het systeem wordt gehandhaafd om het maximale effect te bereiken. Er is een grote variatie aan luchtteelt mondstukken beschikbaar dus het selecteren van een druppelomvang die het best is afgestemd op de plant en het gebruikte systeem is erg gemakkelijk. Vernevelde druppeltjes die minder dan 30 micron zijn, blijven in de lucht hangen als een 'mist' en worden niet zo gemakkelijk opgenomen door de wortels. De ideale range voor druppelomvang voor de meeste planten is 20 - 100 micron. Binnen deze range worden de kleinere druppeltjes door de lucht opgenomen, waardoor het vochtniveau gehandhaafd blijft binnen de groeikamer, de grotere druppels van 30 - 100 micron maken het meeste contact met de wortels, terwijl druppels van meer dan 100 micron de neiging hebben uit de lucht te vallen voordat ze de wortels bereiken.

    Frequentie van Vernevelen en Voedingsstof Reservoir

    Luchtteelt systemen kunnen het wortelsysteem continu of periodiek vernevelen; beide methodes werken goed, omdat waterophoping en zuurstofgebrek geen probleem vormen in luchtteelt. Het belangrijkste voordeel van een periodiek luchtteelt systeem is het besparen in kosten, omdat de pomp maar voor een korte periode in werking is, terwijl de wortels steeds blootstaan aan de rijke omgeving van voedingsstoffen, vocht en zuurstof tussen de vernevelingen door. En omdat luchtteelt systemen grotere pompen vergen met grotere energiebehoeftes dan andere hydrocultuur systemen, is deze besparing een belangrijk aspect. Kijk dus altijd naar systemen die ofwel de vernevelingsfrequentie koppelen aan het lichtniveau of die de mogelijkheid hebben om een groot aantal vernevelingscycli te programmeren per 24 uur. In het algemeen is een vernevelingscyclus van 1 - 2 minuten verneveling gevolgd door 5 minuten rust voldoende om ervoor te zorgen dat het wortelsysteem onder de meeste omstandigheden niet uitdroogt.

    Luchtteelt systemen zijn verder verdeeld in systemen die een apart voedingsstof reservoir hebben en de voedingsstof oppompen naar de wortelkamer en systemen die een alles in ??n tank hebben. De simpelere luchtteelt systemen vernevelen de voedingsstof vanuit het reservoir op de bodem van de wortelkamer omhoog, waar het in terugdruppelt na het vernevelen van het wortelsysteem. Tegen de tijd dat de planten volwassen zijn, is het wortelsysteem vaak zo ver gegroeid dat ze de voedingsoplossing bereiken op de bodem van de kamer en kunnen er verstoppingen ontstaan. Bij grotere luchtteelt systemen loopt de voedingsstof na verneveling terug naar een apart voedingsstoffenreservoir.

    Het Belang van Filtratie, Licht en Druk

    Het is duidelijk dat als een nevel met de juiste druppelomvang moet worden geproduceerd en aan de planten moet worden toegediend, dat er dan een bepaalde hoeveelheid druk noodzakelijk is - dus zijn er grotere pompen nodig in het luchtteelt systeem dan er gebruikt zouden worden in NFT. Om deze druk te kunnen handhaven, moeten de filters schoon worden gehouden, de mondstukken mogen geen zout, neerslag en algen bevatten en de pompen moeten goed worden onderhouden. Een ander belangrijk aspect is dat de luchtteelt kamer voldoende licht krijgt; de groei van algen resulteert snel in verstopte mondstukken en moet vermeden worden. Zowel filters in serie als pomp filters dragen bij aan het verwijderen van deeltjes uit de voedingsstof die het mondstuk kunnen verstoppen en het hebben van voldoende druk helpt ook om het mondstuk vrij te houden en het goed te laten functioneren.

    Voedingsstoffen

    Met het luchtteelt systeem kunnen dezelfde anorganische voedingsstoffen en methodes van EC en pH metingen worden gebruikt als bij andere hydrocultuur systemen. Hoewel er wel extra zorg moet worden besteed aan bepaalde 'toevoegingen' - vooral de toevoegingen die organisch van aard zijn. Deze bevatten soms hele kleine deeltjes van rondhangende vaste materie die geen problemen veroorzaken in NFT of media systemen maar die de luchtteelt mondstukken of stralen wel kunnen verstoppen.

    Temperatuur VoordelenWat Kan er Misgaan met AeroponicsGroeimogelijkheid

    Hoewel het bouwen van uw eigen luchtteelt systeem niet moeilijk is, kan het toch een moeizaam proces van vallen en opstaan zijn. Luchtteelt kamers moeten volledig waterdicht zijn, met voldoende licht, groot genoeg om een volwassen wortelsysteem te bevatten, zodanig ontworpen om een goede nevelbedekking te garanderen en er moet een goede ondersteuning zijn voor de planten. De apparatuur om het systeem te runnen kan verwarrend zijn - de keuze van mondstukken met de juiste druppelomvang en een pomp met voldoende druk om het systeem te runnen zijn essentieel voor het succes van de luchtteelt unit. Gelukkig zijn er een aantal uitstekende kleine luchtteelt systemen op de markt waarbij de juiste componenten bij elkaar zijn gevoegd tot een werkbaar (en lekkage vrij) systeem, en het aanschaffen van een van deze systemen is een goede manier om vertrouwd te raken met de luchtteelt techniek voordat grotere projecten worden gepland.

    Het runnen van het luchtteelt systeem is niet moeilijker dan de andere hydrocultuur methodes. De belangrijkste regel voor luchtteelt systemen is het regelmatig controleren en het onderhoud. Als een van de mondstukken verstopt is of als de pomp hapert gedurende een bepaalde periode, kunnen de planten heel snel uitdrogen omdat er geen reserve vochtigheid aanwezig zoals dat wel het geval is bij systemen gebaseerd op media. Hele kleine deeltjes zoutoplossing of plantenmateriaal verstoppen vaak de mondstukken in de meeste luchtteelt systemen dus regelmatige controles in de kamer zijn belangrijk.

    Misschien is een van de belangrijkste voordelen van luchtteelt dat het mogelijk is om het wortelsysteem te zien groeien en zich zien te ontwikkelen - planten kunnen verwijderd worden uit het systeem en geinspecteerd worden op wortelbeschadiging en ziektes, en met gewassen zoals gourmet aardappelen die in zulke systemen worden gekweekt, kan het proces van de knolontwikkeling ook worden bekeken. De luchtteelt techniek ontwikkelt zich heel snel; niet alleen is dit een makkelijk te runnen systeem van hydrocultuur, maar het biedt ook het potentieel voor snellere groeifases en hogere opbrengsten dan de meeste traditionele methodes voor plantenproductie.

    Grtz

    #2
    maaaan, ziet er netjes uit...
    Als ik ooit de kans krijg om het wat groter aan te pakken (ben voorlopig met microkweekjes bezig), zal het gegarandeerd zoiets worden!

    Peace out
    grow da weed, smoke it's buds

    Comment


      #3
      Ja zien er gruwelijk uit die wortels.
      Best wel moeilijke methode.

      Grtz
      420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
      Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

      Comment


        #4
        wauw, luchtkastelen bestaan dus toch echt

        Comment


          #5




          Zo leer je nog eens wat bij

          Greetz,
          zion
          Last edited by zion; 24 March 2009, 13:57.

          Comment


            #6
            ik denk nie dat we dit zo 1-2-3 op de zolder kunne bouwen ofwel?
            maar het ziet er wel gaaf uit hoor ^^
            "Got blunt? ... Got weed?"

            Comment


              #7
              Re: Luchtteelt (Aeroponics)

              Dit kun je dus wel zo op je zolder zetten!

              http://www.exoticgarden.eu/nl/home/g...-complete.html

              Ik denk dat ik zo'n dubbele bak ga proberen. Heeft iemand ervaring met deze systemen?

              Comment


                #8
                Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                Hier heb ik ne youtube clipje gevonden die zeer goed uitleggen hoe je (goedkoop) zo een systeem kan maken


                ik ga ook eentje maken waar blijkbaar werkt het zeer goed.
                maar heb wel een vraagje is dit mogelijk te combineren met de scrog methode???
                wss wel maar moet nog even bedenken hoe ik heel rap het water kan verversen.
                want wortels houden namelijk niet van licht

                Comment


                  #9
                  Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                  ik heb er zitten over nadenken :-p ...
                  ik zal een kraantje fixeren op mijn waterbak zodat ik gemakkelijk mijn bak zal kunnen legen en boven een inlaat zodat ik hem gemakkelijk kan vullen... en dan moet ik die bak totaal niet verplaatsen en zal het mijn scrog niet verhinderen...
                  ik zal een post met fotos zetten wanneer ik het zal toegepast hebben.

                  Comment


                    #10
                    Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                    heey beubeu
                    ik ben het w8en nu wel beu..........lol.........

                    nee hoe zit het met u systeempje???
                    komen daar nog foto's van ????

                    mvgDH

                    Comment


                      #11
                      Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                      mooi verslag,er zitten hier en daar wel wat probleempjes bij,bij aeroponics hoofdzakelijk de temp van het water.(te hoog door de natriumlamp)

                      dus zie ik wel optie,s met led,dat zou een monster combo zijn!
                      gr,lowie

                      Comment


                        #12
                        Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                        Mooi stukje tekst bobo, enig idee waar ik zo een progameerbare tijdklok kan bestellen?

                        P.s. Beste wensen.

                        Grtz.

                        Comment


                          #13
                          Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                          Kan men ook met Co2-verrijkking werken zoals bij grondkweek?
                          Heb mij een aeroponics-systeem aangeschaft(Nutriculture AMAZON 16 PLANT bij Hydroponis.eu)zal later misschien een topic over maken

                          groeten

                          Comment


                            #14
                            bobo
                            Cannabal Lecter - een schitterende topic en zeker als je die bedorven, rotte lucht heb geroken van dat eb & vloed systeem dan schakel je direct over.
                            maar bedoel je met, "

                            Comment


                              #15
                              Re: Luchtteelt (Aeroponics)

                              Oorspronkelijk geplaatst door denker View Post
                              Toch denk ik dat de LED veel economischer is omdat de plant/lamp verhouding veel gunstiger wordt!
                              ben wel benieuwd naar je redenatie hierachter Denker... neem je bv de aanschafprijs mee ?
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X