Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mapito

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mapito

    Korting op 420shop
    Voordelen MapitoKwaliteit

    Let er op dat lang niet alle Mapito vlokken van dezelfde kwaliteit zijn. Sommige grote kwekers denken geld uit te sparen door de Mapito vlokken in bulkpartijen op te kopen. Helaas zijn hier kwekers nog wel eens flink de mist mee ingegaan, want achteraf bleken de marihuanaplanten hier zeer belabberd op te groeien. Ik heb het zelf al meerdere malen mogen ervaren, op visite bij een kweekruimte waarbij de planten allesbehalve goed presteerden. Vaak is het niet zo gemakkelijk om direct te achterhalen waaraan dat ligt. Na het nodige speurwerk kwamen we er al gauw achter dat het toch echt aan de Mapito zelf zou dienen te liggen. De Mapito die was gebruikt bleek afkomstig te zijn van een erg grote partij, waarbij wij de indruk kregen dat dit wel eens afkomstig zou kunnen zijn vanuit de meubelindustrie. Het uit aardolieproducten vervaardigde schuim wordt geproduceerd voor de meubelindustrie, om als opvulling te dienen en doordat het zo zacht van materiaal is, geeft het menig comfort aan bijvoorbeeld een bank. De snijresten die overblijven na het productieproces, worden tot vlokken vermalen en door sommige lieden nog wel eens aangeboden als Mapito. Laat je dan ook niet gek maken door een lage prijs, kies waar voor je geld en vertrouw op de bekende merken. Als het substraat als basis namelijk al niet goed is, zal het gehele verdere kweekproces moeizaam verlopen. Het is bekend dat de kwaliteit van de (wiet-)plant voor 50% onder de grond zit. Dus met een groot wortelvolume krijg je een prima plant. Bij het kweken op Mapito gaat die regel ook op. De wortels hebben dan een flink volume ter beschikking om in te wortelen.

    Gebruik

    Wanneer je voor de eerste keer de bloempotten of kweekbakken vult met Mapito vlokken, zorg er dan voor dat je de potten of kweekbakken maximaal vult. Door er namelijk zoveel mogelijk vlokken in te doen, voorkom je dat het substraat teveel inzakt, nadat de vlokken voor het eerst vochtig zijn geworden. Door het water worden de vlokken uiteraard zwaarder en wordt een deel van de lucht er tussenuit geperst. Hierdoor kan een substraat van Mapito behoorlijk krimpen. Door een voldoende dikke laag aan te brengen, zal het substraat na het inzakken voldoende dik blijven om er fatsoenlijk planten op te kunnen blijven kweken. Mocht de laag Mapito alsnog teveel inzakken, breng dan opnieuw extra vlokken aan, zodat de pot optimaal wordt gevuld.

    pH

    Een ander belangrijk punt bij het kweken op Mapito is dat we de pH-waarde van het substraat goed in de gaten dienen te houden. Voor het succesvol kweken op Mapito is het het beste wanneer we een pH-waarde in het substraat aanhouden van tussen de 5.3 en 5.8. Aangezien normaal leidingwater bijvoorbeeld een pH-waarde zou hebben van 7,5, betekent dit dat we de pH-waarde van het leidingwater naar beneden moeten zien te brengen. Door pH-min te gebruiken en de juiste dosering toe te passen, kunnen we de pH-waarde op de ideale waarde zien te krijgen. Regelmatig meten en controleren is hierbij aan te raden. Vaak is er op het Internet veel informatie te vinden over de pH-waarde over het leidingwater bij jou in de buurt.

    Inweken

    #2
    Re: Mapito

    hee, dit is wat nog eens een interressant stukje!! Er is niet zoveel informatie te vinden m.b.t. mapito. Voor wat de soorten en kwaliteitsverschillen betreft heb je helemaal gelijk! Sommige lui laten zelfs bankstelvulling ervoor door gaan! Maar aangezien je er nogal verstand van hebt, heb ik een vraag voor je: misschien kun je mij hiermee helpen;
    Ik kweek al een jaar op mapito en heb 2 oogsten geleden last gehad van rouwvarenmug. Zeer heftig zelfs. Heb nematoden uit gezet en t daarmee op kunnen lossen. Nu is alles wel zeer goed schoon gemaakt enz. maar de angst blijft toch he! ha ha.. Dus hier komt mijn vraag: weet je of het kwaad kan om uit voorzorg al nematoden toe te voegen?
    Wat doen die aaltjes als er (nog) geen larven aanwezig zijn om zich mee te voeden?
    Gaan ze zich dan dan niet te buiten aan de wortels ofzo?
    Van de mapito kunnen ze volgens mij niet in leven blijven.
    Ik wacht op je reactie! grtzzz

    Comment


      #3
      Re: Mapito

      maar welke mapito is dan goe bobo
      en hoe gebruik je de mapito dan bijvoorbeeld net als aarde in een 11 liter pot
      en dan ipv aarde mapito in de bak doen ????
      of zie ik het verkeerd voor me ik wil me wat meer inleven op de mapito kweek
      lijk mij handiger aangezien je daar geen pompjes verwarming en luchtsteentjes gebruikt.

      Comment


        #4
        Re: Mapito

        je kan idd zakken mapito halen en dat gewoon ipv potgrond in bakken/potten gooien maar ik haalde gewoon om de 3 kweken nieuwe slabs.. van die meter lange met plastic er omheen.. daar snee ik dan 4 4 kantjes uit waar ik 4 startblokken per slab op zette, en in die startblokken dan weer een stek.. druppelaartje erbij en klaar... ik vind maito persoonlijk de beste fijnste en makkelijkste kweek methode.

        zoiets

        P.S. schrik niet,, met deze "commerciele hobby" ben ik gestopt, het is nu echt voor de hobby en ben slechts nog aan het bouwen in de micro kweek, maar wil wel weer met deze slabs gaan werken i.v.m. ervaring gemakzucht en snellere oogsten..

        groet
        Attached Files
        Last edited by king canna; 20 November 2009, 23:36.

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: Mapito

            heey miss G

            jij hebt mijn ogen open gemaakt gheheheh op het gebied van mapito
            hoop dat het bij mij nu net zo goed gaat als bij jou, ik heb dus vandaag de
            eurofoam in laten weken maar jij doet dus niet 1 keer de waarde afstellen
            maar dus ook naa die dag weken kijk je of de waarde stabiel is gebleven
            en dan pas je het weer aan ???? laat je het daarna nog eens een aantal uurtjes
            weken ???

            Comment


              #7
              Re: Mapito

              Ik ga vandaag voor het eerst proberen op mapito!
              Heb het jaren gedaan op aarde,en ben klaar voor een nieuwe uitdaging!
              Hydro is toch net weer een beetje anders!
              Heb de nieuwe mapito gespoeld en ingeweekt!
              Ik ga het proberen met een paar autoflowering seeds in een tentje!
              Lang leve de hobby-kweek!Peace,
              Dr.Haze

              Comment


                #8
                Re: Mapito

                lang leve de hydro-kweek!Het is zeer makkelijk met een goede ph-meter!
                Het komt zeker ten goede aan de opbrengst!Ik had twee dezelfde zaden ontkiemt daarna eentje op aarde gezet
                en een op mapito!
                Die op mapito had iets langer nodig,maar bracht 2x zoveel op!
                En een super-wietje!Veel meer thc dan die op aarde!
                Lang leve de mapito!
                Voor mij niks anders meer!
                Peace,
                Dr.Haze

                Comment


                  #9
                  Re: Mapito

                  hoi dr haze. dat komt omdat mapito luchtiger is dan grond. en je van mapito de totale controle van dag 1 tot eind moet uivoeren en je haast niet kunt overbewateren op mapito. dat in feite in aarde wel weer. maar ik ben het niet 100% met je eens een goede kweker kan ook heftig ver op aarde komen gr

                  Comment


                    #10
                    Re: Mapito

                    hoi
                    wat aarde betreft heb je gelijk!Er zijn ook biologische kwekers die goede opbrengsten hebben!
                    Heb zelf ook jaren op aarde gekweekt,en heb zeer fijne wietjes gehad!
                    Maar bij die 5 stuks die ik heb worden ze ook wel zeer goed verzorgd!
                    Dit is het eerste jaar dat ik het probeer op steenwol(mapito)!
                    Ik werkte altijd al met ec en ph ook op aarde!
                    Alleen zit er nu mapito in het potje!
                    zou het zeker een keer proberen!
                    Peace
                    Dr. Haze

                    Comment


                      #11
                      Re: Mapito

                      Beste heren,

                      Ik ben voor het eerst begonnen aan een kweekje op mapito. Helaas ben ik er door tijdgebrek niet aan toegekomen de mapito van te voren in te weken en een dagje ofzo nat te houden. Ik heb de bakken van 45 liter gevuld, ingewaterd, ongeveerd een half uurtje erna de stekken erin gedaan. De stekken stonden trouwens al een dag of 6-7 in de bloei in startblokken. Toen ik ze in de bakken ging doen waren ze ook al behoorlijk geworteld en zagen er redelijk netjes uit. Kan iemand met ervaring mij vertellen wat me waarschijnlijk te wachten staat en hoe ik de komende problemen ga kunnen verhelpen?

                      Alvast bedankt,

                      Ikke

                      Comment


                        #12
                        Re: Mapito

                        Het probleem wat je krijgt als je de mapito niet goed inweekt, is dat ze te weinig opzuig vermogen en vasthoud vermogen heeft. Dus je zal, misschien, wat vaker moeten bewateren.

                        Maar foto's zeggen meer dan woorden, en we zouden het wel leuk vinden als je een topic maakt vna je eerste mapito kweek.

                        Grtz

                        Comment


                          #13
                          Re: Mapito

                          mijn 1st kweek op mapito kan iemand mij wat advies geven bij het goed kweken op mapito ik heb zaterdag steken gehaalt in de bloken gezet water gegeven volzet van ferro ec 1.4 hp 5.5 omde hoeveel dagen moet ik water geven (met de hand ) en hoeveel water per plant .ik wil ze zaterdag -zondag in de mapito zetten en dan dinsdag op 12 uur zeten

                          Comment


                            #14
                            Re: Mapito

                            Je kan het beste je mapito 24uur inweken met de ec en ph die je zelf geeft, dan uit persen zodat het overtollige water eruit is, en dan je start/stek blokken in de mapito zetten en dan de 2 dagen(ligt aan je klimaat ook) water geven tot het net uit je potten komt. En 1 keer week ff goed spoelen alleen water met een ph van 5.5 zodat je geen ophopingenvan zouten krijgt in je potten.

                            En je ziet vanzelf wel op mapito of je water moet geven of niet.

                            Succes met je mapito kweekje!!!

                            Grtz

                            Comment


                              #15
                              Re: Mapito

                              dankje voor de info

                              Comment

                              Bezig...
                              X