Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eb en vloed systeem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eb en vloed systeem.

    Korting op 420shop
    Beste growers, aangezien ik hier een paar leuke verslagen had gelezen over het eb en vloedsysteem van vaperke ( zeker de moeite om eens te gaan kijken) ben ik wat gaan lezen.
    Ik heb dit gevonden op mijn speurtocht maar het stond nog niet op jointje draaien dus bij deze heb ik het er even opgezet, niet zelf geschreven even vermelden .



    De meeste hobbykwekers, zo niet allemaal, zijn begonnen met de teelt op aarde en gaan daar gewoon mee door. Maar weet je dat er ook een kweeksysteem is dat net zo makkelijk werkt en waarop wietplanten het zoveel beter doen dat er in aarde niet tegenop te kweken is? Het heet eb en vloed en het kweekt supergoed!

    Eb en vloed is een hydrosysteem dat zichzelf al lang en breed bewezen heeft. Het brengt je als hobbykweker ultiem kweekgemak want het bewateren gaat automatisch en planten groeien er explosief hard op omdat de wortels altijd voldoende water en voeding tot hun beschikking hebben en omringd worden door

    ontzettend veel zuurstof. We zetten de voordelen van het eb & vloedsysteem even voor je op een rijtje.
    • Snellere groei en meer opbrengst
    • Veel zuurstof bij de wortels
    • Ultiem kweekgemak, bewateren gaat automatisch
    • Altijd de optimale hoeveelheid voeding
    • Te gebruiken met verschillende mediums


      Het eb en vloed hydrosysteem werkt zeer natuurlijk omdat je gewoon met afzonderlijke potten kunt kweken als je dat wilt. Je planten staan in een grote bak boven een voedingsreservoir die meerdere malen per dag volgepompt wordt met voedingswater. Een overloop zorgt ervoor dat de bak nooit kan overstromen. Je plaatst je planten met hun potten en al in de bak waardoor ze een paar keer per dag in het water komen te staan. Gewone potten met gaten onderin kunnen gebruikt worden, maar air-pots zijn bijzonder goed geschikt voor deze manier van kweken. met een simpele schakelklok bepaal je hoe vaak en hoe lang de wortels onder water komen te staan.




    Iedere keer als de wortels onder water komen te staan, wordt alle lucht door het water uit het medium gedrukt en zodra het water weer wegloopt zuigt het medium automatisch verse lucht met zuurstof aan. Dit zorgt voor veel zuurstof bij de wortels en een supersnelle groei bij je wietplanten waardoor je uiteindelijk een snellere cyclus kunt draaien.

    Flexibel

    Eb & vloed is een flexibel systeem dat je voor iedere soort kunt aanpassen en dat je met bijna ieder medium kunt gebruiken, al doen luchtige hydromediums zoals kokos, kleikorrels en steenwol het in dit systeem het beste. Je kunt ervoor kiezen om met aparte potten te werken, of je kunt de bak zelf direct vullen met je medium en de planten gezamenlijk daarin plaatsen.






    De tijd dat je de planten onder water laat staan en hoe vaak je de bak vol met water pompt heb je helemaal zelf in de hand en stel je in met een schakelklok. Het spreekt voor zich dat je een volwassen plant vaker en langer in het water laat staan als een pas geworteld stekje. Hoe beter je medium water vasthoudt, hoe minder vaak je de bak onder laat lopen. Hierdoor doen planten op kleikorrels en steenwol het over het algemeen nog beter in een eb en vloed systeem. Het medium wordt immers vaker van verse lucht voorzien. Heb je eenmaal het ideale aantal bewateringsbeurten gevonden dan is het eb en vloed systeem erg onderhoudsvriendelijk, de schakelklok doet bijna al het werk voor je!

    Optimale hoeveelheid voeding

    In het eb en vloed systeem kun je door dagelijks te meten, gemakkelijk achter de ideale hoeveelheid voeding komen die precies is afgestemd op de behoefte van je planten. Door het verschil in EC-waarde van dag tot dag te meten, kom je erachter wat de plant aan voeding en water heeft opgenomen en kun je de EC-waarde op maat aanpassen. Begin met het meten van de EC-waarde van het water in je voedingsvat. Stel je voor dat je bij de eerste meting een EC-waarde van 1,5 meet en de volgende dag is je EC-waarde gezakt naar 1,1. Dat betekent dat je plant die dag meer voeding heeft opgenomen dan water. Dan is de voedingsbehoefte dus groter en kun je de EC-waarde bijvoorbeeld verhogen naar 1,8.



    Meet de volgende dag weer en blijf dit elke dag doen. Stel dat je een dag later een EC-waarde van 2,4 meet (dit is niet waarschijnlijk, maar het gaat even om het voorbeeld), dan weet je dat je plant juist meer water dan voeding heeft opgenomen en dat de voedingsbehoefte dus verminderd is. Verdun je voedingswater dan, bijvoorbeeld naar een EC-waarde van 1,6. Hoe stabieler je de EC-waarde weet te krijgen, hoe meer je in de buurt komt van de ideale EC-waarde. Als je dagelijks blijft meten en de EC-waarde blijft aanpassen, hoef je je nooit zorgen te maken over de hoeveelheid voeding want dan zit je altijd goed.

    Hoe vaak bewateren

    Hoe vaak je precies moet bewateren en hoe lang, dat hangt zoals gezegd van je medium af en de mate waarin je planten het water opnemen. Maar wanneer je begint met jonge planten kun je op kleikorrels of steenwol bijvoorbeeld beginnen met twee spoelingen van 10 minuten tot een kwartier, per dag. Kweek je met een medium dat meer vocht vasthoudt zoals kokos, begin dan 1 spoeling per dag.




    Naarmate je planten groeien zullen ze steeds meer water vragen, dus voer je het aantal spoelbeurten op. Op steenwol maximaal 6 spoelbeurten per dag op en wellicht 1 midden in de nacht om te voorkomen dat het medium uitdroogt. Op kokos en kleikorrels heb je minder spoelbeurten nodig, ongeveer maximaal 4 per dag en je kunt de nachtelijke spoelbeurt dan ook overslaan. Voer het aantal spoelingen op met 1 nieuwe spoeling per dag.


    Als iemand nog opmerkingen heeft of extra info kunnen we het altijd wat aanpassen!
    Last edited by royalcheese1grow; 10 January 2019, 06:31.

    #2
    hoi, leuk dat je dat hier even uiteen zet!! kleine opmerking; de ec van je water stijgt ook door verdamping van het water.
    ben nu met een hydrokweek op eb en vloed bezig, ook dankzij de verslagen van vaperke; en tot nu toe moet ik zeggen dat het me enorm bevalt; en dit is mn eerste binnenkweek. Het is dus helemaal niet nodig om eerst ervaring op te doen met aarde ofzo. Gewoon logisch verstand gebruiken en op tijd meten en controleren. Ik mag hier niet te snel victory kraaien, maar tot hier toe is het wel een super toffe wijze om te kweken. Ik zou zeggen, nieuwe kwekers, met wel al wat kweekervaring, en daarmee bedoel ik dat ervaring met een succesvolle buitenkweek voldoende is: probeer het eens!

    Het is misschien wel iets duurder van opstart, maar ach, als je wilt besparen en geen geld wil uitgeven, denk ik dat je beter nog even wacht om met deze hobby te beginnen.
    Investeer zeker in een goeie ph en ec meter, onmisbare tools voor hydrokweek: Ik heb een setje van Bluelab, en kostte me met alle ijkvloeistoffen en bewaarvloeistof ongeveer 160 euro

    Comment


      #3
      Dure meters zijn geen noodzaak, je kan al volstaan met strips die ze gebruiken voor zwembaden en deze hoef je nooit te ijken!

      Comment


      • philly
        philly commented
        Editing a comment

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Dan moet je wel de 4.5-9pH teststrips hebben, die zijn nauwkeuriger.
        De gewone 1-14pH heb je niet zoveel aan.
        Het is leuk om mee te beginnen, later ga je wel overstappen naar goeie digitale meters.

      • Pit
        Pit commented
        Editing a comment
        Vele wegen leiden naar Rome, maar persoonlijk werk liever met pH - en Ec pennen voor minder dan een tientje. Steeds als ik ze ijk blijkt weer hoe weinig ze afwijken dus voor mij geen dure meters. En na een tijdje hydro kweken weet je wel hoeveel milliliter voeding en pH min er op een vol vat nodig is om bij de correcte waarden uit te komen.Als je dat steeds noteert kan je de meters in principe zelfs wegleggen. Maar ik meet te graag om dat te doen.

      #4
      Meten = weten.

      Inderdaad weet je na een tijdje hoeveel voeding of ph- je moet gebruiken op een vat water om een bepaalde waarde te behalen, maar niet wat de waarde is als je je vat een dag/of paar dagen niet hebt gemeten.

      Ook kan je door de ph en ec te meten veel problemen voorkomen, denk maar een te hoge ph en er wordt niets meer opgenomen door de plant, veel mensen denken dan vaak aan een tekort terwijl er genoeg voeding in de bodem zit maar de plant kan het gewoon niet opnemen... Dan kan je gemakkelijk wat voeding bijgeven maar daar loopt het al fout dan.

      Ik heb ook al verslagen gelezen van mensen die zich niet bezig houden met ph en dit kan idd een goede kweek opleveren, maar als je op langer termijn bekijkt zul je met meten betere resultaten behalen als zonder meten, het is ook gemakkelijker als het fout gaat voor dingen te elimineren van waar het fout is gegaan als je van tevoren altijd alles meet dan dat je er nadien mee gaat beginnen.

      Ook is het altijd handig dat je je meters van tevoren goed ijkt. Anders meet je voor niets en kan je inderdaad gewoon beter niet meten.

      Grtz

      Comment


        #5
        Waar blijven de wortels van de planten eigenlijk in eb en vloed systemen? Gewoon in de bak toch neem ik aan? Ik zie op een foto geen wortels namelijk..
        Ik kweek zelf hydro en sta steeds weer versteld van het grote wortelsysteem.

        Gesproken over PH/EC meters, met hydro kun/kan - je/ik niet zonder. Een continu meter kan ik aanbevelen, een wat duurdere aanschaf alleen. 24/7 wordt PH en EC gemonitord, hangend in het voedingsvat.

        Comment


        • royalcheese1grow
          royalcheese1grow commented
          Editing a comment
          De wortels zitten gewoon in de pot, en kunnen er soms beneden wel eens uitkomen zodat deze in de bak komen te liggen maar aangezien je water na 10 minuten wordt afgevoerd blijven deze nooit lang onderstaan en gaan ook niet rotten..

          Inderdaad met hyrdro heb je meestal wel een goede kluit wortels .

          Vind ik persoonlijk ook wel een must die pH en ec meter, en als je idd wat meer te besteden hebt is zo'n continu meter best wel een handig ding voor in je bak te laten hangen.

        #6
        Ik heb een vraagje als je met steenwol kweekt moet je er dan nog bescherming over de wortels als die er onderuit komen tegen het licht?

        En kun je ook uit een blok steenwol van 15x15 ook een grote plant laten groeien maar sea of green? Of kun je dan beter een andere hydro techniek gebruiken?
        mvg

        Comment


          #7
          Goedemiddag,

          Is er nog een optimaal formaat kweekpot/pouch/vijvermand voor een eb en vloedsysteem voor 4 tot 8 planten?

          Ik zit te denken aan een soort routpouch stoffenpotten van 15 liter (23x23x28) of 20 liter (26x26x30) of vijvermand 25x25x15.

          mvg

          edit:
          Heb gekozen voor de vijvermanden omdat ik geen kanalen heb in mijn vloedtafel voor afwatering
          en de manden zijn minder flexibel en dmv een kleine verhoging, gemaakt van vijverfoliekit,
          stroomt het water mooi weg onder de manden.
          20190817_123001.jpg
          Bovenstaande los geknipt en 5 per mandje.

          mvg
          Attached Files
          Last edited by Mark de Boer; 17 August 2019, 16:52. Reden: layout, aanvulling

          Comment

          Bezig...
          X