Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY eb en vloed met boodschappenlijstje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    DIY eb en vloed met boodschappenlijstje

    Korting op 420shop
    Goeie avond,

    Sinds enige tijd ben ik aan het ijveren geweest aan een eb en vloed systeem met goedkoop materiaal.
    Vandaag is het eindelijk zowat afgewerkt. De aansturing is nog in de maak, maar het eigenlijke systeem zit al in elkaar.

    De uitgangspunten om deze te bouwen waren: in de tent passen (1x1), goedkoop zijn en zo laag mogelijk.

    Het boodschappenlijstje:
    Watervat 150l 39,25 Linkje
    deksel voor vat 7,95 Linkje
    plantmandjes (9x) 1,69*9=15,21 Linkje
    pomp voor vloeden 36,5 Linkje
    pomp voor circulatie 20,95 Linkje
    PVC doorvoer 7,95 Linkje
    waterstop 2,37 Linkje
    tuinslang voor afvoer 22,95 Linkje
    kraantje 1,69 Linkje
    aansluitingen kraantje (2x) 0,85*2=1,7 Linkje
    Slangklemmetjes 3,49 Linkje
    Flowtable (+zending) 64,65 Linkje
    Setje aan en afvoer 13,29 Linkje
    De rest is optioneel
    Weerstandverwarmer 23,5 Linkje
    Vijverfolie reparatiekit 12,95 Linkje
    luchtpomp (x2) 10,94*2=21,88 Linkje
    Pi zero 15,50 Linkje
    Sensor temp-hum 2,82 Linkje
    relays 3,52 Linkje
    mini hdmi adapter 3,5 Linkje
    mini usb-usb 2,95 Linkje
    dupont jumpers 2,2 Linkje
    Camera (werkt bij mij niet) 6,36 Linkje
    luchtontvochtiger 27,89 Linkje
    Stopcontacten (gamma) 15
    Contactdoos (Brico) 10
    Let wel, ik heb dikkere tuinslang gebruikt die ik had liggen voor de doorvoer en dan een klem gebruikt om hem aan het kraantje te hangen.
    Alternatief haal je een andere doorvoer waar je zo'n nippel opzet voor 1/2" (Edit: dat is bij mij dus nu ook zo, werkt net zo goed).

    Verder waren er nog wel wat dit-en-datjes zoals een soldeerbout die ik moest zorgen, voeding voor de pi (ik had nog een kabel, stekker en een SD kaartje liggen), kabeldoos & stopcontacten om door de relays te laten aansturen, UTP kabel voor de sensor aan te sluiten, kleikorrels had ik ook al liggen.

    We komen dus uit op ‭€‭294,59 voor het hydrosysteem (je kan evt de luchtpompjes, folie en weerstand eruit laten om wat te besparen --> €236,25, je kan ook voor iets lichtere pompjes gaan waardoor je nog eens een 10-20€ kan besparen)
    Voor de optionele aansturing is het €‭51,85‬ (zonder luchtontvochtiger)
    Niet al te duur lijkt me.

    Hier een overzicht van alles behalve de vloedbak (ok er is ook een klein stukkie vloedbak te zien):
    ex_IMG_20200629_191540129.jpg
    Gratis voeten erbij


    Bouwen:
    Ik ben begonnen met een gat te boren voor de afvoer in de waterton, zo laag mogelijk, ik weet de exacte maat nu even niet maar ik kon die er lekker strak indraaien (edit: 25mm).
    Dan een slang aangemaakt & daar de kraan waar ik de nippels op heb gehangen aanhangen, maak het waterdicht met een klemmetje.

    Ik wou eerst een frame maken, daar ben ik van teruggekomen nadat ik de aanvoer net wat over de ton zette, alles is nog net 1m dus gaat in de tent, de overloop loopt zo het vat in.
    Dan nog een gaatje om de slang van je vloedpomp door te hangen, daar ken ik de maat niet meer van maar ongeveer 1/2" he (edit: 15mm), deze gaat liefst vrij hoog, probeer geen te zotte bochten te maken maar uiteindelijk loopt water altijd naar beneden hoor
    ex_IMG_20200630_204937303.jpg
    Dan de gaten in de vloedbak maken, dat waren 32mm gaten en dan kon ik ze er lekker strak indraaien, zalig.
    De aanvoer pak je de kleinste opening, voor de overstromeropening pak je de grootste.
    Je aanvoer is ook je afvoer in mijn geval, dat loop via de pomp weer weg, je hebt de overloop om je water niet te laten overlopen.
    Doe je het andersom, dan loopt de bak over.

    Een stukje van de 1/2" slang aangesloten op de aanvoer van de tafel, de andere kant op de pomp.
    De circulatiepomp moet ik er nog inzetten, die gaat met een dikkere slang water rondpompen

    Afgewerkt ziet het er zo uit:
    ex_IMG_20200629_191425411.jpg
    Dus in volle actie ziet het er nu zo uit:
    ex_IMG_20200630_204947409_BURST001.jpgUpdate:
    Vandaag alles getest met de Pigrow aansturing en erachter gekomen dat ik de aan/afvoer en overloop net wat meer naar het midden had moeten zetten. Nu niks meer aan te doen maar als iemand dezelfde setup wil proberen: opletten voor je gaatjes boort .
    Hierdoor had ik de bak gecentreerd op het vat kunnen zetten waardoor die goed bedekt werd, maar nu zorgt de afvoer ervoor dat die net wat afhelt naar de overloop en er wat water blijft staan.
    De bak ligt nu iets minder centraal, net zoals beschreven in het bovenstaande maar dan zonder het gat in het vat (dat heb ik dichtgemaakt met vijverfolie voor wat extra liters).
    Voordeel is wel dat ik makkelijk in het vat kan en dat het nog net 1m is.
    Links de bak int midden geplaatst, rechts een beetje over de bak heen:
    ex_IMG_20200723_151719309.jpg ex_IMG_20200723_164657493.jpg
    Ik heb de afvoer ook wat aangepast want die was niet sluitend genoeg, daarvoor had ik alles al wel liggen gelukkig.

    Dan een foto van de binnenkant, grijs is de aan/afvoer en geel is de circulatiepomp, tegen de zijkant zit de warmteweerstand waar je ook een temperatuur op kan instellen:
    ex_IMG_20200723_145033193.jpg ex_IMG_20200723_150521460.jpg

    Aansturing:
    De aansturing heb ik gevonden dankzij anoniemand , dank je!
    Het gaat om de Pigrow, te vinden op volgend adres:
    https://www.reddit.com/r/Pigrow/

    Het komt erop neer om je apparaten aan te sturen op basis van een vochtigheid- & temperatuursensor.
    Deze kan je solderen aan een cat6 UTP kabel en dan aan (female) dupont jumper kabels die dan weer op de GPIO(General Purpose Input Output) van de raspberry Pi aangesloten worden (zie ook hier).
    Via de remote GUI van Pigrow kan je zien wat er waar aangesloten kan/moet worden.
    Als ik nog eens de tijd vind, zal ik dat hier ook uitschrijven.

    In mijn geval stuurt deze 4 stopcontacten aan via relays (zie ook hier)
    Daarop hang ik de waterpomp, onvochtiger, lamp en verwarming:
    ex_IMG_20200723_151205465.jpgvaperke, thx voor alle inspiratie & info & de bak te vinden!
    ook bedankt aan anoniemand voor uitleg van de Pigrow!

    Groeten!
    Attached Files
    Last edited by Elkwazizi; 24 July 2020, 18:11.

    #2
    Je lijkt Q wel!

    Maar dan anders.

    Comment


    #3
    Have fun !

    Rreppellsteeltjam Denk dat ze hier lager zijn en je goedkoper bent https://www.platiniumhydroponics.com...mes-de-culture
    Link is wel in het Frans vind niet meteen hoe ik hem kan veranderen op mobiel.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Duitse speciekuip goochelen.

    • Elkwazizi
      Elkwazizi commented
      Editing a comment
      Thx voor de tip!

    • Rob Roy
      Rob Roy commented
      Editing a comment
      In de grotere tuincnentra staan ook vierkante bakken op de vijver afdeling. Tenminste, hier in de buurt bij Hornbach wel.

    #4
    Ga je komende verslag zeker volgen,lekker bezig
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #5
      Leuk DIY project.
      Maak je geen houten frame onder die vierkante bak, ter versteviging, en voor stabiliteit ?
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        Ging ik eerst doen, ik heb alles liggen om een aluminium frameke te maken.
        Ik heb dan om te testen de bak met de aan/afvoer net iets over het reservoir heen gezet en de overloop kwam zo vanzelf uit in het reservoir.
        De bak staat zo heel stevig op het reservoir, ik kan aan het water en bespaar zo ook wat hoogte in de tent. Het ziet er alleen niet zo netjes uit
        Op termijn wil ik het reservoir buiten de tent zetten en de tent wat verhogen, dan moeten er wel twee framepjes komen. Voordeel is wel dat de volledige hoogte van de tent gebruikt kan worden.

        Ik heb trouwens ook zitten denken om de bak zwevend te maken met bv. 4x stevige jojo's in de hoeken, dan kon ik die op en neer laten gaan als ik aan het water moest zijn of om geen frame te moeten bouwen als ik de bak buiten de tent zet. Ik heb echter schrik dat de tent niet stevig genoeg is om een volgelopen bak te houden.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Ah oke, als het zo stevig genoeg is zal het niet nodig zijn.
        Ja ophangen zal wel te zwaar worden, het is geen stabiele belasting en er komen ook nog potten op te staan

      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        De bak zou ook in het midden kunnen staan op het vat, ik heb echter de gaten in de tafel iets te enthousiast geboord en ze staan net iets te ver uit elkaar om dat te doen.
        Nu hangt de bak max een 5 cm over (de hoeken van de tafel) en heeft veel contactpunten met het vat + je kan makkelijk aan je water.
        Zoals ik al zei, in de toekomst het vat buiten de tent een houten frame voor de tent & de bak en dan heb je echt veel hoogte die je kan gebruiken.

      #6
      Tof, ik ga je volgen! Ooooooit wil ik ook iets in deze richting knutselen.
      Eerste binnenkweek 2020
      Buitenkweek 2020

      Comment


      • Elkwazizi
        Elkwazizi commented
        Editing a comment
        Thx, het is een leuk projectje tot nu toe en heb er veel van geleerd!
        Gezien ik op zolder zit te groeien maak ik het me hiermee hopelijk lekker makkelijk

      #7
      Voila ik heb nog wat lopen knutselen vandaag, alles staat de lezen in de OP.

      Comment


        #8
        Erg leuk gemaakt!
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #9
          Ik heb de afgelopen dagen de hele hydro sectie doorgelezen.
          Ik ben blij dat er ook nog een aktueel topic is.
          Want de meesten zijn gestopt.
          Dat is jammer, want ik denk dat eb en vloed voor de hobbykweker een mooi systeem is.
          Ik volg je dan ook met veel plezier.
          Ook bedankt voor de linkjes, dat is wel heel handig.

          Je zocht trouwens naar vierkante bakken. Maar als ik de link van jouw ronde bak aanklik en ik zoek even verder op die site, dan zie ik verschillende vierkante bakken staan.
          Vierkant is wel bijna altijd duurder.
          https://www.pelckmans.net/nl/aanbod/terrasvijvers
          Last edited by Rob Roy; 24 July 2020, 09:52.

          Comment


          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Hier nog een zeer tevreden eb- en vloedsysteemkweker. Sinds kort overgestapt naar alleen vloeden na tevreden reviews voor nog meer kweekgemak.

          #10
          Wat voor relais zitten daar op ?

          Volgende updates gewoon onderaan zoals iedereen dat doet hopelijk, want dat op en neer scrollen en heen en weer bladeren is onhandig.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Elkwazizi
            Elkwazizi commented
            Editing a comment
            Ok doe ik volgende keer dan.
            Leek me handig als alle info in de OP stond

            De relays heb ik van Ali, wel heel lang op moeten wachten:
            https://nl.aliexpress.com/item/32649...198d4c4dHjcYsB

            Het zijn de 5V, 4 kanaals die ik heb, werken perfect.
            Wss kan je ze ook bij Kiwi electronics of andere krijgen, maar dat is duurder.
            Aansluiten op de GPIO (5v-aarding-4xdata) via de dupont jumpers.

          #11
          Nog eens tijd voor een update:

          Dit weekend heb ik het systeem live kunnen testen, en dat is goed verlopen.

          Geen lekker bij het vullen, en dat ging verder ook goed.
          ex_IMG_20200815_132026827.jpg

          De circulatiepomp doet zijn werk goed en doordat het vat rond is, gaat het water ook makkelijk rond.
          mijne zolder blijkt ook niet perfect waterpas te zijn, maar dat hebben we met wat laminaat op maat opgelost, meteen ook iets om op het openstaande stuk van het vat te leggen.

          Het gat voor je water af te stellen, echt handig:
          ex_IMG_20200815_183125813.jpg

          Met zakjes erbij, yesyes binnenkort ook een kweekverslagje:
          ex_IMG_20200815_134310656.jpg ex_IMG_20200815_183442831.jpg ex_IMG_20200816_145045222.jpg

          In de pigrow heb ik volgende settings:
          Knipsel.JPG Knipsel2.JPG
          De lamp gaat om 13u aan en 7u weer uit.
          Als de vochtigheid boven de 60% gaat, mag de ontvochtiger aan.
          Gaat de temperatuur onder 20, zet de verwarming aan
          Je kan ook je fans laten aangaan boven een temperatuur, maar ik heb de mijne altijd aan staan en die regel ik met een manuele dimmer.

          Er worden ook foto's genomen, hiermee kan je dan een timelapse maken:
          Knipsel3.JPG

          Hier alle cronjobs:
          Knipsel4.JPG
          Water geven 2x daags, bij opstarten alle relays nakijken, elke 15m een foto nemen

          Veel mogelijk met dat ding in alle geval, leuk!
          De grafiekjes heb je nog tegoed, mijne sensor heeft wat perikelen vertoont, daar heb ik een nieuw jumperke opgezet en nu dus nog even geduld om de logs te vullen.
          Ik ga misschien ook nog een framepie maken, dan kan ik het vat uit de tent en heb ik meer hoogte.

          Nou dat was em dan, als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag, suggesties zijn ook steeds welkom.

          Cheers
          Attached Files

          Comment

          Bezig...
          X