Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met NidoPro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Iemand ervaring met NidoPro?

    Korting op 420shop
    Zoals de title vermeld ben ik op zoek naar ervaringen met NidoPro. Deze als alternatief voor een toch volgens vele verkopers verouderd TPS HP2 systeem.
    https://www.greensell.nl/a-62402307/...r/#description
    Lopend Verslag

    #2
    Dat TPS HP2 systeem ziet er wel wat meer betrouwbaar uit vind ik. Het is wel een eenvoudiger systeem.
    En nog flink aan de prijs, dat zal niet zijn omdat het niet goed werkt.
    Ik vind die Nido er een beetje Chinees uitzien.
    Veel plastic, klein computertje, hoge prijs, wel meer functies, maar das allemaal software.

    Bestuurbaar via app, iOT en cloudintegratie...idunno of je je kweek wel zo moet koppelen overal aan.
    Alles automatiseren op 1 centraal punt is natuurlijk wel mega handig....mits het apparaat niet defect raakt, dan staat je hele kweek stil.
    (dan is het wel handig te weten hoe het met de service zit, krijg je bijv. een tijdelijke vervanger, wordtie hier of in Italie gerepareerd, of toch in China)

    Ik ben wel terughoudend over die koppeling met gsm en ongecontroleerd (?) je gegevens het web op gooien.
    Ik denk dat je wel even met wireshark en je router bezig bent om het een en ander te filteren als je daar ook wakker van ligt.
    Of je moet 'm op je lan houden, maar dat kost weer functionaliteit.

    Mooi ding als je je hele kweek wil automatiseren.
    Je maakt jezelf zo wel overbodig he...
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik zal even toelichten hoe ik er bij gekomen ben. Ik had al enkele growshops gesproken omdat ik een tps hp2 kon overnemen maar graag wilde weten wat aandachtspunten waren bij overname van een gebruikt exemplaar. Ik werd er meerdere malen op gewezen dat de tps EC sensor nogal gevoelig is voor storing en dat deze ruim €300,00 kost. Eigenlijk is het een vrij eenvoudig apparaat (dat vind ik een voordeel) qua functies. Hij meet PH en EC, stuurt EC bij door toevoeging van een x aantal componenten (kunnen er zo veel zijn als je wil) en corrigeert daarna PH. Indien nodig vult hij de bakken weer met vers water uit de kraan. De grote maar in dit verhaal is dat er eigenlijk maar 2 sturingen mogelijk zijn. Je kan dus meerdere voedingscomponenten toevoegen maar die worden allemaal gelijktijdig gedoseerd. De nido zou de mogelijkheid moeten hebben om eerst hydro a, dan hydro b en dan bijvoorbeeld een booster toe te voegen. Hierdoor kunnen de componenten ook eerst mengen voordat opnieuw gemeten wordt.
      Of al die automatisering wenselijk is... voor mij wel, maar ik heb zelfs een "slim" koffiezetapparaat dus dat is wellicht niet het beste vergelijk. Ik snap wel je security issues. Daar ben ik zelf ook nieuwsgierig naar. Anderzijds, indien deze over end-to-end encryptie verstuurd wordt ben ik daar niet zo heel huiverig voor. Waar het mij feitelijk om te doen is is dat ik bij afwezigheid via de camera kan zien hoe het verloopt en daar waar nodig bij te sturen zonder dat ik eerst weer in de auto moet stappen en er heen rijd. Dat de TPS zich al vele malen bewezen heeft is me duidelijk maar ik begrijp niet dat dat apparaat niet verder ontwikkeld wordt. De computer zelf is overigens niet eens zo duur, het zijn de sensoren en de absurde prijzen voor losse onderdelen zoals een slangenset (50,00 PER COMPONENT voor een filtertje). Dat weerhoud mij er dus ook een beetje van. Ik heb ook al gekeken voor een Bluelab Pro-Controller. Hier kan ik echter nergens een ervaring van vinden en is ook bepaald niet goedkoop (2000,00). Ik had mijn budget eigenlijk gesteld op 1500 en dat kan ik met een TPS net redden doordat deze gebruikt prima te koop zijn maar met bluelab ga ik dat niet redden.

    #3
    Ter aanvulling op mijn vraag... Ik heb de Nido aangeschaft en op het eerste gezicht ziet het er allemaal prima uit. Wel even opletten bij de aanschaf van PH- want er mag alleen fosforzuur in en geen salpeterzuur. Verder kan je het geheel instellen naar behoefte (maanden vooruit plannen indien gewenst) en daar waar nodig kan je ook bijsturen. Het installeren van de set en het instellen van de app op je mobiel had niet simpeler gekund. Jammer is wel dat een bekabelde internetaansluiting binnen 10 meter vereist is, dit is wel op te lossen met een draadloze gateway maar toch. Anderzijds is het ook wel een prettige gedachte dat er niemand op het interne netwerk van de Nido kan komen.
    Dingen die me opvielen....
    • er wordt 2 meter waterleiding meegeleverd. Dit is eigenlijk te weinig en helaas was het bij Greensell ook niet leverbaar. Zolang de waterleiding aangesloten zit kan je de PH en/of EC proberen niet uit de stuurcomputer halen want dan loopt het spul over (op zich logisch). Nu hebben ze gelukkig wel gebruik gemaakt van snelkoppelingen dus leidingen loskoppelen is een fluitje van een cent maar ben benieuwd hoe lang dat heel blijft.
    • In eerste instantie doseert het apparaat vrij fors met de PH- wat voor een enorme dip in mijn PH heeft gezorgd. Dit loopt wel weer op maar mag van mij iets subtieler. De uitstekend bereikbare klantenservice vertelde mij dat dit na circa 2 dagen goed zou moeten zijn (de dosering past zich automatisch aan). Dat moet ik dus eerst nog ondervinden....
    • De interne pomp is vrij krachtig... er wordt geadviseerd om deze zo hoog mogelijk in het vat te doen maar hierdoor spoot het water in mijn geval wel over de rand heen, dit heb ik opgelost door er een elleboogje op te zetten die het water naar beneden spuit i.p.v. recht naar voren.
    • Er is een waterniveau sensor meegeleverd. Deze kent helaas in tegenstelling tot wat ik zou verwachten slechts 2 waarden.... 100% en 0%. Hierdoor kan je wel zien dat het waterniveau niet op pijl is maar je kunt niet zien hoeveel er uit is. Dat is wel een serieuze tegenvaller
    • Er wordt 1 slim stopcontact meegeleverd. Deze is standaard geconfigureerd voor een lamp maar kan ook ingesteld worden om bijvoorbeeld een afzuiger aan te sturen. Het was mooi geweest als deze ook de mogelijkheid had om te dimmen (dus harder/zachter afzuigen). Gemiste kans
    • Er staan enkele plantsoorten voorgeconfigureerd, denk hierbij aan tomaten, sla en paprika's. Leuk, maar niets wat wiet gerelateerd is.
    • Er is een gebruikersgroep op Telegram die gemodereerd wordt door Nido. Hier krijg je zeer snel antwoord op je vragen
    • De app geeft aan wanneer er iets niet in orde is, bijvoordeeld te weinig water of een afwijkende PH-waarde. Helaas geeft de app geen pushmeldingen dus je zult zelf met enige regelmaat moeten controleren of alles nog in orde is.
    • Was mooi geweest indien het apparaat kon koelen/verwarmen, had weer een chiller gescheeld.
    Conclusie na 1 dag... prima aankoop, wel wat aan de prijzige kant... over enkele weken weten we of het succesvol is, tenslotte zou het idee moeten zijn dat ik er nu geen omkijken meer naar heb.

    Aanvulling... via de webapplicatie kan je ook exact zien welke acties het apparaat heeft uitgevoerd. Zo kan ik zien dat om 10.00u er 8ml PH- is toegevoegd. Handig want daardoor kan ik ook een inschatting maken hoe lang hij nog met zijn voorraad PH- doet.
    Last edited by Voor het eerst; 23 March 2021, 12:21.
    Lopend Verslag

    Comment


      #4
      Na de eerste week gebruik (mocht je onderstaande nog niet in mijn kweekverslag gezien hebben)....
      Apparaat doet wat het moet doen. Software is in ontwikkeling en dit uit zich in regelmatig nieuwe functies. Zo is de verwachting dat in de loop van dit jaar de data geëxporteerd kan worden, foto's opgeslagen kunnen worden op je smartphone/tablet en zelfs timelapse. Ook wordt het nog mogelijk om in plaats van een C voedingscomponent PH+ toe te voegen. Gebreken heb ik nog niet kunnen vinden, wel een bug in de software... Door de omschakeling van winter naar zomertijd wordt de klok een uur later dan afgesproken uitgeschakeld. Dit heeft er mee te maken dat je geen begin en eindtijd ingeeft maar een duur. Dus je schakelt de lamp in om 21.00u voor de duur van 12 uur. Je zou het ook een feature kunnen noemen ipv een bug maar dat is een andere discussie

      Dosering van PH- regelt zich inderdaad vanzelf in, wordt steeds regelmatiger. Web interface is leuk maar momenteel uitsluitend geschikt voor weergave van data en niet om zaken te wijzigen. De verwachting is dat dit eind april/begin mei mogelijk wordt. Tevens wordt er onderzocht of er dmv een bridge apparatuur van derden aangesloten kan worden (slimme stopcontacten van Alecto bijvoorbeeld). Mijn opmerking naar de klantenservice dat een fancontroller wel een uitkomst zou zijn is opgepakt en wordt naar gekeken. Dan kan ik ook de afzuiging via het systeem regelen en dan heb ik werkelijk alles in 1 overzicht.

      Op dit moment stuurt de controller mijn verlichting, mijn chiller en uiteraard de voeding/ph.

      Ik ga hier geen foto's neerzetten van de opstelling (als je het per se wil zien, ze staan in mijn verslag) maar wel van zowel mijn mobiel als de web-interface.

      Web-Interface:
      F437EE9F-58BB-4547-A112-C40B83C9000B.png

      Mobiel overzicht (startpagina app)
      2BB117EF-E581-4B10-956F-FEA9A28F64D1.jpeg
      Waarde over een week genomen (in dit geval kamertemperatuur maar voor pH, EC, RH en watertemperatuur gelijkwaardig overzicht).
      B7838A2B-C00A-4CFB-BF2A-7DFFFB621791.jpeg
      En de kalender... hier stel je per periode (minimaal 24 uur) de waarden in. Eventueel is het mogelijk om dag/nachtritme in te stellen maar goed, het enige wat wijzigt is in mijn geval de verlichting). Je kan dan kiezen welke waarden/controllers je gedurende de periode wenst te hanteren. (Zie ook onderste afbeelding)
      image_400018.jpg
      EAE9E431-6C36-4B72-B4DD-03619B69590A.jpeg
      Lopend Verslag

      Comment

      Bezig...
      X