Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problemen met groeifase.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Problemen met groeifase.

    Korting op 420shop
    Op 2 ruimtes heb ik 1 voedingsvat staan met 2 pompen en druppelaars.

    De ene ruimte gaat perfect, alleen de andere ruimte (die ook een ander type druppelaars heeft) gaat ineens erg slecht, veel wortelen niet door de slap en de wortels zijn vaak bruin. De ene plant blijft erg klein en wortelt niet, terwijl de andere plant groot is, maar met weinig aftakkingen.
    De eerste week kregen ze met de gieter, en ging het eigenlijk perfect. Sinds het met de druppelaars gaat is het waardeloos.

    Wat al bekeken:
    - Temperatuur. 18-26
    - Genoeg water?, Ja
    - Lampen zijn goed
    - Aan/Afvoer lucht
    - pH, in orde (5.8-6.2)

    Er is wel een verschil tussen de 2 hokken, namelijk dat de 1 met WZW folie is bekleed, en de andere met isolerend zilverfolie (lijkt op bubbeltjesplastic maar dan van aluminium). Het hok met bubbeltjesplastic draaide de eerste 3 keren goed , maar is eigenlijk sinds ik op slaps ben slecht geworden. Ook heeft het ene hok spinnenkoppen (druppelaars) en de andere een 2ehands druppelsysteem (is in een ander hok gebruikt).

    Zelf denk ik dat het misschien kan komen door OF het folie (wat misschien giftig is). Of dat er iets met de druppelaars is dat giftig is.

    De vorige draai was er precies hetzelfde probleem, en kwam er maar 3 ons van dat hok af.

    #2
    Re: Problemen met groeifase.

    bruine wortels is dat geen teken dat je te veel water geeft?mss een fototje ofzo is altijd handig
    Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

    Comment


      #3
      Re: Problemen met groeifase.

      Foto kan ik nog even niet geven, maar zal ik spoedig posten.
      Ik denk dat ik de symptomen redelijk duidelijk heb beschreven zo, als je nog info nodig hebt kan ik je die geven

      Comment


        #4
        Re: Problemen met groeifase.

        Hey Martin.

        Wat voor planten kweek je ? Zijn ze uit zaad opgekweekt of gebruik je stekjes ?
        Heb je je druppelsystemen schoongemaakt voor gebruik en gechecked op verstopping, schimmelgroei etc ?
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: Problemen met groeifase.

          Ik gebruik AK47 stekken, het druppelsysteem is niet schoongemaakt, en zo meegenomen van het vorige hok (heeft wel een maand stilgelegen).
          Ook viel mij trouwens op dat de startblokken nogal groenig waren (alg).

          Comment


            #6
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Problemen met groeifase.

              Stekken ed. waren gewoon gezond idd.
              Welke chemicalien moet ik gebruiken om het weer goed te krijgen?
              Ik ga trouwens vanavond even met stikstof aan de gang, op een wijzer zag ik de symptomen, en die lijken er erg op.

              Ze staan 1 week in de bloei

              Comment


                #8
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: Problemen met groeifase.

                  Mja ik denk er zelf ook aan om alles eruit te trekken, maar dan zit ik natuurlijk ook met het probleem dat ik dan met 2 vaten aan de gang moet.
                  Het is wel het beste denk ik ja, want voor minder dan 16 gram per stuk doe ik het niet.

                  Comment


                    #10
                    Re: Problemen met groeifase.

                    Hoy martin,

                    Ik ben wat laat maar kun je me misschien de alg beschrijven? Ik denk dat het in jouw geval lange groene draden zijn, niet? In principe kun je deze vastnemen.
                    Algen komen altijd voor in water, tenzij bewerkt met chloor en dergelijke zoals ons kraantjeswater. Na enige tijd (chloor uitgelucht) komen die toch gewoon terug maar dat hoeft niet echt een probleem te zijn. Merk je echt een algenplaag op, dan is er iets fout. Algen tieren meestal op een teveel van iets in het water. Dit kan gaan van licht, tot voeding of zelf zuurstof. Echter zijn er ook verschillende soorten algen:

                    - Groenwieren (chlorophyceae)
                    deze staan het dichts bij de hogere planten en zijn zelden scheikundig te bestrijden zonder de andere planten te raken. Ze groeien echter even zelden uit tot een plaag. Enkele groenwieren wijzen zelfs op een groeivriendelijk klimaat. Soorten groenwieren zijn: groen puntwier (niet echt schadelijk), pelswier (kan snel koloniseren), bundelwier (niet echt schadelijk), draadwier (niet echt schadelijk), kluwenwier (niet echt schadelijk) en groen zweefwier (bloei in het water, bestrijding dmv uv licht).
                    Vaak wordt hierbij gedacht aan teveel licht, maar een goede NP verhouding lijkt eerder doorslaggevend.

                    - Roodwieren (rhodophyceae)
                    de meeste wonen in zee maar ook in zoetwater kunnen enkele vormen voorkomen. Daar behoren deze tot de moeilijkste en tegelijk meest resistente algensoorten. Om er zeker van te zijn legt men de vermoedelijke rode algen gewoon in spiritus en dan komt hun rode kleur tevoorschijn. Soorten roodwieren: zwart puntwier (vragen wat tijd om tot ontwikkeling te komen), penseelwier (koloniseert meestal dode voorwerpen), baardwier (wanneer in kolonies vormen ze golvende baard)
                    De baardwieren komen vooral voor in hard, alkalisch water. Maar...we proberen de natuurwetten te omzeilen door pH- toe te voegen aan alkalisch hard water (pH onder 6,8 dmv toevoeging CO2 en filteren over hoogwaardige filterturf is onmogelijk) dus ik kan niet echt zeggen wat dit gaat geven. Echter doen alle roodwieren hun voordeel met zeer voedselrijk water (NPK en waterstofcarbonaten). Tevens is een te sterke stroming, of teveel zuurstof want deze gaan hand in hand, in het water bevorderlijk voor de groei van roodwieren.
                    Voor roodwieren geldt: beter voorkomen dan genezen. Aangetaste delen moeten zo snel mogelijk verwijderd worden indien mogelijk want deze koloniseren zeer snel. Succesvolle vernietiging kan enkel door toevoeging van CO2, vooral bij baardalgen.

                    - kiezelwieren (diatomeae)
                    Deze worden vaak ook bruinwieren genoemd, voelen ruw aan en vormen een soort van bruine laag (laag op laag is ook mogelijk).
                    Ook deze zouden we in principe niet mogen tegenkomen want ze gaan gepaard met een te hoge pH en door het opvoeren van de lichtintensiteit zouden ze spontaan moeten verdwijnen. Daar we met minimum een 400Wer werken zou dit geen probs mogen geven.
                    Echter...binnenin de buisjes van de druppelaars is het goed mogelijk dat deze zich gaan ophopen en op termijn je slangetjes gaan dichtslippen.

                    Er bestaan dus heel wat soorten algen en ik heb ze al allemaal gezien (in het aquarium dan wel). Daarom is het eventueel handig als je de alg voor me kunt beschrijven, zo detaillistisch mogelijk!!! Soms is het onderscheidt zeer moeilijk te maken, zeker buiten een aquarium.

                    Welk water gebruik je voor je plantjes, kraantjes of regen? Volgens mij zit je met een te hoog N gehalte in combi met misschien water dat veel te sterk beweegt en dus teveel zuurstof bevat. Teveel N geeft bruine worteltjes maar ook wortelrot door overdadig bewateren.

                    Grtz $iR
                    Last edited by SirSmokeAllot; 1 April 2010, 05:16.
                    sigpic

                    Comment

                    Bezig...
                    X