Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EC waarde uitrekenen met Adwa AD32

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    EC waarde uitrekenen met Adwa AD32

    Korting op 420shop
    Ik ben aan het calculeren hoeveel voeding ik van Plagron Hydro A + Hydro B moet toevoegen.
    Hiervoor gebruik ik de Adwa AD32.

    Klopt het dat de mS waarde gelijk staat aan de EC waarde?

    Ik heb het volgende geprobeerd:
    1 liter water kom ik uit op mS: 0,63 en PPT: 0,31

    Met 1 ml Hydro A + 1 ml Hydro B kom ik uit op mS: 1,52 en PPT 0,76.

    Is de EC dan 1,52?

    #2
    https://www.getbluelab.com/Resource+...ductivity.html
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Ik kom dan uit op deze berekening als voorbeeld:

      Week 3, daalt het water van 95 naar 45,5 liter water, en deze heb ik nodig op EC op 0,8.
      EC staat nu op 0,5.
      EC moet met 0,3 EC omhoog.
      Dus 0,3 delen door 0,89 = 0,337 x 45,5 = 15 ml toedienen van zowel Hydro A als B.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Idunno man, ik weet niet of dat zo werkt.
      Daar heb je die meter voor eh, dan hoef je niks uit te rekenen, je gooit er wat bij van allebei en dan kijk je wat op de meter staat.

    • Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Hoe reken ik ppt of mS om naar EC?
      Als ik dat weet kan ik het uitrekenen.

    #3
    Interessant ik volg

    Comment


      #4
      Je meet je water die heeft een bepaalde ec waard.
      Dan gooi je a+b er bij en dat doe je tot je de juiste ec waarde hebt.

      dus niet zo moeilijk rekenen

      Comment


      • Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Dat kan inderdaad.
        Maar als je te hoog zit, kan je het niet verlagen.

        1 ml van zowel hydro a als b, resulteert in 0,89 EC verhoging per liter.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Jawel dan gooi je er een paar liter water bij.
        Je bent erg bezig met problemen zoeken, terwijl het echt niet zo moeilijk is

      • Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Ik vind zelf ook dat ik veel te moeilijk denk.

        Aan de andere kant als mijn berekeningen kloppen, dan heb ik een mooie richtlijn.

        Zonder berekeningen, dan is het gokken hoeveel ik erin doe.
        Helemaal dat ik niet 1 voeding maar 2 erin moet doen, zowel hydro a + hydro b. Dus als ik met a op de juiste EC komt, dan moet ik er ook nog b erbij in doen, en dan heb ik dus al een probleem.

      #5
      Hoe doen jullie kwekers op DWC het met het regelen van de EC waarde?

      Comment


        #6
        Ik hanteer deze EC waardes:

        Groei:
        - week 1: 0,4
        - week 2: 0,6
        - week 3: 0,8

        Bloei:
        - week 1: 1
        - week 2: 1,2
        - week 3: 1,4
        - week 4: 1,6
        - week 5: 1,6
        - week 6: 1,2
        - week 7: 1
        - week 8: 0,8
        - week 9: 0

        Comment


          #7
          Ik kies voor een andere aanpak.
          Ik ga uit van mijn watertank 157 liter, en aangepast laat ik mijn DWC systeem vollopen.

          Alleen de eerste 2 weken begin ik met het DWC systeem vol te gieten met water.
          Vanaf de 3de week komt het water een stuk lager te staan, en dus minder liter, en dan is het handig om gebruik te maken van de watertank, omdat die samenstelling klopt volgens het voeding schema.

          Ik heb er wel een vraag over:
          Als ik ga van week 4, 133 ml hydro a + b toevoegen, en in week 5, 152 ml hydro a + b toevoegen, moet ik dan eerst voor week 5 het watervat weer vullen tot bovenaan en dan de 152 ml a + b toevoegen, of per week de kweektank leeg laten lopen?

          De fabrikant zegt dat het kweeksysteem 3 weken mee kan, en dan nieuw voedingswater moet worden aangemaakt.
          En ik weet niet als ik iedere week zoveel ml toevoeg, of dit opstapelt, of juist niet omdat de planten het verbruiken.

          Iemand die het weet?

          Comment


            #8
            Hier het kweekschema voor de watertank van 157 liter, van Plagron zelf.
            Deze EC waardes liggen een stuk hoger, dan die ik hiervoor noemde.
            Om het makkelijk te houden wil ik dit voedingsschema aanhouden.

            Volgens de fabrikant moet ik het DWC systeem om de 3 weken leegpompen en het voedingswater opnieuw aanmaken.

            Hoe zit het met het toevoegen van voeding hydro a + b per week?
            Week 1: 157 ml
            Week 2: 157 ml
            Week 3: 188 ml

            Moet ik in week 2 alleen de 157 ml hydro a + b erin doen?
            De watertank vullen en 157 ml toevoegen?

            Als dat gedaan is, dan het DWC systeem laten vollopen.

            Ik ben benieuwd hoe het werkt!
            Attached Files

            Comment


              #9
              QnQ weet jij iemand hoe dit werkt met het toedienen van voeding op DWC?
              Als ik het eenmaal weet, blijf ik het op die manier toepassen.

              Comment


                #10
                De watertank van 157 liter vult d.m.v. een vlotter het waterpeil aan, en maakt het rekenen makkelijk.
                Alleen weet ik dus niet hoe het zit onderling de weken, of ik de watertank moet aanvullen en de opgegeven voeding van Plagron moet toedienen, of dat ik alleen het verschil in ml moet toedienen per 3 weken.

                Comment


                  #11
                  Nicle

                  Miss is het handig om een pen en papier te pakken een dikker toeter te draaien en is een dag of wat YouTube te kijken hoe andere dit allemaal doen.


                  https://www.youtube.com/channel/UChm...2Pirf8CouH1ocA

                  Comment


                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Ik ben nogal eigenwijs, net zoals de meeste kwekers, dus ik zou Plagron en de fabrikant van dat systeem beide niet volgen.
                    Ik volg eigenlijk nooit de adviezen van fabrikanten maar google en zoek de praktijk-ervaring van anderen.

                  • Nicle
                    Nicle commented
                    Editing a comment
                    Het gaat mij erom dat de kweek een succes wordt.

                    Er is helaas nog maar 1 wietzaadje goed ontwikkelt in een steenwol stek plug, nu nog 3 andere, en als ze 4 blaadjes hebben gaan ze het systeem in.
                    Dat vind ik behoorlijk traag gaan.
                    Maar daardoor heb ik weer tijd om mij te verdiepen in de voeding.
                    Ik ga ook eens Googelen hoe andere kwekers het doen met mijn kweeksysteem.

                  • Nicle
                    Nicle commented
                    Editing a comment
                    QnQ het leuke van het kweken is, dat je als kweker zelf bepaalt wat er gebeurt. Je hebt alle touwtjes in handen. Dat is denk ik voor veel kwekers erg belangrijk, om zo ook invloed te hebben op het eind product.

                  #12
                  Volgens mij ben ik eruit:

                  Hoeveel liter water en voeding
                  Week 1 & 2: water 1 cm water in de netpot
                  Week 3: water 5 cm onder de netpot = 45,5 liter
                  Bloei: water 8 cm onder de netpot = 36 liter

                  Dit heb ik gemarkeerd (kras te maken) in de controller pot, zodat ik weet op welke hoogte ik de vlotter moet instellen.

                  Het aantal liter water heb ik bepaald door emmers met water erin te gieten, maar is op zich niet direct relevant, want de vlotter houdt het op de juiste, gewenste hoogte.

                  Als ik het goed begrijp, maak ik het voedingswater aan wat Plagron aangeeft voor de watertank van 157 liter.
                  Dan laat ik het DWC systeem hiermee op de gewenste hoogte van het waterpeil vollopen.
                  En als de week erop de EC omhoog moet, voeg ik het verschil in ml hydro a + b toe, zodat die uitkomt op de EC waarde in het voedingsschema.

                  Na 3 weken systeem leegpompen, nieuw voedingswater aanmaken, en weer hetzelfde verhaal.

                  -

                  Nu is er nog 1 ding wat niet overeenkomt met het voedingsschema van Plagron, en dat is week 1 van de groei.
                  Zij adviseren een EC van 1.4, terwijl ik van ervaren kwekers en online lees:
                  Houd de EC- of voedingswaarde aan de lage kant in een DWC systeem. Begin met de helft van de aangegeven concentratie volgens de richtlijnen van de voeding die je gebruikt. Een lagere EC waarde van bijvoorbeeld 1.1 in het begin, zorgt voor een hogere opname van water waardoor de groei zal versnellen.

                  Als het goed is kan ik hier verder mee, en is het nu wachten totdat er nog meer plantjes uit de stek pluggen komen.
                  Tot nu toe nog maar 1.

                  Comment


                    #13
                    Oorspronkelijk geplaatst door Nicle View Post
                    Ik hanteer deze EC waardes:

                    Groei:
                    - week 1: 0,4
                    - week 2: 0,6
                    - week 3: 0,8
                    Dit lijkt me meer in de goeie richting voor de eerste 3 weken.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                    • Nicle
                      Nicle commented
                      Editing a comment
                      Bedankt. Dat is ook wat ik lees van andere ervaren kwekers, laag beginnen met de EC.

                    #14

                    Comment

                    Bezig...
                    X