Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elektrische Koelbox(deksel) voor het koelen van watertank

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Elektrische Koelbox(deksel) voor het koelen van watertank

    Korting op 420shop
    Goedemiddag,

    Met deze hoge temperaturen is het lastig om je water op temperatuur te houden zonder koeling.

    Nu heb ik een elektrische koelbox staan die op ECO-mode 7 watt verbruikt, en 10 graden onder de omgevingstemperatuur koelt.

    op eco mode aangezet en daar een thermometer ingehangen, en inderdaad na een half uur 20 graden in de koelbox en 29 erbuiten.

    Het werkzame gedeelte van de box is alleen de deksel dus een gat maken in deksel van de watertank en daar de koeler op aansluiten.

    Nu zit ik te denken om deze op een tijdschakelaar of een thermostaat voor aquariums als dat bestaat hihi aan te sluiten.

    Wat denken jullie? Zou dit kunnen werken?

    mvg

    #2
    Ik neem aan dat je gemeten hebt in een lege koelbox, m.a.w. de box was gevuld met lucht.

    Ter info: de hoeveelheid energie die benodigd is om 1 liter water 1 graad af te koelen is ca. 4000x groter dan die voor 1 liter lucht.... hou daar ff rekening mee.

    Maar wat jij wilt doen is denk ik de lucht bovenin het watervat koelen, waardoor het koele water waarmee je die vult naderhand niet langzaam opwarmt. Of je dat gaat redden met dat deksel durf ik niet te zeggen. Je zult het systeem zodanig moeten maken dat de koele lucht in het (gesloten) systeem een minimale uitwisseling met de (warme) buitenlucht heeft, m.a.w. je zult het koelsysteem goed moeten afsluiten van de buitenlucht. Ook zul je de wanden van je watervat moeten isoleren, omdat daar ook een hoop warmteoverdracht zal plaatsvinden. Wees je er ook bewust van dat de buitenzijde van het deksel zijn warmte kan afstaan naar de buitenlucht. (koelen = verplaatsen van warmte; als je iets afkoelt, dan warmt er dus per definitie iets anders op).

    Dat gezegd hebbende.... volgens mij is de laatste hittegolf van dit jaar wel op zijn eind (hoop ik)...

    Comment


    • Mark de Boer
      Mark de Boer commented
      Editing a comment
      Klopt de koelbox was verder leeg tijdens het meten.

      De te maken bak heeft als wanden en bodem 18 mm mdf, en dan 4 cm piepschuim als isolatie.
      Deksel zelfde principe alleen dan hardhouten multiplex 6mm en een 4 cm piepschuim en dan nog laag multiplex.

      Je hebt gelijk het is meer om het opwarmen tegen te gaan, ben het met je eens dat de waterbak geisoleerd moet zijn.

    #3
    Kun je niet een zuurstofpomp in die koelende box zetten, en dan met slang hup een steentje eraan en onderin het watervat ?
    Ik denk dat dat het hardste koelt, omdat de koude lucht door het water gaat.
    Je zult dan even moeten experimenteren hoe groot de "inlaat" van de koelbox moet zijn want die moet minimaal open staan en teveel betekent minder koele lucht.
    Je zult die koelbox wel continue aan moeten laten anders gebeurt er helemaal niks en de kans is groot dat je ook niks ziet, omdat zoals Meglow al zei, je serieus vermogen nodig hebt om zelfs al 1-2 graden te koelen.

    Maar als je het gaat proberen wil ik het wel zien natuurlijk
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Mark de Boer
      Mark de Boer commented
      Editing a comment
      Heb ik ook aan gedacht maar extra zuurstof toevoegen kan weer meer ph schommelingen veroorzaken, bij een Eb en vloed systeem.

      Als het vloed trekt er warme lucht in de watertank vanuit de kweekruimte omdat er water uit de bak omhooggepompt word en de bank niet vacuum trekt

      Die lucht is zeker 25graden of warmer, als het water weer terug stroomt zal de meeste warme lucht weer ontsnappen en dat laatste beetje wil ik eigenlijk koelen.

    #4
    Ik weet niet hoe groot je dwc is maar een chiller gebruik ik nu 3 jaar in mijn 4x20L rdwc en ik heb er geen moment spijt van.
    het is misschien een investering maar beter als bevroren flessen moeten plaatsen. Als je om aquariaforums rondkijkt staan er meestal wel wat te koop voor nog geen 150 euro.
    4x20l-rdwc-met-2x-critical-en-2x-mimosa-evo-480wled nu lopend.....

    Comment


      #5
      Ik zie nu zojuist dat dit een ouder topic was
      4x20l-rdwc-met-2x-critical-en-2x-mimosa-evo-480wled nu lopend.....

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment

        Newby

      • colori
        colori commented
        Editing a comment
        Des al niettemin, ik wil foto's zien van die olanten in dwc!

      • EasyW
        EasyW commented
        Editing a comment
        altijd leuk wat foto's van je dwc setup met chiller oplossing

      #6
      Die gaan er komen. Ik ben zojuist verhuisd en ga dit weekend of misschien volgend weekend starten met de bouw van mijn nieuwe hokje.
      4x20l-rdwc-met-2x-critical-en-2x-mimosa-evo-480wled nu lopend.....

      Comment


        #7
        zo een coolbox werkt met een 12v/24v peltier element. Dit werkt goed om alles in de koelbox lekker fris te houden maar om effectief lucht/water te gaan koelen zal zo een peltier element niet genoeg zijn om de boel te koelen. Het is gewoon te zwak om zoveel warmte af te voeren.

        Er zijn een hoop waterkoelingen gebouwt met peltier elimenten voor CPU's koel te houden maar om ze efficient te maken spreken we over deftige wattages en vermogens. niet bepaalt handig. Dat wat in zo een coolbox steekt heeft niet voldoende kracht om al de warmte af te voeren.

        CPU Overclocking was mijn vorige hobby, echt bergen geld in gepomp en een deftig aantal cpu's door gebrand Heb zelfs een pc in een frigo gebouwt gehad

        Maar kort gezegt, Peltier element is goed om koude dingen koud te houden maar echt warmte afvoeren is deze niet echt geschikt. Steek maar eens een flesje warm water in zo een koelbox, hij zal lang nodig hebben om die box al 2 of 3 grader kouder te krijgen
        Last edited by sounix; 8 October 2020, 18:20. Reden: schrijffout
        Legal, doesn't make it better or right

        Comment

        Bezig...
        X