Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wortels vuil van voeding: een probleem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    wortels vuil van voeding: een probleem?

    Korting op 420shop
    Hallo, Ik doe RDWC. planten zien er (nu twee weken op 12/24) kengezond uit.

    PH: 6,1
    water temp: 17,5
    temp hok: 28
    RL: 45%
    EC: 1,5

    Ik gebruik als voeding:
    canna aqua vega, cannazym, cannaboost en canna rhizotonic.

    Ook gebruik ik beneficial bacteria: great white + voodoo juice. (om rootrot tegen te gaan)

    Ik zie dat de wortels bedekt zijn in een laag smurrie, ik kan de smurrie er perfect afspuiten met een waterspuit, dan zijn de wortels parelwit.

    Nu is mijn vraag: kan dit op termijn ook de wortels verstikken als ik het niet er altijd afspoel????

    Zie foto: voor en na afspoelen.

    Is dit veroorzaakt door biologische additieven? (enzym, bacteria, rizotonic) zou ik dit niet meer hebben als ik enkel canna vega geef bvb?

    Ik doe om de twee weken reservoir change.

    Als de planten groter zijn, ga ik dit niet meer kunnen afspoelen en kunnen ze stikken?

    Welke voeding geven jullie in hydro? Ook additieven of enkel minerale voeding???? organic?

    root rot kan je niet zomaar afspoelen, veronderstel ik?


    Mvg Manfred
    Attached Files
    Last edited by Manfred; 22 October 2021, 17:49.

    #2
    nog pics

    ik lees ergens dat het kan zijn omdat ik te vroeg ze in het water heb gestoken? de wortels komen niet van overal uit het potje?

    op tweede foto draaien de wortels precies in een spiraal rond elkaar...
    Attached Files
    Last edited by Manfred; 22 October 2021, 18:54.

    Comment


      #3
      Geen ervaring mee, maar heb je het na iedere reservoir wissel opnieuw? Dan is het mss de combo van producten , iets die dit veroorzaakt. Zal geen rot zijn aangezien ze wit zijn na afspoelen he. Mooi om es te zien ook rwdc.
      Ganja always does the trick.

      Comment


        #4
        Rreppellsteeltjam weet waterdingen.

        Comment


          #5
          Is dit veroorzaakt door biologische additieven?
          Die kans is vrij groot ja.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • Manfred
            Manfred commented
            Editing a comment
            en kan dat kwaad ivm voedselopname die geblokkeerd kan worden ofzo? beter van niet zeker? heb je advies hieromtrent? bedankt! ik lees overal wel wat dat organics soms meer kwaad dan goed doen...
            Last edited by Manfred; 23 October 2021, 09:37.

          • Elkwazizi
            Elkwazizi commented
            Editing a comment

          #6
          Bad water (EC>0.5) contains mostly sodium and chloride. These two elements can block the uptake of beneficial nutrients and become toxic to your plants. With a Reverse Osmosis (R.O) filter, you can remove both of these elements. Simply making a mixture of bad water and R.O water to an E.C of 0.4 will result adequate bi-carbonates to stabilise pH levels, but the calcium and magnesium levels will be too low. Make a mixture of R.O and tap-water until you reach an E.C of 0.2 and then add CANNA CALMAG AGENT until you reach an E.C of 0.4.

          Comment


          • Mich000
            Mich000 commented
            Editing a comment
            Ik ben zeker geen ervaren hydro kweker maar het lijkt me sterk dat je wortels dood gaan door gebruik van leiding water. Ik ben nu met de 3e kweek bezig en nog geen wortel problemen gehad, leiding water hier heeft EC van 0.65 (Chloride 84mg/l, natrium 92 mg/l), ik heb ook nog nooit waterstofperoxide of chloor toegevoegd.

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Manfred quote ook een Engelse of Amerikaanse text en dat water kun je al helemaal niet vergelijken met wat we hier hebben.
            Bad water (EC>0.5) contains mostly sodium and chloride.
            Daar begint de onzin al. Misschien is dit zo in de Amerikaas, maar das hier niet.
            De quote komt ook van een commercieel bedrijf, de verkoper van dat calmag; Het is reclame !!!!

            RO-water is niet geschikt om mee te kweken.
            Het is ook gewoon een beetje dom. (sorry, niet persoonlijk)
            Eerst ga je alle kalk eruit zitten filteren en daarna ga je het weer toevoegen.
            Waarom zou Canna dat nou adviseren? De producent van dat Calmag agent?

          #7
          Als je bio/organisch blijft gebruiken, hou je de problemen.

          Gebruik alleen rhizotonic en minerale a/b voeding en een booster.

          Waterstofperoxide of chloor 5% gebruiken om water/wortels schoon te houden.

          Ro water met calmag aanvullen tot 0.7 ec, daarna alles normaal toevoegen.

          Comment


          • Elkwazizi
            Elkwazizi commented
            Editing a comment
            Perfect advies hier!
            Ik doe dit ook en nog geen problemen gehad met wortelrot e.d.

            Ik heb wel problemen gehad door gebruik van bio producten --> Ph gaat schommelen doordat de organismen doodgaan endat geeft ook nog eens een hoop troep.
            Voor m'n gewortelde stekken was het helaas nefast...

          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Organisch kweekt nou eenmaal anders dan mineraal.
            Bij mineraal hou je alles wit en clean, bij organisch kweken is dat helemaal niet het streven.
            Bij hydro, waar je alles in een groot vat kiepert wordt meestal mineraal gekweekt omdat organische stoffen maximaal 24uur houdbaar zijn.
            Last edited by QnQ; 1 December 2021, 07:33.

          • Manfred
            Manfred commented
            Editing a comment
            bedankt voor het heldere advies!

          #8
          Deze kleur hebben de wortels van mijn stekken ook nadat ze voeding krijgen. Zolang de planten kerngezond zijn mag je er rustig van uitgaan dat het geen probleem is. Bladeren reageren immers direct op problemen.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment

          Bezig...
          X