Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hydroponic vragen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hydroponic vragen.

    Korting op 420shop
    Beste gowers,

    Ik ben van plan om een hydroponic systeem te maken. Ik heb op dit forum al een mooie beschrijving gevonden en die ga ik gebruiken.

    Ik heb alleen twee vragen.

    1 Wanneer de installatie gereed is pomp je dan 24 uur per dag water door het bakje met wortels of een aantal keren per dag een aantal minuten? Bij echt hydrokweken zie je vaak dat ze met eb en vloed werken. Dan krijgen de planten ook maar een aantal keer per dag water.

    2 (wellicht een domme vraag) Moet je met stekjes kweken. Ik zie heel af en toe dat ze zaad gebruiken maar ik vind er te weinig over.

    Ik wil 2 x ak in een mix grond kweken met 2 x ak hydroponic ernaast. Zo om het verschil te meten in de verschillende kweek methodes.

    Alvast bedankt voor de eventuele hulp.

    Grtz Q

    #2
    Re: Hydroponic vragen.

    Welk systeem bedoel je?

    Over het algemeen laat ik de pomp 1-2 x per dag lopen, afhankelijk van de behoefte.
    Steenwol wordt vaak te nat gemaakt, waardoor hij niet goed wordt doorworteld. Standaart werk ik met 15% run-off.
    Maar het is ook een zaak van kijken naar de plant en de vochtigheid en EC van het medium meten.

    Werk je zonder medium, kan je 4x per dag de pomp 15 min laten lopen.
    Een nevel systeem kan je elk uur 2-4 x een puls laten geven.

    Succes, HJM
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

    Comment


      #3
      Re: Hydroponic vragen.

      Het ligt eraan wat voor hydroponics je heb, je heb verschillende systemen daarvoor.

      Als je er een maakt/koopt met eb en vloed dan zou ik persdoonlijk op korrels gaan zitten en niet op steenwol.

      Als je er een maakt/koopt met een luchtpomp dan kan je die 24/7 laten draaien met mapito of eurofoam of korrels.

      Als je eb en vloed gebruikt dan idd wat HJM zegt, 4 tot 6 keer op een dag 5 a 10 minuten.

      En als je er 1 pakt met aarde en 1 pakt met hydro zal je gelijk het verschil zien met aarde ten opzichte van hydro.

      Het enige is wel met hydro dat je goeie meters moet hebben, en dat je zelfs alles moet instellen qua PH en EC.

      Veel suces verder!!!

      Grtz

      Comment


        #4
        Re: Hydroponic vragen.

        Ik wilde met hydrokorrels gaan werken. Er staat een bouw verslag in dit subforum van iemand die gebanned is. Deze wilde ik gebruiken. Ik typ op mijn iPhone dus kan de link niet toevoegen HJM.

        Kan ik wel zaden gebruiken bij de hydro korrels of toch alleen stekjes.

        Albast bedankt en ik zal je verslag eens doorlezen HJM.
        Grtz Q

        Bedankt Dude,

        De 2x ak zal gewoon zonder systeem water krijgen. Ph en Ec zal ik zeer zeker in de gaten houden. De meters heb ik al, nu de rest nog

        Grtz Q
        Last edited by Quattro; 8 April 2011, 11:12. Reden: Nieuwe aanvulling

        Comment


          #5
          Re: Hydroponic vragen.

          Je kan gewoon uit zaad kweken hoor op hydro.

          En jij bedoeld Devilshaze zeker??? Die zo een topic had gemaakt erover? Maar die heeft een bubbler gemaakt als ik me niet vergis en die loopt 24/7 door. En dat moet ook op dat systeem.

          Als j zaad gaat ontkiemen dan moet je stekpluggen hebben en startblokkenvan 75x75x65 (mm) dan laat je gewoon je zaadje ontkiemen als normaal, mar als ze openbartsen zet je ze in je pluggie en daar laat je ze dan ff een paar dagen in staan, en dan zet je dat plugje in je startblok. en kan je de startblok in je mandjes doen met korrels.

          Very simple.

          Veel succes!!

          Grtz

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: Hydroponic vragen.

              Ik zou als ik jouw was, eerst beginnen met die bubbler.

              Lekker makkelijk, kan je hydro leren kennen en je heb geen pompen nodig nog, wat je wel nodig hebt met/voor eb en vloed.

              Gewoon die bak namaken van Devilshazes, en dan netmandjes kopen waar je korrels en je startblok in kunnen. De eerste 2 a 3 weken ff het blokje vochtig houden omdat die nie in het water hangt tot je wordtels ziet die het water raken dan zet je de zuurstofpomp aan en die laat je 24/7 draaien.

              Als je dat onder de knie heb, zou ik voor Eb en Vloed gaan, maar dan heb je wel vast ervaring op gedaan met meten en bijstellen op die bubbler.

              Hydro is super om mee te kweken maar niet zo makkelijk als een heleboel denken.

              Veel succes er mee Quattro

              GrtZ
              Last edited by THC Dude; 9 April 2011, 08:24.

              Comment


                #8
                Re: Hydroponic vragen.

                Of ga in Hydrodensa van NoMercySupply kweken.
                Heeft in elk geval veel voordelen tov kleikorrels.

                Grtz, HJM
                http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                Comment


                  #9
                  Re: Hydroponic vragen.

                  @ HJM

                  die hydrodensa is duur man, 25L voor 27,50 eurie!!!!

                  En als je gaat kijken naar het zuurstof gehalte met hyrdodensa is het maar 40%. Daarnaast lees ik dat je minder voeding moet geven dus ze houd veel meer voeding vast, wat kan betekenen voor een beginner dat zijn/haar bak gevuld met die densa ook een overbemesting kan veroorzaken, omdat het voeding vasthoud wat je bij gewone kleikorrels in veel mindere mate heb. Dan kan je volgens mij beter gewoon op aarde gaan zitten dan op die densa korrels.

                  De gewone goedkope kleikorrels zijn te koop voor 40L voor 12 eurie en een (in mijn mening) veel betere zuurstof gehalte omdat de korrels groter zijn, en je hoeft niet bang te zijn voor overbemesting, tenzij je zelf een overdosis aan voeding in je vat gooit nartuulijk

                  Die hydrodensa doet me denken aan seramis korreltjes, ook zo allejesus duur. Wij hebben op de vensterbank een paar kamerplanten in seramis staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niets vind, ik vind het net aarde. Maar dat is mijn mening.

                  Grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: Hydroponic vragen.

                    Ja, dat klopt, maar het gaat een leven mee.

                    Maar,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Het kweekt als een hybride tussen aarde en hydro.
                    Geeft een wortel gestel als op aarde en buffert ook inderdaad vrij goed.
                    Zelfs als de pomp uitvalt, kunnen de planten nog even voort.
                    Admosphere heeft er veel over gescheven op WF en NMS.

                    Meer zuurstof als in Hydrodensa dient geen doel meer. En Seramis is net zo goed, maar veel duurder.

                    Zeker voor een beginner is Hydrodensa een aanrader !! Behoorlijk foolproof.

                    Ook in combinatie met Sweet Jane voeding gaat het perfect, al heb ik ook goede resultaten behaald met Hy-Pro Hydro en Scotts Osmosol 215R

                    Grtz, HJM
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                    Comment


                      #11
                      Re: Hydroponic vragen.

                      Misschien een een testje maken met die hydrodensa en gewone korrels. Eens kjken of het wat is.

                      Zal ook eens ff lezen op WF over dat spul.

                      Grtz

                      Comment


                        #12
                        Re: Hydroponic vragen.

                        Goede discussie heren, zeer leerzaam mensen die meningen delen. Ik ben er nog niet uit maar denk dat het normale hydro korrels worden. Dit omdat ik deze heb liggen en met twee planten ga beginnen. 25 liter is dan ook meteen vrij prijzig.

                        Grtz Q

                        Comment


                          #13
                          Re: Hydroponic vragen.

                          Ik zou gewoon op kleikorrels gaan zitten, want ik moet eerlijk zeggen dat ik die hydrodensa nou niet zo special vind.

                          En als ik dan lees dat Atmo. een EC van 5 moet aanmaken, vind ik dat niet normaal. En zo Foolproof vind ik het niet, moet ik eerlijk zeggen, met het oog op de buffer van de korreltjes vooral in het begin van je zaailingen, want ik las in dat verslag dat hij een EC van 0.8 ofzo erin deed en de drain is 1.3 dus dat vind ik ook zo raar. Plus er komt voor mij bij dat het gewicht van die korrels wel erg veel is, ten opzichte van de "gewone" kleikorrels.

                          Als je in de tuinbouw werkt is het een ander verhaal. Maar ik ben geen tuinder, dus die ervaring om eigen voeding samen te stellen heb ik niet, net zoals de meeste hobby kwekers hier op het forum, het is leuk als je professor bent ofzo.

                          Dus aan Quattro zou ik het advies willen geven, ga lekker op gewone kleikorrels. 10x goedkoper en gaat ook een leven lang mee.

                          Ik ben overtuigd dat het niets is om mee te kweken voor mij.

                          En ik had er nog nooit van gehoord dus als het zo goed zou zijn had iedereen ermee gekweekt die op hydro zitten.

                          Grtz

                          Comment


                            #14
                            Re: Hydroponic vragen.

                            Duur? Tja, over alles valt bij NMS te praten hoor. Als je wat meer afneemt dan een emmertje tenminste.
                            Of er voordelen zijn t.o.v. gewone hydrokorrels? Ik vind van wel maar je mag zelf bepalen hoe zwaar je die vindt wegen.
                            Het begin is er niet makkelijk mee, want de korrels zijn in aanvang wat eigenzinnig wat de PH betreft. Dat is wel iets dat je op gewone hydrokorrels ook mee kunt maken.
                            Resultaat kun je er zeker mee halen, hier een foto van een deel van mijn laatste score:
                            bosjebloemen2.jpg

                            Het niet meer hoeven zeulen en enkel een vuilniszakje stengels en wortels overhouden als je klaar bent, is een voordeel dat bij mij wel wat mag kosten. Daarnaast is het een eenmalige uitgaaf natuurlijk.
                            Nu zit ik zelf wat anders in elkaar dan veel kwekers, want ik spendeer rustig wat geld aan een setup. Over het algemeen krijg je er wel wat voor terug namelijk.

                            Comment


                              #15
                              Re: Hydroponic vragen.

                              Voor jullie brood kwekers is het leuk ja, maar voor hobby kwekers is het niet t betalen.

                              En ik heb met gewone korrels hetzelfde als jullie qua afval, alleen een pruik met wortels en een paar stammen en takken + de kleikorrels gaan ook een leven lang mee, die van mij heb ik al 5 jaar, en bij gewone kleikorrels is de ph stabieler als die hydrodensa zo te horen.

                              Maar nogmaals: als het zulk super spul was geweest, dan had de hele wereld erop en ermee gekweek!!!

                              En dan kom ik dus bij de volgende vraag; waarom kweken de meeste hydro tuinders nog steeds met steenwol dan? Inplaats met die hydrodensa die zo super is als jullie zeggen??

                              Begin een beetje te denken dat hier iemand dat spul verkoop en reclame maakt ervoor.

                              En vind je het niet een beetje raar om hier commentaar te gaan geven als je nog niets eens 1 kweektopic op JD heb gezet???

                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...
                              X