Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

    Korting op 420shop
    Mijn opzet:

    6x 65L bakken van IKEA. Zo'n grote plastic bakken. Afneembaar deksel. Per bak met deksel 10 euro.
    In deksel heb ik gaten geboord (meer kleine gaten voor sla, grotere gaten voor wiet, tomaten & paprika).
    Daarin passen nu de potjes, gemaakt uit kippengaas met kleiballetjes erin.

    Een heel eenvoudige opzet dus, een budget maar gemakkelijke DWC systeem... alles samen misschien 200 euro (inc ph meter en ec meter)
    Bij mijn eerste bak, de testbak, staat er een Hydor H2Oshow bubble maker onderaan die bak, maar die maakt best veel geluid.
    De tomaten die erin staan lijken het wel prettig te vinden so far.

    Dus ben ik gaan opzoeken hoe ik dat best kan oplossen, gezien er enkele bakken in de living staan en enkele in de slaapkamer.
    Zeker als elke bak zijn eigen bubble maker moet hebben, zou dat een probleem worden.

    Daarom dacht ik om een enkele luchtpomp te kopen en die aan te sluiten op de 6 bakken, via 6 lange (15cm) airstones.
    Maar ik lijk nergens terug te vinden hoeveel liter lucht er per bak toch zeker zou moeten zijn. Daar heb ik geen idee van. Dus weet ik ook niet goed hoe krachtig die pomp moet zijn, en of je de luchtstroom gemakkelijk kan verdelen in 6.

    Dus, heeft er iemand ervaring met welke luchtpomp aan te schaffen, welke sterkte, welke zijn relatief stil?
    Deze vond ik online interessant http://www.aquarium-winkel.nl/superf...929f1aadde28a1
    Niet te duur en lijkt veel zuurstof te verspreiden... maar is ook wel luidruchtig. Misschien moet ik dan een isolatiepotje maken waarin ik de luchtpomp steek, kan niet moeilijk zijn, toch?
    Of niet opteren voor eentje met verschillende uitgangen, maar zelf de lucht verdelen?

    Alle hulp is welkom, foto's van het experiment volgen zeker en vast nog!

    #2
    Re: egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

    Eentje met meerdere uitgangen, rede: Bij verschillende vloestof niveau's is de druk verschillend, en zal de meeste lucht naar de bak gaan met het minste water...

    Grtz.

    Comment


      #3
      Re: egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

      Ok, duidelijk. Bedankt voor de tip, zal dan zeker niet proberen de lucht te verdelen .
      Heb je suggesties welke een goede luchtpomp is met meerdere uitgangen? Of is die van de link die ik geplaatst heb een goede keuze?

      Edit: Zou dit een goede optie zijn? http://www.daru-koi.com/shop/vijverl...ow/V-Flow.html ? Beter als die bovenaan?
      Last edited by egrow; 1 May 2013, 13:15.

      Comment


        #4
        Re: egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

        1ste is beter omdat, deze apparte uitgangen heeft, inplaats van een verdeler. Met een verdeler hou je het zelfde probleem.
        Zou ff verder zoeken, mischien zijn ze er ook met 3 of 6 uitgangen. Wat ook zou kunnen is, dat je indentieke restricies(weerstand 6x) te plaatst voor de bruissteentjes, deze zorgen er voor dat de druk na de restricties gelijk is, het nadeel hiervan is, dat er voor de restricties een druk verhoging plaatsvind. Dit belast de luchtpomp zwaar, wat tenkoste gaat vd levensduur.

        Grtz.

        Comment


          #5
          Re: egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

          Dank u poffer!
          Had de zoekto echt bijna opgegeven, dan kwam ik dit tegen: http://www.hydroponics1shop.co.uk/ha...pump-697-p.asp .
          Ze hebben die ook in 6 uitgangen. Enige ervaring mee, of waar te bestellen?

          Grtz

          Comment


            #6
            Re: egrow's homemade hydro systeem, maar hoe bubblen?

            Nope, mischien E-BAY, en binnen de EU betaal je geen invoer rechten.

            Grtz.

            Comment

            Bezig...
            X