Mededeling

Collapse
No announcement yet.

temperatuur te hoog bij nieuwe hydro-opstelling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

temperatuur te hoog bij nieuwe hydro-opstelling

Korting op 420shop
    hoi iedereen,

ik ben al een jaar ofzo bezig met het opstellen van een hydrokweekruimte, alles moest eerst aangekocht worden en info moet gezocht worden.
    ik heb me op het einde voornamelijk laten leiden door dit forum om alles in elkaar te puzzelen. ik heb vroeger al een paar minderwaardige kweken gedaan op aarde met zaad dat ik eens gekregen had, je kent dat wel...
    maar deze keer wordt anders. ik heb uren op internet gezeten en ik heb een box gebouwd uit isolatieplaten in een kleine berging, de box is 80cm op 80cm en ongeveer 2m hoog en helemaal bekleed binnenin met mylarfolie, ik hou het bij 1 kweek per keer, groei en bloei gebeuren beide in deze box.
    ik heb een 400w hps lamp met analoge vsa (pokkeheet ding) en een gewone reflectorkap. er hangt een piepklein zwenkventilatortje (wegens plaatsgebrek), verder heb ik een schuin tafeltje met 2 librabakken, onderaan een zwarte plastic bak met deksel met daarin de afvoer van de libra's, bubbelaar en de aquariumpomp die alles in 8 druppelaars (4l/u) pompt richting de toekomstige 8 dames ( 2 bakken van 75cm met elk een steenwolslab waar 4 startblokken op komen), ik ga dus een recyrculatiesysteem op steenwol bouwen en voeden met de canna aqua voedingslijn. verder wordt men box voorzien van verse lucht via een 125mm luchtslang die vertrekt vanuit een andere ruimte en uitkomt onderaan in de box. in deze slang zit zo'n goedkoop buisventilatortje van 200m³/u, net zoals in de uitgaande slang die bovenaan men box vertrekt en 1m verder in een can-lite koolstoffilter (350m³) uitkomt. deze hangt gewoon vrij in de berging. op de ingang zit een regelaar zodat ik ervoor kan zorgen dat ik meer lucht uitblaas dan dat ik binnentrek (onderdruk ) en boven de filter hangt een rookdetector. Er komt een automatische brandblusser van 6kg aan het plafond. al men electro hangt netjes aan de muur op een betontriplexplaat gemonteerd en alles is voorzien van aarding. timer op de lamp en (minuut)timer op de voedingspomp. er komt verder ook nog een ultrasone luchtbevochtiger bij, maar die komt volgende maand met de brandblusser. ik ben ook in het bezit van een goedkope chinese PH- en EC/TDS meterpen,
    ik heb wel 6 flesjes professionele ijk- en bewaarvloeistof, want heb al veel gelezen over die chinese troep, maar zolang ze geijkt blijven hoop ik hiermee te kunnen starten en in de toekomst zien we dan wel, of acht iemand het echt onmogelijk om hiermee goed te kweken

ik heb 10 feminized zaadjes gekocht ( 5 strawberry haze en 5 fruit spirit van queen seeds) ik denk dus dat ik men huiswerk deze keer goed gedaan heb en behalve co2 zou ik toch in staat moeten zijn om de belangrijkste factoren te controleren tijdens mijn kweek. vrijdag was ik klaar met alles. systeem waterdicht, electro getest, alles picobello in orde en ik heb alles effe aan laten staan om te zien wat de warmteontwikkeling was en daar komt men probleem.

als lamp en ventilatie uit staan, dan heb ik 22-23 graden op planthoogte, dat is ook de temperatuur die ik heb in de ruimte (inkomhal) waar ik verse lucht haal, in de berging zelf is het 25 graden omdat de buizen van de centrale verwarming daar lopen. maar die gaat binnenkort uit en aangezien de lamp 's nachts gaat branden hoop ik in de inkomhal toch op 15 graden 's nachts uit te komen,
    want als ik de lamp en ventilatie op max NU aanzet, dan zie ik men temperatuur stijgen tot OMG 39°C !!!!

ik heb al wat gezocht en misschien al 2 oplossingen gevonden

1- een grotere uitlaatventilator kopen, nu is het eentje van 200m³ dat helemaal in de slang past en 9 eurootjes kost,

ik heb er eentje gezien van 310m³ die een pak groter is en €60 kost. voor die 60m³ verschil in capaciteit vond ik het prijsverschil te hoog, maar als het nodig is, dan moet dat maar, ik beschik echter niet over de nodige kennis van ventilatoren

2- een cooltube luchtgekoeld armatuur bestellen, dan tak ik af via een t-stuk op men ingaande slang en met dat ventilatortje dat ik dan over heb uit de vorige oplossing laat ik een slang door men lamp lopenen weer naar buiten vrij in de berging

wat is de absolute maximum temperatuur met de lamp aan om een kwalitatieve kweek te kunnen starten, ik heb al gelezen dat er mensen zijn die pieken op 31°c, maar gaat dat niet ten goede van de kwaliteit dan? (lamp uit 23°/ lamp aan 31°) zijn dit aanvaardbare waarden? of kan ik beter niet ui de 25-28° grens gaan?

heeft iemand nog ideen of kan iemand me zeggen of dit voldoende gaat zijn, want airco voor zo'n piepkleine ruimte ga ik niet doen (reteduur) en men box ergens anders plaatsen is ook geen onmiddellijke optie.
    prijs van deze 2 aanpassing is weeral 100 eurietjes en ik had al een grote zak gehad als ik al men geld hier niet aan had uitgegeven, maar het blijft een interessante hobby en ik wil de kunst van het vak leren. en hardware stopt ergens als je bij 8 plantjes blijft.
    als ik dit onder de knie krijg moeten er trouwens geen zakjes meer gekocht worden,, want goedkoper wordt dat wss niet meer.

kwa brandveiligheid lijkt in de toekomst zo'n digitale evsa wel een verstandige keuze en als ik dat zou doen zou iemand me dan aanraden van een lamp van 250w te nemen? maar dan enkel voor men temperatuur omlaag te halen en niet de kwaliteit

ik hoop hier wat tips and tricks te kunnen ontvangen van mensen met ervaring en vanaf men temperatuur goed zit kan ik starten met ontkiemen.
    sorry voor de lange uitleg, maar als je me goede raad wil geven, dan moet je men situatie kennen. bedankt

Re: temperatuur te hoog bij nieuwe hydro-opstelling

En de temperatuur meet je op planthoogte in de schaduw ?
    De sensor moet niet in het licht hangen.

Een cooltube kun je wat lager hangen (dat lost het verlies van het glas op) maar daarmee verklein je het kweekoppervlak.
    Overstappen naar 250W verkleint ook je kweekoppervlakte. (tot 60x60cm ongeveer)

Die fan van 9 euro is rommel.
    Je hebt inderdaad zo'n andere nodig.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Re: temperatuur te hoog bij nieuwe hydro-opstelling

die sensor hangt idd niet in de schaduw, kga eens opnieuw meten met een kartonnen kapje over de sensor, nieuwe ventila

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

die sensor hangt idd niet in de schaduw, kga eens opnieuw meten met een kartonnen kapje over de sensor, nieuwe ventilator komt eraan, want die andere houdt met moeite een A4 blad tegen de uitlaat gezogen, afhankelijk van de resultaten van dit alles ga ik nog zien of ik voor die cooltube ga gaan, thx for the info, eerste puntje op de planning is die ventilator.

Comment

Bezig...
      X