Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik ben net met m'n eerste hydrokweek bezig en alles leek goed te gaan tot ik vandaag witte aanslag op m'n hydrokorrels zag. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Hydrokorrels zijn gespoeld in water met ph 5.5.

    2015-04-12 18.45.56.jpg2015-04-12 18.47.09.jpg2015-04-13 00.45.11.jpg2015-04-13 00.46.37.jpg2015-04-13 00.48.23.jpg

    Ik kweek met LED, op een druppelsysteem van nutriculture, de flo-gro 510. Het zijn nog zaailingen, lobblaadjes en verdiepje verder. Momenteel druppel ik 3 keer per dag een kwartiertje, de aanslag lijkt voorlopig het meeste voor te komen op korrels die niet bedruppeld worden, meer aan de zijkanten. De ph was wel opgelopen tot 7.05, die staat intussen terug op 5.5. Ec was 1.05, heb ik nu laten zakken tot 0.90. (Volgens schema mag ik 1.0 maar het zijn nog zaailingen) Vochtigheid zit rond de 50%, temperatuur tss 22 en 25. Ik heb ook nog zuurstofpomp maar die staat momenteel niet aan, ik twijfel of ik die wel moet opzetten met mijn systeem en die maakt ook het meeste lawaai

    #2
    Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

    Zout ? Kalk ? Een schimmel ?
    Even checken met een microscoop ?
    Misschien even spoelen met 'n snufje h2o2 ?
    Ik ben geen hydro expert, hopelijk gaat iemand me verbeteren.

    Wel een mooi systeempje, maar ik vermoed dat je die pomp toch 24/7 aan moet laten.
    Dat zit er niet voor niks op, anders zakt misschien de voeding wel naar de bodem in het reservoir ?

    Het geluid is ook de hoofdreden dat ik nooit overgestapt ben op hydro.
    De aarde zit hier lekker rustig, een beetje te relaxen in de potten, zonder 1 geluidje te maken.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

      mijn gedacht is schimmel
      mijn opa heeft dit ook regelmatig , gewoon de korrels met aanslag verwijderen en idd zoals QnQ al gezegd heeft , de pomp moet 24/7 aan.
      geluid is idd irritant , maar liever dit dan rotte wortels door de korrels ofzo...

      Comment


        #4
        Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

        De zuurstofpomp zat er niet bijgeleverd, die heb ik er zelf bijgekocht. Mss eens uitkijken of er geen stillere modellen zijn. Dacht ik aan te zetten als de wortels in het water moesten hangen om wortelrot te vermijden. In principe zou er voldoende zuurstof aan de wortels moeten komen tussen de voedbeurten. Bij de uitleg van de Flo-Gro staat in ieder geval niet echt iets van zuurstofpomp vermeld. Ik ga het voorlopig mss aanzetten om goed te mengen, kan ik dan eventueel gewoon samen met de voeding aanzetten.

        Ik heb geen microscoop maar wel 40x vergrootglas, zelfde vergroting als de foto's eigenlijk. Hoe zou ik schimmel moeten onderscheiden van zoutaanslag of kalk? Heb de verdachte korrels gisteren reeds verwijderd, het lijkt op deze korrels niet erger geworden te zijn. Bij nader onderzoek lijkt het me toch meer van minerale oorsprong te zijn dan van biologische. Ik ga het voorlopig op afscheiding van zouten of mss kalk houden denk ik, mogelijk getriggerd door de hoge ph. Wel vreemd dat niemand dit nog niet voorgehad heeft als de oorzaak zo eenvoudig is.

        Comment


          #5
          Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

          Het zal best voorgekomen zijn, maar er zitten gewoon niet zoveel hydro-kwekers op JD helaas.
          Nja, als die pomp er origineel niet bij zat....zou even wat buitenlandse forums checken, want daar kwam ik dit systeem wat vaker tegen.
          Maakt de pomp herrie, of de luchtbellen ? Anders zou je er een ander luchtsteentje aan kunnen knopen, fijnere belletjes maken minder geluid.
          Als het voor de plantjes niet nodig is, kun je ook denken aan een circulatiepompje.
          Die houdt alleen het water in beweging.
          Zonder pompjes is het veiliger. Dan kan er niks stuk of lek..

          Ik denk maar wat hardop heh ..
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

            Google eens op 'schimmel op hydrokorrels' en klik op afbeeldingen, evt. in het engels
            Stemma doet het forum, stout 2017

            Stemma doet stout (2016)
            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

            Comment


              #7
              Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

              Oorspronkelijk geplaatst door Stemma View Post
              Google eens op 'schimmel op hydrokorrels' en klik op afbeeldingen, evt. in het engels
              Dat is het eerste wat ik gedaan heb, met behoorlijk wat variatie in de termen... Ik kon op basis van wat ik vond geen sluitende conclusie trekken.

              Comment


                #8
                Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

                https://www.google.nl/search?q=schim...l%3B1417%3B945

                Dit lijkt er wel op, zoek eens met Seramis ?
                Wat is de witte laag/waas die op de SERAMISKleikorrels ligt?Een witte waas op de SERAMIS kleikorrels kan een kristallisatie van zouten zijn, maar het kan ook een soort schimmelgroei zijn. Het verschil te herkennen op de volgende wijze:
                - Kristallisatie is wit, laat zich in de regel goed verwijderen en is oplosbaar in water.
                - Schimmelvorming is een wattig, grijs-wit ‘netwerk’ en het voelt vettig aan wanneer u het tussen uw vingers wrijft.

                Beide zijn voor de plant niet schadelijk, het ziet er alleen niet mooi uit.

                Kristallisatie ontstaat wanneer opgeloste zouten uit de meststof en het gietwater aan het oppervlak verschijnen. Daar verdampt het water en de zouten blijven over op het oppervlakte. Kristallisatie treedt in het bijzonder op bij hard water (met veel kalk) in combinatie met vochtige kleikorrels. Wanneer u alleen beschikt over hard water, dan kunt u de hardheid verminderen door het water te koken of het gietwater te mengen met regenwater.

                Om de kristallisatie te verwijderen, vervangt u de bovenste laag door een nieuwe laag kleikorrels. SERAMIS is enkel een ‘bemiddelaar’ die het water opneemt waardoor micro-organismen zoals schimmels kunnen groeien.

                In de kluit van de plant en op de plant zelf kunnen echter al oa. schimmels of ziekten zitten, die bij aanraking met vocht en organisch materiaal verder groeien en ontkiemen. Dit geldt ook voor schimmelsporen die in de lucht rondvliegen. Treed schimmel vorming op, dan kunt u de bovenlaag het beste verwijderen en vervangen door een nieuwe laag Seramis kleikorrels.

                Let op de optimale giethoeveelheid. De optimale giethoeveelheid bedraagt – wanneer u de plantverhouding 1/3 kluit en 2/3 SERAMIS
                Stemma doet het forum, stout 2017

                Stemma doet stout (2016)
                Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                Comment


                  #9
                  Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

                  lijkt op opeenhoping van zouten.
                  je ziet het ook vaak naast de fles voeding als er vaak gemorst word.
                  de kristallisatie van de opgedroogde zouten zie je vaak bij mij aan de voedingsflessen gezien ik nog wel eens knoei
                  HOE MOET IK ONTKIEMEN
                  JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

                  Comment


                    #10
                    Re: witte aanslag op hydrokorrels, wat is dit?

                    Ik denk dat ik vrij veilig kan besluiten dat het geen schimmel is. Het ziet er niet organisch uit, ook geen haartjes. Het laat zich netjes afspoelen, geen sporen van hechting, iets wat ik bij een schimmel zou verwachten. Was ook al tegengekomen dat het mogelijk door uitdroging vd korrels kon komen waardoor mineralen aan de oppervlakte komen. Verklaard ook waardoor het vooral aan de kanten zit.

                    Een circulatiepompje is mss wel goed idee om stil te mengen, maar als de wortels in het water komen zal ik toch best wat zuurstof toevoegen. Is gewoon nog even afwachten hoe wortels zich ontwikkelen in dat flo-gro systeem

                    Bedankt voor de input allen, die van seramis was ik alvast niet tegengekomen, nu kan ik toch weer iets zekerder besluiten dat het geen schimmel is.

                    Comment

                    Bezig...
                    X