Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

    Korting op 420shop
    De zin en onzin van Coco substraat.


    Daar ik al enige jaren cocos gebruik en daar ook met vallen en opstaan wijzer van ben geworden (denk ik) wil ik graag wat inzichten delen.


    Voordat ik dat doe wil ik eenieder er op wijzen dat ik hier niet mee aangeef over de absolute waarheid te beschikken doch dat ik in mijn omstandigheden bepaalde voor of nadelen heb ondervonden die verband houden met het gebruik van cocos als substraat.


    Ik zal deze post aan de hand van diverse edit's aanvullen, lees; tijd, zin gelegenheid en zo, je weet wel


    De algemene voor en na-delen zijn redelijk bekend inmiddels bij diegene die zich enigszins hebben verdiept in de diverse substraat soorten, het lage soortelijke gewicht, de hoge water opname capaciteit, het ontbreken van ziektekiemen etc.
    Voor mij persoonlijk speelt de mate van herbruikbaarheid een aanzienlijke rol uit zowel praktisch als ook maatschappelijk oogpunt, cocos is een natuurproduct dat met minimale energie te produceren is, de grondstof is afkomstig van een snel groeiende vrucht, de processen teneinde een bruikbaar product te verkrijgen zijn slechts in zeer beperkte mate een belasting voor het milieu dit in grote tegenstelling tot bijvoorbeeld steenwol. Dit is overigens een persoonlijke kwestie en heeft dan ook niet zo veel van doen met het uiteindelijke resultaat.


    Cocos heeft als voordeel dat het ook voor de onervaren gebruiker mits deze zich wel enigszins verdiept in de materie een uitstekend medium is om te beginnen.
    Hoewel het van fundamenteel belang is dat vanwege de neutrale samenstelling van het substraat alle benodigde voedingsstoffen aangeleverd worden heeft het ook de voordelen van (pot)grond/aarde met betrekking tot de bufferwerking maar niet de nadelen wat betreft het vasthouden van overtollig water en keert bij droging terug in de oorspronkelijke vorm en slaat dus niet, althans veel minder snel dicht. Deze structuur zorgt voor een erg goede verhouding van zuurstof/lucht, vocht rond het wortel gestel dat weer bijdraagt aan een hogere opname mogelijkheid van benodigde stoffen voor de plant welke U daarvoor dankbaar zal zijn in de vorm van ...... dikke knoppen en zo.


    Zoals ook geen geheim meer mag zijn als je er over denkt te gaan kweken dat het belangrijk is de zuurgraad van het aangeboden voeding water aan te passen om tot een waarde te komen die de plant in de gelegenheid stelt deze zonder al te veel problemen op te kunnen nemen en voor jou aan het werk te zetten. Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden als je de search even gebruikt of zo nu en dan eens wat aan klikt en leest (weet is soms moeilijk, maar steek er eentje op, zet een chill muziekje op en blader eens wat rond), Let wel blijf altijd je verstand gebruiken iedere omstandigheid is anders en kan in jouw geval ook anders uitpakken, denk dus na, durf te vragen, maar verwacht op domme vragen geen slimme antwoorden en respecteer de mening van een ander, er is meer dan een waarheid.


    De reden dat ik vanaf de eerste dag de zuurgraad meet en aanpas is dat is gebleken dat de cocos zonder al te veel problemen lange tijd mee gaat en te gebruiken is zonder noemenswaardig verlies van capaciteit en kwaliteit, zo heb ik een proefje gedraaid met 2 hokjes , waarvan 1 vanaf dag een de juiste waardes zijn toegediend, ik durf niet te beweren dat er niet mogelijk andere oorzaken zijn, maar deze cocos gebruik ik nu ruim 17 maanden later nog, de andere cocos waarbij niet is gezuurd gaf tijdens de 3de ronde (+/- 7 maanden gebruik) dusdanige problemen qua bufferwerking en afgifte dat deze oogst als zo goed als mislukt beschouwd kon worden. Let wel: ik zeg dus niet dat het niet kan zonder zuurgraad meten, slechts dat het beter is, in diverse opzichten om het wel te doen, en dat deze investering zicht relatief snel vertaald in winst.Leestip: http://www.bodemacademie.nl/documenten/67.pdf


    Voedingsstoffen.


    Net als op de meeste andere substraten is het (bij) voeden noodzakelijk om de plant zich optimaal te laten ontwikkelen, ik wil hierbij wel benadrukken dat we niet moeten vergeten dat we bezig zijn met het schromelijk verwennen van een onkruid, hoe nuttig, plezierig of heilig het dan ook moge zijn, en dus hiermee vooral rustig aan doen, de meest voorkomende fout (ik heb hem ook gemaakt ... echt waar) is het overvoeden/bevloeien van de plant, het is eenvoudiger een tekort te compenseren dan een overvloed te herstellen. De overlevingskracht van het plantje is vele malen groter dan je in eerste instantie voor mogelijk houdt, ook dat zal je ongetwijfeld eens ondervinden. Ik wil hier niet ingaan op het merk/soort voeding dat je moet/wil gaan gebruiken, dat is een persoonlijk ding en daarover is ruimschoots voldoende leesvoer te vinden, hier of anders Googel je maar even, let er wel op dat de meeste fabrikanten een specifieke voeding lijn voor cocos voeren en je er vanuit mijn ervaring over het algemeen van uit mag gaan dat de voorgeschreven hoeveelheden volgens de diverse schema's enigszins aan de hoge kant liggen, experimenteer hier dus mee door met lage dosis aan te vangen, leer de behoeften kennen door goed te kijken naar de ontwikkeling van de plant en leer tekorten/overschotten herkennen doos de relevante informatie daarover in te zien, het is immers niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden, de meeste fouten heeft een ander al eens voor je gemaakt.


    LET WEL: indien je er voor kiest om geautomatiseerd te bevloeien is het niet raadzaam om biologische voeding lijnen te gebruiken daar deze over het algemeen door de grotere vaste deeltjes, neerslaan etc. voor verstoppingen zorgen.


    Persoonlijk ben ik voorstander van het handmatig water geven bij het kweken op potten omdat op deze wijze de voeding en water behoefte per plant beoordeelt en aangepast kan worden waardoor er een constantere en meer uniforme plant tot stand komt tevens zul je door deze wijze eerder problemen opmerken puur door het intensievere contact met de dames
    Nu heeft cocos in tegenstelling tot (pot)grond de prettige eigenschap over drain capaciteit te beschikken, wat niets anders betekent dan dat het overtollige voeding mengsel/water vanzelf weer onder uit de potten loopt en er voor zorgt dat de kans op over bevloeiing wordt beperkt en dat wordt door de worteltjes in dit geval wel op prijs gesteld. Hierbij moet je wel je verstand gebruiken want bij een matig wortel stelsel kan het al snel te nat zijn, ook op cocos al is dit dan meestal het geval bij verstopte afvoer/drain, de methode die ik gebruik is eenvoudig en houdt niets meer in dat het even optillen van de pot om het gewicht te bepalen en aan de hand daarvan de voeding gift te bepalen.


    Het geven van water/voeding.


    De manier waarop de bevloeiing plaatsvindt ligt geheel aan je persoonlijke voorkeur en wellicht ook aan het budget, zoals ik al zei ben ik voorstander van een wellicht iets arbeidsintensiever methode, hierbij staat de pot op een ruim bord (schotel) waarin ik de voeding gift geef tot dat het medium niet meer opzuigt , dus van onder af, dit wissel ik iedere 5de voeding beurt af met bevloeiing met afgezuurd water boven op de pot waarbij ik overmatig bevloei en gebruik maak van de drain capaciteit om het medium te spoelen en te ontdoen van overvloedige voedingsstoffen/afvalstoffen, waarna de overtollige vloeistof uit de schotels geleegd wordt.


    Toptipje: Om er voor te zorgen dat de stek/zaailing zeker in het begin (tot ongeveer 3 weken) niet te veel vocht door verdamping verliest en tevens de temperatuur van het medium niet te hoog te laten worden dek ik de pot aan de bovenkant af met een wit (reflectie) plastic wegwerp bordje waarin ik in het midden een gat knip, je kunt natuurlijk ook zelf iets bedenken maar dit werkt voor mij eenvoudig en de bordjes van de AH passen precies in m'n pot.


    Wat betreft de samenstelling van de voeding, eventuele gebreken of overschotten daaraan verwijs ik jullie door naar de diverse uitgebreide forum topics en sticky's die daarover al bestaan en ook zeker de moeite waard zijn om even in te zien, al is het maar om een probleem sneller te herkennen, voorkomen is immers beter dan genezen.


    Cocos in potten, bak of slab's.


    De wijze waarop je cocos gaat gebruiken is geheel aan je eigen voorkeur, ik heb zowel, potten, bakken en slab's geprobeerd en iedere manier heeft zo zijn eigen voor en nadelen.


    Het gebruik van potten heeft het grote voordeel dat je per plant de voeding gift kunt reguleren, dat je de plant kunt verplaatsen om optimaal gebruik te maken van de belichting en zo dus de hoogte van de lampen optimaal kunt aanpassen aan de plant(en) daartegen is het over het algemeen iets arbeidsintensiever al is in mijn optiek dat geen beletsel, een hobby kost tijd, en je krijgt er iets moois voor terug. Dit is dan ook mijn favoriete manier van kweken.


    Het gebruik van een bak met daarin meerdere planten is ook een goede mogelijkheid als de ruimte zich daar voor leent of je minder tijd kunt spenderen aan de hobby. Het bevloeien/voeden van je planten is op deze wijze een stuk minder arbeidsintensief, maar heeft als nadeel dat je bij een minder uniforme ontwikkeling van de planten dit niet/lastig kunt compenseren Let wel: zorg voor een goede afwatering van de bak om te blijven profiteren van de drain capaciteit van het medium.


    Het gebruik van cocos slab's is niet wezenlijk anders dan het kweken op steenwol slab's, of soortgelijke systemen, de voordelen zijn de snelle en gemakkelijke opbouw en de beperkte mate van vergevingsgezindheid ten aanzien van voeding door onder andere de bufferwerking ten opzichte van steenwol, daartegen heeft het ook weer de nadelen dat niet iedere plant individueel kan worden verzorgd etc..


    Het is dus een persoonlijke overweging welke methode het beste past bij jouw omstandigheden.


    Zaad planten op cocos.


    Cocos is een uitstekend medium om de plant vanuit zaad te laten opgroeien, je kunt het zaad direct of eventueel na het voor kiemen in de cocos steken. Let er wel op dat je de cocos vochtig houdt en dat je na het ontkiemen matig bij voedt met wortel stimulator, dit kan in zeer beperkte mate daar er vanuit het zaad de eerste tijd wordt voorzien van de benodigde bouwstoffen. Nadat de plant een goed wortel gestel heeft ontwikkeld kun je de plant eventueel over potten indien je bent begonnen met een kleine pot. Indien de wortel ontwikkeling mooi op gang is gekomen kun je beginnen met het geven van lichte groei voeding.


    Stekken op cocos.


    Cocos kan ook worden gebruikt voor het laten wortelen van stekken alsook het opkweken van gewortelde stekken de werkwijze hiervan is niet erg verschillend dan die van het kweken of stekken op stek/pot grond. Bij het wortelen van stekken op cocos is het zaak dat je de cocos bevochtigd met een gift wortel stimulator in afgezuurd water PH. 5.8/6.2,je kunt voor het stekken gebruik maken van kleine potjes of eventueel plastic bekertjes etc., het snijden van de stek en het aanbrengen van eventueel een stek gel of poeder gebeurt op gebruikelijke wijze als ook het verminderen van het verdampings oppervlakte door het blad te knippen en de overige handelingen en werkwijze, na een periode tussen de 7 en 14 dagen zal er wortel ontwikkeling zichtbaar zijn en kan de stek in de (voor groei) pot/bak/slab gezet worden.




    Ben het nu even zat, ga laters verder, op en aanmerkingen ............... liever niet, maar als het moet...


    SHOOT
    Last edited by Debiel; 22 November 2009, 19:06. Reden: update

    #2
    Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

    Oorspronkelijk geplaatst door Debiel View Post
    De zin en onzin van Coco substraat.


    Zoals ook geen geheim meer mag zijn als je er over denkt te gaan kweken is de noodzaak, en ja het is NOODZAAK de zuurgraad van het aangeboden voedingswater aan te passen om tot een waarde te komen die de plant in de gelegenheid stelt deze zonder al te veel problemen op te kunnen nemen en voor jou aan he werk te zetten meer informatie over dit onderwerp kun je vinden als je de search even gebruikt of zo nu en dan eens wat aan klikt en leest (weet is soms moeilijk, maar steek er eentje op, zet een chill muziekje op en blader eens wat rond), Let wel blijf altijd je verstand gebruiken iedere omstandigheid is anders en kan in jouw geval ook anders uitpakken, denk dus na, durf te vragen, maar verwacht op domme vragen geen slimme antwoorden en respecteer de mening van een ander, er is meer dan een waarheid.


    Ben het nu even zat, ga laters verder, op en aanmerkingen ............... liever niet, maar als het moet...


    SHOOT

    Zuurtegraad altijd meten? Als je organisch/bio werkt met een pot van min 10L heb je buffer genoeg om je geen reet van je ph aan te trekken, gebruik je kleine potten dan heb je geen grote grondbuffer dan moet je rekening houden met je ph oftewel met regenwater werken daar is de ph waarde toch ongeveer goed van.

    Ik meet enkel Ph bij men potten van -5L en van begin tot einde geef ik kraantjeswater en heb nog nooit geen ph problemen gehad. Met minerale voeding raad ik het wel aan als je geen regenwater gebruikt..

    Op coco`s kan ik het niet zeggen geen ervaring mee

    PH zuurtegraad
    Last edited by Jointjedraaien; 8 June 2011, 02:47.
    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

    A. The cop!

    Comment


      #3
      Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

      heb het hier over cocos, en ga daar later nog op door, heeft te maken met de tijd dat je het kan hergebruiken... enzo en zoals ik ook al zei, iedere kweek is anders, maar is nog niet af hoor , ben nog bezig ...

      Comment


        #4
        Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

        Ziet er wel al een mooie start uit ga die zeker volgen, interressant mediumke coco`s
        Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

        A. The cop!

        Comment


          #5
          Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

          Thanx, jazeker is mooi spul , en rustig aan ... heb zoveel aantekening over de jaren heen, ben het voor mezelf ook aan het bewerken dus , doe ik dit er even naast , wel zo leuk voor de collega's en colleeginnen enzo

          Comment


            #6
            Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

            mooi mooi, ga zo verder volg deze!
            Geniet van iedere dag!!

            Comment


              #7
              Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

              mooi gevormd
              Mvg Izzzz

              Comment


                #8
                Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                blindvliegen ik haat het, waar zijn de foto's

                Grtz

                Comment


                  #9
                  Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                  niet zo schreeuwen, komt ook nog
                  work in progress maar geen zin om telkens lay out aan te passen dus enig geduld

                  Comment


                    #10
                    Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post

                    Ik meet enkel Ph bij men potten van -5L en van begin tot einde geef ik kraantjeswater en heb nog nooit geen ph problemen gehad. Met minerale voeding raad ik het wel aan als je geen regenwater gebruikt..

                    Op coco`s kan ik het niet zeggen geen ervaring mee
                    Last edited by Jointjedraaien; 8 June 2011, 02:47.

                    Comment


                      #11
                      Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                      ergens niet een direct gevolg van ondervinden wil niet zeggen dat het beter of slechter is, ik ben van mening dat het beter is netjes af te zuren, waarom zou je het niet doen, ongeacht het wel of niet kunnen, als ik een beter "klimaat" voor mijn plant kan creeren dan doe ik dat graag, tevens is voorkomen beter dan genezen en heeft een gunstig effect op de levensduur van het medium.

                      Comment


                        #12
                        Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                        omdat kokos hard knalt,mits je waardes goed zijn, en het heeft vele voordelen tegenover aarde,en 1maal aan die waardes zul je versteld staan hoe de planten zich voortzetten

                        Comment


                          #13
                          Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                          Cocos, net als ieder medium is een onderdeel van het leefmilieu van de plant, de plant bepaalt zelf welke stoffen het nodig heeft en op wil nemen voor de ontwikklingsfase waarin het verkeert, het is aan ons ervoor te zorgen dat die stoffen in voldoende mate aanwezig zijn.

                          Het is net als met mensen, je kunt een trainingspak aantrekken maar dat betekent niet dat je nu een marathon kunt lopen, er zijn veel meer factoren die bepalend zijn.

                          De kunst is de juiste balans te vinden en een omgeving te ontwikkelen waarin de plant zich kan "concentreren" op het aanmaken van vruchten/bloemen.

                          Comment


                            #14
                            Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                            Mooi en duidelijk geschreven dit onderwerp Debiel. Mijn hartelijke dank!

                            Comment


                              #15
                              Re: CoCos , hoe, wat, waarom, en nu??

                              heb nu al 2 mislukte kweeken gehad op aarde en ga nu mijn 3 de proberen op coco
                              heb alles juist gaan halen en hopelijk haal ik daar een goed resultaat mee
                              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
                              KEEP ON GROWING AND SMOKING

                              Comment

                              Bezig...
                              X